NS Flex wijzigen binnen de maand | NS Community
beantwoord

NS Flex wijzigen binnen de maand

  • 5 December 2021
  • 18 reacties
  • 1526 Bekeken

Reputatie 7
Badge +1

Ik herinner me nog dat het vroeger mogelijk was om NS Flex Basis op ieder moment, dus ook binnen de wijzigingsperiode, te wijzigen naar NS Flex met een abonnement.

Maar ik kwam er vandaag achter dat dat niet meer mogelijk is, weet iemand waarom dit is gedaan?

De mogelijkheid hiertot stond tot april 2021 op de website. Mogelijk dat dit gewijzigd is met de nieuwe voorwaarden in mei 2021? Maar daarvan kan ik in de wijzigingen onderaan het document niets over vinden. 

icon

Beste antwoord door Maxime NS 5 December 2021, 13:50

Bekijk origineel

18 reacties

Badge +3

In de praktijk zou het nog steeds mogelijk moeten zijn om binnen een maand van NS Flex zonder abonnement te wisselen naar een NS Flex-abonnement. Als het niet in Mijn NS kan, dan zou het via de klantenservice geregeld moeten kunnen worden.

Helaas heeft NS het specifieke deel van de website met informatie over NS Flex weggehaald. Dat maakt het niet eenvoudig dit soort zaken te vinden. Het zou de NS sieren hier niet schimmig over te doen en die informatie gewoon terug te zetten.

@loklok8,

Ik kon op 9 oktober mijn abonnement upgraden van basis naar Flex Weekend Vrij met de hulp van de klanteNService. Het abonnement was gewijzigd naar basis op 26 september. 

Voor zover ik weet is dit in Mijn NS niet (meer) mogelijk.

Bel, chat, ... even met de klanteNService of ze je abonnement kunnen upgraden.

 

Reputatie 7
Badge +1

Een uurtje of twee geleden al gebeld met de klantenservice, daardoor kwam ik er dus achter en vandaar dit topic. Kreeg toen het antwoord: Nee meneer dit kan niet, zo staat het in de voorwaarden.

Tja…

Als ervaren forumlid weet ik dat dit kan, maar ja als het stukje tekst er niet meer staat kan ik de klantenservice moeilijk overtuigen dat het toch echt mag. 

Badge +3

In de productvoorwaarden staat het ook niet benoemd, maar als je die leest kan je NS Flex interpreteren als een basisproduct waarop je eventueel een abonnement kunt nemen.

Voor een abonnement geldt een wijzigingsperiode:

Wijzigingsperiode: De periode na ingang van een Wijziging die standaard een maand duurt waarin u geen nieuwe of andere Wijzigingen kunt doorvoeren.

Het basisproduct is niet te wijzigen dus dat zou geen wijzigingsperiode moeten kennen, maar als het stoppen van een abonnement als wijziging telt dan zou men gelijk kunnen hebben.

Ik zou gewoon volhouden, en anders gebruik maken van je herroepingsrecht (tot 14 dagen na elke wijziging, art. 13.3 en 13.9) en dan Flex maar in zijn geheel op te zeggen, waarna je het opnieuw kunt bestellen met het gewenste abonnement. Alhoewel dan zou art. 13.2 in de weg kunnen zitten.

Reputatie 7
Badge +1

Als je nog ongeveer weet wanneer het op de NS-website stond en waar, kun je het dan terugvinden op https://web.archive.org/? En zou iemand van NS hier dan kunnen zeggen of deze wijziging in de werking van NS Flex met opzet is gedaan?

Reputatie 7
Badge +3

Als je nog ongeveer weet wanneer het op de NS-website stond en waar, kun je het dan terugvinden op https://web.archive.org/?

 

Check de link in de openingspost :wink:

Reputatie 7
Badge +1

Als je nog ongeveer weet wanneer het op de NS-website stond en waar, kun je het dan terugvinden op https://web.archive.org/?

