Skip to main content

Nu ben ik op de hoogte dat je met een OV chipkaart WEL tijdens de spitsuren mag reizen als je reis VOOR de spits is begonnen, maar hoe werkt het dan met korting? Als mijn medereiziger geen OV chipkaart heeft (ik heb er 2, dus kan er een uitlenen) maar bijvoorbeeld gebruik wilt maken van meereisretour (als die uberhaupt nog geldig is, heb namelijk een link waar ik die nog kan bestellen), of is die persoon dan gewoon net als mij de dalurenkorting kwijt met een ov chipkaart? Wat is het handige in dit geval? Moet namelijk vanuit Den Bosch om 19.00 in Arnhem zijn voor snollebollekes, lukt net niet om in te checken na de spits ivm reistijd ( rip mijn weekend vrij 😞 ), maar door spits reizen mag weer niet met zo’n e-ticket?

 

Ik neem aan dat ik dan geen keuze heb en ipv 9 euro, 14 euro moet betalen voor die meereizer, waarvan dan ook weer 9 euro meereis ticket terug omdat dat savonds wel weer geldig is? wordt een dure rit dan.. Is hier echt geen optie voor om het op de ov chipkaart te laden?

Het feit dat je de regels niet kent (of kende) is nooit een excuus. Het is je eigen verantwoordelijkheid om je op de hoogte te stellen van de gebruiksvoorwaarden wanneer je een product of dienst gebruikt.

Het systeem van in- en uitchecken is gebaseerd op het lezen van kaartgegevens van een enkele kaart. Er vindt geen check plaats of twee persoonlijke OV-chipkaarten die op naam staan van dezelfde persoon op hetzelfde moment gebruikt worden.


@Momoje snapt het niet. Als je het niet weet. Als je niet handig bent met internet. Als je gewoon betaalt. Als de kaart een blauwe achterkant heeft. Als er niet gecontroleerd wordt. Als anderen zwart reizen.. Dan mag je best iemand anders op jouw persoonlijke kaart laten reizen.

Ah, dus als ik het niet weet en niet zo handig ben met internet mag ik ook mijn gewone fiets in de spits mee nemen en mag ik als het druk is in de 2e klas in de 1e klas gaan zitten met mijn 2e klas vervoerbewijs? Goed om te weten. 


Dus  jij leent ook jouw id, museumkaart, rijbewijs, werkpas uit aan anderen?@aguynamedjens Daar zit ook een foto op en zijn ook persoonlijk. Lekker makkelijk om je te verschuilen achter ik wist dat niet. En het is fraude als jij jouw persoonlijke kaart met abonnement uitleent aan een ander, ook als je zelf er bij bent. Dat er nooit wat van gezegd is, betekent niet dat het mag. Blijkbaar had jij verschillende foto's op de kaarten of onduidelijke foto's. Of plakte je er een andere foto op, gezien de opmerking over plakband? Dat de prijzen lager waren doet niets af aan het feit dat jij iets deed wat niet mag. Jouw medereizigers hadden een eigen abonnement moeten hebben of mee gekund met samenreiskorting en anders net als ieder ander zonder abonnement vol tarief moeten betalen. 

 

Nee tuurlijk leen ik die zooi niet uit, een OV chipkaart leek voor mij destijds gewoon als vervoersbewijs, nooit geweten tot laatst dat zo’n ding met een foto letterlijk verplicht is om alleen bij jezelf te gebruiken, er zijn mensen die fouten maken? NS Conducteurs moeten hoe dan ook nogsteeds veel beter en vaker controleren want ik heb vaak zat meegemaakt dat ik met mensen sprak die niet eens een geldig vervoersbewijs hadden.. En het plakband is vanwege het feit dat die foto er af begon te vallen, je weet wel hoe die gele kaart eruit ziet, portemenee vond het niet zo’n leuke kaart, dat heeft niks te maken met andere foto’s erop plakken? Zo illegaal ben ik nou ook weer niet.. En ik snap niet waarom je zo reaageerd maar er is toch echt een verschil tussen nooit die regel gezien/onthouden vergeleken met al die zwartreizers, ik betaal tenminste nog, en zoals ik al 3 keer nu heb aangegeven ondertussen heb ik ook gewoon een fatsoenlijke kaart die zoals het hoort is.. Tbh de conducteurs in het algemeen controleren sinds corona veel te weinig, amper controles en als ze controleren letten ze niet eens op de naam, foto en andere zooi van de reizigers.. Je zou maar eens zelf moeten controleren en zien hoeveel 18+ers die jongeren dagkaart gebruiken, dat zijn pas zwartreizers..

