beantwoord

OV flex icm studentenkaart

  • 23 October 2022
  • 31 reacties
  • 510 Bekeken

Bij ons is het helaas mis gegaan. Dochter van 17 jaar krijgt studenten OV. Weet niet dat er een flex abonnement op haar kaart zit. Onder de 18 jaar moeten je ouders dit abonnement afsluiten. Gaat reizen op de OV kaart. Krijgen wij als ouders vette rekeningen. Wij krijgen dit geld niet terug van de NS.​​​​ De NS heeft immers op haar site de informatie gezet zeggen ze (onder student) en StudentenOV heeft ook kind geinformeerd. Beide partijen maken gebruik van OV chipkaart maar communiceren niet met elkaar. Nu hebben wij als ouders dus een vette rekening. Waarom kan ik deze kosten niet terugkrijgen van de NS?

icon

Beste antwoord door Tomas NS 23 October 2022, 13:51

Bekijk origineel

31 reacties

Reputatie 7
Badge +3

 

 

Maar ze heeft SRP toch bij de kaartautomaat van NS op haar chipkaart gezet? Die automaat kan toch wel een melding geven dat die combinatie eigenlijk helemaal niet kan, ongeacht de volgorde? Of ben ik nu te lui?

Of je denkt niet na? Bij alle ov-apparaten kun je ‘bestellingen’ van vervoerders maar ook van ov-chipkaart en DUO op de kaart zetten. NS automaat laat ook niet weten dat een bus abonnement niet altijd samen met flex kan.

Hoe moet een ov-kaart weten dat je vandaag op saldo wilt reizen met SRP en morgen op rekening met flex?

Maar dat SRP niet samen kan met flex staat op de website van DUO en van NS. Maar als men niet leest….

Reputatie 7
Badge +3

Maar dat SRP niet samen kan met flex staat op de website van DUO en van NS. Maar als men niet leest….

Dat vind ik toch iets te makkelijk. Ja, het staat ergens op de site. Maar als het tijdens het bestelproces niet duidelijk aangegeven wordt, vind ik dat toch een tekortkoming. Nog beter zou natuurlijk de technische beperking zijn, waardoor het gewoon überhaupt niet mogelijk is dit te combineren.

Badge +3

Helaas kan ik de bestelling van destijds niet meer reproduceren, misschien hebben we dan bij DUO toch iets genegeerd. Het blijft voor mij vreemd dat er dan geen blokkade optreedt in het bestelsysteem en dat je door mag de volgende stap.

Als je bij DUO een SRP koppelt kan/mag DUO niet zien wat voor conflicterende producten (met name NS Flex) je hebt. Wel zou er bij TLS/OV-chipkaart een check gedaan kunnen worden óf er zo’n product (maar niet welk) aanwezig is, maar dat doen ze dus niet.

Er zijn trouwens combinaties die ‘prima’ werken, zoals een week-SRP en Flex Weekend Vrij. Dat geeft alleen een probleem op sommige dagen (Bevrijdingsdag of Koningsdag op een doordeweekse dag, en de vakantieperiode 16 juli t/m 15 augustus), en geeft geen korting op bus/tram/metro in het weekend.

NS mag blijkbaar wel checken of er een SRP actief is, sterker nog dat moet wel als je Samenreiskorting wilt verlenen via een code. Je moet daar wel (eenmalig) toestemming voor geven.

Reputatie 7
Badge +3

Maar dat SRP niet samen kan met flex staat op de website van DUO en van NS. Maar als men niet leest….

Dat vind ik toch iets te makkelijk. Ja, het staat ergens op de site. Maar als het tijdens het bestelproces niet duidelijk aangegeven wordt, vind ik dat toch een tekortkoming. Nog beter zou natuurlijk de technische beperking zijn, waardoor het gewoon überhaupt niet mogelijk is dit te combineren.

Ik vind ook dat het tijdens het bestelproces moet worden aangegeven, maar in het geval van koppelen van een SRP op een kaart waar al NS Flex op staat zul je denk ik toch echt bij DUO moeten zijn. Of anders bij Translink. Andersom, bij bestellen van NS Flex op een kaart waar al een SRP op staat krijg je bij NS tijdens het bestelproces wel een foutmelding en kun je niet verder. Ik begrijp op zich de klacht wel, maar je moet dan wel bij de juiste partij gaan klagen. 

Helaas kan ik de bestelling van destijds niet meer reproduceren, misschien hebben we dan bij DUO toch iets genegeerd. Het blijft voor mij vreemd dat er dan geen blokkade optreedt in het bestelsysteem en dat je door mag de volgende stap.

Als je bij DUO een SRP koppelt kan/mag DUO niet zien wat voor conflicterende producten (met name NS Flex) je hebt. Wel zou er bij TLS/OV-chipkaart een check gedaan kunnen worden óf er zo’n product (maar niet welk) aanwezig is, maar dat doen ze dus niet.

Dus DUO mag i.v.m. privacy niet zien welke producten van derden op de chipkaart staan, maar NS mag reizen die ik via derden maak wel in rekening brengen?

Als je een integrale chipkaart voor alle vervoer introduceert, moet het ook mogelijk zijn om integraal te controleren of producten met elkaar te combineren zijn. Je kunt je in 2024 niet meer verschuilen achter een stukje tekst in het bestelproces, dat noem ik een goedkope disclaimer.

NS mag blijkbaar wel checken of er een SRP actief is, sterker nog dat moet wel als je Samenreiskorting wilt verlenen via een code. Je moet daar wel (eenmalig) toestemming voor geven.

Sterker nog, dochter heeft in maart samenreiskorting verleend aan haar moeder welke gewoon werd geaccepteerd.

Reputatie 7
Badge +3

@litsenj je vergelijkt appels met peren.

Een vervoerder kan niet zien welke abonnementen van een andere vervoerder of van aanbieder op een ov-chipkaart staan.

NS kan bij flex wel zien welke reizen er bij verschillende vervoerders gemaakt zijn. Daar ben je mee akkoord gegaan. Bij op saldo kan NS niet zien welke reizen er bij verschillende vervoerders gemaakt zijn.

 

Reageer