Skip to main content

Ik heb sinds een maand NS Flex Dal Vrij. Het valt me op dat in mijn reisoverzicht meerdere reizen als incompleet gemarkeerd blijven. Bv. deze recente reis van Arnhem naar Den Haag:

 

Ik ben correct in- en uitgecheckt, zoals ik ook kan zien op www.ov-chipkaart.nl, waar ik de kaart ook heb gekoppeld:

Heeft iemand soortgelijke ervaringen? Ik heb meerdere zulke ‘open’ reizen in MijnNS staan, tot een maand geleden. Het merkwaardige is dat in al deze gevallen ik onderweg controle heb gehad, en begin te vermoeden dat er een verband is?

Weliswaar reis ik bijna ieder weekend op de ‘oost-west-as’, maar mijn begin- en eindstations zijn wel wat wisselend. Ik weet niet in hoeverre NS van mijn reispatroon betrouwbaar een automatische correctie van kan maken.

Al zolang ik het Flex-abonnement heb, wordt er telkens consequent die €20 als 'borg’ bij iedere checkin genoteerd. Ook bij alle reizen die wel compleet zijn, en bij alle vervoerders. Waarom denkt u dat dit eigenlijk €10 zou moeten zijn?

Het correctietarief bij Flex voor een gemiste in/uitcheck is € 20,00 maar je hebt Weekend/Dal Vrij dus zou er helemaal geen instaptarief gerekend mogen worden.

Zoals het nu staat op het scherm is alsof er saldo wordt ingehouden, maar dat is bij Flex nooit het geval, en bij een abonnement op saldo zou het (€ 10,00) zijn.

 

Dat is dan ook bijzonder interessant! Dit abonnement heb ik al ruim anderhalf jaar. De laatste tijd check ik eigenlijk na iedere langere reis even op een automaat of alles goed is gegaan en zie daarbij dus telkens zonder enige uitzondering die (€ 20,00) genoteerd staan. Toen er vorig jaar iets met een overstap bij Blauwnet mis was gegaan moest ik ook 20 euro bij hen reclameren, dat bedrag werd destijds wel degelijk extra door NS aan mij gefactureerd…🤔


Weliswaar reis ik bijna ieder weekend op de ‘oost-west-as’, maar mijn begin- en eindstations zijn wel wat wisselend. Ik weet niet in hoeverre NS van mijn reispatroon betrouwbaar een automatische correctie van kan maken.

Al zolang ik het Flex-abonnement heb, wordt er telkens consequent die €20 als 'borg’ bij iedere checkin genoteerd. Ook bij alle reizen die wel compleet zijn, en bij alle vervoerders. Waarom denkt u dat dit eigenlijk €10 zou moeten zijn?

Het correctietarief bij Flex voor een gemiste in/uitcheck is inderdaad € 20,00 maar je hebt Weekend/Dal Vrij dus zou er helemaal geen instaptarief gerekend mogen worden op een zaterdag.

Zoals het nu staat op het scherm is alsof er saldo wordt ingehouden, maar dat is bij Flex nooit het geval en bij een abonnement op saldo zou het (€ 10,00) zijn.

Cosmetisch verder (het kost u uiteindelijk toch niets), maar bij een kortingsabonnement scheelt het toch een boel.


Tja dat kan bijna geen toeval meer zijn natuurlijk, maar zolang die ‘automatische correctie’ klopt (omdat je vaker dat traject aflegt) is het natuulijk geen groot probleem (en al helemaal niet als ze dan 2e klas tarief rekeken) 🤣

Vind die (€ 20,00) voor een incheck/overstap ook wel apart, want je hebt toch NS Flex? Bij reizen op saldo en een abonnement zou dat € 10,00 zijn.

Weliswaar reis ik bijna ieder weekend op de ‘oost-west-as’, maar mijn begin- en eindstations zijn wel wat wisselend. Ik weet niet in hoeverre NS van mijn reispatroon betrouwbaar een automatische correctie van kan maken.

Al zolang ik het Flex-abonnement heb, wordt er telkens consequent die €20 als 'borg’ bij iedere checkin genoteerd. Ook bij alle reizen die wel compleet zijn, en bij alle vervoerders. Waarom denkt u dat dit eigenlijk €10 zou moeten zijn?


Tja dat kan bijna geen toeval meer zijn natuurlijk, maar zolang die ‘automatische correctie’ klopt (omdat je vaker dat traject aflegt) is het natuulijk geen groot probleem (en al helemaal niet als ze dan 2e klas tarief rekeken) 🤣

Vind die (€ 20,00) voor een incheck/overstap ook wel apart, want je hebt toch NS Flex? Bij reizen op saldo en een abonnement zou dat € 10,00 zijn.


Even een ‘topic kick’, want op mijn laatste factuur van NS kom ik weer zo'n mysterieuze incomplete reis tegen. Zaterdag 29 april ging ik met mijn Flex Weekend Vrij-abonnement van Duivendrecht naar Enschede. Heel normaal ingecheckt en uitgecheckt.

