beantwoord

1e klas upgrade voor €0,01 t/m augustus?


Reputatie 3
  • Reisleider*
  • 79 reacties

Ik zag een post voorbij komen van Pepper en wat vrienden van mij dat je voor de gehele zomervakantie, 1 hele cent betaald voor een 1e klas upgrade? Willen jullie mij zeggen dat ik dus aankomende 2 maanden 60 euro bij betaal voor mijn abonnement om vervolgens dezelfde drukte en geschreeuw van de weekend avonden, nu elke dag mee zal maken? 
 

Waarvoor betaal ik eigenlijk als er gecontrolleerd word, wordt men alleen maar weggestuurd. En nu, zullen ze zelfs allemaal mogen blijven zitten.

 

Betekent dit dat ik gewoon mijn abonnement toch maar beter op 2e klas kan zetten? Bespaart mij gelijk het overbodige geld neem ik aan.

icon

Beste antwoord door iMark 26 June 2022, 09:15

Bekijk origineel

184 reacties

Ik hoorde pas vandaag over deze actie en heb er nog niets over gelezen. Ga ff neuzen of ik meer info kan vinden, want ik word niet blij wat ik hier allemaal lees..... doelend op alle onduidelijkheden.

Heb ook maar ff 1 hele cent geinvesteerd en hierbij het scherm dat ik als HC zie. Voor alle slimmeriken onder ons, de aankooptijd is ook zichtbaar, daarom weten we exact of men een e-ticket ter plekke gekocht heeft.

Spoor wordt genoemd en dalurel worden genoemd. Staat niet expliciet op het e-ticket wat de daluren zijn, daar moet ook ff wat aan gedaan worden.

 

Goh, toch tof dat Flex. Zet voor twee maanden je abonnement terug, koop deze onzin, en tel uit je winst 😀

Reputatie 6

Het zou zo maar snel afgelopen kunnen zijn met deze actie:

  • NS behoudt zich het recht voor om deze actie te allen tijde en zonder voorafgaande kennisgeving te wijzen en/of voortijdig te beëindigen.

Dus snel gebruiken voordat het feest is afgelopen.

Laten ze er alsjeblieft zo snel mogelijk mee stoppen. Onvoorstelbaar domme actie van NS. Ik las ook dat de actiehouder geacht wordt om 16.00 uur de 1e klas te verlaten en dan weer 2e klas te gaan zitten, omdat de upgrade alleen in de daluren geldig is, en dus niet je upgrade verder mag gebruiken in de spits.

Wie van NS gelooft nou echt dat de mensen dit gaan doen?

Al met al draagt deze actie zeker niet bij aan comfortabel en prettig reizen. Dit zal de nodige discussie, ergernis en drukte opleveren. Ik vraag me steeds meer af wat de zin van een 1e klas abonnement nog is.

Reputatie 3

De actie is alleen bedoeld voor abonnementhouders die Spoor ontvangen werd mij door klantenservice gezegd. Of dat zo in de voorwaarden staat kan ik niet nagaan, als abonnementhouder ontvang Spoor al 2 jaar niet meer. Het is wel een op=op actie.

Dan mag de klantenservice goed achter hun oren krabben, want ik zie dat iedereen het gewoon kan bestellen. Van die op=op zie ik ook niks terug, want een vriendin van mij heeft al de volle 2 maanden gekocht voor niet eens 40 cent. 

Reputatie 7
Badge +1

En daar wordt dan weer helemaal niet gesproken over daluren. En worden er weer andere voorbeelden van actiekaartjes genoemd. Hoe moeilijk kan het nou zijn één set voorwaarden te hanteren voor zo'n kaartje en die overal op dezelfde manier te presenteren?

Momenteel is alles te moeilijk voor NS lijkt mij. Bedrijf is volledig in zichzelf gekeerd en alles wat wordt gepubliceerd moet je als klant hele grote vraagtekens bij plaatsen. Die actiekaartjes zijn er al meer dan 2 jaar niet en ja de daluren ook niet genoemd.  

Spoor-acties zijn al jaren “exclusief voor abonnementshouders”, en het boeit NS ook al jaren niet dat die gewoon rond gaan. Niemand gaat daar een punt van maken. 

