beantwoord

OV-verklaring fiscus

  • 13 November 2020
  • 37 reacties
  • 1714 Bekeken


Toon eerste bericht

37 reacties

Badge +3

Wist niet dat jij dat was :sweat_smile:

 

Ome Henk! ;) Goede vraag, die ik even heb uitgezet en ik heb al antwoord. Ik stel daar zelf nog wat vervolgvragen op, dus ik hoop binnenkort een duidelijke uitleg te kunnen geven. 

Ik heb direct al een antwoord en die is als volgt; dat de reisgegevens en de factuur met abonnementskosten worden gesplitst en op die manier de wijze wordt aangehouden die ik hierboven beschreef.

Volgens mij levert NS al vele jaren gegevens aan de belastingdienst aan en is het tot op heden altijd goed gegaan.  (Ik kan mij over dit aspect van de dienstverlening tenminste geen topics herinneren).

 

Vraag is dus: Wat is er dit jaar verandert t.o.v. al de jaren hiervoor waardoor er opeens geen koppeling van gegevens gemaakt kunnen worden. 

Mijns inziens zou de NS deze verklaring altijd ook nog aan de abonnementhouder moeten sturen, zodat de abonnementhouder het bewijs in handen heeft en gedoe met de gegevensoverdracht tussen NS en de Belastingdienst geen negatieve gevolgen meer heeft voor de abonnementhouder. Ik begrijp niet waarom NS dat niet meer doet en dat ook blijft weigeren nu er problemen blijken op te treden.

 

Geheel eens. Ik snap het ook niet. Misschien komt het inderdaad doordat NS deze gegevens niet meer heeft?

Nee, we openen niet opnieuw de discussie, maar ik help je nog even met je vraag. 

https://www.ns.nl/binaries/_ht_1605039675318/content/assets/ns-nl/privacy/ns-privacy-statement pagina 38:

"Welke persoonsgegevens gebruiken wij?

NS moet voldoen aan verschillende wettelijke verplichtingen. Hiervoor kan het noodzakelijk zijn dat wij persoonsgegevens verwerken zoals uw contactgegevens of transactiegegevens.

Waarvoor gebruiken wij uw persoonsgegevens?

De grondslag voor de verwerking is: de uitvoering van een wettelijke verplichting

Wij dienen te voldoen aan wettelijke verplichtingen die op ons rusten. Hier valt te denken aan bijvoorbeeld belastingwetgeving en spoorwegwetgeving.”

Badge +3

Wel een zwaktebod dat NS een discussie afkapt waarin de administratieve incompetentie van NS wordt besproken.

Topic sluiten is inderdaad een zwaktebod. Totale verbazing was mijn eerste (instinctieve) reactie ook, want er stonden nog wat ontbeantwoord(bar)e vragen open toch?!

Topic closed? No deal. Game on! :sleeping:

 

Reputatie 7
Badge +3

Het is mij ook onduidelijk of het onwil, onkunde of ongeïnteresseerdheid is.

Het is wat jaren terug dat sinterklaas op mijn raam heeft geklopt, maar er heeft hier nog nooit een trein aan de deur staan kloppen. Oke, te goedkoop. Dank voor de bevestiging tho :wink:

Badge +3

Dan liever zoals bij Arriva, gewoon zelf (voorafgaand aan je aangifte) de ov-verklaring kunnen aanvragen (beter nog, elk jaar toegestuurd krijgen)…

En er dus niet op vertrouwen dat NS die automatisch verstrekt aan de Belastingdienst (en als dat wél gebeurt, dat deze het correct verwerkt en dus succesvol aan jouw persoontje weet te koppelen).

Badge +3

Ehh (off topic) https://www.geocaching.com/geocache/GC44DYJ

Vele verzoekschriften hebben het College van B&W Wildervanck al bereikt: Wanneer komt er weer een nieuw avontuur van Ome Henk en Tante Jo? Hier zijn ze eindelijk: ze hebben weer een aantal reizen gemaakt en nu kunnen wij daar ook weer van meegenieten.

Henk Flex op de back burner natuurlijk. Als het NS en GVB al niet lukt… :sweat_smile:

Reputatie 7
Badge +3

Wat is er anno 2020 handiger (en voor de vervoerder goedkoper) dan zelf je OV-verklaring genereren via de website van ov-chipkaart? 

Ik zou als vervoerder die hele service stoppen en alles via de website van ov-chipkaart laten regelen. De belastingbetaler is zelf verantwoordelijk voor het leveren van de juiste stukken. Leg de verantwoordelijkheid dan ook neer bij de belastingbetaler zelf.

Reageer