Ik vraag me af hoe NS het kan verantwoorden dat een abonnement €12 per maand duurder wordt in 2023, maar tegelijkertijd aankondigt dat er in 2023 minder treinen gaan rijden. Het is echt een achterlijke verhoging en als ik dan kijk wat een 65+ betaalt voor hetzelfde abonnement, dan zit daar gewoon €65 verschil in, PER MAAND!!!??? HOE DAN??
oké dit bedrijf dus niet
maar ik heb de reden van de enorme verhoging nu wel begrepen
en zal zien of ik deze discussie kan sluiten
dank U allen
er is simpelweg te veel geprivatiseerd
Privatisering heeft er niets mee te maken, de politiek wil dat het OV zijn eigen broek op houdt en het niet meer zoals vroeger eindeloos subsidiëren. Overigens is uitgerekend NS helemaal niet geprivatiseerd.
Verder zijn de uit de hand gelopen personeelskosten bij het OV de schuld van de sector zelf. Als je de lonen maar raak verhoogt zonder dat de arbeidsproductiviteit ook omhoog gaat moet je niet vreemd opkijken dat je geld tekort komt en de prijzen omhoog moeten.
er is simpelweg te veel geprivatiseerd
Ze willen zo goed mogelijk functioneren (zowel financieel als qua dienstverlening) en dat gaat in een ‘vrije‘ markt met de economische wetten van vraag & aanbod. Een gevolg kan zijn dat de prijzen wat meer gelijk getrokken worden, maar dat hoeft niet per se.
nu ik weet nu inmiddels dat het mag wat ze doen , terecht of onterecht
en begrijp zelfs waarom , ze willen de prijzen tussen dal en spitsuren wat gelijk trekken
dan U allen
waarom moet het 1 onder het ander lijden , zij kunnen toch net als wij ook zo'n abo nemen
Dat zouden ze graag willen, maar mensen die nog geen 65 zijn mogen helaas geen abonnement met 65+ korting nemen.
Er is geleidelijk een wanverhouding in de tarieven ontstaan, in de spits is het te duur en in de daluren te goedkoop. Dat wordt nu geleidelijk recht getrokken.
Feit voor
Per maand!
waarom moet het 1 onder het ander lijden , zij kunnen toch net als wij ook zo'n abo nemen
Sommige mensen moeten in de spits reizen omdat ze naar hun werk gaan dus die hebben niets aan een Weekendvrij of DalVrij abonnement. Die mensen zijn in toenemende mate de hoge tarieven in de spits zat en stappen over op de auto waardoor NS nu met een groot financieel gat zit. Tegelijkertijd zitten de treinen in het weekend veelal propvol omdat het reizen dan spotgoedkoop is.
Er is geleidelijk een wanverhouding in de tarieven ontstaan, in de spits is het te duur en in de daluren te goedkoop. Dat wordt nu geleidelijk recht getrokken.
ik eet weinig biefstuk en al helemaal geen hamburgers of tartaartjes , vreemde vergelijking met het reizen per trein
Tja
Traject en Altijd Vrij dus goedkoper, Weekend Vrij en Dal Vrij (veel) duurder. Het zij zo.
(mijn vergelijking met goedkopere biefstuk en duurdere hamburgers/tartaartjes is wel suf inderdaad) 😴
waarom moet het 1 onder het ander lijden , zij kunnen toch net als wij ook zo'n abo nemen
ik eet weinig biefstuk en al helemaal geen hamburgers of tartaartjes , vreemde vergelijking met het reizen per trein :(
mijn abonnement prijs was nooit verlaagd , een enkele keer ietsje omhoog , maar nu dus heel veel omhoog :(
De prijsverlaging van Altijd/Traject Vrij per 2023 gaat inderdaad ten koste van de ‘goedkope’ Weekend Vrij en Dal Vrij abonnementen.
Als men wil dat er meer biefstuk verkocht wordt door die in prijs te verlagen zullen hamburgers en tartaartjes (fors) duurder moeten worden om dat te compenseren.
Voor ‘losse reizen’ is 1e klas ook duurder geworden, van 67% naar 70%.
mijn abonnement prijs was nooit verlaagd , een enkele keer ietsje omhoog , maar nu dus heel veel omhoog :(
Dal Vrij 65+ 2e klas is inderdaad 17,4% gestegen.