Reputatie 3

Je voelt je aangesproken; je toont een gretigheid van jewelste (“gelukkig heb ik er vijf"), dus je gaat daar eerst van profiteren om daarna weer lekker in je auto te stappen. Zulk volk kan NS missen als kiespijn. En de klanten zoals ik, die altijd netjes bijbetalen voor de eerste klas, al helemaal!!

Ik ben inmiddels 38 jaar vaste klant bij NS en heb altijd netjes bijbetaald voor de eerste klas. Maar dat zulke klanten er ook nog zijn, daar hebben ze in HGB-IV een broertje dood aan!

Reputatie 3

Aangezien ik een formele waarschuwing heb ontvangen van Daniel van het forumbeheer kan ik hier nu niet meer zeggen wat ik feitelijk vind van deze actie en dat is spijtig, het lijkt een soort China of Rusland helaas. Bertus en ikzelf waren er wel uit dacht ik, maar goed men kan dit forum dan beter sluiten als scherpe bewoordingen door ongeschikte moderators worden bemand, wel jammer

Dit is al eerder gebeurd, NS schrijft een actie uit “enkel voor abonnementshouders”, en checkt daarna totaal niet. Soms wordt nog even gesuggereerd dat men dat in de trein zou doen, maar dan blijkt ook dat praktisch niet haalbaar.

 

Maak de borst maar nat deze zomer.

Reputatie 7
Badge

Ik zag het, heel bizar inderdaad. Is dit een grap of is dit echt? Wie bedenkt zoiets?

Reputatie 7
Badge +3

De upgrade kan inderdaad besteld worden via NS:

https://www.ns.nl/uitgelicht/acties/1e-klas-upgrade-spoor.html

 

Je vraagt je overigens af of ze niet nodig een corrector moeten aannemen bij NS. Hoe kan de volgende zin in de voorwaarden terechtkomen?

“Alleen geldig in combinatie met een geldig 2e klas vervoersbewijs”. Zou er iemand met een 1e klas vervoerbewijs overwegen van deze actie gebruik te maken? De 3e klas is al een tijdje geleden afgeschaft. 

 

Reputatie 7
Badge +3

Er is gewoon niet over nagedacht. Als je geen nummer van je OV-chipkaart hoeft in te voeren waardoor gecontroleerd wordt of je wel een abonnement hebt bij NS kan iedereen zo'n upgrade kopen.

De enige voorwaarde is nu dat je een geldig vervoerbewijs moet hebben en dat de actie niet gecombineerd kan worden met actiekaartjes.

 

Reputatie 7
Badge +3

En daar wordt dan weer helemaal niet gesproken over daluren. En worden er weer andere voorbeelden van actiekaartjes genoemd. Hoe moeilijk kan het nou zijn één set voorwaarden te hanteren voor zo'n kaartje en die overal op dezelfde manier te presenteren?

Reputatie 7
Badge +3

Ik voorspel zomaar dat dit niet het laatste topic over deze aanbieding gaat zijn ...

Reputatie 7
Badge +3

En Qbuzz doet als enige dus ook niet mee (MerwedeLingeLijn) Dordrecht - Geldermalsen. Je moet het allemaal maar weten (dank H @boze Belg).

De R-net treinen tussen Geldermalsen en Dordrecht hebben geen 1e klas, dus kun je er ook geen gebruik van maken. 

Reputatie 3

Tsja je kon natuurlijk verwachten dat op dit besluit van voor 1e klas reizigers geen hoera stemming zou komen. 

Treinen zijn dit weekend vanwege de kaalslag door (begrijpelijk) personeelstekort niet tot nauwelijks verlengd. Dat met optelling van het feit dat de laatste tijd toch heel duidelijk erg veel mensen weer van de trein gebruik maken deed mij heel goed begrijpen dat Kruidvat, AH en anderen géén actiekaarten meer aanboden.

Het is voor de "vaste" reizigers te hopen dat men op Laan Van Puntenburg ook zal inzien dat met het wegsnavelen in een weekend van meerdere treinseries en de daardoor navenante inzet van (te) korte treinen op diverse trajecten, dit een heel slecht idee was.

