Bij ons is het helaas mis gegaan. Dochter van 17 jaar krijgt studenten OV. Weet niet dat er een flex abonnement op haar kaart zit. Onder de 18 jaar moeten je ouders dit abonnement afsluiten. Gaat reizen op de OV kaart. Krijgen wij als ouders vette rekeningen. Wij krijgen dit geld niet terug van de NS. De NS heeft immers op haar site de informatie gezet zeggen ze (onder student) en StudentenOV heeft ook kind geinformeerd. Beide partijen maken gebruik van OV chipkaart maar communiceren niet met elkaar. Nu hebben wij als ouders dus een vette rekening. Waarom kan ik deze kosten niet terugkrijgen van de NS?
Hoi peet71 en welkom bij onze Community. Allereerst is het jammer om te lezen dat je hiermee te maken hebt gehad.
Je vraag is een duidelijke, maar eigenlijk beantwoord je hem zelf wel. De OV-chipkaart is een kaart van een derde partij (Trans Link Systems) en deze kaart zal altijd het product kiezen wat het minste saldo kost. Het is voor de kaart daarbij niet van belang of een product dat geen saldo kost achteraf de kosten nog doorberekent aan de reiziger (NS Flex).
Doordat NS Flex geen gebruik maakt van kaartsaldo, zal deze altijd prioriteit hebben over het Studentenreisproduct in de periode dat de reiziger met korting reist, met als nadelig gevolg dat de kosten van NS Flex worden doorberekend. Om reizigers hiervan bewust te maken is er zowel aan onze kant als aan de kant van het Studentenreisproduct een waarschuwing geplaatst dat deze producten niet samen gaan. Het nieuw bestellen van een NS Flex product is dan ook niet mogelijk op een kaart waar al een Studentenreisproduct op staat, terwijl dit andersom wel gewoon kan. De extra gemaakte kosten worden, mede door de waarschuwingen, helaas niet vergoed.
Verder is het wel enorm belangrijk dat NS Flex helemaal wordt beëindigd op de kaart. Is dat al wel gebeurd? Zo niet, dan adviseer ik dat alsnog zo snel mogelijk te doen. Meer informatie is hier te vinden.
Beste Thomas,
Bovenstaande heb ik al gehoord. Wat jullie vergeten, is de situatie bij een minderjarige. Deze ziet niet zelf zijn abonnement bij NS (moet nl door ouders worden afgesloten), kan bij StudentenOV wel door minderjarige worden afgesloten. Dit levert de volgende problemen op:
- ouders worden niet actief geinformeerd over problemen van flexabonnement icm studentenov bij afsluiten van flexabonnement
- kind weet niet dat er een flexabonnement op kaart staat (is nl gekoppeld aan ouders)
- kind zit op kaart in automaat dat studentenov geactiveerd is en kaart werkt gewoon dus er is geen probleem
- technische probleem van ov kaart icm bedrijven die gebruik maken van ov kaart, leveren enorm financieel risico op voor ouders van minderjarige.
- ov kaart is altijd gecommuniceerd als 1 middel voor alle reisproducten. Hoezo moet je als ouders actief op zoek gaan als je niet weet dat er een probleem is met reisproducten op de kaart? Verantwoordelijkheid van informatie ophalen ligt toch niet bij ouders? maar bij bedrijven die gebruik maken van de kaart.
Heeft u ook een rekening ontvangen over de periodes waarin uw dochter wel recht had op gratis reizen? Of alleen over de kortingsperiodes?
- kind weet niet dat er een flexabonnement op kaart staat (is nl gekoppeld aan ouders)
Ouder heeft dan blijkbaar niet verteld aan kind dat er een Flex abonnement op de kaart staat.
Heeft u ook een rekening ontvangen over de periodes waarin uw dochter wel recht had op gratis reizen? Of alleen over de kortingsperiodes?
Ja in de periode van gratis reizen zijn de rekeningen ontvangen.