Bij Dal Vrij 65+ 1e klas was het eigenlijk zelfs 22,7%, maar dat heeft men later ‘beperkt’ tot 20% door het toch maar 2 euro goedkoper te maken (niet € 89,95 maar € 87,95).
Dit geldt overigens voor iedereen. De leeftijdskorting is nu 65 euro korting (was 62 euro in 2021). Bij 1e klas krijg je nu zelfs 72 euro leeftijdskorting (12 euro meer dan in 2021).
Eén van de redenen achter deze prijsverhoging is omdat Altijd Vrij en Traject vrij per 2023 juist in prijs verlaagd zijn, uiteraard om de forensen weer terug de trein in te lokken na de coronacrisis.
jammer :(
😢
Waar NS mee zit is dat kaartjes tegen vol tarief te duur zijn (klanten in de spits lopen weg) en kaartjes voor de daluren te goedkoop zijn. Het ligt daarom voor de hand dat de prijsverschillen tussen spitsuren en daluren de komende jaren verder verkleind zullen worden.
De verhoging is procentueel gezien inderdaad fors, maar voor € 54,95 per maand onbeperkt kunnen reizen is nog steeds spotgoedkoop natuurlijk.
😢
65+er hier , kreeg een mailtje dat mijn abonnement van € 46,80 nu € 54,80 gaat kosten
zeg maar een vijfde meer , en dat is 20% , toch
mag dat zo maar ?
Ja, dat mag zo maar.
Alleen voor de volgende kaartsoorten gelden er contractueel restricties m.b.t prijsverhogingen:
a. binnenlandse enkele reizen vol tarief tweede klas;
b. binnenlandse tweede klas jaar- en maandtrajectkaarten;
c. het NS-deel van de OV-jaarkaart tweede klas;
Voor alle andere kaartsoorten is NS volledig vrij om de hoogte van de prijzen te bepalen. Ze mogen uw WeekendVrij dus ook in prijs verdubbelen of het afschaffen.
nou dan halen ze dat zo erg snel in :(
65+er hier , kreeg een mailtje dat mijn abonnement van € 46,80 nu € 54,80 gaat kosten
zeg maar een vijfde meer , en dat is 20% , toch
mag dat zo maar ?
Dal vrij en weekend vrij abonnementen zijn meer in prijs gestegen dan andere abonnementen, omdat ze in verhouding te goedkoop waren.
😢
65+er hier , kreeg een mailtje dat mijn abonnement van € 46,80 nu € 54,80 gaat kosten
zeg maar een vijfde meer , en dat is 20% , toch
mag dat zo maar ?
Waar moet de 10% salarisverhoging anders van betaald worden?
Ik heb het een beetje gehad met al die die mensen die steeds achter de stakingen van de conducteurs en machinisten staan en dan later gaan gillen omdat de tarieven omhoog gaan om de salariseisen van het personeel te betalen.
Het zelfde in de zorg. Mensen roepen dat de salarissen omhoog moeten, de wachtlijsten moeten worden verkort, het eigen risico moet worden afgeschaft maar staan dan eind van het jaar te jammeren als de premies omhoog gaan.
Ik gok dat die mensen hebben gedacht dat het wel weer op de forenzen verhaald zou worden zodat hun eigen abonnement spotgoedkoop zou blijven. Dat is immers hoe het alle jaren hiervoor ging.
De manier van tarieven vaststellen is niet transparant en dat er geen relatie tussen geleverde prestatie en tarief is gaat voor de meeste mensen niet op.
Dat is ook niet wat ik beweer. Bij de vaststelling van de prijsverhoging is de geleverde prestatie geen factor en toen het overleg plaatsvond speelde deze teruggang mogelijk ook nog niet eens. kostenaspecten en inflatie zijn dan bepalend.
Het is in de beleving van mensen natuurlijk wel een factor, maar die beleving wordt dus niet meegenomen in de jaarlijkse prijsverhoging.
De dienstverlening is nu sterk ingekrompen. Ik vraag me ook af of ik nog wel fanatiek ga treinreizen als dit het beleid is. Puur naar economische factoren gekeken, valt het misschien nog wel mee ook, maar zo kijken de mensen die moeten betalen er niet altijd tegenaan.
Reageer
Meld je aan
Heb je al een account? Inloggen
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookWelkom
Nog geen account? Maak een account aan
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookEnter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.