Reputatie 3

Zo'n code kan iedereen maken helaas en als je dan nadien géén controle krijgt zoals momenteel in 99% van de gevallen ben je binnen

Reputatie 3

Iemand gaf al aan dat ze de upgrade succesvol voor elke dag dat ze wil reizen heeft ‘gekocht (à € 0,01)’ en gekregen had. Omdat het kan!🤣

En het kan. Als ik in zo'n situatie zou zijn geweest zou ik misschien ook doen.

Neemt niet weg dat ik behoorlijk dom vind van NS dat er niet een maximum aantal upgrades per persoon is. Als het echt OP=OP is en er maximum aantal upgrades per dag is of NS de actie stopt omdat het uit de hand gaat lopen met hoeveel reizigers 1e klas willen gaan reizen ermee zijn straks misschien degenen voor wie het bedoeld is de dupe dat ze het niet meer kunnen aanschaffen omdat allerlei dealtjesjagers ze al hebben weggekaapt. 

 


 

Grappig dat we het daar over hebben met die “dealtjesjagers”. Ik zag het via wat vrienden die zelf nog studeren en daarbij gewoon de upgraden gebruiken voor hun 5daagse reis op en neer naar de uni. Nu is het bijna zomervakantie maar daar gaat het me even nu niet om. Het idee achter een 1 cent upgrade per dag voor 2 maanden lang is wat mij op dit moment het meest ergert. 

Reputatie 5

Het is helaas al langer een verschijnsel dat NS weinig geeft om hun frequente 1e klas reizigers. De tientallen topics in deze community en de honderden boze tweets op Twitter zijn een duidelijke weergave van de jarenlange onvrede.

Ik denk echter niet dat deze actie een grote verschuiving in de trend zal maken. Dit omdat het aantal Pepper gebruikers maar een fractie is van het totaal aantal treinreizigers. Daarnaast is de 1e klas in de praktijk allang opgeheven vanwege het verzuimen van controle en handhaving door een te groot deel van de conducteurs (andere maatschappijen zoals Deutsche Bahn, Blauwnet en NMBS laten zien dat het wel degelijk mogelijk is om dit frequent te doen). In de afgelopen ± 5 jaar heb ik het aantal uitgedeelde boetes op 1 hand kunnen tellen. Men komt in 99% van de gevallen namelijk weg met elk simpel excuus van ‘wist het niet’, tot ‘mobiel opladen’ tot ‘trein is vol’. In dit geval komt NS Flex als een wonder, vanwege het 20 euro correctietarief die sommige grijsrijders mogelijk aan zijn broek kunnen krijgen.

De actie an sich kan ik nog begrijpen (meer spreiding over de trein, een poging om men de 1e klas te laten ervaren, etc.) Maar dat de zwaar betalende abonnementhouders nooit vooraf op de hoogte zijn gebracht, NS weinig van zich laat horen na dit topic (wat is immers ‘op = op’?, waarom kon deze actie niet net als voorheen exclusief voor lezers van Spoor worden gehouden? en waarom staat de pagina nog steeds zonder aanpassingen online?) en het feit dat men enkel door een topic als dit (of via de deal op Pepper) achterkomt dat de eerste klas door NS nagenoeg gratis is gemaakt, voelt voor mij als een erg stevige trap na.

Complimenten overigens aan mensen zoals Loes die wel de juiste inzet tonen!

Reputatie 7
Badge +4

Verder is inmiddels wel duidelijk dat het geen verstandige actie is.

 

De actie op zich begrijp ik en vind die ook wel goed, alleen de uitvoering is niet goed. Limiteer het aantal upgrades per persoon op welke wijze dan ook, zodat iemand gewoon 1 of 2 keer eens 1e klas kan reizen. 

Je haalt hiermee alleen overlast binnen, geen potentiele eersteklas betalers. Het zou veel verstandiger te zijn deze kaartjes aan te bieden voor tien euro of zo. Dan is het nog steeds voordeel en je spreekt een potentieel betalend eersteklasreizigerspubliek aan.

De gratisreiziger zal niet snel eersteklas gaan reizen tegen het daar geldende tarief. Die hoef je ook niet in de eerste klas te lokken. 

Deze actie geeft alleen maar ellende voor de normale reiziger die nu  eerste klas reist. 

