Ik zag een post voorbij komen van Pepper en wat vrienden van mij dat je voor de gehele zomervakantie, 1 hele cent betaald voor een 1e klas upgrade? Willen jullie mij zeggen dat ik dus aankomende 2 maanden 60 euro bij betaal voor mijn abonnement om vervolgens dezelfde drukte en geschreeuw van de weekend avonden, nu elke dag mee zal maken?
Waarvoor betaal ik eigenlijk als er gecontrolleerd word, wordt men alleen maar weggestuurd. En nu, zullen ze zelfs allemaal mogen blijven zitten.
Betekent dit dat ik gewoon mijn abonnement toch maar beter op 2e klas kan zetten? Bespaart mij gelijk het overbodige geld neem ik aan.
Bladzijde 1 / 8
Voor corona wilde iemand met 1e klaskaartje op een bepaalde stoel in de 1e klas zitten. Dat kon niet zei iemand die daar vlakbij zat, want op die stoel lag een mobieltje van iemand die 2e klas zat en hij zou daar op letten.
Je zou toch verwachten dat mensen het abstractievermogen hebben om een 1 van een 2 te kunnen onderscheiden?
Dat hebben ze ook wel alleen het interesseert ze niet en maken hun eigen regels. Het is immers maar "vervoer", en de stoelen zijn zo goed als identiek, op de kleur na. Sommigen menen dat ze daarom ook best met hun 2e klaskaartje daar moeten kunnen zitten, zeker bij drukte.
Als je in de winkel een duurder brood wilt, neem je die ook niet terwijl je de goedkopere afrekent. Het verschil is de kassa waar je in de supermarkt langs moet waardoor je daar simpelweg betaalt voor wat je echt afneemt. En bij diefstal gewoon een prent van 181 euro.
Telefoon opladen mag overigens ook niet als je je daarmee ophoudt in de eerste klas. ‘Ik kan mijn telefoon toch niet alleen laten, ik moet er bij blijven zitten’, dat niveau. Leuk of niet, voor de eerste klas moet je extra betalen.
Zonder geldig kaartje is alleen toegestaan als de conducteur nadrukkelijk vooraf daar toestemming voor heeft gegeven. Je zou toch verwachten dat mensen het abstractievermogen hebben om een 1 van een 2 te kunnen onderscheiden? Hoeveel reizigers met een eersteklakaartje zitten per ongeluk in de tweede klas in plaats van andersom? En dat mag zelfs wel.
Ah dus daarom zitten er ineens zoveel tokkies in de eerste klas. Er wordt al niet meer gecontroleerd maar de 1e klas is ranzig en vol tegenwoordig
Die 0,01 cent upgrade-actie is snel na de start gelukkig beëindigd.
Tokkies zou ik niet willen zeggen, maar gewoon gelegenheidsprofiteurs die er vanuit gaan dat er toch geen controle is en ze al meer dan genoeg hebben betaald, en anders word je wel gewoon verzocht naar de 2e klas te gaan. Dan heb je toch nog even lekker kunnen zitten. Of je doet net alsof je geen Nederlands of Engels begrijpt of je wijst naar je telefoonoplader.
Ah dus daarom zitten er ineens zoveel tokkies in de eerste klas. Er wordt al niet meer gecontroleerd maar de 1e klas is ranzig en vol tegenwoordig
De meesten kijken schichtig om zich heen of zeggen “wat kan ons het schelen, want bij controle (is er toch nooit) worden we hooguit weggestuurd naar de 2e klas”
Of ze ‘weten het niet’, of spreken ineens geen Nederlands of Engels meer…
Succes ermee @Loes@Slidestops dit komt helemaal goed
Yes, 9/10x hou ik de planner in de gaten met drukte. Gelukkig dat het meestal ook 9/10 klopt met de drukte. Wat drukker in de sprinters over het algemeen voor mijn traject, intercity kon ik niet veel over zeggen. Er reden bussen tussen Den Bosch en Utrecht en ik gok dat de meesten dat traject vermeden. Helaas dus ook weer met wat vollere kleine bussen moeten reizen maar dat zal ik maar moeten accepteren.
De meesten kijken schichtig om zich heen of zeggen “wat kan ons het schelen, want bij controle (is er toch nooit) worden we hooguit weggestuurd naar de 2e klas”
Of ze ‘weten het niet’, of spreken ineens geen Nederlands of Engels meer…
Succes ermee @Loes@Slidestops dit komt helemaal goed
Ik heb gisteren een zakelijke reis gemaakt in 1e klas. Eerste deel geen controle. Tweede deel Amsterdam - Den Haag veel jongeren en toeristen, waarvan 1e deel een upgrade hadden. Wel jammer dat ze silence/stilte niet kennen en er overal kruimels en broodresten en sla van hamburger achterbleef. S avonds tegen 21.00 was de 1e klas ook zo smerig. Maar was ik de enige. Drukker? Lastig te zeggen. 2e klas zat goed vol
Merk niks in de 1e klas van toegenomen bezetting daar door de upgrade. Het is eerder rustiger. Wel nog regelmatig jongeren, zoekend naar een stopcontact, die even de telefoon komen opladen en er lekker bij gaan zitten. Toch niemand die controleert. Het krappe 1e klas "hok" onderin, aan de voorkant/achterkant van DDZ, vermijd ik, ga boven zitten.
