grensoverschrijdend gedrag van een NS conductrice

  • 29 March 2024
  • 13 reacties
  • 533 Bekeken

  • Sprinter
  • 4 reacties

Nadat ik mijn plaatsbewijs heb aangeboden ter controle kwam deze NS conductrice nogmaals. Ze sprak me aan met: spreekt u nederlands ? Ik zei: ja. Want ze heeft nét mijn OV kaart gescanned met typisch nederlandse naam erop.Dus ja. Ze begon een dialoog inzake etiquette in-en uitstappen tegen mij. In Nederland dit, in Nederland dat, laten we eerst mensen uitstappen ect.ect. Ik begreep deze confrontatie niet, haalde nu beide oortjes uit en dacht meteen: oh ja, die zoekt nu de confrontatie op ? Ik zei meteen dat ik NIET met haar in gesprek wilde over een cursusje in-en uitstappen. Ik ben 63, reis graag met de trein, 50weken per jaar 4x p.w. en laat me nu niet koeieneren door een lesje in-en uitstappen.Klaar. Daarbij keek ik haar heel strak aan. 

Met stemverheffing en agressiever sloeg ze door,ratelde aan een stuk een heel betoog die eindigde met: ben ik DUIDELIJK ?? Nee, mevrouw. 

Bent u niet. Verbaasd keek ze me boos aan en ik zag dat haar pupillen erg groot waren in dat velle licht van de trein.

Leek wel of dat ze onder invloed was van iets ?

Mevrouw bepaalde ook nog even dat ik de trein NU ging verlaten. Een rijdende trein ? Ik zei dat ik dat ZELF wel bepaal en de volgende halte is altijd mijn halte,mevrouw. Ik woon hier vlakbij. Dus dat treft. Nogmaals: ik ga NIET met u in gesprek,mevrouw !!

BEN IK DUIDELIJK ? Mensen die zó beginnen met

"Hier in Nederland dit en hier in Nederland dát "

lijken een probleem te hebben met zichzelf of met mensen waarvan zij denken dat die niet Nederlands genoeg zijn. 

Ze werd grof en beledigend,moest persé de aandacht trekken van andere passagiers. Ook op het perron ging ze nog door. Ik antwoorde dat ze alleen maar schreeuwde, doorsloeg en nodig eens met een psycholoog in gesprek mag want DIT gedrag is onveilig ook voor andere passagiers. 

Hier in Nederland. Kom nou. Dan heeft mevrouw hierzeker de troonrede gemist ??

Beledigingen,discriminatie en schofferingen zijn buiten de orde. 

 

 

  

 

 


13 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Ik begreep deze confrontatie niet, haalde nu beide oortjes uit

Ik was er natuurlijk niet bij. Maar ik vind het al van goed fatsoen getuigen om je oortjes uit te halen vóór de conducteur bij je is. En de conducteur zal niet voor niks over in- en uitstappen beginnen, dus waarschijnlijk ben je naar binnengegaan terwijl er nog mensen uitstapten. Ook dat getuigt niet van goed fatsoen.

Maar goed, mocht je een klacht in willen dienen: https://www.ns.nl/klantenservice/overig/klachtenafhandeling.html

EDIT: Verwijderd. Terechte opmerking hieronder.

Maar toch, in al die jaren dat ik nu met de trein reis heb ik werkelijk nog nooit zulke confrontaties meegemaakt. Waar ligt dat dan toch aan?

Dit soort reacties kun je beter weglaten. Ik weet niet of het zo bedoelt is, maar dit kan overkomen als “Mij overkomt het nooit, dus zal het wel aan jou liggen”. Dat is natuurlijk een beetje misplaatst, het overkomt de meeste mensen nooit, maar mensen die het niet overkomt zoeken over het algemeen ook niet de publiciteit op. Dus dat je op dit forum veelal negatieve ervaringen ziet is simpelweg het gevolg van dat mensen met goede ervaringen niet klagen.

Reputatie 7
Badge

We waren er niet bij, we weten dus niet hoe en wat. @UWE zal zelf moeten beslissen of er een klacht ingediend wordt.

Reputatie 4

Ik heb ooit een soortgelijke ervaring gehad met een NS-conductrice. totaal onprofessioneel en afschuwelijk dominant persoon. ik zal me maar beleefd houden maar deze persoon ging zo tekeer dat ik vermoed dat er psychisch wat dingen bij deze mevrouw aan de hand waren die bij NS niet bekend waren, dus ik ben zo behulpzaam geweest dat aan te kaarten d.m.v een klacht bij NS en een melding bij diverse instanties.