Ouder sluit flex voor minderjarig kind af, maar vertelt dat niet aan kind. Blijkbaar vertelt ouder dit ook niet als kind recht op SRP krijgt. Ouder laat zich niet informeren over de in en outs van SRP, niet door kind en niet door zelf op zoek te gaan naar informatie, maar betaalt kennelijk wel de rekeningen. Ouder wilt nu het bedrag wat door flex te veel betaald is terug en beroept zich op het feit dat zij door NS en DUO niet actief is geïnformeerd over dat Flex en SRP niet op 1 kaart kunnen. Beroepen op minderjarigheid bij NS, terwijl het DUO is die kind zelfstandig SRP op kaart laat zetten.
Volgens mij is er niet iets mis met communicatie van NS en DUO, maar tussen ouder en kind. Voor klachten over als ouder niet geïnformeerd zijn over SRP en Flex moet je bij DUO zijn. SRP is immers een product van DUO.
Zowel op de site bij DUO als bij NS staat een waarschuwing dat Flex (reizen op rekening) en SRP (reizen op saldo) niet op 1 kaart kunnen en er geen geld teruggegeven wordt als dit wel gedaan wordt.
Ouder sluit flex voor minderjarig kind af, maar vertelt dat niet aan kind. Blijkbaar vertelt ouder dit ook niet als kind recht op SRP krijgt. Ouder laat zich niet informeren over de in en outs van SRP, niet door kind en niet door zelf op zoek te gaan naar informatie, maar betaalt kennelijk wel de rekeningen. Ouder wilt nu het bedrag wat door flex te veel betaald is terug en beroept zich op het feit dat zij door NS en DUO niet actief is geïnformeerd over dat Flex en SRP niet op 1 kaart kunnen. Beroepen op minderjarigheid bij NS, terwijl het DUO is die kind zelfstandig SRP op kaart laat zetten.
Volgens mij is er niet iets mis met communicatie van NS en DUO, maar tussen ouder en kind. Voor klachten over als ouder niet geïnformeerd zijn over SRP en Flex moet je bij DUO zijn. SRP is immers een product van DUO.
Zowel op de site bij DUO als bij NS staat een waarschuwing dat Flex (reizen op rekening) en SRP (reizen op saldo) niet op 1 kaart kunnen en er geen geld teruggegeven wordt als dit wel gedaan wordt.
Bedankt voor je waardevolle bijdrage. ga door voor je ster van superuserschap!
Ouder sluit flex voor minderjarig kind af, maar vertelt dat niet aan kind. Blijkbaar vertelt ouder dit ook niet als kind recht op SRP krijgt. Ouder laat zich niet informeren over de in en outs van SRP, niet door kind en niet door zelf op zoek te gaan naar informatie, maar betaalt kennelijk wel de rekeningen. Ouder wilt nu het bedrag wat door flex te veel betaald is terug en beroept zich op het feit dat zij door NS en DUO niet actief is geïnformeerd over dat Flex en SRP niet op 1 kaart kunnen. Beroepen op minderjarigheid bij NS, terwijl het DUO is die kind zelfstandig SRP op kaart laat zetten.
Volgens mij is er niet iets mis met communicatie van NS en DUO, maar tussen ouder en kind. Voor klachten over als ouder niet geïnformeerd zijn over SRP en Flex moet je bij DUO zijn. SRP is immers een product van DUO.
Zowel op de site bij DUO als bij NS staat een waarschuwing dat Flex (reizen op rekening) en SRP (reizen op saldo) niet op 1 kaart kunnen en er geen geld teruggegeven wordt als dit wel gedaan wordt.
Bedankt voor je waardevolle bijdrage. ga door voor je ster van superuserschap!
Ik begrijp dat je liever een andere reactie had verwacht, iets waarbij je gelijk gegeven wordt en je op basis van dat gelijk geld kunt terug vragen, maar zo werkt het niet.
Op mijn studentenkaart wordt ook 5,60 euro per maand voor een Ns flex kortingskaart in rekening gebracht. Hoe kan dit?
Dan hebt u naast uw studentenreisproduct nog een NS Flex Dal Voordeel-abonnement. Misschien tijdelijk gestopt met studeren, een jaar gratis Dal Voordeel aangevraagd en daarna weer begonnen met studeren? Het Dal Voordeel-abonnement stopt niet vanzelf na een jaar, u moet dan abonnementskosten gaan betalen.