In de 2e klas kan ik het, voor zover ik kon zien de afgelopen week ook niet bepaald druk noemen (voornamelijk gereisd in het zuiden en oosten des lands, dus hoe het in de Randstad is, geen idee).
Tja die stopcontacten. 2 jonge meisjes die in het oude sprintertype de 1e klas inlopen zeggende ‘ even kijken op ik hier mijn telefoon kan opladen’ en vervolgens die 1e klas weer uitlopen want geen stopcontacten. (En geen 1e klas kaartje want anders waren ze wel blijven zitten.)
Laatste paar dagen wel een aantal reizen gemaakt met mijn dalvrij 1e klas. Niet veel drukte gezien tot op heden.
Ik heb zelf ook geen verschil gemerkt bij Amsterdam-Heerlen en Amsterdam-Bergen op Zoom. Ik wist ook niet van deze actie tot gisteren.
Ik denk zelf ook dat zelfs als NS duizenden upgrades weg heeft gegeven, het effect voor de gemiddelde reiziger nou niet direct merkbaar is. Veel van die upgrades zullen ook nog eens niet gebruikt worden. Uitgesmeerd over de geldigheidsperiode en het hele land denk ik dat het om minder dan een handvol reizigers per trein gaat.
Ik krijg trouwens ook nog steeds SPOOR, hoewel ik al jaren geen abonnement meer heb (en SPOOR ook eigenlijk nooit lees).
Merk niks in de 1e klas van toegenomen bezetting daar door de upgrade. Het is eerder rustiger. Wel nog regelmatig jongeren, zoekend naar een stopcontact, die even de telefoon komen opladen en er lekker bij gaan zitten. Toch niemand die controleert. Het krappe 1e klas "hok" onderin, aan de voorkant/achterkant van DDZ, vermijd ik, ga boven zitten.
In de 2e klas kan ik het, voor zover ik kon zien de afgelopen week ook niet bepaald druk noemen (voornamelijk gereisd in het zuiden en oosten des lands, dus hoe het in de Randstad is, geen idee).
Ik was ook te laat, want het lukt NS nu al bijna 2 jaar niet om mij een Spoor op te sturen / te mailen. Via klantenservice link gekregen, 1 gekocht voor de 1e reis eind juni (waarvoor ineens een sprinter was ingezet) maar voor de andere 2 nog te plannen reizen in juli te laat. Op 9 juli heen rustige 2e klas, terug wat drukker door uitgaanspubkiek.
Is er al eigenlijk iets van deze actie te merken qua drukte? Ik reis zelf gewoon tweede klasse dus geen idee hoe het in de eerste klasse is.
Ik wilde Weekend Vrij 2e klasse + upgrades kopen, maar die waren al weg, heb er maar Weekend Vrij 1e klasse van gemaakt. Ik heb de afgelopen weken telkens op zaterdag kriskras door NL gereisd en mijn ervaring is dat de 1e klasse coupés van NS in het midden van de trein goed gevuld zijn, terwijl de "verdere" coupés (vooraan bij DDZ-6 bijvoorbeeld) vrijwel leeg zijn. Mijns inziens zijn ze wat voller dan vòòr de upgrades, maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen. Ik wil er nog wel bij vermelden dat ik nog niemand heb gezien met een upgrade, maar dat zal vast gebeurd zijn :)
Laatste paar dagen wel een aantal reizen gemaakt met mijn dalvrij 1e klas. Niet veel drukte gezien tot op heden. Het zou natuurlijk ook zomaar kunnen dat de NS de actie door de forse kritiek hier heeft beëindigd. Maar zoals iMark al aangaf zal het bedrijf dat nooit erkennen.
Het blijft natuurlijk zeer bijzonder dat je op het .moment dat je minder treinen laat rijden en dus automatisch minder eerste klasse plaatsen beschikbaar hebt, de eerste klasse zo openzet. Ik zou graag het idee daarachter willen weten maar ja ook dat gaan we nooit vernemen.
Dat is lastig te merken. Het is al een tijd standaard dat er mensen in de eerste klas zitten, waar je zo je twijfels bij hebt, maar mensen met een eencentskaartje kun je niet onderscheiden.
