beantwoord

verkeerde kaart gecontroleerd daardoor boete?


Ingecheckt met business kaart, kennelijk bij controle per ongeluk prive kaart laten scannen. Geen commentaar van conducteur “mijnheer u heeft niet ingecheckt oid” Nu wel een mail met 50 euro correctie tarief?! wtf!

chatten? Volkomen zinloos, de bot snapt ja en nee, meer niet.

 

klantenservice bellen….doen erg hun best maar kunnen niets doen.

icon

Beste antwoord door Daniël NS 2 May 2024, 19:47

Bekijk origineel

64 reacties

Sterker nog het is volgens mij verplicht een aankondiging van boete te doen. De NS noemt het alleen anders en dat zal de “maas in de wet zijn”

Ik betwijfel of dit wel een maas in de wet is en niet gewoon illegaal. De rechtbank twijfelt daar in een tussenvonnis ook aan. https://uitspraken.rechtspraak.nl/details?id=ECLI:NL:RBOVE:2023:5366

Dit is een hele interessante uitspraak. Op basis hiervan lijk je korting op je abonnement te kunnen krijgen omdat de NS je onvoldoende heeft geïnformeerd. Zegt ook wel wat over de NS dat ze dit soort uitspraken gewoon naast zich neerleggen in plaats van het proces aan te passen. Misschien moet iemand dat maar gewoon een keer gaan eisen bij de geschillencommissie.

Badge +3

Interessant in die uitspraak is dat een correctietarief bij een ontbrekende incheck daadwerkelijk een ‘boete’ genoemd wordt (wettelijke verhoging), en andere afwijkingen een ‘correctie’ opleveren.

Voor de rest klopt de passage in de uitspraak niet dat er bij NS Flex er een instaptarief ingehouden wordt bij het inchecken, dat niet teruggestort wordt als je vergeet uit te checken (binnen zes uur). Bij reizen op saldo is dat uiteraard wel het geval.

@Tijdvoor je dient bij controle een geldig vervoersbewijs te tonen. Dat iemand meerdere kaarten in het bezit heeft doet niet ter zake.

Wat jij wil @MoDe... Ik reageerde op jou en @Re.tep, dat nagenoeg iedere reiziger meer dan één kaart op zak heeft. En ja dat kan jij zelf ook wel bedenken. (of niet)  Dat iemand een vergissing maakt is menselijk. Dus ik neem het je verder niet kwalijk dat je even was vergeten dat OVpay bestaat en dus iedereen met een OV kaart en een bankpas dus beschikt over meerdere passen. En ja, als je OVpay niet kunt uitzetten op de bankpas, dan kan zoiets ook gebeuren als je met OVpay incheckt. Nu gaat het fout omdat iemand naast zijn businesskaart ook nog over een eigen OV beschikt. Het zal vast wel in de handelingsperspectieven staan van de HC. “Bij controle niks zeggen hoor, want dat kan ….blablabla” 

In een andere topic grensoverschrijdend gedrag van een NS conductrice | NS Community ging het over fatsoen en oordopjes. LOL 

Heb het toch wel te doen met de HC's. Er blijft zo weinig van de status over. Jammer, maar helaas kunnen wij hier op de community er verder weinig aan doen. @Loes voelde zich regelmatig een kleuterleidster. Zelf dat zit er dus niet meer in als je niets mag zeggen.🤐

Iemand enig idee wanneer we Wouter een keer op de trein zien? 😏

Ineens heb je het, je wordt conducteur? (nos.nl) 

Van marinier naar hoofdconducteur | Opeens had je het #1 (youtube.com)

….

Ik kom overal en geniet van alles wat ik zie! | #Opeens had je het #5 (youtube.com)

Blijft triest dat de NS na jaren nog steeds niet inziet dat reizigers vervoeren mensenwerk is. 

@LeenV Vroeger waren er papieren kaartjes. Werkte altijd!

 

Reputatie 7
Badge +3

@Tijdvoor ookal heb je meerdere kaarten waarmee je zou kunnen inchecken voor een treinreis, dan is het aan jou om de kaart te tonen waarmee ingecheckt is. Of geef jij al jouw kaarten en moet een conducteur maar uitzoeken met welke jij hebt ingecheckt?

