beantwoord

Reisoverzicht MijnNS blijft incompleet


Reputatie 5

Ik heb sinds een maand NS Flex Dal Vrij. Het valt me op dat in mijn reisoverzicht meerdere reizen als incompleet gemarkeerd blijven. Bv. deze recente reis van Arnhem naar Den Haag:

 

Ik ben correct in- en uitgecheckt, zoals ik ook kan zien op www.ov-chipkaart.nl, waar ik de kaart ook heb gekoppeld:

Heeft iemand soortgelijke ervaringen? Ik heb meerdere zulke ‘open’ reizen in MijnNS staan, tot een maand geleden. Het merkwaardige is dat in al deze gevallen ik onderweg controle heb gehad, en begin te vermoeden dat er een verband is?

icon

Beste antwoord door Andyret2 13 July 2022, 13:00

Bekijk origineel

57 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Nee precies, er lijkt geen enkele logica achter te zitten. En net als Thom wil ik zaken graag begrijpen. Frustrerend dit 😉

Reputatie 5

Even een ‘topic kick’, want op mijn laatste factuur van NS kom ik weer zo'n mysterieuze incomplete reis tegen. Zaterdag 29 april ging ik met mijn Flex Weekend Vrij-abonnement van Duivendrecht naar Enschede. Heel normaal ingecheckt en uitgecheckt.

Op de factuur/in de reishistorie staan echter geen uitchecktijd, geen dienstverlener en de verkeerde reisklasse. Het ‘toeval’ wil dat ik ook die keer onderweg kaartcontrole had. In de loop van de tijd ben ik wat argwanender geworden, dus tegenwoordig controleer (en fotografeer) ik regelmatig op een kaartautomaat achteraf de transacties van mijn kaart. Zodoende weet ik dus ook op dat het in-/uitchecken gewoon geregistreerd was én dat ik dus onderweg om 13:04u die kaartcontrole had. Ik voeg hieronder bewijsfoto's bij.

Het kán toch haast niet anders dan dat (soms) de apparatuur van de conducteur bij een controle “iets” in de data beïnvloedt waardoor een reis met Flex corrupt in de systemen van NS belandt... Zijn er recent nog meer dergelijke ervaringen? Gaat NS hier nog iets aan doen?

 

 

Reputatie 5

Ik heb ook 1 reis waar ik controle heb gehad die wel compleet in MijnNS staat.

Maar ik ben opgeleid als statisticus: Ik ben op zo'n 30 reizen de afgelopen maand in totaal vier keer gecontroleerd. Na die vier controles verschijnen drie reizen incompleet in MijnNS. Dat is een correlatie die zo hoog is dat het geen toeval meer kan zijn.

Maar omgekeerd: ik kan ook geen enkele plausible verklaring verzinnen waarom controle dan zou leiden tot een incomplete vermelding in MijnNS.

Reputatie 7

Ook eens even gekeken. Ik reis iedere dag met Flex Dal Vrij en de laatste rit die vermeld staat is van 8 juli. Dus van de laatste vier dagen staat er nog helemaal niets……… Gisteren had ik vertraging op de reis van Zwolle naar Breda, dus claimen kan nu niet. Ik ga dit niet op een onhandige andere manier doen of speciaal weer naar een servicebalie, dus heb het nu maar opgeschreven ter herinnering en hoop dat ik het dit weekend in kan dienen. 

Claimen vanuit Mijn NS zal inderdaad (nog) niet lukken, maar via het formulier (zonder Mijn NS) kan het natuurlijk wel. Zie https://www.ns.nl/klantenservice/geld-terug/geld-terug-reguliere-reizen.html

👍 Inmiddels maar via formulier gedaan. Maar ik vind het te gek voor woorden dat er nu op dit moment, 14 juli, sinds 8 juli geen enkele reis meer vermeld staat in Mijn NS-account, terwijl ik iedere dag één of meerdere reizen maak met Dal Vrij. Dat deze digitale verwerking nu al bijna een week duurt, we leven in 2022. Lachwekkend.

Ik heb verder teruggekeken en zag een maand geleden een reis Breda - Arnhem staan, waarbij bij Arnhem verder niets vermeld staat, dus gemiste uitcheck. Die blijft dus denk ik incompleet. De terugreis staat wel goed.

