beantwoord

E-ticket vs OV-Chipkaart

  • 27 March 2023
  • 59 reacties
  • 3482 Bekeken


Toon eerste bericht

59 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Oh, maar samenreiskorting is juist ook niet toegestaan in de spits toch? of is dat alleen weer een regel met de E-Ticket variant?

Als Samenreiskorting op de OV-chipkaart staat en er ingecheckt is in de daluren, mag je hiermee doorreizen in de spits, daarvoor gelden dezelfde regels als voor een abonnement.

Met een Samenreis e-ticket mag dit niet. Omdat er met een e-ticket niet ingecheckt kan worden, is niet na te gaan of de reis is begonnen tijdens de daluren of niet. Daar geldt dat je met een daluren e-ticket niet in de trein mag zijn tijdens de spits.

En ik dacht dat meereisretours niet eens meer te koop waren, maar heb op de een of andere manier via de oude link van de september aanbieding dus zo’n pagina gevonden voor 9,95 waar ik niet op kan komen via de ns website, vind ik ook gek, want worden die altijd verkocht zonder voorwaarden aan eindtermijnen dan?

Die oude link van september is dezelfde link die ik eind januari kreeg in een aanbieding van NS. En waarschijnlijk hebben andere abonnementhouders die andere maanden gekregen of zullen die nog krijgen. Niet alle abonnementhouders krijgen de aanbieding op hetzelfde moment. Officieel volgens de voorwaarden van NS kun je de aanbieding gebruiken tot 60 dagen nadat je de mail ontvangen hebt, maar in de praktijk kun je hem gebruiken zolang je wilt en de pagina nog actief is. 

 

Je medereiziger kan tot 16.04 uur inchecken met samenreiskorting maar alleen als hij/zij die op een eigen OV-chipkaart zet. Met een eticket kan dat niet, dan mag je in de spits niet in de trein zitten.

Budget vind ik een raar argument als je wel bijna €50 p.p. betaalt voor een ticket van Snollebollekes plus nog de kosten voor avondeten.

Met een e-ticket geldig geldig in de daluren mag je tijdens de spits niet in de trein zijn, dus werkt dus inderdaad anders dan met een OV-chipkaart met korting. 

Maar er is dus geen mogelijkheid om deze op de ov chipkaart te laden? Want dan wordt het reizen wel enorm duur als ik dan 40% dal meereiskorting (abbo traject vrij + ik reis dan met weekend vrij met korting in daluren) en dan savonds dus wel met zo’n ticket die reiziger laat meereizen op mijn weekend vrij?

Een Meereisretour is inderdaad niet op de OV-chipkaart te laden. Samenreiskorting is wel te laden op de OV-chipkaart en daarmee krijgt je medereiziger 40% korting, ik zou dit niet enorm duur noemen aangezien je dan 40% korting krijgt. Wil je voor de spotgoedkope prijs van het Meereisretour reizen, zul je ook rekening moeten houden met de voorwaarden daarvan. Eén van de redenen dat zo'n Meereisretour zo goedkoop is, zal ook zijn dat daar niet mee in de spits gereisd mag worden. 

Oh, maar samenreiskorting is juist ook niet toegestaan in de spits toch? of is dat alleen weer een regel met de E-Ticket variant?

 

En ik dacht dat meereisretours niet eens meer te koop waren, maar heb op de een of andere manier via de oude link van de september aanbieding dus zo’n pagina gevonden voor 9,95 waar ik niet op kan komen via de ns website, vind ik ook gek, want worden die altijd verkocht zonder voorwaarden aan eindtermijnen dan?

Nee, het meereisretour is onmogelijk op een OV-chipkaart te laden. Sowieso raad ik dat in dit geval af, omdat het traject dat je in de daluren aflegt, te kort is om het meereisretour rendabel te laten zijn. Als ik jou was zou ik een enkele reis vol tarief voor de heenreis aanschaffen, en een enkele reis met 40% korting voor de terugreis. 

Je kunt eventueel ook bij de kaartautomaat samenreiskorting op een OV-chipkaart zetten, maar dat is uiteindelijk net zo duur. 

Oftewel duur, die meereizende persoon heeft niet zo veel geld voor de reis over.. het is allemaal krap budget waarvan een deel ook al naar avondeten en het concert gaat

Maar aangezien zowel mijn weekend vrij als traject vrij 40% korting in de spits/buiten het traject geven, kan ik dan niet met die persoon dan gewoon met 40% korting reizen op beide kaarten, op de abbonementen? of is er ook weer zo’n belachelijke regel dat als je geld betaald onder een andere naam dat het dan ook weer niet mag? Want er zijn natuurlijk mensen met een inkomen die niet meer matcht tegenwoordig met hun winkelkosten.. ze kan het gewoon niet betalen om vol tarief + met korting savonds te reizen onder haar eigen naam/rekening..

 

Want met een OV chipkaart geldt het moment van inchecken, en beide hebben 40% buiten spits in het abbonement zitten en het is mogelijk voor ons om rond half 4/kwart voor 4 in the checken om naar Arnhem te gaan, wat ongeveer 1 uur reizen is

Reputatie 7
Badge +3

Met een e-ticket geldig geldig in de daluren mag je tijdens de spits niet in de trein zijn, dus werkt dus inderdaad anders dan met een OV-chipkaart met korting. 

Maar er is dus geen mogelijkheid om deze op de ov chipkaart te laden? Want dan wordt het reizen wel enorm duur als ik dan 40% dal meereiskorting (abbo traject vrij + ik reis dan met weekend vrij met korting in daluren) en dan savonds dus wel met zo’n ticket die reiziger laat meereizen op mijn weekend vrij?

Een Meereisretour is inderdaad niet op de OV-chipkaart te laden. Samenreiskorting is wel te laden op de OV-chipkaart en daarmee krijgt je medereiziger 40% korting, ik zou dit niet enorm duur noemen aangezien je dan 40% korting krijgt. Wil je voor de spotgoedkope prijs van het Meereisretour reizen, zul je ook rekening moeten houden met de voorwaarden daarvan. Eén van de redenen dat zo'n Meereisretour zo goedkoop is, zal ook zijn dat daar niet mee in de spits gereisd mag worden. 

Reputatie 6
Badge +1

Nee, het meereisretour is onmogelijk op een OV-chipkaart te laden. Sowieso raad ik dat in dit geval af, omdat het traject dat je in de daluren aflegt, te kort is om het meereisretour rendabel te laten zijn. Als ik jou was zou ik een enkele reis vol tarief voor de heenreis aanschaffen, en een enkele reis met 40% korting voor de terugreis. 

Je kunt eventueel ook bij de kaartautomaat samenreiskorting op een OV-chipkaart zetten, maar dat is uiteindelijk net zo duur. 

Misschien moet uw medereiziger gewoon even een OV-chipkaart aanschaffen. Lijkt me het meest simpel.

Met een e-ticket geldig geldig in de daluren mag je tijdens de spits niet in de trein zijn, dus werkt dus inderdaad anders dan met een OV-chipkaart met korting. 

Maar er is dus geen mogelijkheid om deze op de ov chipkaart te laden? Want dan wordt het reizen wel enorm duur als ik dan 40% dal meereiskorting (abbo traject vrij + ik reis dan met weekend vrij met korting in daluren) en dan savonds dus wel met zo’n ticket die reiziger laat meereizen op mijn weekend vrij?

Reputatie 7
Badge +3

Met een e-ticket geldig geldig in de daluren mag je tijdens de spits niet in de trein zijn, dus werkt dus inderdaad anders dan met een OV-chipkaart met korting. 

Reageer