 

Dus  jij leent ook jouw id, museumkaart, rijbewijs, werkpas uit aan anderen?@aguynamedjens Daar zit ook een foto op en zijn ook persoonlijk. Lekker makkelijk om je te verschuilen achter ik wist dat niet. En het is fraude als jij jouw persoonlijke kaart met abonnement uitleent aan een ander, ook als je zelf er bij bent. Dat er nooit wat van gezegd is, betekent niet dat het mag. Blijkbaar had jij verschillende foto's op de kaarten of onduidelijke foto's. Of plakte je er een andere foto op, gezien de opmerking over plakband? Dat de prijzen lager waren doet niets af aan het feit dat jij iets deed wat niet mag. Jouw medereizigers hadden een eigen abonnement moeten hebben of mee gekund met samenreiskorting en anders net als ieder ander zonder abonnement vol tarief moeten betalen. 

Dat was inmiddels wel duidelijk, en daarvoor is juist een anonieme kaart aangeschaft.

Zij probeert het uitlenen goed te praten, daar is mijn reactie op. En ik dacht te lezen dat het in 1e instantie de bedoeling was om meereiskaartje op een van de 2 persoonlijke kaarten te zetten en toen duidelijk werd dat dat niet kon allebei met de persoonlijke kaart van TS te reizen.

Er is geen goed praten, er is gewoon noodzaak dat die conducteurs meer en beter controleren. Ik heb 3 kaarten, en vroeg inderdaad eerst of ik uberhaupt zo’n ticket op een kaart kon zetten, ik heb alleen gevraagd in het begin of je zo’n eticket op een ov kaart kon zetten.. Toen inderdaad 2 persoonlijke, maar bedoelde zoals later uitgelegd die anonieme omdat ik dacht dat je daarop ook zulke abbonements kortingen op kon zetten wat toen niet bleek.

 

Ik lees trouwens wel iets over 47 euro voor (1e klas) Weekend Vrij, daar zit dus dalkorting bij.

Daar kan je € 3,40 (tweederde kapsalon 😅) op besparen door doordeweeks te reizen met je Traject Vrij kaart.

Nope, tegenwoordig zijn die prijzen aangepast 🙂. Dat is abbonement + 1ste klas reizen (vandaar ook mijn vraag over dat samenreis retour ticket, die is dan ook 1ste klas geldig). Ik checkte het even na en ik heb geen dal korting erbij zitten, wel bij dat traject vrij voor werk.


Met een e-ticket geldig geldig in de daluren mag je tijdens de spits niet in de trein zijn, dus werkt dus inderdaad anders dan met een OV-chipkaart met korting. 

Maar er is dus geen mogelijkheid om deze op de ov chipkaart te laden? Want dan wordt het reizen wel enorm duur als ik dan 40% dal meereiskorting (abbo traject vrij + ik reis dan met weekend vrij met korting in daluren) en dan savonds dus wel met zo’n ticket die reiziger laat meereizen op mijn weekend vrij?

Een Meereisretour is inderdaad niet op de OV-chipkaart te laden. Samenreiskorting is wel te laden op de OV-chipkaart en daarmee krijgt je medereiziger 40% korting, ik zou dit niet enorm duur noemen aangezien je dan 40% korting krijgt. Wil je voor de spotgoedkope prijs van het Meereisretour reizen, zul je ook rekening moeten houden met de voorwaarden daarvan. Eén van de redenen dat zo'n Meereisretour zo goedkoop is, zal ook zijn dat daar niet mee in de spits gereisd mag worden. 


