Ik heb sinds een maand NS Flex Dal Vrij. Het valt me op dat in mijn reisoverzicht meerdere reizen als incompleet gemarkeerd blijven. Bv. deze recente reis van Arnhem naar Den Haag:
Ik ben correct in- en uitgecheckt, zoals ik ook kan zien op www.ov-chipkaart.nl, waar ik de kaart ook heb gekoppeld:
Heeft iemand soortgelijke ervaringen? Ik heb meerdere zulke ‘open’ reizen in MijnNS staan, tot een maand geleden. Het merkwaardige is dat in al deze gevallen ik onderweg controle heb gehad, en begin te vermoeden dat er een verband is?
Bladzijde 2 / 3
Inmiddels heb ik van NS de factuur van afgelopen maand ontvangen. Daarop is mijn reis van 31 juli dus foutief aangegeven. Gelukkig hoef ik er niet extra voor te betalen, er is wel op een of andere wijze herkend dat mijn Weekend Vrij-abonnement van toepassing was. Maar er staat dus geen dienstverlener genoteerd en ook de reisklasse klopt niet. Het valt mij trouwens op dat “Amsterdam amstel” anders is geschreven. Namelijk “amstel” met kleine letter
In Mijn NS staat deze reis nog altijd zonder de uitchecktijd van 23:04u die ik wél zie als ik de transactiegegevens van de kaart opvraag. Voor de duidelijkheid, ik heb dus telkens netjes bij de juiste vervoerder in-/om- en uitgecheckt (dat zie ik ook gewoon in de kaarttransacties). Als gevolg hiervan is het niet mogelijk om compensatie voor vertraging aan te vragen, want daar had ik helaas destijds ook mee te maken. De sprinter van Duivendrecht naar A'dam Amstel was weer eens uitgevallen
Hopelijk slaagt de IT-afdeling van NS erin dit soort ‘bugs’ snel en definitief te verhelpen. Mocht er iemand meelezen, wanneer het helpt dit te duiden (omdat het vermoeden bestaat dat er toch een technisch verband kan zijn): ik had dus in die intercity van Almelo naar Duivendrecht onderweg kaartcontrole, om 21:26u = ergens tussen Apeldoorn en Amersfoort.
Ik ben hoogst verbaasd dat ik volgens de NS gereisd heb zonder geldig reisrecht. Heb ingecheckt en uitgechekt en nog gecontroleerd in de trein naar Utrecht, vanaf Nijmegen.
Lijkt dus (aanname) dat gecontroleerd worden iets met je transacties doet, waardoor je bij Flex ‘problemen’ kan krijgen?
Tja dat kan bijna geen toeval meer zijn natuurlijk, maar zolang die ‘automatische correctie’ klopt (omdat je vaker dat traject aflegt) is het natuulijk geen groot probleem (en al helemaal niet als ze dan 2e klas tarief rekeken)
Vind die (€ 20,00) voor een incheck/overstap ook wel apart, want je hebt toch NS Flex? Bij reizen op saldo en een abonnement zou dat € 10,00 zijn.
Tja dat kan bijna geen toeval meer zijn natuurlijk, maar zolang die ‘automatische correctie’ klopt (omdat je vaker dat traject aflegt) is het natuulijk geen groot probleem (en al helemaal niet als ze dan 2e klas tarief rekeken)
Vind die (€ 20,00) voor een incheck/overstap ook wel apart, want je hebt toch NS Flex? Bij reizen op saldo en een abonnement zou dat € 10,00 zijn.
Weliswaar reis ik bijna ieder weekend op de ‘oost-west-as’, maar mijn begin- en eindstations zijn wel wat wisselend. Ik weet niet in hoeverre NS van mijn reispatroon betrouwbaar een automatische correctie van kan maken.
Al zolang ik het Flex-abonnement heb, wordt er telkens consequent die €20 als 'borg’ bij iedere checkin genoteerd. Ook bij alle reizen die wel compleet zijn, en bij alle vervoerders. Waarom denkt u dat dit eigenlijk €10 zou moeten zijn?