 

Daar is op geen enkel front iets mee gedaan. het werd o.a. bij NS niet alleen genegeerd, maar ik werd in beleefde termen min of meer voor gek verklaard. Dus nee, ze doen er niks mee. Hoogst een zeer minimaal interne navraag waarbij de organisatie "zichzelf onderzoekt, maar geen tekenen van misstanden vindt". 

Dus laat het, alleen als er strafbare dingen zijn gedaan gaat het je ooit lukken om een onschendbaar persoon als een conducteur of politieagent aansprakelijk te houden voor eventueel wangedrag. en zelfs dan is er 90% kans dat je niet geloofd wordt. Wil je een poot hebben om op te staan, zet dan de audiorecorder op je smartphone aan en verzamel bewijs. 

 

Verder weten we natuurlijk niet wat er gebeurd is. 

Reputatie 7
Badge +3

Er zal een reden zijn geweest waarom conducteur in gesprek ging over in/uitstap-etiquette.

Vanmorgen vonden mensen het leuk om terwijl de conducteur met de vertrekprocedure bezig was de deuren open te houden. Via de omroep kregen ze te horen dat als ze zelf wilde bepalen wanneer de deuren dicht gingen ze bij NS konden solliciteren. Deze conducteur maakte op ludieke wijze gewag van iets wat niet hoort. Maar niet iedere conducteur kan dit op deze manier. Mogelijk dat jouw eigen gedrag, jouw oortjes inhouden terwijl er tegen je gesproken wordt, het gedrag van de conducteur heeft beïnvloed.

Reputatie 7
Badge +1

Ik heb ooit een soortgelijke ervaring gehad met een NS-conductrice. totaal onprofessioneel en afschuwelijk dominant persoon. ik zal me maar beleefd houden maar deze persoon ging zo tekeer dat ik vermoed dat er psychisch wat dingen bij deze mevrouw aan de hand waren die bij NS niet bekend waren, dus ik ben zo behulpzaam geweest dat aan te kaarten d.m.v een klacht bij NS en een melding bij diverse instanties.

Daar is op geen enkel front iets mee gedaan. het werd o.a. bij NS niet alleen genegeerd, maar ik werd in beleefde termen min of meer voor gek verklaard. Dus nee, ze doen er niks mee. Hoogst een zeer minimaal interne navraag waarbij de organisatie "zichzelf onderzoekt, maar geen tekenen van misstanden vindt".

Het enige wat je kunt doen is een klacht indienen en hopen dat andere slachtoffers van dergelijk gedrag dat ook doen. De reactie op een klacht doet er verder niet echt toe. Maar als er meerdere klachten over dezelfde persoon komen, dan mag je hopen dat er ergens een lampje gaat branden.

Interessante reactie's hier te lezen. Vooral de vooroordelen over oortjes. Het dragen van oortjes is geen arrogantie. Het is een bescherming tegen allerlei ongewenste geluiden en gekakel  van anderen waar je NIET van wilt "meegenieten". Klassieke muziek of luisterboeken laten je genieten. Als iemand je ongevraagd aanspreekt of jou aandacht wil, kijk ik uiteraard de persoon aan en zie dat die tegen mij praat. Dus haal ik een/ twee oortjes uit. Of ik zet ze even uit. Dat is niet onbeleefd, dat is netjes. Immers wordt IK aangesproken, niet andersom. De aanspreker ziet toch ook dat ik oortjes draagt ? Dus ? Geef ik dat moment. Maar niet om lastig gevallen te worden over een vermeend voorval waar deze NS conductrice NIETS mee van doen had. Ik ben tegen niemand aangelopen nog heb ik iemand benadeeld.

Hoe komt zij daar dan bij ? Toen ik instapte bleven mensen in de deur staan omdat een van hun gabbers blijkbaar bekeurd werd in de hoek. Nou en ? Dat is niet mijn probleem. Als je een treindeur dicht gaat omdat de trein verder wil, is het zaak deze deur dan ook vrij te houden, toch ? Waar ZIJ mee bezig was en wat ZIJ meende te zien, is háár zaak. Houd mij daar buiten. 

Bedenk ook dat er reizigers zijn die zich assertief goed en beleefd weten te verweren. Tegenspraak. Omdat je persoonlijk verbaal wordt aangevallen waar je dus niet van gediend bent. En dan uit de trein willen zetten ?omdat je daar niet op gerekend had ? 