Als het zo duur is voor je medereiziger, kun jij dan je reisgenoot niet trakteren op een deel van de treinreis? :)

Heb ik al vaak zat gedaan voor mensen, begint duur genoeg te worden al die kosten van de NS haha, 120 euro abbonement + 47 euro weekend abbonement en dan ook nog al die andere kosten zoals bussen, daluren op andere trajecten etc.. Scheelt nog dat ik geen auto heb.. dan ben ik nog duurder uit..

 

16:05 lukt inderdaad nog wel, maar ik heb zegmaar 1 kaart anoniem, 1 met traject vrij (voor werk, persoonlijke kaart omdat werk geen business kaarten uitdeelt) waarbij dus automatisch 40% daluren andere trajecten korting op zit, en 1 met weekend vrij eerste klas, want ik heb echt een hekel aan die volgestampte 2de klas treinen, vandaar mijn eerste vraag ook met die meereiskorting ivm de regels rondom “samenreiskorting” waarbij je niet eerste klas aanzet, omdat die gewoon bijna dubbel zo duur is puur om met mij mee te mogen reizen in eerste klas.

Ik denk dat die topic-vraag wel beantwoord is ondertussen, super bedankt voor de reacties! Zal dan  eerder moeten vertrekken voor meereiskorting, of 2 kaarten worden voor samenreiskorting combinatie, maar daarintegen wel in de spits mogen reizen.

Bij inchecken vóór 16:05 is er geen probleem, je reist zelf op de kaart met Traject Vrij (40% korting buiten traject) of op de kaart met Weekend Vrij (als daar dalkorting bij inbegrepen is, en anders kan je dat erbij nemen voor € 3,10 via https://www.ns.nl/nsflex/webshop#/bestelling/producten/4

Met (Flex) 1e klas Weekend Vrij reis je doordeweeks standaard 2e klas, dit kun je instellen in de NS app of via de Mijn NS website bij Reisklasse. Op 1e klas voor het weekend heeft dat geen invloed want daar is al voor betaald.

Voor je medereiziger met de anonieme kaart, Samenreiskorting (evt. 2x) laden bij een kaartautomaat en voldoende saldo erop. Dat kan je natuurlijk ook ‘s ochtends al regelen.

Veel plezier!

Aha, dat is fijn om te weten, had ik het toch een beetje goed gegokt op de traject vrij voorwaarden, wel bedankt voor het handige overzicht :)


Ik ben niet zo handig met de computer, dat ding is al heel oud en heb ook oude software. Dus ik kan 1 van mijn 2 persoonlijke kaarten met keuzedagen gerust aan iemand anders uitlenen. Ik ga wel op mijn andere kaart reizen, we gaan gezellig samen, dat kan toch? Staat niet op mijn kaart dat hij persoonlijk is. Mijn naam staat er wel op, mijn foto ook. Maar ik heb er toch voor betaald? Dan maakt het toch niet uit wie er op mijn kaart reist?

.__.


De museumkaart is ook persoonsgebonden. Maar in de museumweek (1 t/m 7 april) mag je je kaart uitlenen aan iemand anders.
https://museumvereniging.nl/museumweek

 


Als het zo duur is voor je medereiziger, kun jij dan je reisgenoot niet trakteren op een deel van de treinreis? :)


Welke kleur de achterkant van je persoonlijke OV-chipkaart is maakt geen bal uit, of dat nou geel of blauw is, het is en blijft een persoonlijke kaart en op de voorkant staat een foto. Het woord “persoonlijk” zou al genoeg moeten zijn om te snappen dat die voor jou persoonlijk is en niet door iemand anders gebruik mag worden. 

Ik dacht juist dat alle persoonlijke gewoon geel waren..

Dat waren ze in het verleden ook, maar sinds enige tijd is de achterkant van persoonlijke kaarten nu ook blauw. Maar al waren ze pimpelpaars of knaloranje, het zijn nog steeds persoonlijke kaarten met een foto. En persoonlijk is persoonlijk, dus niet te gebruiken door iemand anders. 


Off-topic maar een advies van de HC (kaart toch maar eens vervangen?)

