beantwoord

Overstappen in de spits met Dalvrij


Hallo,

Gisteren ben ik in de daluren bij Arriva ingecheckt. Bij de overstap moest ik in de spits omchecken naar NS. Vervolgens zag ik bij het uitchecken dat er toch voltarief afgeschreven werd. Dit kan niet kloppen. Kan ik dit terugvragen?

Groetjes

icon

Beste antwoord door Tamzin 9 April 2022, 09:40

Bekijk origineel

36 reacties

Badge +3

Precies, als ik bij dezelfde vervoerder blijf, hoef ik niet uit-en in te checken.

Als je regelmatig in de spits moet overstappen naar een andere vervoerder dan kun je inderdaad voor € 3,40 per maand de dalkorting bij Weekend Vrij weer nemen.

Of dat loont is ook afhankelijk van de reis. Na een lange reis in de daluren nog een klein stukje tegen voltarief in de spits kost dat vaak niet eens veel meer dan de hele reis op daltarief.

Voor het omgekeerde (een reis die begint in de spits en een overstap in de daluren naar een andere vervoerder) kan je de ‘bejaardendagen’ kaart gebruiken.

Bij een overstap in de daluren naar dezelfde vervoerder maak je dan voor het (voltarief) deel in de spits gebruik van de kaart met Weekend Vrij en voor het deel in de daluren de ‘bejaardendagen’ kaart.

Precies, als ik bij dezelfde vervoerder blijf, hoef ik niet uit-en in te checken.

Badge +3

Ik heb al jaren een weekendvrij abonnement en sinds een half jaar een tweede kaart voor de ‘bejaardendagen’ zoals iemand ze zo fijn noemt. Zag dat ik daarmee dubbel voor dalvoordeel betaalde en heb dat stopgezet op mijn weekendvrij abonnement. Maar uit bovenstaande begrijp ik dat je alleen met een NS-flex abonnement je voordeel houdt als je moet ‘omchecken’ in de spits. Dat moet ik nogal eens. Dus maar weer Dalvoordeel aanzetten, denk ik.  

Nee hoor, bij een overstap in de spits naar dezelfde vervoerder blijft u gewoon op daltarief reizen. Bij NS Flex mag dat ook tussen vervoerders zijn.

Ik heb al jaren een weekendvrij abonnement en sinds een half jaar een tweede kaart voor de ‘bejaardendagen’ zoals iemand ze zo fijn noemt. Zag dat ik daarmee dubbel voor dalvoordeel betaalde en heb dat stopgezet op mijn weekendvrij abonnement. Maar uit bovenstaande begrijp ik dat je alleen met een NS-flex abonnement je voordeel houdt als je moet ‘omchecken’ in de spits. Dat moet ik nogal eens. Dus maar weer Dalvoordeel aanzetten, denk ik.  

Badge +3

Dit klopt dus niet. Onderweg ben ik nabij Sittard gecontroleerd door de HC. De incheck was juist (bij NS). Bij het verlaten van Eindhoven NS moet je verplicht uitchecken. Dus moet hier sprake zijn van een softwarefout als er bij het opnieuw inchecken niet overstap OK staat. Ik reis niet met een Flex abonnement. Heb Senioren Dal Vrij. Het saldo op de kaart was overigens rond 13 Euro, dus onvoldoende op op Vol tarief te kunnen reizen.! Heb geen automatisch overboeken geactiveerd.

Bij een NS abonnement op saldo is het instaptarief 10 euro (ook in de spits), dus met 6 euro saldo zou je kunnen inchecken (kaart mag 4 euro in de min komen).

Je kunt daarna in principe 45 km reizen (in de spits) of 78 km in de daluren en uitchecken, bij een langere reis kan je niet meer uitchecken wegens saldotekort.

Maar even naar buiten en weer naar binnen in Eindhoven zou je gewoon een Overstap OK moeten opleveren, want het is allemaal NS en dan reis je gewoon verder met korting in de spits. Om weer naar binnen te komen in Eindhoven is wel opnieuw 10 euro saldo nodig.

Wellicht zit de controle in de trein in de weg, maar dat speelt volgens mij voornamelijk bij NS Flex.