Ik denk niet dat reizigers dat zomaar pikken. Wij zijn geen illegalen die zonder ID door de treinen zwerven. 

Wij betalen een mooi bedrag p.m. en willen ook met respect gewaardeerd worden, dacht u niet ? 

 

 

Interessante reactie's hier te lezen. Vooral de vooroordelen over oortjes. Het dragen van oortjes is geen arrogantie. Het is een bescherming tegen allerlei ongewenste geluiden en gekakel  van anderen waar je NIET van wilt "meegenieten". Klassieke muziek of luisterboeken laten je genieten. Als iemand je ongevraagd aanspreekt of jou aandacht wil, kijk ik uiteraard de persoon aan en zie dat die tegen mij praat. Dus haal ik een/ twee oortjes uit. Of ik zet ze even uit. Dat is niet onbeleefd, dat is netjes. Immers wordt IK aangesproken, niet andersom. De aanspreker ziet toch ook dat ik oortjes draagt ? Dus ? Geef ik dat moment. Maar niet om lastig gevallen te worden over een vermeend voorval waar deze NS conductrice NIETS mee van doen had. Ik ben tegen niemand aangelopen nog heb ik iemand benadeeld.

Hoe komt zij daar dan bij ? Toen ik instapte bleven mensen in de deur staan omdat een van hun gabbers blijkbaar bekeurd werd in de hoek. Nou en ? Dat is niet mijn probleem. Als je een treindeur dicht gaat omdat de trein verder wil, is het zaak deze deur dan ook vrij te houden, toch ? Waar ZIJ mee bezig was en wat ZIJ meende te zien, is háár zaak. Houd mij daar buiten. 

Bedenk ook dat er reizigers zijn die zich assertief goed en beleefd weten te verweren. Tegenspraak. Omdat je persoonlijk verbaal wordt aangevallen waar je dus niet van gediend bent. En dan uit de trein willen zetten ?omdat je daar niet op gerekend had ? 

Ik denk niet dat reizigers dat zomaar pikken. Wij zijn geen illegalen die zonder ID door de treinen zwerven. 

Wij betalen een mooi bedrag p.m. en willen ook met respect gewaardeerd worden, dacht u niet ? 

 

 

Ik begreep deze confrontatie niet, haalde nu beide oortjes uit

Ik was er natuurlijk niet bij. Maar ik vind het al van goed fatsoen getuigen om je oortjes uit te halen vóór de conducteur bij je is. En de conducteur zal niet voor niks over in- en uitstappen beginnen, dus waarschijnlijk ben je naar binnengegaan terwijl er nog mensen uitstapten. Ook dat getuigt niet van goed fatsoen.

Maar goed, mocht je een klacht in willen dienen: https://www.ns.nl/klantenservice/overig/klachtenafhandeling.html

EDIT: Verwijderd. Terechte opmerking hieronder.

Dus waarschijnlijk, dus zal je wel, ik vind, getuigt niet van goed fatsoen, allemaal lekkere "aannames" om een eigen vooroordeel te voeden. Blijft u vooral in deze bubbel. 

 

 

Badge +3

Verbaasd keek ze me boos aan en ik zag dat haar pupillen erg groot waren in dat velle licht van de trein.

Leek wel of dat ze onder invloed was van iets ?

Misschien had ze hetzelfde als Thierry Baudet tot zich genomen (of binnen gekregen), want die had ook opvallend grote pupillen toen hij Jesse Klaver dreigde ‘op zijn bek te slaan’ 🤣

Reputatie 7
Badge +3

Op de manier zoals je hier reageert, denk ik dat jij je zelf niet helemaal vrij kunt pleiten@UWE Wat had je hier verwacht? Dat wij jou hier zouden steunen? Ik was er niet bij, maar als ik het goed begrijp ben je ingestapt terwijl nog niet iedereen uitgestapt was. Daarbij wenste je terwijl jij in jouw eigen bubbel zat (met oordopjes in) niet aangesproken te worden.

Persoonlijk vind ik het niet beleefd als iemand oordopjes in blijft houden als ik met iemand in gesprek probeer te gaan. Ik zou dan harder gaan praten om contact te kunnen krijgen. En ja dat kan voor de ander misschien agressief overkomen.

En een betalende reiziger te zijn geeft je geen recht om de (ongeschreven) regels te negeren.