Op verzoek moet je een geldig vervoersbewijs tonen. Wat begrijp jij daar niet van.

Reputatie 7

Het gaat niet goed met NS, en verbetering lijkt nog ver weg. Het verbaast me wel hoeveel begrip er voor dit soort anti-sociaal beleid is. 

@Tijdvoor ookal heb je meerdere kaarten waarmee je zou kunnen inchecken voor een treinreis, dan is het aan jou om de kaart te tonen waarmee ingecheckt is. Of geef jij al jouw kaarten en moet een conducteur maar uitzoeken met welke jij hebt ingecheckt?

Op verzoek moet je een geldig vervoersbewijs tonen. Wat begrijp jij daar niet van.

Ja, en als je dan per ongeluk de verkeerde kaart aanbiedt, dan kan een HC gewoon mondeling aangeven dat er met die kaart niet ingecheckt is. Wat begrijp jij daar niet aan? Communiceren is niet zo moeilijk hoor. Ik wil best een keer bij de NS komen uitleggen hoe je problemen met kaartcontrole netjes en adequaat kan oplossen. Wel tegen een schappelijke vergoeding.

In een ander topic schreef je: 

Persoonlijk vind ik het niet beleefd als iemand oordopjes in blijft houden als ik met iemand in gesprek probeer te gaan. Ik zou dan harder gaan praten om contact te kunnen krijgen. En ja dat kan voor de ander misschien agressief overkomen.

Persoonlijk vind ik het beleefd om een reiziger erop te attenderen dat hij met deze pas niet is ingecheckt. Maar uit je opmerking mag ik afleiden dat jij wel de moeite zou nemen om iemand te wijzen op een “boete”? Of ben jij iemand die een “boete” geeft en dan prettige reis zegt? Hetzelfde geldt trouwens bij een verhoging in de eerste klas. Gewoon melden dat er 20 euro in rekening wordt gebracht en aangeven dat ‘u’ gewoon kan blijven zitten in de eerste klas. Melden dat iemand geen geldig kaartje heeft, beboeten en laten plaatsnemen in de tweedeklas is bijvoorbeeld ook zo flauw. Agressie kun je beter maar voorkomen. 

Wat was dat papieren kaartje toch handig...

Reputatie 7

puur uit nieuwsgierigheid: kunnen andere vervoerders ook "verhogingen" op rekening geven, of is deze "service" exclusief van NS? 

Ik zou toch nog een keer bellen en de situatie uitleggen dat je met kaart X ingecheckt bent en bij controle per ongeluk kaart Y gegeven hebt. Als de kaarten op dezelfde naam staan lijkt het mij dat e.e.a. gewoon gecorrigeerd kan worden.

Dat advies had ik ook gegeven aan @LeenV , geen idee of TS dit opgepakt heeft. Maar als hij geïrriteerd allerlei zaken erbij gaat roepen over ICD, vertragingen, conducteurs welke de discussie moeten aangaan en Storneren is de NS Klantenservice er gauw klaar mee, schat ik zo in.

 

Nou, in gesprek blijf ik erg rustig en gebruik woorden als storneren etc niet. Ik ben me er goed van bewust dat de klantenservice medewerker (net als de conducteur) gewoon hun werk doen. De klantenservice meldt dat ze niets kúnnen doen. Verder schrijf ik nergens dat een conducteur een discussie moet aangaan (lezen is een kunst) maar ben wel van mening dat dat een simpele mededeling “mijnheer u bent niet ingecheckt” op zijn plaats zou zijn. 

Reputatie 7
Badge

Als het telefonisch gek genoeg niet lukt, dat zou ik het 1x schriftelijk indienen met de vermelding dat je je tot de geschillencommissie gaat wenden als dit niet correct wordt afgehandeld.