Hij was blijkbaar gewoon geldig (leesbaar) maar ja… 

 


Het is wel een beetje treurig dat mensen denken ze hun persoonlijke OV-chipkaart mogen uitlenen omdat er niet expliciet op staat dat die strikt persoonlijk is.
Het is blijkbaar niet voldoende om op de kaart de (matig leesbare) mededeling te zetten dat op de kaart de algemene voorwaarden van de OV-chipkaart van toepassing zijn en dat je die op de website kunt nalezen.
Maar wie leest die voorwaarden?
https://ov-chipkaart.cdn.prismic.io/ov-chipkaart/0f3f45e8-4c59-4a5b-b0b2-10137353686f_Algemene+voorwaarden+OV-chipkaart+NL.pdf
Onder punt 30 staat dan het volgende te lezen: “U bent als enige gerechtigd uw persoonlijke OV-chipkaart te gebruiken. Als u toch toestaat dat een ander uw persoonlijke OV-chipkaart gebruikt, gebeurt dat voor uw eigen rekening en risico.” Dat laatste is een veel te ingewikkelde juridische formulering. Daar zou TLS beter iets kunnen zetten dat bij constatering van gebruik door een andere persoon dan de kaarthouder de kaart wordt ingenomen en dat gevolgen voor de kaarthouder en degene die de kaart misbruikt zijn.

Overigens maakt ook TLS de klassieke fout door legitimatiebewijs en identiteitsbewijs door elkaar te halen: “18. Als u een persoonlijke OV-chipkaart aanvraagt, kunnen wij u om legitimatie vragen”. Nee, TLS, jullie kunnen vragen of iemand zich kan identificeren met een identiteitsbewijs. Een legitimatiebewijs vertelt wat iemand mag of kan. Een identiteitsbewijs toont aan wie iemand is.

Best letterlijk gezien, ja. Ik heb destijds nergens gelezen dat het niet toegstaan was (of gewoon nooit begrepen dat het niet mocht, geen idee), ben er op de een of andere gekke manier ook gewoon nooit op aangesproken.. Blijft alsnog gek dat ik “op eigen risico” volgens die voorwaarden niet gepakt ben, dat verklaart ook een hoop hoe er zo veel zwartreizers zijn.. er is te weinig controle.. Ik heb het zoals eerder een paar keer vermeld niet bewust gedaan, heb gewoon een kaart gehaald dus niemand hoeft zich meer zorgen te maken

Maar nogsteeds vind ik het gek dat je dan 2 kaarten op dezelfde naam op <1 minuut van elkaar beide kan inchecken, dat het systeem dat toelaat?

 


@Momo je snapt het niet. 

(off-topic) Ooh….komt dat zien, modderworstelen tussen super users Monique R en Monica D 😲 Of toch maar naar bed? 😴

Denk dat ik wel weet wie dat wint, maar ‘laten we het ergens over eens zijn’ is ook goed. Een persoonlijke kaart (met afgebladderde foto) mag niet door iemand anders gebruikt worden.

Alles was gewoon zichtbaar, het was alleen het gele wat afgebladderd was, foto zat met plakband op advies van zo’n conducteur er toen nog op, heb ondertussen gewoon een nieuwe kaart


Ik ben niet zo handig met de computer, dat ding is al heel oud en heb ook oude software. Dus ik kan 1 van mijn 2 persoonlijke kaarten met keuzedagen gerust aan iemand anders uitlenen. Ik ga wel op mijn andere kaart reizen, we gaan gezellig samen, dat kan toch? Staat niet op mijn kaart dat hij persoonlijk is. Mijn naam staat er wel op, mijn foto ook. Maar ik heb er toch voor betaald? Dan maakt het toch niet uit wie er op mijn kaart reist?