Aangezien je aantoonbaar bewijs hebt zal dat dan wel kloppen. De laatste keer dat ik hiermee te maken had en navraag had gedaan was dit nog niet het geval en was de correctie alleen op de factuur terug te vinden.

Reputatie 7
Badge +3

Ik kom ook een merkwaardig fenomeen tegen. Ik ben in Deventer uitgecheckt, heb geld opgenomen en ben redelijk kort daarna weer ingecheckt in Deventer en uitgecheckt in Rijssen. Ik ben weer ingestapt in Goor. Dit gedeelte van Deventer naar Rijssen is niet na bijna een week nog niet verschenen en het is een reis met NS.

Ben je toevallig gecontroleerd tussen Deventer en Rijssen? Dat zou gezien de andere ervaringen wel interessant zijn.

Reputatie 5

En zo heb ik er nu dus drie in MijnNS staan, allen in de afgelopen anderhalve maand. Allemaal met correcte in- en uitcheck (volgens OV-Chipkaart.nl), maar incompleet (niet geregistreerde check-out) in MijnNS. En zoals eerder gemeld, een intrigerende bijkomstigheid is dat ik al deze drie keer controle heb gehad. 

Lijkt mij een interessante casus voor iemand bij de IT-afdeling. Ik kan me immers niet voorstellen dat ik de enige ben bij wie zo'n probleem speelt.

Reputatie 7
Badge +3

Volgens mij moet het rode vierkantje om de € 0,00 daaronder staan 😉 Maar dit topic ging over incomplete reishistorie ...

Reputatie 7
Badge +3

Bij mij staat de eerder niet vermelde reis van Deventer naar Rijssen er nu wel. Een NS-reis en dan is het wel vreemd dat die pas na acht dagen zichtbaar wordt, terwijl de overige dat wel zijn. Kennelijk kunnen we er toch vanuit gaan dat de reizen uiteindelijk wel worden vermeld, al is het dus een kwestie van geduld. Het duurt wel lang en dit was onverklaarbaar.

Hier komt er nu ook beweging in. De terugreis met NS trein na middernacht staat er nu wel in, ook de metrorit heen in de middag. Maar nog steeds ontbreekt de treinreis heen van Leiden naar Rotterdam van vrijdagmiddag.

 

Reputatie 6

Het is ergerlijk dat er regelmatig reizen niet compleet in de reishistorie staan en dat ook de factuur daardoor soms niet klopt. Ik noteer tegenwoordig al mijn reizen en kosten. Een “incomplete” reis die 12 dagen bleef staan, ook op de factuur als 0,00 vermeld stond en pas op de rekening van een maand later verscheen. Ik vertrouw de NS zijn administratie en systemen niet niet echt meer, door de vaak lange wachttijden bij de klantenservice ben je soms meer belkosten kwijt dan het bedrag wat je terug wil vorderen. 1 x 20 minuten in de wacht, 12 minuten gesprek, 1 x 23 minuten in de wacht ,7 minuten gesprek en 1 x 18 minuten in de wacht, 5 minuten gesprek om een fout van € 12,50 te corrigeren. 

Reputatie 6

Ik kan sinds 6 juli niets terugzien terwijl ik daarna nog meerdere reizen heb gemaakt. Door een foutieve incheck hij blauwnet heb ik 20 euro via mijn NS ov chipkaart teruggevraagd, is volgens ov chip uitcheck gemist goedgekeurd maar zie ik ook niet terug in mijn NS. Straks wordt dat dus onterecht gefactureerd. Ik vind dit heel bezwaarlijk. 

Als het goed is gekeurd zal het correcte bedrag worden gefactureerd. Als deze al is afgeschreven zal de restitutie in de vorm van een verrekening op de volgende factuur verschijnen. Je ziet de correctie niet in je reishistorie verschijnen maar wel op de factuur.

Badge +3

Als het goed is gekeurd zal het correcte bedrag worden gefactureerd. Als deze al is afgeschreven zal de restitutie in de vorm van een verrekening op de volgende factuur verschijnen. Je ziet de correctie niet in je reishistorie verschijnen maar wel op de factuur.