Verder blijft het natuurlijk merkwaardig dat er bij Flex niet altijd iets word gezegd, terwijl dat reizen op saldo wel het geval is. Zelf heb ik bijvoorbeeld gezien, dat grijsrijders met flex een correctieberekening kregen, terwijl saldo reizigers slechts ‘gratis’ werden weggestuurd.

Reputatie 7

@Raymond123 Dat laatste is echt absurd... 

Reputatie 7
Badge

@LeenV De NS wil bij constatering van een ongeldige incheck vanwege geweld niet verder vragen. Op deze wijze lijkt het alsof er beter gecontroleerd wordt door meer “boetes” uit te schrijven. Dat is vervelend voor het controlerend personeel omdat een groot aantal reizigers die absoluut eerlijk zijn als “fout” worden weggezet. Dat kan polariserend werken waardoor de HC een volgende keer als …. wordt gezien. Begrijp ook dat de HC het niet altijd even makkelijk heeft. 

@Tijdvoor je dient bij controle een geldig vervoersbewijs te tonen. Dat iemand meerdere kaarten in het bezit heeft doet niet ter zake.

Dat NS geweld wil vermijden doet ook niet ter zake. Je bent onschuldig tot het tegendeel is bewezen en hebt recht op een eerlijk proces, waarvoor hwt onder andere noodzakelijk is dat je bij constatering van een overtreding onmiddellijk van die constatering op de hoogte wordt gebracht zodat je in de gelegenheid bent bewijs te verzamelen dat je vrij zou kunnen pleiten waar dat later moeilijker of niet meer mogelijk is.

Reputatie 7
Badge

Een boete/correctie wegens geen geldig vervoerbewijs klopt simpelweg niet, want dat had je (aantoonbaar) wél.

Dit klopt niet helemaal. Je krijgt geen boete voor het niet hebben van een geldig vervoersbewijs maar voor het niet op eerste vordering tonen ervan.

Reputatie 7
Badge

ga bij ieder niet juist of ontbrekende check in uitgebreid de discussie aan. Buiten de veiligheidsrisico's schiet het controleren dan ook niet op......

Ook dat is niet het probleem van een onschuldige reiziger die beschuldigd wordt van een overtreding.

Reputatie 7
Badge

Zegt ook wel wat over de NS dat ze dit soort uitspraken gewoon naast zich neerleggen in plaats van het proces aan te passen. Misschien moet iemand dat maar gewoon een keer gaan eisen bij de geschillencommissie.

Dit is een tussenvonnis waarin NS om een toelichting wordt gevraagd en nog geen eindvonnis waarin de rechtbank NS daadwerkelijk iets oplegt.

Reputatie 7
Badge

Voor de rest klopt de passage in de uitspraak niet dat er bij NS Flex er een instaptarief ingehouden wordt bij het inchecken, dat niet teruggestort wordt als je vergeet uit te checken (binnen zes uur).

Effectief maakt het uiteraard geen verschil of NS bij inchecken een instaptarief op je volgende factuur zet en dat er bij uitchecken weer af haalt, of dat dat instap-/correctietarief pas als je niet hebt uitgecheckt op je factuur wordt gezet. Het resultaat is in beide gevallen immers dat als je wel in- maar niet meer uitcheckt €20 wordt gefactureerd.

Reputatie 7
Badge

Op verzoek moet je een geldig vervoersbewijs tonen. Wat begrijp jij daar niet van.

Dat wordt prima begrepen maar een mens doet wel eens iets fout. Wat begrijp jij daar niet aan? Of maak je zelf nooit een fout? Hij die zonder zonde is, werpe de eerste steen, zou ik haast zeggen.

Reputatie 7
Badge

puur uit nieuwsgierigheid: kunnen andere vervoerders ook "verhogingen" op rekening geven, of is deze "service" exclusief van NS? 

De verhoging bij verkoop van een vervoersbewijs in de trein om strafvervolging voor zwartrijden te vermijden is wettelijk geregeld en voor iedere vervoerde gelijk. Correctietarieven heeft NS in de voorwaarden van Flex gedefinieerd. Of andere vervoerders iets vergelijkbaars doen, weet ik niet, maar de wettelijke grond is daar simpelweg een overeenkomst en een andere vervoerder mag dat dus ook precies even goed wel of niet als NS.