Een andere mogelijkheid is een Arriva incheck in Maastricht (of een mislukte NS incheck), maar dan zou je bij naar buiten in Eindhoven 10 euro moeten betalen (en voor een Arriva incheck ook nog eens 10 euro). Maar dat is dus niet zo want je bent gecontroleerd.

Dat kan gebeuren! Ik sluit het niet uit. Hier lees je er meer over: https://www.ns.nl/reisinformatie/reizen-met-ov-chipkaart/veelgestelde-vragen-rit-naar-reis.html.

Neem je contact op met onze klantenservice?

Reputatie 3

Dit klopt dus niet. Onderweg ben ik nabij Sittard gecontroleerd door de HC. De incheck was juist (bij NS). Bij het verlaten van Eindhoven NS moet je verplicht uitchecken. Dus moet hier sprake zijn van een softwarefout als er bij het opnieuw inchecken niet overstap OK staat. Ik reis niet met een Flex abonnement. Heb Senioren Dal Vrij. Het saldo op de kaart was overigens rond 13 Euro, dus onvoldoende op op Vol tarief te kunnen reizen.! Heb geen automatisch overboeken geactiveerd.

Reputatie 7
Badge +3

Vanmiddag om 15.31 uur in Maastricht op de trein gestapt naar Eindhoven. Aankomst om ongeveer 16.30 uur. In bezit van Senioren Dal Vrij abonnement. In- en uitgecheckt bij NS. Kort nadat ik Eindhoven NS verliet richting busstation ben ik weer door het station teruggelopen richting binnenstad. Bij het opnieuw inchecken zag ik vol tarief staan op het incheckpoortje. Deze nieuwe incheck vond slechts enkele minuten na het uitchecken plaats. Ik heb er geen last van gehad omdat ik bij uitchecken richting Centrum de melding inchecken geannuleerd zag staan op het apparaat. Maar ik had op deze manier dus niet kunnen overstappen op een andere NS trein. Klopt het dat je als je op daltarief reist het station tijdens de reis niet mag verlaten? Bij mijn weten was dat vroeger anders geregeld! 

Voor zover ik weet zou de 1e incheck moeten gelden, behalve bij op saldo abonnementen als je in de spits overstapt naar een andere vervoerder. Je zou overstap oké hebben moeten zien. Als je vol tarief hebt zien staan, dan ga ik er vanuit dat je op saldo reist.

Reputatie 3

Vanmiddag om 15.31 uur in Maastricht op de trein gestapt naar Eindhoven. Aankomst om ongeveer 16.30 uur. In bezit van Senioren Dal Vrij abonnement. In- en uitgecheckt bij NS. Kort nadat ik Eindhoven NS verliet richting busstation ben ik weer door het station teruggelopen richting binnenstad. Bij het opnieuw inchecken zag ik vol tarief staan op het incheckpoortje. Deze nieuwe incheck vond slechts enkele minuten na het uitchecken plaats. Ik heb er geen last van gehad omdat ik bij uitchecken richting Centrum de melding inchecken geannuleerd zag staan op het apparaat. Maar ik had op deze manier dus niet kunnen overstappen op een andere NS trein. Klopt het dat je als je op daltarief reist het station tijdens de reis niet mag verlaten? Bij mijn weten was dat vroeger anders geregeld! 

Reputatie 7
Badge +3

Dat is wel zo, maar dat is m'n punt niet. Ja, alle informatie is te vinden op de website en in de voorwaarden. Maar we hebben het over een rit per trein, niet met de Space Shuttle. Dingen moeten gewoon duidelijk en logisch zijn. Voor iedereen.

Reputatie 7
Badge +3

Je kunt ook gewoon eerst de voorwaarden lezen van het abonnement of kaartje wat je aanschaft. Juist omdat er bij de verschillende vervoerbewijzen verschillende regels gelden. Maar waarom zou je, als het niet gaat zoals je dacht dat zo zou moeten gaan kun je altijd nog klagen. En zeggen dat je het niet wist.