Een correctie zou toch ook in je Reishistorie moeten staan, met een negatief bedrag?

Dit in ieder geval als je een correctie doet via Uitcheckgemist (geen NS rit dus).

Reputatie 5

Tja dat kan bijna geen toeval meer zijn natuurlijk, maar zolang die ‘automatische correctie’ klopt (omdat je vaker dat traject aflegt) is het natuulijk geen groot probleem (en al helemaal niet als ze dan 2e klas tarief rekeken) 🤣

Vind die (€ 20,00) voor een incheck/overstap ook wel apart, want je hebt toch NS Flex? Bij reizen op saldo en een abonnement zou dat € 10,00 zijn.

Weliswaar reis ik bijna ieder weekend op de ‘oost-west-as’, maar mijn begin- en eindstations zijn wel wat wisselend. Ik weet niet in hoeverre NS van mijn reispatroon betrouwbaar een automatische correctie van kan maken.

Al zolang ik het Flex-abonnement heb, wordt er telkens consequent die €20 als 'borg’ bij iedere checkin genoteerd. Ook bij alle reizen die wel compleet zijn, en bij alle vervoerders. Waarom denkt u dat dit eigenlijk €10 zou moeten zijn?

Badge +3

Weliswaar reis ik bijna ieder weekend op de ‘oost-west-as’, maar mijn begin- en eindstations zijn wel wat wisselend. Ik weet niet in hoeverre NS van mijn reispatroon betrouwbaar een automatische correctie van kan maken.

Al zolang ik het Flex-abonnement heb, wordt er telkens consequent die €20 als 'borg’ bij iedere checkin genoteerd. Ook bij alle reizen die wel compleet zijn, en bij alle vervoerders. Waarom denkt u dat dit eigenlijk €10 zou moeten zijn?

Het correctietarief bij Flex voor een gemiste in/uitcheck is inderdaad € 20,00 maar je hebt Weekend/Dal Vrij dus zou er helemaal geen instaptarief gerekend mogen worden op een zaterdag.

Zoals het nu staat op het scherm is alsof er saldo wordt ingehouden, maar dat is bij Flex nooit het geval en bij een abonnement op saldo zou het (€ 10,00) zijn.

Cosmetisch verder (het kost u uiteindelijk toch niets), maar bij een kortingsabonnement scheelt het toch een boel.

Reputatie 5

Weliswaar reis ik bijna ieder weekend op de ‘oost-west-as’, maar mijn begin- en eindstations zijn wel wat wisselend. Ik weet niet in hoeverre NS van mijn reispatroon betrouwbaar een automatische correctie van kan maken.

Al zolang ik het Flex-abonnement heb, wordt er telkens consequent die €20 als 'borg’ bij iedere checkin genoteerd. Ook bij alle reizen die wel compleet zijn, en bij alle vervoerders. Waarom denkt u dat dit eigenlijk €10 zou moeten zijn?

Het correctietarief bij Flex voor een gemiste in/uitcheck is € 20,00 maar je hebt Weekend/Dal Vrij dus zou er helemaal geen instaptarief gerekend mogen worden.

Zoals het nu staat op het scherm is alsof er saldo wordt ingehouden, maar dat is bij Flex nooit het geval, en bij een abonnement op saldo zou het (€ 10,00) zijn.

 

Dat is dan ook bijzonder interessant! Dit abonnement heb ik al ruim anderhalf jaar. De laatste tijd check ik eigenlijk na iedere langere reis even op een automaat of alles goed is gegaan en zie daarbij dus telkens zonder enige uitzondering die (€ 20,00) genoteerd staan. Toen er vorig jaar iets met een overstap bij Blauwnet mis was gegaan moest ik ook 20 euro bij hen reclameren, dat bedrag werd destijds wel degelijk extra door NS aan mij gefactureerd…🤔

Reputatie 5

Inmiddels heb ik van NS de factuur van afgelopen maand ontvangen. Daarop is mijn reis van 31 juli dus foutief aangegeven. Gelukkig hoef ik er niet extra voor te betalen, er is wel op een of andere wijze herkend dat mijn Weekend Vrij-abonnement van toepassing was. Maar er staat dus geen dienstverlener genoteerd en ook de reisklasse klopt niet. Het valt mij trouwens op dat “Amsterdam amstel” anders is geschreven. Namelijk “amstel” met kleine letter 🤔