Bij controle weten we het, maar ja.
Is er al eigenlijk iets van deze actie te merken qua drukte? Ik reis zelf gewoon tweede klasse dus geen idee hoe het in de eerste klasse is.
Ik was ook te laat. Op het moment dat ze nog beschikbaar waren had ik nog geen kaartje voor NSJ gekocht, maar overwoog het wel. En toen ik wel mijn kaartje gekocht had, waren de upgrades al uitverkocht. Ook heb ik nu even Weekend Vrij genomen met de bedoeling later deze maand eens te gaan reizen in het weekend, maar weet nog niet wanneer precies. Mischien had ik ook maar gewoon 10 upgrades moeten kopen en dan later maar zien welke ik zou gebruiken, maar ook ik vond dat niet netjes.
Ik was helaas te laat omdat ik nog niet zeker wist welke dag het zou worden qua reizen. Had de keuze uit 4 dagen. Achteraf had ik beter gewoon 4 kaartjes kopen en dan maar zien welke het wordt maar.ergens vind ik dat niet netjes.
Beste moderatoren,
Ik heb 15 1-cent upgrades gekocht. Er zijn er al 3 vervallen zonder downloaden. Kan ik mijn geld terugkrijgen voor deze tickets? De actie kan dan misschien ook even terug opengezet worden zodat iemand anders deze kan gebruiken.
Ondertussen mijn eerste controle met upgrade gekregen. Alles was OK.
Jij bent geen enkel cadeau waard als je een gegeven paard in de bek kijkt.
boze Belg maakt hier overduidelijk een grapje. Zie ook de smiley achter het bericht.
Wel een smiley die de tanden laat zien.
Overigens was het afgelopen zaterdag rustiger in de 2e klas dan verwacht op mijn traject, ondanks dat het aantal treinen gehalveerd was. Ik heb niet gekeken hoe druk het in de 1e klas was.
Beste moderatoren,
Ik heb 15 1-cent upgrades gekocht. Er zijn er al 3 vervallen zonder downloaden. Kan ik mijn geld terugkrijgen voor deze tickets? De actie kan dan misschien ook even terug opengezet worden zodat iemand anders deze kan gebruiken.
Ondertussen mijn eerste controle met upgrade gekregen. Alles was OK.
Jij bent geen enkel cadeau waard als je een gegeven paard in de bek kijkt.
boze Belg maakt hier overduidelijk een grapje. Zie ook de smiley achter het bericht.
Beste moderatoren,
Ik heb 15 1-cent upgrades gekocht. Er zijn er al 3 vervallen zonder downloaden. Kan ik mijn geld terugkrijgen voor deze tickets? De actie kan dan misschien ook even terug opengezet worden zodat iemand anders deze kan gebruiken.
Ondertussen mijn eerste controle met upgrade gekregen. Alles was OK.
Jij bent geen enkel cadeau waard als je een gegeven paard in de bek kijkt.
Beste moderatoren,
Ik heb 15 1-cent upgrades gekocht. Er zijn er al 3 vervallen zonder downloaden. Kan ik mijn geld terugkrijgen voor deze tickets?
Nou, we kunnen wel een crowdfunding actie starten om je schadeloos te stellen voor die 3 cent dat je betaald hebt.
Beste moderatoren,
Ik heb 15 1-cent upgrades gekocht. Er zijn er al 3 vervallen zonder downloaden. Kan ik mijn geld terugkrijgen voor deze tickets?
Zeurkous! (je weet wie het zegt) maar beschikbaar stellen voor anderen is een nobel idee.
Tijd voor de ‘good old’ Treinpakkers envelopjes, die je (per post) naar iedereen kon doorsturen (of Klantenservice lief aankijken en nasturen) en dan op de reisdag zelf een datum op moest zetten (met een pen!)
Beste moderatoren,
Ik heb 15 1-cent upgrades gekocht. Er zijn er al 3 vervallen zonder downloaden. Kan ik mijn geld terugkrijgen voor deze tickets? De actie kan dan misschien ook even terug opengezet worden zodat iemand anders deze kan gebruiken.
Ondertussen mijn eerste controle met upgrade gekregen. Alles was OK.
En deze dan op twitter. Medewerker van NS mag nog eens het handboek nakijken. Hij/Zij is er inmiddels al op gewezen.
Nou, ik ga ervan uit dat we dit topic gaan sluiten? Helaas niet veel reacties van NS zelf, maar enfin, blij dat ik niet de enige was die hier niet tevreden mee is.
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.
Bestand scannen voor virussen
Sorry, we zijn de inhoud van dit bestand nog aan het controleren om er zeker van te zijn dat het veilig is om te downloaden. Probeer het nog een keer over een paar minuten.