Weliswaar reis ik bijna ieder weekend op de ‘oost-west-as’, maar mijn begin- en eindstations zijn wel wat wisselend. Ik weet niet in hoeverre NS van mijn reispatroon betrouwbaar een automatische correctie van kan maken.
Al zolang ik het Flex-abonnement heb, wordt er telkens consequent die €20 als 'borg’ bij iedere checkin genoteerd. Ook bij alle reizen die wel compleet zijn, en bij alle vervoerders. Waarom denkt u dat dit eigenlijk €10 zou moeten zijn?
Het correctietarief bij Flex voor een gemiste in/uitcheck is inderdaad € 20,00 maar je hebt Weekend/Dal Vrij dus zou er helemaal geen instaptarief gerekend mogen worden op een zaterdag.
Zoals het nu staat op het scherm is alsof er saldo wordt ingehouden, maar dat is bij Flex nooit het geval en bij een abonnement op saldo zou het (€ 10,00) zijn.
Cosmetisch verder (het kost u uiteindelijk toch niets), maar bij een kortingsabonnement scheelt het toch een boel.
Weliswaar reis ik bijna ieder weekend op de ‘oost-west-as’, maar mijn begin- en eindstations zijn wel wat wisselend. Ik weet niet in hoeverre NS van mijn reispatroon betrouwbaar een automatische correctie van kan maken.
Al zolang ik het Flex-abonnement heb, wordt er telkens consequent die €20 als 'borg’ bij iedere checkin genoteerd. Ook bij alle reizen die wel compleet zijn, en bij alle vervoerders. Waarom denkt u dat dit eigenlijk €10 zou moeten zijn?
Het correctietarief bij Flex voor een gemiste in/uitcheck is € 20,00 maar je hebt Weekend/Dal Vrij dus zou er helemaal geen instaptarief gerekend mogen worden.
Zoals het nu staat op het scherm is alsof er saldo wordt ingehouden, maar dat is bij Flex nooit het geval, en bij een abonnement op saldo zou het (€ 10,00) zijn.
Dat is dan ook bijzonder interessant! Dit abonnement heb ik al ruim anderhalf jaar. De laatste tijd check ik eigenlijk na iedere langere reis even op een automaat of alles goed is gegaan en zie daarbij dus telkens zonder enige uitzondering die (€ 20,00) genoteerd staan. Toen er vorig jaar iets met een overstap bij Blauwnet mis was gegaan moest ik ook 20 euro bij hen reclameren, dat bedrag werd destijds wel degelijk extra door NS aan mij gefactureerd…
Na zes dagen een NS reis, terwijl de andere reizen er wel staan, een wondere wereld maar ja, zoals je weet wil ik wonderen graaf snappen of letterlijk be-grijpen. Wie weet komt het toch nog binnen, zullen we maar denken.
Ik weet dat het een paar dagen kan duren, maar een reis op bv. dezelfde dag is wel compleet. Ik heb ook reizen van ruim een maand geleden openstaan:
In alle gevallen van deze ‘openstaande’ reizen heb ik onderweg controle gehad.
Hmm, heb net even bij mezelf gekeken. Ik heb geen incomplete reizen staan. Maar ik ben bv. afgelopen zaterdag naar Eindhoven gereisd, heb daar een OV-fiets gehuurd en ben later die dag weer teruggegaan. OV-fiets en terugreis staan wel in het overzicht, maar de heenreis niet. En op die heenreis ben ik inderdaad gecontroleerd.
Ik ben afgelopen vrijdagmiddag naar Rotterdam geweest en daar verder met de metro en dan kort na middernacht wer terug met eerst metro en dan NS trein. Mijn reishistorie geeft vooralsnog alleen de metro terugrit aan na middernacht, niet de heenrit in de middag en de NS reizen nog helemaal niet. De NS ritten staan intussen wel vermeld als Laatste check-in of check-uit met NS op mijn startpagina, maar dat was ook pas na 2 of 3 dagen. Je zou juist verwachten dat NS ritten eerder in de reishistorie staan naar bus of metro ritten. In ieder geval nog geen incomplete reizen dus, want de NS ritten staan nog helemaal niet in de reishistorie. Op de heenrit had ik geen controle, bij de terugrit controleerde de HC bij 1 deur voordat reizigers de trein instapten. Dus ik ben benieuwd of dat dan uiteindelijk ook als incompleet blijft staan.