Hoe dan ook kunt u het beste even rechtstreeks contact opnemen met de klantenservice om NS Flex geheel te beëindigen. Let op: wijzigen naar NS Flex Basis/zonder abonnement is niet voldoende, NS Flex moet geheel van de kaart verwijderd worden, anders betaalt u op sommige momenten te veel voor uw reizen omdat de korting van uw studentenreisproduct niet verrekend wordt.
Rechtstreeks contact opnemen met de klantenservice gaat het snelst telefonisch: de klantenservice is 24 uur per dag bereikbaar op het telefoonnummer 030-751 51 55. U kunt er ook voor kiezen om met NS te chatten (druk op deze pagina op de knop Chat met NS) of een berichtje te sturen op X (voorheen Twitter) of Facebook.
Simpeler (zonder Klantenservice),
Ga naar https://www.ns.nl/abonnementen/online-opzeggen/tijdelijk-stopzetten en kies voor Abonnement opzeggen i.p.v. Wijzigen naar Flex Basis.
Daarna nog even langs een automaat (supermarkt, station) om NS Flex van je kaart te verwijderen.
Hoi peet71 en welkom bij onze Community. Allereerst is het jammer om te lezen dat je hiermee te maken hebt gehad.
Je vraag is een duidelijke, maar eigenlijk beantwoord je hem zelf wel. De OV-chipkaart is een kaart van een derde partij (Trans Link Systems) en deze kaart zal altijd het product kiezen wat het minste saldo kost. Het is voor de kaart daarbij niet van belang of een product dat geen saldo kost achteraf de kosten nog doorberekent aan de reiziger (NS Flex).
Doordat NS Flex geen gebruik maakt van kaartsaldo, zal deze altijd prioriteit hebben over het Studentenreisproduct in de periode dat de reiziger met korting reist, met als nadelig gevolg dat de kosten van NS Flex worden doorberekend. Om reizigers hiervan bewust te maken is er zowel aan onze kant als aan de kant van het Studentenreisproduct een waarschuwing geplaatst dat deze producten niet samen gaan. Het nieuw bestellen van een NS Flex product is dan ook niet mogelijk op een kaart waar al een Studentenreisproduct op staat, terwijl dit andersom wel gewoon kan. De extra gemaakte kosten worden, mede door de waarschuwingen, helaas niet vergoed.
Verder is het wel enorm belangrijk dat NS Flex helemaal wordt beëindigd op de kaart. Is dat al wel gebeurd? Zo niet, dan adviseer ik dat alsnog zo snel mogelijk te doen. Meer informatie is hier te vinden.
Ik heb dezelfde ervaring. Ik heb wel ooit bij afsluiten van FlexBasis uitgelegd welk treinabonnement ze heeft, maar de bij start van Studenten OV hebben we beiden niet beseft dat de combinatie tussen FlexBasis en StudentenOV niet goed werkt. Zelf heb ik er ook geen communicatie over gezien en er volgt bij het laden van Studenten OV in de automaat geen melding dat er nog FlexBasis op de kaart staat. Dat het andersom wel geborgd is, acht ik ook bijzonder.
Bijzonder is wel dat het probleem alleen geldt bij reizen met korting (in ons geval het weekend). Ze reist namelijk doordeweeks vrij en daarvoor betalen we gelukkig niets. Over de afgelopen maanden vaalt het bedrag voor ons gelukkig nog mee. Maar ze heeft recent op een vrije dag spontaan een treinreis door Nederland gemaakt. Ben ik even blij dat dat doordeweeks was!
De verwijzing naar TLS is in mijn ogen erg goedkoop, we rekenen via NS namelijk ook vervoer via derden af. NS kan en moet dit (technisch) probleem gewoon nog eens aankaarten bij TLS.
Ik heb dezelfde ervaring. Ik heb wel ooit bij afsluiten van FlexBasis uitgelegd welk treinabonnement ze heeft, maar de bij start van Studenten OV hebben we beiden niet beseft dat de combinatie tussen FlexBasis en StudentenOV niet goed werkt. Zelf heb ik er ook geen communicatie over gezien en er volgt bij het laden van Studenten OV in de automaat geen melding dat er nog FlexBasis op de kaart staat. Dat het andersom wel geborgd is, acht ik ook bijzonder.