Direct afschaffen, het is te dom voor woorden. Marketing maakt dezelfde fout die ze eerder hersteld leken te hebben.  De directie zou Marketing een draai om de oren moeten geven. Je jaagt je best betalende reiziger weg.

Reputatie 3

Bertus klinkt als een eenvoudige boer, ik geef toe dat is niet aardig gezegd, "klaagzangen" is edoch eveneens buitengewoon onvriendelijk en gericht aan mensen die bereid zijn iets meer te betalen voor een rustige reis. Als je onder de koe vandaan bent gekomen zul je zulks wellicht begrijpen... of niet, dan is het ook prima 

@Arjan49 , what’s in a name?

Een eenvoudige Boer of misschien wel een Hereboer. Of gewoon een kantoorpik in loondienst. 

Blijkbaar voel je je nogal verheven omdat je in de gelegenheid en bereid bent om te betalen voor voorrechten en dat vooral nog eens te benadrukken. En omdat ‘respect’ in je vocabulaire ontbreekt, bevestigd dat dat nogmaals.

Edoch, buitengewoon onvriendelijk zijn ook Eerste Klasreizigers, die zich gedragen als de Upperclass uit lang vervlogen tijden, die neerkijken op ‘het gepeupel’ en meteen conclusies trekken.

Alweer een tijd geleden, reisde ik eens ‘eerste klas’ van mijn woonplaats naar Groningen. Het was een mooie zomerdag, dus ik was luchtig en casual gekleed. 

Ik kwam de Eerste Klas coupé binnen en nam plaats. Een keurige geklede heer, die een krant las, keek op en me met een afkeurende blik aan. Ik wenste hem een goedemorgen. ‘Dit is de eerste klas hoor’ bitste hij me toe en draaide zich hoofdschuddend om. Na de volgende stop nam schuin tegenover de keurige heer een opgedofte dame plaats. De heer en de dame groetten elkaar, keuvelde over ditjes en datjes, koetjes en kalfjes. Noblesse oblige?

Bij het naderen van een volgend station, was op het balkon een glimp van een conducteur zichtbaar. De heer riep met enige stemverheffing dat hij hoopte dat ze straks gaan controleren en al die lui die geen eerste klas kaartje hebben, een flinke prent geven. 

Natuurlijk was er met m’n vervoersbewijs en gratis update niets aan de hand.

Maar goed, ik heb de indruk dat veel eerste klas reizigers die hier steen en been klagen en menen dat de eerste klas vol zit met huisvrouwen met boodschappentassen, arbeiders en boeren met alleen een tweede klas kaartje, dat maar al te vaak doen op basis van eigendunk, vooroordelen  en wantrouwen.

 

Touché, je hele verhaal zal ik niet gaan beantwoorden maar je epistel lezende lijk je mij iemand met een bovengemiddelde intelligentie dus zul je ook begrijpen dat mensen die bewust voor "rust" wat extra over hebben dit géén goed idee vinden Bertus.... en Nee Ik moet ook de broek omlaag doen tijdens het kakken....

Reputatie 7
Badge +4

De eerste klas reiziger is gewoon bereid meer te betalen voor een kans op een zitplaats en om in rust te kunnen werken. Het is doorgaans een lees- en werkpubliek met een wat hoger inkomen op basis van wat meer scholing.  Daar zie je dit gedrag vaak. Doorgaans maakt men ook langere reizen, vandaar dat de eerste klas ongeveer een vijfde van de inkomsten binnen brengt. Trajectvrij van Gouda naar Den Haag, een reis van 19 minuten, kost al € 278,30 per maand.

 

Ik reis al vanaf mijn vierentwintigste eerste klas, ben nu gepensioneerd en het publiek dat eerste klas reist wil gewoon rust om na te denken en wat comfort. Dat mag ook wat kosten en dat heeft met elite of arrogantie echt niks te maken. 

Ik zeg mijn eersteklasabonnement niet op, maar snap wel dat iemand met AltijdVrij (€ 612,50) dat nu ogenblikkelijk doet. Het scheelt meer dan 250 euro per maand en die is NS dan kwijt door deze ondoordachte en volstrekt achterlijke actie. Die vijfhonderd euro extra voor twee maanden is nu weggegooid geld.