Ik heb sinds een maand NS Flex Dal Vrij. Het valt me op dat in mijn reisoverzicht meerdere reizen als incompleet gemarkeerd blijven. Bv. deze recente reis van Arnhem naar Den Haag:
Ik ben correct in- en uitgecheckt, zoals ik ook kan zien op www.ov-chipkaart.nl, waar ik de kaart ook heb gekoppeld:
Heeft iemand soortgelijke ervaringen? Ik heb meerdere zulke ‘open’ reizen in MijnNS staan, tot een maand geleden. Het merkwaardige is dat in al deze gevallen ik onderweg controle heb gehad, en begin te vermoeden dat er een verband is?
meestal duurt dit een dag dat bijgewerkt word maar is ook storing gaande maar meestal staat binnen dag in mijn ns historie maar voor metro tram en bus kan paar dagen duren voor zichtbaar is
anders staan ze wel op factuur gemeld dit klopt altijd
Het zal inderdaad wel correct op de factuur staan maar de reishistorie moet gewoon kloppen en graag ook niet pas na meerdere dagen of langer pas verschijnen in de reishistorie. Voor ik Flex had, had ik een klassiek Traject Vrij en de reizen stonden er al dezelfde dag in. Bij een vertraging kon je dan de volgende dag vanuit je reishistorie een GtbV claim indienen, dat gaat niet als de reis pas na een week verschijnt en waarschijnlijk ook niet als die incompleet blijft. Natuurlijk kun je dan wel een claim indienen zonder MijnNS maar het is bijzonder irritant dat het allemaal zo lang duurt of niet correct staat.
Het staat ook niet correct op de factuur, zie onderstaande. Dienstverlener ontbreekt en klasse is aangemerkt als 2e klas, terwijl ik 1e klas abonnement heb.
Het zal inderdaad wel correct op de factuur staan maar de reishistorie moet gewoon kloppen en graag ook niet pas na meerdere dagen of langer pas verschijnen in de reishistorie. Voor ik Flex had, had ik een klassiek Traject Vrij en de reizen stonden er al dezelfde dag in. Bij een vertraging kon je dan de volgende dag vanuit je reishistorie een GtbV claim indienen, dat gaat niet als de reis pas na een week verschijnt en waarschijnlijk ook niet als die incompleet blijft. Natuurlijk kun je dan wel een claim indienen zonder MijnNS maar het is bijzonder irritant dat het allemaal zo lang duurt of niet correct staat.
Precies dat, ik had geen vertraging op deze ritten. Maar zou wel de mogelijkheid willen hebben bij toekomstige reizen om evt. een claim te kunnen maken. Dat wordt met een incomplete reishistorie complex.
Ook eens even gekeken. Ik reis iedere dag met Flex Dal Vrij en de laatste rit die vermeld staat is van 8 juli. Dus van de laatste vier dagen staat er nog helemaal niets……… Gisteren had ik vertraging op de reis van Zwolle naar Breda, dus claimen kan nu niet. Ik ga dit niet op een onhandige andere manier doen of speciaal weer naar een servicebalie, dus heb het nu maar opgeschreven ter herinnering en hoop dat ik het dit weekend in kan dienen.
Ook eens even gekeken. Ik reis iedere dag met Flex Dal Vrij en de laatste rit die vermeld staat is van 8 juli. Dus van de laatste vier dagen staat er nog helemaal niets……… Gisteren had ik vertraging op de reis van Zwolle naar Breda, dus claimen kan nu niet. Ik ga dit niet op een onhandige andere manier doen of speciaal weer naar een servicebalie, dus heb het nu maar opgeschreven ter herinnering en hoop dat ik het dit weekend in kan dienen.
Ik kom ook een merkwaardig fenomeen tegen. Ik ben in Deventer uitgecheckt, heb geld opgenomen en ben redelijk kort daarna weer ingecheckt in Deventer en uitgecheckt in Rijssen. Ik ben weer ingestapt in Goor. Dit gedeelte van Deventer naar Rijssen is niet na bijna een week nog niet verschenen en het is een reis met NS.