Zegt ook wel wat over de NS dat ze dit soort uitspraken gewoon naast zich neerleggen in plaats van het proces aan te passen. Misschien moet iemand dat maar gewoon een keer gaan eisen bij de geschillencommissie.

Dit is een tussenvonnis waarin NS om een toelichting wordt gevraagd en nog geen eindvonnis waarin de rechtbank NS daadwerkelijk iets oplegt.

Het tussenvonnis bepaalt al wel definitief dat de reiziger een deel van zijn abonnementskosten terug moet krijgen.

Reputatie 7

puur uit nieuwsgierigheid: kunnen andere vervoerders ook "verhogingen" op rekening geven, of is deze "service" exclusief van NS? 

De verhoging bij verkoop van een vervoersbewijs in de trein om strafvervolging voor zwartrijden te vermijden is wettelijk geregeld en voor iedere vervoerde gelijk. Correctietarieven heeft NS in de voorwaarden van Flex gedefinieerd. Of andere vervoerders iets vergelijkbaars doen, weet ik niet, maar de wettelijke grond is daar simpelweg een overeenkomst en een andere vervoerder mag dat dus ook precies even goed wel of niet als NS.

"verkoop van een vervoerbewijs (...)" zonder inspraak of überhaupt medeweten van de koper🤣

Reputatie 7
Badge +3

Op verzoek moet je een geldig vervoersbewijs tonen. Wat begrijp jij daar niet van.

Dat wordt prima begrepen maar een mens doet wel eens iets fout. Wat begrijp jij daar niet aan? Of maak je zelf nooit een fout? Hij die zonder zonde is, werpe de eerste steen, zou ik haast zeggen.

 uit het verband gerukt….

 

Badge +3

puur uit nieuwsgierigheid: kunnen andere vervoerders ook "verhogingen" op rekening geven, of is deze "service" exclusief van NS? 

Ik reageer even los op deze vraag.

Het antwoord is ja, bij reizen op rekening (of dat nu NS Business Card of NS Flex of Arriva Flow of GVB Flex of wat dan ook voor variant is) wordt er achteraf berekend wat je moet betalen (via je factuur).

Dit gebeurt aan de hand van de transactiegegevens van Translink (TLS oftewel het bedrijf achter ov-chipkaart en alle paaltjes en poortjes en appraten in bus/tram/metro) dat dus alles weet!

En waarvan de aanbieders (zoals NS, Arriva of GVB) gebruik van mogen maken omdat je daar toestemming voor gegeven hebt. Hoe zouden die aanbieders anders een factuur voor je kunnen opstellen?

Zelfs OVpay (bankpas) transacties gaan via TLS, en kan je dus (als je al NS Flex hebt) ook gewoon je bankpas toevoegen als kaart in Mijn NS en de transacties inzien, want (wegens Flex) mag de NS toch al alles van je weten!

Met OVpay of een SRP (studentenreisproduct) moet je volgens mij wél nog even toestemming geven aan de NS (zoals voor de nieuwe vorm van Samenreiskorting geven met een code, als student).

Helaas kan een conducteur nog net niet zien dat je met een NS Business Card bent ingecheckt als je (vergissing) een andere kaart toont….

Dat kan ook niet, want ik heb ook verschillende kaarten op mijn naam maar die hebben een ander klant/debiteurnummer (ook al ben ik het 100%. en kan de Klantenservice dat prima inzien).

Voor @LeenV in samenwerking met de NS dus de schone taak om (zonder discussie of agressie tegen treinpersoneel) die incheck met een BC aan te tonen, en die weg te strepen tegen de 50 euro ‘boete’ wegens per ongeluk tonen van je consumentenkaart bij controle. 😴

Hoe ben je trouwens uitgecheckt? Met je BC hoop ik, want anders zal dat als je geen vrij reizen had ook misschien nog een correctie opleveren op je zakelijke factuur (of die van je werkgever)!

puur uit nieuwsgierigheid: kunnen andere vervoerders ook "verhogingen" op rekening geven, of is deze "service" exclusief van NS? 