Op de factuur/in de reishistorie staan echter geen uitchecktijd, geen dienstverlener en de verkeerde reisklasse. Het ‘toeval’ wil dat ik ook die keer onderweg kaartcontrole had. In de loop van de tijd ben ik wat argwanender geworden, dus tegenwoordig controleer (en fotografeer) ik regelmatig op een kaartautomaat achteraf de transacties van mijn kaart. Zodoende weet ik dus ook op dat het in-/uitchecken gewoon geregistreerd was én dat ik dus onderweg om 13:04u die kaartcontrole had. Ik voeg hieronder bewijsfoto's bij.

Het kán toch haast niet anders dan dat (soms) de apparatuur van de conducteur bij een controle “iets” in de data beïnvloedt waardoor een reis met Flex corrupt in de systemen van NS belandt... Zijn er recent nog meer dergelijke ervaringen? Gaat NS hier nog iets aan doen?

 

 


Het lijkt nog steeds (soms?) mis te gaan… https://twitter.com/FrankVanLeeuwe6/status/1586112370086236162

Ik ben hoogst verbaasd dat ik volgens de NS gereisd heb zonder geldig reisrecht. Heb ingecheckt en uitgechekt en nog gecontroleerd in de trein naar Utrecht, vanaf Nijmegen.

Lijkt dus (aanname) dat gecontroleerd worden iets met je transacties doet, waardoor je bij Flex ‘problemen’ kan krijgen?


Inmiddels heb ik van NS de factuur van afgelopen maand ontvangen. Daarop is mijn reis van 31 juli dus foutief aangegeven. Gelukkig hoef ik er niet extra voor te betalen, er is wel op een of andere wijze herkend dat mijn Weekend Vrij-abonnement van toepassing was. Maar er staat dus geen dienstverlener genoteerd en ook de reisklasse klopt niet. Het valt mij trouwens op dat “Amsterdam amstel” anders is geschreven. Namelijk “amstel” met kleine letter 🤔

 

In Mijn NS staat deze reis nog altijd zonder de uitchecktijd van 23:04u die ik wél zie als ik de transactiegegevens van de kaart opvraag. Voor de duidelijkheid, ik heb dus telkens netjes bij de juiste vervoerder in-/om- en uitgecheckt (dat zie ik ook gewoon in de kaarttransacties). Als gevolg hiervan is het niet mogelijk om compensatie voor vertraging aan te vragen, want daar had ik helaas destijds ook mee te maken. De sprinter van Duivendrecht naar A'dam Amstel was weer eens uitgevallen 😕

Hopelijk slaagt de IT-afdeling van NS erin dit soort ‘bugs’ snel en definitief te verhelpen. Mocht er iemand meelezen, wanneer het helpt dit te duiden (omdat het vermoeden bestaat dat er toch een technisch verband kan zijn): ik had dus in die intercity van Almelo naar Duivendrecht onderweg kaartcontrole, om 21:26u = ergens tussen Apeldoorn en Amersfoort.


Dankzij de tip van @mrfreeze in mijn andere topic breng ik mijn soortgelijke ervaring op deze plek ook even onder de aandacht. Ik had op 31 juli exact hetzelfde. Een simpele reis met uitsluitend NS die gewoon met de juiste in- en uitchecktijden in het transactieoverzicht van de kaart verschijnt, maar nu (meer dan 10 dagen later) nog steeds incompleet (zonder uitcheck, vervoerder en klasse) in mijn reishistorie staat. Ook ik had onderweg kaartcontrole.


Eindelijk is na meer dan 3 weken is mijn reis van vrijdagmiddag 8 juli vandaag verschenen in mijn reishistorie. Zal net op tijd zijn om nog op de factuur mee te kunnen die ik als het goed is vannacht ontvang. 


OK, dankjewel voor het navragen. 


Nee, dat vind ik opzich ook wel wat vreemd. Ik heb toch net even gebeld met de IT-afdeling over deze case, maar ze konden met vertellen dat je niet alleen bent en dat ze op de hoogte zijn van dit soort situaties. Dit zou volgens hen niks te maken hebben met controle (al vind ik hem in dit geval wel héél toevallig natuurlijk), maar dat ze dus wel al bezig zijn met dit fenomeen. 


Ik heb ook 1 reis waar ik controle heb gehad die wel compleet in MijnNS staat.

Maar ik ben opgeleid als statisticus: Ik ben op zo'n 30 reizen de afgelopen maand in totaal vier keer gecontroleerd. Na die vier controles verschijnen drie reizen incompleet in MijnNS. Dat is een correlatie die zo hoog is dat het geen toeval meer kan zijn.

Maar omgekeerd: ik kan ook geen enkele plausible verklaring verzinnen waarom controle dan zou leiden tot een incomplete vermelding in MijnNS.