Kent iemand dit verschijnsel? Ik heb dit nog nooit meegemaakt en ben in Deventer door de poortjes gegaan en in Rijssen heb ik zonder meer uitgecheckt.
Staat die reis van Deventer naar Rijssen wel op je startpagina onder “Laatste check-in of check-uit met NS” of heb je in tussen al meer reizen gemaakt dat de check-in/check-outs van 7 juli daar niet meer instaan?
ik heb al meerdere reizen gemaakt. De reis werd gemaakt vanaf Deventer ongeveer vanaf 11.50. Aankomst in Rijssen tegen half een. Daarna gewandeld naar Goor en daar de trein gewoon genomen. Die is vermeld. Hij wordt ook niet op een andere chipkaart vermeld, je zou in dufheid een verkeerde kaart kunnen pakken, maar ook dat is niet het geval.
De wondere wereld van NS Flex. Het komt uiteindelijk vast wel goed, maar logisch is het niet.
Ik kom ook een merkwaardig fenomeen tegen. Ik ben in Deventer uitgecheckt, heb geld opgenomen en ben redelijk kort daarna weer ingecheckt in Deventer en uitgecheckt in Rijssen. Ik ben weer ingestapt in Goor. Dit gedeelte van Deventer naar Rijssen is niet na bijna een week nog niet verschenen en het is een reis met NS.
Kent iemand dit verschijnsel? Ik heb dit nog nooit meegemaakt en ben in Deventer door de poortjes gegaan en in Rijssen heb ik zonder meer uitgecheckt.
Bij mij staat de eerder niet vermelde reis van Deventer naar Rijssen er nu wel. Een NS-reis en dan is het wel vreemd dat die pas na acht dagen zichtbaar wordt, terwijl de overige dat wel zijn. Kennelijk kunnen we er toch vanuit gaan dat de reizen uiteindelijk wel worden vermeld, al is het dus een kwestie van geduld. Het duurt wel lang en dit was onverklaarbaar.
Tja, zo vind ik het ook niet te begrijpen dat mijn RET metro reis van de nacht van vrijdag op zaterdag al wel in mijn reishistorie staat en een eerdere RET reis en een reis met NS van vrijdagmiddag nog niet.
Zolang ze bij OV-chipkaart zichtbaar zijn komen ze uiteindelijk ook wel in Mijn NS terecht, maar bijna een week voor een rit met NS is wel extreem lang.
Metroritten trouwens ook, want poortjes zijn natuurlijk permanent ‘online’ in tegenstelling tot sommige apparaten in (buurt)bussen.
Een busrit in de ochtend binnen Eindhoven staat normaal gesproken echt wel ‘s middags in mijn (Flex) Reishistorie, of anders de volgende dag.
Gelukkig hoef jij verder niets te declareren, en hebt ook niet te maken met (onterechte) kosten wegens ‘missende transacties’.
@mrfreeze Goede opmerking, maar ik weet het niet meer.
Nee, als gepensioneerde Dalvrijreiziger heb ik die problemen inderdaad niet, @Robert B
Ja, ze zijn wel zichtbaar bij OV-chipkaart.nl en nee ik hoef niets te declareren en hoef ook geen GtbV claim in te dienen, maar gezien de diverse meldingen is het nu blijkbaar normaal dat het zo lang duurt of dat het incompleet is. En een deel van die reizigers zal wel moeten declareren of daar worden wel extra kosten berekend omdat er een gemiste uitcheck is.
Tja, ik zou ook werkelijk niet kunnen verklaren hoe controle er invloed op zou hebben. Kan natuurlijk ook gewoon toeval zijn. Conducteur heeft bij mij ook niet driftig getikt op z'n gizmo. Het was gewoon chipkaart er tegenaan houden en klaar.
Maar 't blijft vreemd, mijn laatste check-ins en check-uits laten zowel de heen- als terugreis zien, maar in de reishistorie is alleen de terugreis verwerkt.
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.
Bestand scannen voor virussen
Sorry, we zijn de inhoud van dit bestand nog aan het controleren om er zeker van te zijn dat het veilig is om te downloaden. Probeer het nog een keer over een paar minuten.