Ik reageer even los op deze vraag.

Het antwoord is ja, bij reizen op rekening (of dat nu NS Business Card of NS Flex of Arriva Flow of GVB Flex of wat dan ook voor variant is) wordt er achteraf berekend wat je moet betalen (via je factuur).

Dit gebeurt aan de hand van de transactiegegevens van Translink (TLS oftewel het bedrijf achter ov-chipkaart en alle paaltjes en poortjes en appraten in bus/tram/metro) dat dus alles weet!

En waarvan de aanbieders (zoals NS, Arriva of GVB) gebruik van mogen maken omdat je daar toestemming voor gegeven hebt. Hoe zouden die aanbieders anders een factuur voor je kunnen opstellen?

Zelfs OVpay (bankpas) transacties gaan via TLS, en kan je dus (als je al NS Flex hebt) ook gewoon je bankpas toevoegen als kaart in Mijn NS en de transacties inzien, want (wegens Flex) mag de NS toch al alles van je weten!

Met OVpay of een SRP (studentenreisproduct) moet je volgens mij wél nog even toestemming geven aan de NS (zoals voor de nieuwe vorm van Samenreiskorting geven met een code, als student).

Helaas kan een conducteur nog net niet zien dat je met een NS Business Card bent ingecheckt als je (vergissing) een andere kaart toont….

Dat kan ook niet, want ik heb ook verschillende kaarten op mijn naam maar die hebben een ander klant/debiteurnummer (ook al ben ik het 100%. en kan de Klantenservice dat prima inzien).

Voor @LeenV in samenwerking met de NS dus de schone taak om (zonder discussie of agressie tegen treinpersoneel) die incheck met een BC aan te tonen, en die weg te strepen tegen de 50 euro ‘boete’ wegens per ongeluk tonen van je consumentenkaart bji controle. 😴

Hoe ben je trouwens uitgecheckt? Met je BC hoop ik, want anders zal dat als je geen vrij reizen had ook misschien nog een correctie opleveren op je zakelijke factuur (of die van je werkgever)!

Uitgecheckt inderdaad met mijn BC. 

Reputatie 7
Badge

"verkoop van een vervoerbewijs (...)" zonder inspraak of überhaupt medeweten van de koper🤣

Ik doelde hier op de wettelijke regeling die NS buiten Flex netjes toepast. Als je bij controle geen geldig vervoersbewijs toont, stelt de vervoerder je in de gelegenheid om ter plekke of via uitstel van betaling alwnog een vervoersbewijs aan te schaffen voor de ritprijs en een wettelijk geregelde verhoging van €50. Wat NS bij Flex doet is dus inderdaad volkomen anders en puur gebaseerd op de voorwaarden.

Reputatie 7
Badge

Op verzoek moet je een geldig vervoersbewijs tonen. Wat begrijp jij daar niet van.

Dat wordt prima begrepen maar een mens doet wel eens iets fout. Wat begrijp jij daar niet aan? Of maak je zelf nooit een fout? Hij die zonder zonde is, werpe de eerste steen, zou ik haast zeggen.

 uit het verband gerukt….

 

Dat was niet mijn intentie. Kun je toelichten welk in jouw ogen relevant verband je hier mist?

Reputatie 7
Badge

Zegt ook wel wat over de NS dat ze dit soort uitspraken gewoon naast zich neerleggen in plaats van het proces aan te passen. Misschien moet iemand dat maar gewoon een keer gaan eisen bij de geschillencommissie.

Dit is een tussenvonnis waarin NS om een toelichting wordt gevraagd en nog geen eindvonnis waarin de rechtbank NS daadwerkelijk iets oplegt.

Het tussenvonnis bepaalt al wel definitief dat de reiziger een deel van zijn abonnementskosten terug moet krijgen.

Exxuus, ik doelde hier specifiek op het stuk van deze uitspraak over correctietarieven en had even niet door dat jij het andere deel van deze uitspraak hier bedoelde, @Jan Haverkamp Wat dat bereft heb je natuurlijk volkomen gelijk.

Reageer