Op de ene trein reis die tot nu toe wel in mijn reishistorie staat heb ik controle gehad, HC controleerde de kaart van iedereen voordat je in mocht stappen. Ik heb niet zo'n incomplete reis. 

 


En zo heb ik er nu dus drie in MijnNS staan, allen in de afgelopen anderhalve maand. Allemaal met correcte in- en uitcheck (volgens OV-Chipkaart.nl), maar incompleet (niet geregistreerde check-out) in MijnNS. En zoals eerder gemeld, een intrigerende bijkomstigheid is dat ik al deze drie keer controle heb gehad. 

Lijkt mij een interessante casus voor iemand bij de IT-afdeling. Ik kan me immers niet voorstellen dat ik de enige ben bij wie zo'n probleem speelt.


Ik had niet zo snel moeten kijken, even wat meer aandacht aan de screenshot moeten besteden. Ik zie inderdaad dat alleen de check-uit nog niet is verwerkt. En dat is inderdaad gek. Het kan wel langer duren voordat de reis is geladen, maar dan betreft het altijd de hele reis, in 1x. 


Zo'n automatische correctie zou toch alleen gebeuren als een in of uitcheck ontbreekt? In dit geval is er wel uitgecheckt in Arnhem wat staat in het 2e screenprintje, wat zo te zien van OV-cipkaart.nl is. Die uitcheck was om 16:47 en dat is niet 17 uur en 34 minuten na de check-in van 15:16 in Leiden. Dan gaat er toch iets mis in de NS systemen dat deze uitcheck er niet met de juiste tijd instaat. De uitcheck ontbreekt dan wel in de reishistorie maar niet omdat er niet is uitgecheckt maar door iets wat in het NS systeem niet goed gaat. 


In dat geval is er een automatische correctie achteraf toegepast. N.a.v. de heenreis heeft het systeem die aanname gemaakt en hem voor je ingevuld. Als deze klopt, hoef je niks te doen, als hij niet klopt, neem je even contact op met onze Klantenservice. Maar dat is dan in ieder geval wel de reden dat je de vervoerder en de tijd niet ziet van de uitcheck.

Maar wat is nou de reden dat die uitcheck niet in de reishistorie staat?


Maar waarom zou er een automatische correctie worden toegepast? Ik ben immers gewoon op Arnhem Centraal uitgecheckt om 16.47 (zie tweede plaatje). En als ik correct ben uitgecheckt zou er geen enkele reden mogen zijn om later alsnog met de klantenservice contact op te nemen om iets recht te zetten.

Alleen lijkt deze informatie nooit in het MijnNS systeem te zijn aangekomen.


In dat geval is er een automatische correctie achteraf toegepast. N.a.v. de heenreis heeft het systeem die aanname gemaakt en hem voor je ingevuld. Als deze klopt, hoef je niks te doen, als hij niet klopt, neem je even contact op met onze Klantenservice. Maar dat is dan in ieder geval wel de reden dat je de vervoerder en de tijd niet ziet van de uitcheck.


Dank voor alle reacties. Het is ook mijn ervaring dat de reisoverzichten op MijnNS tergend traag worden bijgewerkt.

Maar ik blijf zitten met de vraag waarom sommige reizen dan niet compleet worden weergegeven, als ze na een week of twee eindelijk verschijnen. Nog een voorbeeld :

Volgens MijnNS ben ik nooit uitgecheckt, of althans pas na 17 uur en 34 minuten. Dientengevolge werkt de Geld terug bij vertraging knop ook niet. En dit alles terwijl ik gewoon correct ben in- en uitgecheckt:

En het gekke is dat ergens in de database van MijnNS een veld rond de uitcheck toch correct lijkt gevuld. Er staat immers Arnhem Centraal als uitcheck gemarkeerd, maar niet de uitchecktijd of de vervoerder.

@NS: misschien iets om door te zetten naar de IT afdeling?


Blijft vreemd. 


Mijn treinreis van vrijdagmiddag 8 juli ontbreekt nog steeds.


Het lijkt erop dat het weer werkt, al mijn reizen staan er nu netjes in!


Bij mij staat de eerder niet vermelde reis van Deventer naar Rijssen er nu wel. Een NS-reis en dan is het wel vreemd dat die pas na acht dagen zichtbaar wordt, terwijl de overige dat wel zijn. Kennelijk kunnen we er toch vanuit gaan dat de reizen uiteindelijk wel worden vermeld, al is het dus een kwestie van geduld. Het duurt wel lang en dit was onverklaarbaar.

Hier komt er nu ook beweging in. De terugreis met NS trein na middernacht staat er nu wel in, ook de metrorit heen in de middag. Maar nog steeds ontbreekt de treinreis heen van Leiden naar Rotterdam van vrijdagmiddag.

 


Erg verwarrend inderdaad, zeker als er nog ritten ontbreken en je ondertussen een factuur krijgt.

Dan zou Deventer - Rijssen pas op je volgende factuur komen, en krijg je dit soort verwarring:

 


Reageer