Bijzonder is wel dat het probleem alleen geldt bij reizen met korting (in ons geval het weekend). Ze reist namelijk doordeweeks vrij en daarvoor betalen we gelukkig niets. Over de afgelopen maanden vaalt het bedrag voor ons gelukkig nog mee. Maar ze heeft recent op een vrije dag spontaan een treinreis door Nederland gemaakt. Ben ik even blij dat dat doordeweeks was!
De verwijzing naar TLS is in mijn ogen erg goedkoop, we rekenen via NS namelijk ook vervoer via derden af. NS kan en moet dit (technisch) probleem gewoon nog eens aankaarten bij TLS.
Het SRP is een product van DUO waar NS helemaal buiten staat. Op de site van DUO wordt op de informatiepagina van het SRP expliciet gewaarschuwd dat het combineren van het SRP en Flex op dezelfde kaart niet kan en tot extra kosten leidt. Helaas zijn veel studenten anno 2024 beter in praten dan in lezen.
NS kan niet zien welke andere producten op de kaart staan.
Wat mij verbaast is dat men pas na maanden erachter komt dat er flex is naast SRP. Bij flex krijg je maandelijks facturen.
Wat mij verbaast is dat men pas na maanden erachter komt dat er flex is naast SRP. Bij flex krijg je maandelijks facturen.
Als je Flex basis hebt krijg je alleen nog een factuur in de maanden dat je reiskosten hebt gemaakt.
Als je Flex basis hebt krijg je alleen nog een factuur in de maanden dat je reiskosten hebt gemaakt.
Hee, dat is nieuw! Normaal kreeg je wel een factuur maar geen melding per e-mail als het om € 0,00 ging. Die nulfacturen kon je overigens niet downloaden. Zoals nu is het dus beter (met Flex Basis).
Wat mij verbaast is dat men pas na maanden erachter komt dat er flex is naast SRP. Bij flex krijg je maandelijks facturen.
Als je Flex basis hebt krijg je alleen nog een factuur in de maanden dat je reiskosten hebt gemaakt.
De kosten vielen wel mee… dan zijn er toch facturen geweest in het laatste geval?
Ik heb dezelfde ervaring. Ik heb wel ooit bij afsluiten van FlexBasis uitgelegd welk treinabonnement ze heeft, maar de bij start van Studenten OV hebben we beiden niet beseft dat de combinatie tussen FlexBasis en StudentenOV niet goed werkt. Zelf heb ik er ook geen communicatie over gezien en er volgt bij het laden van Studenten OV in de automaat geen melding dat er nog FlexBasis op de kaart staat. Dat het andersom wel geborgd is, acht ik ook bijzonder.
Bijzonder is wel dat het probleem alleen geldt bij reizen met korting (in ons geval het weekend). Ze reist namelijk doordeweeks vrij en daarvoor betalen we gelukkig niets. Over de afgelopen maanden vaalt het bedrag voor ons gelukkig nog mee. Maar ze heeft recent op een vrije dag spontaan een treinreis door Nederland gemaakt. Ben ik even blij dat dat doordeweeks was!
De verwijzing naar TLS is in mijn ogen erg goedkoop, we rekenen via NS namelijk ook vervoer via derden af. NS kan en moet dit (technisch) probleem gewoon nog eens aankaarten bij TLS.
Het SRP is een product van DUO waar NS helemaal buiten staat. Op de site van DUO wordt op de informatiepagina van het SRP expliciet gewaarschuwd dat het combineren van het SRP en Flex op dezelfde kaart niet kan en tot extra kosten leidt. Helaas zijn veel studenten anno 2024 beter in praten dan in lezen.
Ik had al begrepen dat er op verschillende manieren voor wordt gewaarschuwd, maar als ouder krijg ik dat niet direct mee. Ik vind het te goedkoop om het te gooien op de leesvaardigheid van studenten. Het vreemde is dat de techniek andersom wel waarschuwt: “U kunt geen Flex Basis op de kaart zetten i.v.m. aanwezigheid SRP”. Hoe simpel kan het zijn om hiervoor ook andersom een blokkade op te zetten indien een SRP wordt geladen bij de kaartautomaat?
Jammer ook dat NS dit probleem via de consument doorschuift naar DUO of andere partijen. De afrekening van reizen via derden verloopt overigens wel probleemloos via NS, dat dan weer wel.