Het is wel een beetje treurig dat mensen denken ze hun persoonlijke OV-chipkaart mogen uitlenen omdat er niet expliciet op staat dat die strikt persoonlijk is.
Het is blijkbaar niet voldoende om op de kaart de (matig leesbare) mededeling te zetten dat op de kaart de algemene voorwaarden van de OV-chipkaart van toepassing zijn en dat je die op de website kunt nalezen.
Maar wie leest die voorwaarden?
https://ov-chipkaart.cdn.prismic.io/ov-chipkaart/0f3f45e8-4c59-4a5b-b0b2-10137353686f_Algemene+voorwaarden+OV-chipkaart+NL.pdf
Onder punt 30 staat dan het volgende te lezen: “U bent als enige gerechtigd uw persoonlijke OV-chipkaart te gebruiken. Als u toch toestaat dat een ander uw persoonlijke OV-chipkaart gebruikt, gebeurt dat voor uw eigen rekening en risico.” Dat laatste is een veel te ingewikkelde juridische formulering. Daar zou TLS beter iets kunnen zetten als dat bij constatering van gebruik door een andere persoon dan de kaarthouder de kaart wordt ingenomen en dat gevolgen voor de kaarthouder en degene die de kaart misbruikt zijn.

Overigens maakt ook TLS de klassieke fout door legitimatiebewijs en identiteitsbewijs door elkaar te halen: “18. Als u een persoonlijke OV-chipkaart aanvraagt, kunnen wij u om legitimatie vragen”. Nee, TLS, jullie kunnen vragen of iemand zich kan identificeren met een identiteitsbewijs. Een legitimatiebewijs vertelt wat iemand mag of kan. Een identiteitsbewijs toont aan wie iemand is.


Welke kleur de achterkant van je persoonlijke OV-chipkaart is maakt geen bal uit, of dat nou geel of blauw is, het is en blijft een persoonlijke kaart en op de voorkant staat een foto. Het woord “persoonlijk” zou al genoeg moeten zijn om te snappen dat die voor jou persoonlijk is en niet door iemand anders gebruik mag worden. 

Ik dacht juist dat alle persoonlijke gewoon geel waren..


Het feit dat je de regels niet kent (of kende) is nooit een excuus. Het is je eigen verantwoordelijkheid om je op de hoogte te stellen van de gebruiksvoorwaarden wanneer je een product of dienst gebruikt.

Het systeem van in- en uitchecken is gebaseerd op het lezen van kaartgegevens van een enkele kaart. Er vindt geen check plaats of twee persoonlijke OV-chipkaarten die op naam staan van dezelfde persoon op hetzelfde moment gebruikt worden.


Sluit alsnog het feit niet uit dat er veel te weinig gecontroleerd wordt in de treinen, is afgelopen week zelfs in het nieuws rondgegaan..


Ach, krijg net controle in de trein en vergeet helemaal om de conducteur te vragen om mijn kaart uit het gele NS hoesje te halen en uitgebreid mijn foto te bestuderen. Hij had dan een id moeten vragen omdat ik momenteel met zonnebril op en haar in ander model niet goed lijk op de foto 😎


Welke kleur de achterkant van je persoonlijke OV-chipkaart is maakt geen bal uit, of dat nou geel of blauw is, het is en blijft een persoonlijke kaart en op de voorkant staat een foto. Het woord “persoonlijk” zou al genoeg moeten zijn om te snappen dat die voor jou persoonlijk is en niet door iemand anders gebruik mag worden. 

Ik dacht juist dat alle persoonlijke gewoon geel waren..

Dat waren ze in het verleden ook, maar sinds enige tijd is de achterkant van persoonlijke kaarten nu ook blauw. Maar al waren ze pimpelpaars of knaloranje, het zijn nog steeds persoonlijke kaarten met een foto. En persoonlijk is persoonlijk, dus niet te gebruiken door iemand anders. 

@Momo je snapt het niet. Als je het niet weet. Als je niet handig bent met internet. Als je gewoon betaalt. Als de kaart een blauwe achterkant heeft. Als er niet gecontroleerd wordt. Als anderen zwart reizen.. Dan mag je best iemand anders op jouw persoonlijke kaart laten reizen.


De museumkaart is ook persoonsgebonden. Maar in de museumweek (1 t/m 7 april) mag je je kaart uitlenen aan iemand anders.
https://museumvereniging.nl/museumweek

 

Dat is voor het eerst, dat het legaal mag worden uitgeleend. Maar omdat hij zo vaak niet legaal uitgeleend werd, ondanks dat hij op naam stond, moest er een paar jaar geleden een foto op. Want persoonsgebonden.