Reputatie 7
Badge +3

Daarnaast veranderen de regels nog wel eens. Was het een aantal jaar geleden nog zo dat je bij overstappen waarbij je gedwongen moest in/uitchecken en je van dal naar spits ging, je dan ook van daltararief naar spitstarief ging (of andersom als je van spits naar dal ging), In 2016 is dit aangepast naar dat je eerste incheck telt, zolang je maar met dezelfde vervoerder blijft reizen. Op het moment dat dit gewijzigd werd was er nog geen Flex dus het verschil wat er nu is met overstappen naar een andere vervoerder en naar een ander tarief was er toen nog niet. 

En zo zijn ook nog enkele andere verschillen tussen bv reizen met de OV-chipkaart en kaartjes uit de automaat of e-tickets met betrekking tot de reis langer dan 35 minuten onderbreken. Je moet nu bijna een studie treinreizen gedaan hebben om de ins en outs te weten. 

Reputatie 7
Badge +3

Wat daar niet intuïtief aan is snap ik niet.

Er is weinig intuïtiefs meer aan treinreizen. Overstappen naar een andere vervoerder in de spits levert voor het ene soort abonnement wel een nadeel op, voor een ander soort niet. Met kortings e-tickets moet je in de spits de trein uit zijn, met een OV-chipkaart mag je blijven zitten. Elk soort kaartje is geldig bij alle vervoerders, behalve dat ene kaartje. Met Weekend Vrij zonder dalurenkorting krijg je zelf geen korting, maar mag je wel iemand met korting laten meereizen. Per ongeluk door het verkeerde poortje lopen levert gelijk een hoop kosten en gedoe op. En zo kan ik nog wel even doorgaan. Ik snap dat veel mensen door de bomen het bos niet meer zien.

En ja, voor veel van die zaken is een (technische) oorzaak, die we hier op de community natuurlijk van binnen en van buiten kennen. Maar soms kan ik het gewoon ook niet meer uitleggen.

Badge +3

Bij reizen op saldo en overstappen tussen vervoerders in de spits ontkwam je er ‘vroeger’ niet aan om het spitstarief te betalen.

Bij NS Flex speelt dit niet (uitzonderingen waar het mis gaat daargelaten), dus dat is handig.

Omgekeerd (overstap in de daluren bij aanvang reis in de spits) kan dat heel simpel, namelijk door voor het deel in de spits een e-ticket of los kaartje te kopen of dat deel te reizen op een andere ov-chipkaart.

Reputatie 7
Badge +4

Ik heb het over vroeger toen alles nog op saldo was, lol.

Reputatie 7
Badge +3

Dit is niet intuitief, vond ook de klantenservice en uit coulance kreeg ze het verschil terug.

 

Tja, dan is voor de spits inchecken en in de spits met korting reizen natuurlijk ook niet intuïtief maar de meesten weten dat echt wel. Echter  ik gun u uiteraard de coulance, het is verwarrend in. vergelijking met vroeger.;-)

Vroeger is al weer een tijdje geleden 😉 vroeger mocht ik met mijn VDU gewoon met korting in de middagspits reizen.

Badge +3

Dat klopt, bij op saldo werkt het anders maar dochter heeft flex

Als dochter hiervoor jaren op saldo reisde en deze reis pas voor het eerst met NS Flex maakte, dan is het begrijpelijk dat ze dacht dat ze bij NS met korting zou reizen na de overstap, ook al werkt het al jaren zo bij NS Flex.

Reputatie 7
Badge +4

Dit is niet intuitief, vond ook de klantenservice en uit coulance kreeg ze het verschil terug.

 

Tja, dan is voor de spits inchecken en in de spits met korting reizen natuurlijk ook niet intuïtief, maar de meesten weten dat echt wel. Echter  ik gun u uiteraard de coulance, het is verwarrend in vergelijking met vroeger.;-)

Dit is niet intuitief, vond ook de klantenservice en uit coulance kreeg ze het verschil terug.

Wat daar niet intuïtief aan is snap ik niet.

Reputatie 7
Badge +3

de regel is al jaren dat bij overstap binnen 35 minuten de 1e incheck geldt.

Dat geldt alleen vervoerderoverstijgend bij NS Flex. Bij reizen op saldo zou bij NS het kortingstarief gegolden hebben.

