beantwoord

Overstappen in de spits met Dalvrij



Toon eerste bericht

36 reacties

Reputatie 7

En de reden van dat verschil is volgens mij een technische, want ik begreep dat bij een overstap een andere vervoerder wel je reeds afgelegde afstand kan zien en dat je laatste uitcheck bij bijv. NS was, maar niet kan/mag zien waar (en vooral wanneer!) je eerdere incheck was.

Bij Flex is dat geen enkel probleem want daarbij krijgt NS al je transacties aangeleverd, óók die van andere vervoerders, en kan daarom je dalkorting gewoon doorberekenen bij een overstap in de spits.

Ik dacht al wel dat er een technische reden was. Maar waarom mág de andere vervoerder bij op saldo reizen dan niet zien waar en wanneer de laatste incheck was? Het lijkt me dat geen enkele reiziger daar bezwaar tegen zal hebben, als hij of zij dan met de korting verder kan reizen. Ik denk heel praktisch🙂

Badge +3

En de reden van dat verschil is volgens mij een technische, want ik begreep dat bij een overstap een andere vervoerder wel je reeds afgelegde afstand kan zien en dat je laatste uitcheck bij bijv. NS was, maar niet kan/mag zien waar (en vooral wanneer!) je eerdere incheck was.

Bij NS Flex is dat geen enkel probleem want daarbij krijgt NS al je transacties aangeleverd, óók die van andere vervoerders, en kan daarom je dalkorting gewoon doorberekenen bij een overstap in de spits.

Als je dus vaker een dal-spits overstap maakt tussen vervoerders is Flex een goede optie, maar andersom (spits-dal overstap tussen vervoerders) kan je beter ‘op saldo’ blijven reizen, of als je al Flex hebt, reizen met een e-ticket voor het deel in de spits.

Reputatie 7
Badge +3

Als u het nog wilt nalezen op de NS website, dat kan op https://www.ns.nl/reisinformatie/reizen-met-ov-chipkaart/veelgestelde-vragen-rit-naar-reis.html Daar staat o.a. dit:

 

Reputatie 7
Badge +4

Sneu inderdaad, maar een beroep op coulance zal na langdurig Dalvrijgebruik niet gaan vrees ik. Wij gaan er hier niet over, dat is zo, maar we weten meestal wel hoe de haasjes lopen, ;-)

 

Het is typisch volgens de regels van de moderne communicatie: als het voor de meeste reizigers klopt en als de reiziger vooral tevreden blijft, dan is het waar. Dit soort communicatie is Bommel een gruwel. Informatie moet juist en voor dat doel volledig zijn. Maar goed, het houdt dit forum mede in stand.;-)

Zie de opmerking van @Momo hieronder.

Ik heb inderdaad een oud Dal Vrij abonnement, en had vantevoren gezocht naar de regels over het overstappen in de spits. Daar werd dus geschreven dat de dalvrij door moest lopen, ookal zou ik in de spits wisselen tussen vervoerders. Ik had hier niet uit afgeleid dat dit enkel voor flexabonnement geldt. Dit stond namelijk niet expliciet benoemd, helaas.

Reputatie 7
Badge +4

NS wil zeker graag dat u naar Flex gaat,, dat lijkt me helder. Dalvrij is ook alleen nog als Flex te koop.Maar als ik het 35 procent goedkoper zou kunnen krijgen vanwege het eerdere bijabonnement, nam ik dit ongemak ook op de koop toe denk ik. Het is natuurlijk een sterfconstructie die ingesteld is na afschaffing van de bijabonnementen en het verguldt de pil wat. Het is hoe dan ook een klein en uitstervend abonnement. @Tochjo heeft wel gelijk met die opmerking. Voor mensen die het correct gebruikten wel jammer, maar er waren er ook nog al wat die de gezinskorting oneigenlijk toepasten. Ik begrijp NS ook wel dat ze het hebben afgeschaft.

Hoe dan ook, ik vraag me af welk abonnement TS heeft. De modale Dalvrijreiziger reist niet incidenteel en weet dit meestal wel.

Bommel heeft overigens ook weer Dalvrij met bejaardentarief. Die 73 euro heb ik er wel voor over, ook al is het reisgedrag van mijn leeftijdsgroep doorgaans wat minder intens. Waarschijnlijk kick ik nog steeds af van de OV-jaarkaart en aanverwant, lol.

Reputatie 7

TS mogelijk ook, want klassiek Dalvrij is er nauwelijks meer. Het kan echter nog wel. 

Ik heb ook nog zo'n klassiek Dalvrij. Blijkbaar als een van de laatsten. En niet van plan over te stappen (tot het uiteindelijk zal moeten vrees ik). Ben wel benieuwd waarom het bovengenoemde verschil in de beide abonnementsversies zit. Om je sneller richting Flex te dirigeren? 😆

Reputatie 7
Badge +4

TS mogelijk ook, want klassiek Dalvrij is er nauwelijks meer. Het kan echter nog wel. TS moet het maar even aangeven. In dat geval zou ik zeker overstappen maar mogelijk maakt ze gebruik van de kortingsregeling voor bijabonnementen. Dan moet je dit ongemak er op de koop bijnemen, helaas. De termen worden regelmatig verwisseld bij vragenstellers. Het is hoe dan ook geen Flex wat TS heeft. Ben eigenlijk wel benieuwd, ;-)

Badge +3

op dit moment is het abonnement nog in de aanbieding ook. Drie maanden voor de halve prijs.

Je verwart Dal Voordeel met Dal Vrij.

Reputatie 7
Badge +4

U heeft waarschijnlijk geen Flex en dan is het juist berekend. U kunt het ook niet terugvragen, het is juist gegaan. De regeling is inderdaad verschillend en ook verwarrend, maar er is is weinig aan te doen vrees ik. U kunt dit voorkomen door uw abonnement over te zetten naar Flex. Dit is gratis en op dit moment is het abonnement nog in de aanbieding ook. Drie maanden voor de halve prijs.Als u dan binnen de spits binnen 35 minuten van vervoerder wisselt en u heeft voor de spits ingecheckt, dan loopt de korting wel door.

Als u een klassiek abonnement hebt is dit correct. Alleen met een Flex abonnement kunt u bij het wisselen van vervoerder in de spits tegen het daltarief verder reizen.

Reageer