Toch vreemd dat jouw pasfoto bijna van de kaart afvalt. Dat kon met de oude stamkaart in de vorige eeuw. Maar ik heb net mijn 4 kaarten nagekeken, de foto zit er gewoon ingedrukt, zelfs op de kaart die een half jaar geleden verliep en degene die nog 4,5 jaar geldig is.

Als je een kaart los in broekzak bewaart is dat niet vreemd. Het beste doe je een kaart in beschermhoesje of speciaal mapje/etuitje. Zelf had ik mijn kaart in een klein sleuteletuitje waarin ook pasjes pasten en nog een extra ritsvakje had. Dat was nog niet eens om de kaart te beschermen maar om alles wat ik nodig had tijdens mijn dagelijkse treinreizen bij elkaar te hebben. Daar zaten ook de fietssleuteltjes van mijn stationsfiets in, wat muntgeld voor af en toe en kleine aankoop bij de Smullers of AHtoGo, ook een tijdlang een 10-ritten kaart voor de elektrische tuktuk bij Delft Zuid (gekregen van iemand die die niet meer nodig had) en iets waarop ik kon noteren in welk pad en rek ik mijn fiets had neergezet in de grote Delfste fietsstalling. Hoefde ik 's morgens maar 1 ding mee te grissen. En als bonus bleef mijn OV-chipkaart nog bijna als nieuw. 

 


Welke kleur de achterkant van je persoonlijke OV-chipkaart is maakt geen bal uit, of dat nou geel of blauw is, het is en blijft een persoonlijke kaart en op de voorkant staat een foto. Het woord “persoonlijk” zou al genoeg moeten zijn om te snappen dat die voor jou persoonlijk is en niet door iemand anders gebruik mag worden. 


Een persoonlijke OV-chipkaart heet niet voor niets persoonlijke kaart, deze is persoonsgebonden. Dit staat aangegeven op zowel de OV-chipkaart website als de NS website. En er staat ook niet voor niets een foto op. 

 

 

Nouja.. ik heb een van mijn zogenoemde “persoonsgebonden ov chipkaart” met een BLAUWE achterkant, probleem van ov chipkaart/ns toch? daar staat het namelijk niet op, voorkant daarintegen is wel geel, dus dan nog is het niet mijn fout..

 

En niet iedereen snapt altijd alles op het internet he


Een persoonlijke OV-chipkaart heet niet voor niets persoonlijke kaart, deze is persoonsgebonden. Dit staat aangegeven op zowel de OV-chipkaart website als de NS website. En er staat ook niet voor niets een foto op. 

 

 


En bovendien heb ik vaak zat meegemaakt dat die conducteurs zelfs die zwartreizende jongeren (zoals in de spits, of letterlijk gewoon 18+ maar “geen id bij”) gewoon met rust laten, geen boetes niks. Ik snap niet hoe het dan zo enorm erg is als er zonder te weten met regels, 2 persoonlijke kaarten waarvan 1 met samenreiskorting en 1 met abbonement niet toegestaan was, sowieso vind ik het gek dat de NS dat toegelaten heeft? om met 2 persoonlijke op dezelfde naam tegelijkertijd in te checken? Kijk als ze inderdaad aangaven dat het niet mocht (in plaats van toelaten/niet controleren etc) had ik al veel eerder die andere kaart aangeschaft..

Ik zie verder ook nergens een voordeel van hoe ik “fraude” pleegde, die reizen die ik toen “tegelijkertijd” maakte waren toch altijd in het weekend waarbij een e-ticket net zo goed had gewerkt.. Zo erg boeide het de conducteurs destijds blijkbaar ook niet..


Ik lees trouwens wel iets over 47 euro voor (1e klas) Weekend Vrij, daar zit dus dalkorting bij.

Daar kan je € 3,40 (tweederde kapsalon 😅) op besparen door doordeweeks te reizen met je Traject Vrij kaart.


Reageer