NS kan dit probleem natuurlijk op de achtergrond via een achterdeur aankaarten bij de verantwoordelijke partij en daarmee bijdragen aan een gebruiksvriendelijker oplossing. Maar het credo ‘computer says no’ wordt bij NS blijkbaar met verve omarmd.
NS kan niet zien welke andere producten op de kaart staan.
Wat mij verbaast is dat men pas na maanden erachter komt dat er flex is naast SRP. Bij flex krijg je maandelijks facturen.
Ik was er vooral niet van op de hoogte dat dit een probleem zou geven, ondanks de communicatie daarover. Blijkbaar kan het wel bij elkaar op de kaart staan, maar wordt de korting dan niet goed verrekend. Andersom geldt blijkbaar wel dat Flex niet kan worden toegevoegd aan een chipkaart met SRP, dan krijgt men wel een foutmelding. Waarom andersom niet?
Al met al ben ik al erg blij dat ze niet ieder weekend stad en land is afgegaan met de verwachting 40% korting te krijgen.
Andersom geldt blijkbaar wel dat Flex niet kan worden toegevoegd aan een chipkaart met SRP, dan krijgt men wel een foutmelding. Waarom andersom niet?
Voor andersom moet u bij DUO zijn. De partij bij wie het 2e abonnement wordt besteld/aangevraagd zou moeten checken of er al een ander abonnement op staat wat een conflict kan geven. NS doet dat dus, wat al een hoop ellende scheelt (was volgens mij in het begin namelijk niet zo). Als er al eerst Flex op een kaart staat, kan NS niet het zien wanneer iemand later nog het Studentenreisproduct op die kaart aanvraagt. Dan zou DUO bij koppelen van het SRP een foutmelding moeten geven.
Verder is het bij inchecken ook belangrijk om te letten op de tekst op het schermpje, als daar staat “Reizen op rekening” is het foute boel.
Ik had al begrepen dat er op verschillende manieren voor wordt gewaarschuwd, maar als ouder krijg ik dat niet direct mee. Ik vind het te goedkoop om het te gooien op de leesvaardigheid van studenten. Het vreemde is dat de techniek andersom wel waarschuwt: “U kunt geen Flex Basis op de kaart zetten i.v.m. aanwezigheid SRP”. Hoe simpel kan het zijn om hiervoor ook andersom een blokkade op te zetten indien een SRP wordt geladen bij de kaartautomaat?
Jammer ook dat NS dit probleem via de consument doorschuift naar DUO of andere partijen. De afrekening van reizen via derden verloopt overigens wel probleemloos via NS, dat dan weer wel.
NS kan dit probleem natuurlijk op de achtergrond via een achterdeur aankaarten bij de verantwoordelijke partij en daarmee bijdragen aan een gebruiksvriendelijker oplossing. Maar het credo ‘computer says no’ wordt bij NS blijkbaar met verve omarmd.
SRP is van DUO.
Zeker als een jongere iets voor de 1e keer besteld is het ouders/verzorgers aan te raden om mee te kijken. Een jongere is weliswaar vanaf 18 jaar financieel verantwoordelijk, maar ouders hebben tot 21 jaar onderhoudsplicht.
Andersom geldt blijkbaar wel dat Flex niet kan worden toegevoegd aan een chipkaart met SRP, dan krijgt men wel een foutmelding. Waarom andersom niet?
Voor andersom moet u bij DUO zijn. De partij bij wie het 2e abonnement wordt besteld/aangevraagd zou moeten checken of er al een ander abonnement op staat wat een conflict kan geven. NS doet dat dus, wat al een hoop ellende scheelt (was volgens mij in het begin namelijk niet zo). Als er al eerst Flex op een kaart staat, kan NS niet het zien wanneer iemand later nog het Studentenreisproduct op die kaart aanvraagt. Dan zou DUO bij koppelen van het SRP een foutmelding moeten geven.
Verder is het bij inchecken ook belangrijk om te letten op de tekst op het schermpje, als daar staat “Reizen op rekening” is het foute boel.
Maar ze heeft SRP toch bij de kaartautomaat van NS op haar chipkaart gezet? Die automaat kan toch wel een melding geven dat die combinatie eigenlijk helemaal niet kan, ongeacht de volgorde? Of ben ik nu te lui?