Check de link in de openingspost :wink:

Oeps, niet opgemerkt :)
Dan blijft het alleen nog wachten op een verklaring van NS.

Badge +3

Dat die pagina weg is en de info ondergebracht op een andere pagina wil nog niet zeggen dat de mogelijkheid om binnen een maand weer een abonnement te nemen er ineens niet meer is.

Ik denk dat het er gewoon aan ligt wie je treft bij de Klantenservice. Via Mijn NS lukte het voorheen ook niet, maar dat is geen reden om het niet op een andere manier te kunnen regelen (ook al staat het strikt genomen niet in de voorwaarden).

En anders bestel je het gewoon op een nieuwe kaart, dan kan je altijd wisselen met één kaart op Basis.

Reputatie 7
Badge +1

De mogelijkheid hiertot stond tot april 2021 op de website. Mogelijk dat dit gewijzigd is met de nieuwe voorwaarden in mei 2021?

Wat voor nieuwe voorwaarden waren er toen? Ik kan daar geen adviesaanvraag over vinden.

Badge +3

Wat voor nieuwe voorwaarden waren er toen? Ik kan daar geen adviesaanvraag over vinden.

Er wordt regelmatig iets gewijzigd aan de voorwaarden, zoals onjuistheden corrigeren/verwijderen of het toevoegen van bijv. het herroepingsrecht en informatie over Flex Traject Vrij. Die wijzigingen staan op de laatste pagina van de productvoorwaarden.

In dit geval maakt het niet uit, want het recht om Flex Basis op elk moment te kunnen wijzigen heeft daar nooit in gestaan. Dat was dus een ‘service’ (en zou dat nog steeds moeten zijn).

Ik heb niets gehoord over dat we NS Flex Basis niet meer binnen de eerste maand upgraden. Dat we dit wel doen in de praktijk heeft inderdaad ook nooit in de voorwaarden gestaan en wellicht dat het daarom nooit via Mijn NS heeft gekund. In mijn instructie over het wijzigen staat verder: “Met een NS Basis kan je ook binnen de maand weer kiezen voor een abonnement. Deze tegemoetkoming is in de eerste onzekere corona-maanden mogelijk gemaakt. Het betreft een uitzondering op de voorwaarden en geen wijziging van de voorwaarden.”

@loklok8 Ik weet niet waarom mijn collega de wijziging afwijst, maar als je mij een privébericht stuurt dan verwerk ik de wijziging graag voor je.

Reputatie 7

Vreemde gang van zaken.

Na deze zomer een abonnement te hebben beeindigd, ontving ik een mail met de mededeling dat het handige van NS Flex Zonder Abonnement was dat je via MijnNS op elk moment kon beslissen om een abonnement te nemen.

Dat lukte dus niet en contact opgenomen met de Klantenservice. Deze gaf aan dat het niet mogelijk was om binnen een maand weer te wijzigen. Nadat ik had gerefereerd aan de ontvangen mail, bleek het wel mogelijk. Vervolgens nog even aangegeven dat ik het niet zo fijn had gevonden dat niet vermeld werd dat het niet werkte via MijnNS.

Aantal weken geleden een forumlid gewezen op het feit dat bepaalde wijzigingen slechts via de Klantenservice mogelijk waren. Deze wist toen te melden dat dit inmiddels via een pop-up in MijnNS werd aangegeven. Blijkt dus mogelijk niet (meer) zo te zijn.

Dat het een tijdelijke tegemoetkoming was, stond overigens niet in de mail. Beetje lastig allemaal.

https://community.ns.nl/abonnementen-2/abonnement-wijziging-niet-mogelijk-70957?postid=504155#post504155

Reputatie 7

Ik heb niets gehoord over dat we NS Flex Basis niet meer binnen de eerste maand upgraden. Dat we dit wel doen in de praktijk heeft inderdaad ook nooit in de voorwaarden gestaan en wellicht dat het daarom nooit via Mijn NS heeft gekund. In mijn instructie over het wijzigen staat verder: “Met een NS Basis kan je ook binnen de maand weer kiezen voor een abonnement. Deze tegemoetkoming is in de eerste onzekere corona-maanden mogelijk gemaakt. Het betreft een uitzondering op de voorwaarden en geen wijziging van de voorwaarden.”