NS: tel uit je verlies, ook aan goodwill. 

Reputatie 7
Badge +3

Van marketing hebben ze geen kaas gegeten bij NS. Suppleties verkopen voor een cent devalueert de 1e klas. 

Het zou veel slimmer geweest zijn om suppleties voor de daluren te verkopen voor bijvoorbeeld €5. Een leuke prijs als je een langere afstand reist. Waarschijnlijk verdient NS ook nog iets aan dat product en zou je het kunnen openstellen voor actiekaartjes.

De huidige actie is zo ongelooflijk slecht doordacht dat ik er geen woorden voor heb. Het is alleen te vergelijken met het geblunder vorig jaar met zogenaamde reserveren van fietsplaatsen dat geen reserveren was. Zou diezelfde afdeling dit jaar een nieuwe opdracht hebben gekregen om met een zo mogelijk nog dommer plan op de proppen te komen? 

Reputatie 3

Bertus klinkt als een eenvoudige boer, ik geef toe dat is niet aardig gezegd, "klaagzangen" is edoch eveneens buitengewoon onvriendelijk en gericht aan mensen die bereid zijn iets meer te betalen voor een rustige reis. Als je onder de koe vandaan bent gekomen zul je zulks wellicht begrijpen... of niet, dan is het ook prima 

@Arjan49 , what’s in a name?

Een eenvoudige Boer of misschien wel een Hereboer. Of gewoon een kantoorpik in loondienst. 

Blijkbaar voel je je nogal verheven omdat je in de gelegenheid en bereid bent om te betalen voor voorrechten en dat vooral nog eens te benadrukken. En omdat ‘respect’ in je vocabulaire ontbreekt, bevestigd dat dat nogmaals.

Edoch, buitengewoon onvriendelijk zijn ook Eerste Klasreizigers, die zich gedragen als de Upperclass uit lang vervlogen tijden, die neerkijken op ‘het gepeupel’ en meteen conclusies trekken.

Alweer een tijd geleden, reisde ik eens ‘eerste klas’ van mijn woonplaats naar Groningen. Het was een mooie zomerdag, dus ik was luchtig en casual gekleed. 

Ik kwam de Eerste Klas coupé binnen en nam plaats. Een keurige geklede heer, die een krant las, keek op en me met een afkeurende blik aan. Ik wenste hem een goedemorgen. ‘Dit is de eerste klas hoor’ bitste hij me toe en draaide zich hoofdschuddend om. Na de volgende stop nam schuin tegenover de keurige heer een opgedofte dame plaats. De heer en de dame groetten elkaar, keuvelde over ditjes en datjes, koetjes en kalfjes. Noblesse oblige?

Bij het naderen van een volgend station, was op het balkon een glimp van een conducteur zichtbaar. De heer riep met enige stemverheffing dat hij hoopte dat ze straks gaan controleren en al die lui die geen eerste klas kaartje hebben, een flinke prent geven. 

Natuurlijk was er met m’n vervoersbewijs en gratis update niets aan de hand.

Maar goed, ik heb de indruk dat veel eerste klas reizigers die hier steen en been klagen en menen dat de eerste klas vol zit met huisvrouwen met boodschappentassen, arbeiders en boeren met alleen een tweede klas kaartje, dat maar al te vaak doen op basis van eigendunk, vooroordelen  en wantrouwen.

 

Ach welnee, ik ben zelf een “jonge” kerel van 24 die vaak zelfs jonger ingeschat word. Vaak genoeg dat ik mijn ID overal nog moet laten zien want men schat mij 19/20. Als ik de 1e klas in loop zie ik vaak zat ook diezelfde blikken die u beschrijft, maar ergert mij dat? Welnee, ik ga daar niet zitten om me zorgen te maken over andere of om te blijken dat ik “klasse” heb. Ik ga daar zitten want ik hou er gewoon van om een eigen ruimte te hebben en meestal zelfs een volledige eigen zit. Zou het liefst in een eigen wagentje op en neer willen rijden, maar dá ‘s weer te duur. Maar, net zoals men normaliter met elkaar omgaat, zou het natuurlijk meer gewaardeerd worden dat we ons niet allen over een kam laten scheren. ;)

 

Reageer