Dat klopt, bij op saldo werkt het anders maar dochter heeft flex dalvrij.

Badge +3

de regel is al jaren dat bij overstap binnen 35 minuten de 1e incheck geldt.

Dat geldt alleen vervoerderoverstijgend bij NS Flex. Bij reizen op saldo zou bij NS het kortingstarief gegolden hebben.

Reputatie 7
Badge +3

Herkenbaar! Onze dochter had de andere kant van hetzelfde verhaal: Ingecheckt nog net in de spits bij een andere vervoerder met Flex Dal Voordeel, vlot overgestapt op NS NA de spits, vol tarief liep dus door. Dit is niet intuitief, vond ook de klantenservice en uit coulance kreeg ze het verschil terug.

Ik heb altijd positieve ervaringen met Klantenservice

Dan heeft ze geluk gehad want de regel is al jaren dat bij overstap binnen 35 minuten de 1e incheck geldt. Vol tarief na overstap was bij de dochter juist berekend, dit was geen fout.

Herkenbaar! Onze dochter had de andere kant van hetzelfde verhaal: Ingecheckt nog net in de spits bij een andere vervoerder met Flex Dal Voordeel, vlot overgestapt op NS NA de spits, vol tarief liep dus door. Dit is niet intuitief, vond ook de klantenservice en uit coulance kreeg ze het verschil terug.

Ik heb altijd positieve ervaringen met Klantenservice

Badge +3

Edit: Tamzin was me voor

Zal vast iets met privacy te maken hebben, ook al was dat bij de invoering van de ov-chipkaart (landelijk vanaf 2012) waarschijnlijk niet eens aan de orde.

Hoe dan ook, bij reizen ‘op saldo’ heeft NS geen enkel benul van je reizen met andere treinvervoerders (en BTM), dus die zie je ook niet (of heel beperkt, gereisde TE voor overstap) terug in Mijn NS.

Daarvoor moet je dus bij TLS/OV-chipkaart zijn, die weten alles. En dat mag omdat TLS (wettelijk) de eigenaar van een ov-chipkaart is en dus wél alles mag weten wat er met je kaart gebeurt 🙄

Wel leuk leesvoer (ook al is het maar van Wikipedia dus verder niet bindend) https://nl.wikipedia.org/wiki/OV-chipkaart#Korte_geschiedenis

Wordt ingecheckt op een moment waarop spitstarief of daltarief geldt, dan geldt bij NS dat tarief sinds 2016 voor de hele reis. Tussendoor de trein verlaten om uit en in te checken om verder te reizen met daltarief heeft dus geen zin - tenzij de onderbreking meer dan 35 minuten duurt (zie volgende alinea voor een uitzondering). Dit kan heel ongunstig uitpakken: wie een abonnement heeft waarmee hij na 18.30 gratis reist en om 18.20 incheckt, moet voor de hele reis het spitstarief betalen.

Waarom dat in 2022 nog niet kan, geen idee… Koop maar een e-ticket voor het deel in de spits dan, of check om 18.25 in (wat verder nergens staat maar algemeen bekend is) 😥

En voor wat betreft die ‘privacy’, die geef je bij Flex dus op door de NS toestemming te geven om al je reisbewegingen in te zien (en voor analyse doeleinden en zo te gebruiken). Dat klinkt ernstiger dan het is, want als die gegevens verder geen doel hebben voor jou als persoon worden ze ‘geanonimiseerd’ natuurlijk. 😴

En de reden van dat verschil is volgens mij een technische, want ik begreep dat bij een overstap een andere vervoerder wel je reeds afgelegde afstand kan zien en dat je laatste uitcheck bij bijv. NS was, maar niet kan/mag zien waar (en vooral wanneer!) je eerdere incheck was.

Bij Flex is dat geen enkel probleem want daarbij krijgt NS al je transacties aangeleverd, óók die van andere vervoerders, en kan daarom je dalkorting gewoon doorberekenen bij een overstap in de spits.

Maar waarom mág de andere vervoerder bij op saldo reizen dan niet zien waar en wanneer de laatste incheck was? 

De ACM regels verbieden dat concurrenten toegang hebben tot elkaars gegevens.

 

Reageer