Maar ze heeft SRP toch bij de kaartautomaat van NS op haar chipkaart gezet? Die automaat kan toch wel een melding geven dat die combinatie eigenlijk helemaal niet kan, ongeacht de volgorde? Of ben ik nu te lui?
Zo'n melding moet al eerder komen, bij NS krijg je die al bij het bestellen op de website. Voor SRP moet dat dus bij het koppelen van het SRP aan de OV-chipkaart en dat is bij DUO. Het op de kaart zetten van het SRP is niets anders dan een eerder gedane bestelling ophalen, bij de bestelling (bij SRP het koppelen aan de kaart) moet de check gedaan worden en dus de melding komen.
Verder kun je SRP ook op een kaart zetten bij elke OV-chipkaart automaat, ook die kleintjes in supermarkten, gemakswinkels e.d.
Ik had al begrepen dat er op verschillende manieren voor wordt gewaarschuwd, maar als ouder krijg ik dat niet direct mee. Ik vind het te goedkoop om het te gooien op de leesvaardigheid van studenten. Het vreemde is dat de techniek andersom wel waarschuwt: “U kunt geen Flex Basis op de kaart zetten i.v.m. aanwezigheid SRP”. Hoe simpel kan het zijn om hiervoor ook andersom een blokkade op te zetten indien een SRP wordt geladen bij de kaartautomaat?
Jammer ook dat NS dit probleem via de consument doorschuift naar DUO of andere partijen. De afrekening van reizen via derden verloopt overigens wel probleemloos via NS, dat dan weer wel.
NS kan dit probleem natuurlijk op de achtergrond via een achterdeur aankaarten bij de verantwoordelijke partij en daarmee bijdragen aan een gebruiksvriendelijker oplossing. Maar het credo ‘computer says no’ wordt bij NS blijkbaar met verve omarmd.
SRP is van DUO.
Zeker als een jongere iets voor de 1e keer besteld is het ouders/verzorgers aan te raden om mee te kijken. Een jongere is weliswaar vanaf 18 jaar financieel verantwoordelijk, maar ouders hebben tot 21 jaar onderhoudsplicht.
We hebben zeer zeker meegekeken, zoals met wel meer zaken die we afgelopen jaar geregeld hebben. Maar ons was dit dus ook niet opgevallen. Vind het zoals gemeld vooral ook vreemd dat het laden bij NS kaartautomaat blijkbaar geen probleem geeft, maar dat de combinatie andersom wel is geblokkeerd.
En financieel verantwoordelijk? Klopt, we betalen ook netjes de rekening. Dat is ook het probleem niet. Het gaat erom dat voor een technisch probleem eenvoudig wordt verwezen naar enkele waarschuwingen bij de aanvraag (al dan niet duidelijk) in plaats van dat een soort blokkade eerder in het proces. Dat noemen ze het afschuiven van een probleem i.p.v. het bieden van een echte oplossing.
Maar vooralsnog is het probleem voor ons gelukkig opgelost en valt onze schade mee.
Maar ze heeft SRP toch bij de kaartautomaat van NS op haar chipkaart gezet? Die automaat kan toch wel een melding geven dat die combinatie eigenlijk helemaal niet kan, ongeacht de volgorde? Of ben ik nu te lui?
Zo'n melding moet al eerder komen, bij NS krijg je die al bij het bestellen op de website. Voor SRP moet dat dus bij het koppelen van het SRP aan de OV-chipkaart en dat is bij DUO. Het op de kaart zetten van het SRP is niets anders dan een eerder gedane bestelling ophalen, bij de bestelling (bij SRP het koppelen aan de kaart) moet de check gedaan worden en dus de melding komen.
Verder kun je SRP ook op een kaart zetten bij elke OV-chipkaart automaat, ook die kleintjes in supermarkten, gemakswinkels e.d.
Helaas kan ik de bestelling van destijds niet meer reproduceren, misschien hebben we dan bij DUO toch iets genegeerd. Het blijft voor mij vreemd dat er dan geen blokkade optreedt in het bestelsysteem en dat je door mag de volgende stap.
Gelukkig is het inmiddels wel opgelost.
Reageer
Meld je aan
Heb je al een account? Inloggen
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookWelkom
Nog geen account? Maak een account aan
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookEnter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.