@loklok8 Ik weet niet waarom mijn collega de wijziging afwijst, maar als je mij een privébericht stuurt dan verwerk ik de wijziging graag voor je.

Maar dat is nu juist het vervelende aan het bedrijf NS: Je krijgt in veel gevallen dus niet een eensluidend antwoord, maar een blijkbaar vrije interpretatie van een medewerker. Zou gewoon niet moeten kunnen. Dat je Flex-basis niet kan upgraden in een maand lijkt mij voor NS bedrijfseconomisch natuurlijk een zeer slechte zaak. Ik vind dus dat in de voorwaarden sowieso moet komen te staan dat Flex Basis te allen tijde gewijzigd kan worden.

Reputatie 4

Ik heb niets gehoord over dat we NS Flex Basis niet meer binnen de eerste maand upgraden. Dat we dit wel doen in de praktijk heeft inderdaad ook nooit in de voorwaarden gestaan en wellicht dat het daarom nooit via Mijn NS heeft gekund. In mijn instructie over het wijzigen staat verder: “Met een NS Basis kan je ook binnen de maand weer kiezen voor een abonnement. Deze tegemoetkoming is in de eerste onzekere corona-maanden mogelijk gemaakt. Het betreft een uitzondering op de voorwaarden en geen wijziging van de voorwaarden.”

@loklok8 Ik weet niet waarom mijn collega de wijziging afwijst, maar als je mij een privébericht stuurt dan verwerk ik de wijziging graag voor je.

hier staat het vermeld ook op de webshop na eerste maand 

 

Dat zal te maken hebben met ‘Het betreft een uitzondering op de voorwaarden en geen wijziging van de voorwaarden.’

Reputatie 7

Dat zal te maken hebben met ‘Het betreft een uitzondering op de voorwaarden en geen wijziging van de voorwaarden.’

Als je klanten per mail benadert met de mededeling dat het handige van NS Flex Zonder Abonnement is dat je op elk moment kunt beslissen om een abonnement te nemen, mag de klant toch zeker aannemen dat het hier gaat om DE voorwaarde en NIET om een uitzondering op de voorwaarden of geen wijziging van de voorwaarden.

Op 27 november heb ik mijn abonnement gewijzigd naar Dal Voordeel. Door de promotie van Dal Voordeel tot eind november was het abonnement gratis. 

Ondertussen heb ik ook een factuur ontvangen rond 14 december. Mijn "gratis" abonnement werd verlengd voor 3,00 euro.

Vandaag, dus één dag te vroeg, via Messenger gevraagd mijn abonnement te wijzigen naar Weekend Vrij. Na 5 minuten had ik al antwoord dat het abonnement gewijzigd was. Uit de uitleg begrijp ik dat je in de eerste maand altijd kunt upgraden.

Wat ik in het verleden zelf gezegd heb, blijkt in praktijk dus ook mogelijk te zijn. Er staat ook niet bij dat je enkel Flex basis/zonder abonnement kunt upgraden. 

Badge +3

Helder, en niet meer dan logisch eigenlijk (bij elke upgrade).

De tekst die voorheen op de website stond suggereerde dat je Flex Basis op elk moment (binnen een maand na de wissel naar Basis) zelf zou kunnen upgraden, maar dat heeft dus nooit gewerkt want dan werd je hooguit naar de Klantenservice verwezen?

Update medio 2022: inmiddels werkt dat gewoon. Als je (bijv. 3 weken vakantie) je abonnement op Basis zet dan kan je gewoon weer terug naar bijv. Dal Vrij/Traject Vrij etc.

Reageer