 

In Mijn NS staat deze reis nog altijd zonder de uitchecktijd van 23:04u die ik wél zie als ik de transactiegegevens van de kaart opvraag. Voor de duidelijkheid, ik heb dus telkens netjes bij de juiste vervoerder in-/om- en uitgecheckt (dat zie ik ook gewoon in de kaarttransacties). Als gevolg hiervan is het niet mogelijk om compensatie voor vertraging aan te vragen, want daar had ik helaas destijds ook mee te maken. De sprinter van Duivendrecht naar A'dam Amstel was weer eens uitgevallen 😕

Hopelijk slaagt de IT-afdeling van NS erin dit soort ‘bugs’ snel en definitief te verhelpen. Mocht er iemand meelezen, wanneer het helpt dit te duiden (omdat het vermoeden bestaat dat er toch een technisch verband kan zijn): ik had dus in die intercity van Almelo naar Duivendrecht onderweg kaartcontrole, om 21:26u = ergens tussen Apeldoorn en Amersfoort.

Reputatie 7
Badge +3

Eindelijk is na meer dan 3 weken is mijn reis van vrijdagmiddag 8 juli vandaag verschenen in mijn reishistorie. Zal net op tijd zijn om nog op de factuur mee te kunnen die ik als het goed is vannacht ontvang. 

Reputatie 7
Badge +4

Ik kom ook een merkwaardig fenomeen tegen. Ik ben in Deventer uitgecheckt, heb geld opgenomen en ben redelijk kort daarna weer ingecheckt in Deventer en uitgecheckt in Rijssen. Ik ben weer ingestapt in Goor. Dit gedeelte van Deventer naar Rijssen is niet na bijna een week nog niet verschenen en het is een reis met NS.

Kent iemand dit verschijnsel? Ik heb dit nog nooit meegemaakt en ben in Deventer door de poortjes gegaan en in Rijssen heb ik zonder meer uitgecheckt.

 

 

Bij mij staat de eerder niet vermelde reis van Deventer naar Rijssen er nu wel. Een NS-reis en dan is het wel vreemd dat die pas na acht dagen zichtbaar wordt, terwijl de overige dat wel zijn. Kennelijk kunnen we er toch vanuit gaan dat de reizen uiteindelijk wel worden vermeld, al is het dus een kwestie van geduld. Het duurt wel lang en dit was onverklaarbaar.

Badge +3

Erg verwarrend inderdaad, zeker als er nog ritten ontbreken en je ondertussen een factuur krijgt.

Dan zou Deventer - Rijssen pas op je volgende factuur komen, en krijg je dit soort verwarring:

 

Reputatie 6

Het lijkt erop dat het weer werkt, al mijn reizen staan er nu netjes in!

Reputatie 7
Badge +3

Mijn treinreis van vrijdagmiddag 8 juli ontbreekt nog steeds.

Reputatie 6

Blijft vreemd. 

Reputatie 4

Ik heb sinds een maand NS Flex Dal Vrij. Het valt me op dat in mijn reisoverzicht meerdere reizen als incompleet gemarkeerd blijven. Bv. deze recente reis van Arnhem naar Den Haag:

 

Ik ben correct in- en uitgecheckt, zoals ik ook kan zien op www.ov-chipkaart.nl, waar ik de kaart ook heb gekoppeld:

Heeft iemand soortgelijke ervaringen? Ik heb meerdere zulke ‘open’ reizen in MijnNS staan, tot een maand geleden. Het merkwaardige is dat in al deze gevallen ik onderweg controle heb gehad, en begin te vermoeden dat er een verband is?

meestal duurt dit een dag dat bijgewerkt word maar is ook storing gaande maar meestal staat binnen dag in mijn ns historie maar voor metro tram en bus kan paar dagen duren voor zichtbaar is 

Reputatie 5

Ik weet dat het een paar dagen kan duren, maar een reis op bv. dezelfde dag is wel compleet. Ik heb ook reizen van ruim een maand geleden openstaan:

In alle gevallen van deze ‘openstaande’ reizen heb ik onderweg controle gehad.

Reageer