@UWE Als u al jaren vier keer per week met de trein reist en dit is de eerste keer, dan zou ik me niet al te druk maken. Zoiets komt weleens voor en het beroep van conducteur is niet altijd even makkelijk. zie Noodkreet NS: agressie tegen personeel moet stoppen | BNR Nieuwsradio Zelf ben ik in mijn vele jaren treinen slechts enkele malen een onhandige hc tegengekomen. Bijvoorbeeld toen ik 's ochtends om 6:00 in de trein nog even mijn ogen had gesloten om een uurtje te slapen en ik voor bezopen dronkenlap werd aangezien. LOL De keren daarna liet hij me met rust. 💤 Oja, die keer dat ik een onbewaakte tas in de eerste klas zag staan en wachtte op de conducteur om het te melden. Die begon mij onheus te bejegenen na het fluiten van het vertreksignaal toen hij terug kwam in de eerste klas. “Tja, ik wilde controleren of je die tas niet zou stelen..” Ik dacht: “Nee L#L ik let op je spillen die je onbeheerd had achtergelaten.” en ik zei. “Ooh ik zag een onbeheerde leren tas en wilde u daarop attenderen.” Echter de voorvallen zijn op een hand tellen. Mocht het met enige regelmaat gebeuren dan zou ik er zeker werk van maken. En trek je absoluut niet te veel aan van commentaar van andere forumleden.

Op de manier zoals je hier reageert, denk ik dat jij je zelf niet helemaal vrij kunt pleiten@UWE Wat had je hier verwacht? Dat wij jou hier zouden steunen? Ik was er niet bij, maar als ik het goed begrijp ben je ingestapt terwijl nog niet iedereen uitgestapt was. Daarbij wenste je terwijl jij in jouw eigen bubbel zat (met oordopjes in) niet aangesproken te worden.

Persoonlijk vind ik het niet beleefd als iemand oordopjes in blijft houden als ik met iemand in gesprek probeer te gaan. Ik zou dan harder gaan praten om contact te kunnen krijgen. En ja dat kan voor de ander misschien agressief overkomen.

En een betalende reiziger te zijn geeft je geen recht om de (ongeschreven) regels te negeren.

Er is geen WIJ. Andere passagiers ? hoef je niet op te rekenen. Iedereen is op zichzelf, dus lik op stuk beleid en meteen reageren/antwoorden. En die ambtenarij binnen de NS klachtenlijnen, daar neem ik geen dure werktijd voor. Als betalende reiziger heb je zeker wel rechten. Het dragen van oortjes is geen reden om iemand in te schalen als onbeleefd. Onbeleefd is als je ongevraagd een discussie uitlokt over onbenullige etiquettes die op een OBS thuishoren. 

En dan dit  "in Nederland doen we dit" en "in Nederland doen we dat" is gwoon brutaal bedoeld.

Dat boek ? heb ik al drie keer uit. "In Nederland"  hebben we ook respect voor uniformen......die we ontvangen van de werkgever en daarin hoor je zélf ook voorbeeld /goed gedrag in te vertonen, dacht u niet ? 

@UWE Als u al jaren vier keer per week met de trein reist en dit is de eerste keer, dan zou ik me niet al te druk maken. Zoiets komt weleens voor en het beroep van conducteur is niet altijd even makkelijk. zie Noodkreet NS: agressie tegen personeel moet stoppen | BNR Nieuwsradio Zelf ben ik in mijn vele jaren treinen slechts enkele malen een onhandige hc tegengekomen. Bijvoorbeeld toen ik 's ochtends om 6:00 in de trein nog even mijn ogen had gesloten om een uurtje te slapen en ik voor bezopen dronkenlap werd aangezien. LOL De keren daarna liet hij me met rust. 💤 Oja, die keer dat ik een onbewaakte tas in de eerste klas zag staan en wachtte op de conducteur om het te melden. Die begon mij onheus te bejegenen na het fluiten van het vertreksignaal toen hij terug kwam in de eerste klas. “Tja, ik wilde controleren of je die tas niet zou stelen..” Ik dacht: “Nee L#L ik let op je spillen die je onbeheerd had achtergelaten.” en ik zei. “Ooh ik zag een onbeheerde leren tas en wilde u daarop attenderen.” Echter de voorvallen zijn op een hand tellen. Mocht het met enige regelmaat gebeuren dan zou ik er zeker werk van maken. En trek je absoluut niet te veel aan van commentaar van andere forumleden.

Dank voor deze bijdrage. Ik ben voor het eerst op deze NS app community. Het interesseert me vooral technisch hoe dit digitaal werkt. Inderdaad is dit voorval niet reden genoeg om hier "een klacht" in te dienen. Goede reis♡  

Reageer