beantwoord

E-ticket vs OV-Chipkaart

  • 27 March 2023
  • 59 reacties
  • 3450 Bekeken

Nu ben ik op de hoogte dat je met een OV chipkaart WEL tijdens de spitsuren mag reizen als je reis VOOR de spits is begonnen, maar hoe werkt het dan met korting? Als mijn medereiziger geen OV chipkaart heeft (ik heb er 2, dus kan er een uitlenen) maar bijvoorbeeld gebruik wilt maken van meereisretour (als die uberhaupt nog geldig is, heb namelijk een link waar ik die nog kan bestellen), of is die persoon dan gewoon net als mij de dalurenkorting kwijt met een ov chipkaart? Wat is het handige in dit geval? Moet namelijk vanuit Den Bosch om 19.00 in Arnhem zijn voor snollebollekes, lukt net niet om in te checken na de spits ivm reistijd ( rip mijn weekend vrij :( ), maar door spits reizen mag weer niet met zo’n e-ticket?

 

Ik neem aan dat ik dan geen keuze heb en ipv 9 euro, 14 euro moet betalen voor die meereizer, waarvan dan ook weer 9 euro meereis ticket terug omdat dat savonds wel weer geldig is? wordt een dure rit dan.. Is hier echt geen optie voor om het op de ov chipkaart te laden?

icon

Beste antwoord door Momo 27 March 2023, 16:19

Bekijk origineel

59 reacties

Reputatie 6

Als het zo duur is voor je medereiziger, kun jij dan je reisgenoot niet trakteren op een deel van de treinreis? :)

Badge +3

16:05 lukt inderdaad nog wel, maar ik heb zegmaar 1 kaart anoniem, 1 met traject vrij (voor werk, persoonlijke kaart omdat werk geen business kaarten uitdeelt) waarbij dus automatisch 40% daluren andere trajecten korting op zit, en 1 met weekend vrij eerste klas, want ik heb echt een hekel aan die volgestampte 2de klas treinen, vandaar mijn eerste vraag ook met die meereiskorting ivm de regels rondom “samenreiskorting” waarbij je niet eerste klas aanzet, omdat die gewoon bijna dubbel zo duur is puur om met mij mee te mogen reizen in eerste klas.

Ik denk dat die topic-vraag wel beantwoord is ondertussen, super bedankt voor de reacties! Zal dan  eerder moeten vertrekken voor meereiskorting, of 2 kaarten worden voor samenreiskorting combinatie, maar daarintegen wel in de spits mogen reizen.

Bij inchecken vóór 16:05 is er geen probleem, je reist zelf op de kaart met Traject Vrij (40% korting buiten traject) of op de kaart met Weekend Vrij (als daar dalkorting bij inbegrepen is, en anders kan je dat erbij nemen voor € 3,10 via https://www.ns.nl/nsflex/webshop#/bestelling/producten/4

Met (Flex) 1e klas Weekend Vrij reis je doordeweeks standaard 2e klas, dit kun je instellen in de NS app of via de Mijn NS website bij Reisklasse. Op 1e klas voor het weekend heeft dat geen invloed want daar is al voor betaald.

Voor je medereiziger met de anonieme kaart, Samenreiskorting (evt. 2x) laden bij een kaartautomaat en voldoende saldo erop. Dat kan je natuurlijk ook ‘s ochtends al regelen.

Veel plezier!

Maar aangezien zowel mijn weekend vrij als traject vrij 40% korting in de spits/buiten het traject geven, kan ik dan niet met die persoon dan gewoon met 40% korting reizen op beide kaarten, op de abbonementen? of is er ook weer zo’n belachelijke regel dat als je geld betaald onder een andere naam dat het dan ook weer niet mag?

 

Je mag niet reizen met een persoonlijke OV-chipkaart van iemand anders. Jij mag dus jouw persoonlijke kaart niet uitlenen. Doe je dat wel en wordt je medereizigers gecontroleerd wordt de kaart ingenomen en ontvangt je medereiziger een boete. 

Je medereiziger mag wel Samenreiskorting op een anonieme kaart laden en dan daarmee inchecken in de daluren en vervolgens doorreizen in de spit.

 

Gelukkig heb ik 1 anonieme, en 2 persoonlijke kaarten, dus dat is in dit geval mogelijk.

Wel vind ik het interessant om te horen dat je boetes krijgt maar toch bij meerdere controles nooit gedoe gehad erover? Ik heb de kaart nooit expres uitgeleend om buiten de regels om te gaan, meer in nood ivm spitsuren en geen andere treinroutes (door stakingen, storingen etc), sinds een tijdje ook een anonieme besteld ivm zulke gevallen en het nieuws rondom meer en vakere controles :)

Een anonieme kan niet op factuur/abbonementen toch? want soms is een abbonement toch wel net iets handiger, onafhankelijk van de persoon die ermee moet reizen

Neen op een anonieme kaart kan geen abonnement.

Dus jij fraudeert gewoon door jouw persoonlijke kaart aan anderen uit lenen. Je hebt geluk gehad dat het bij controle niet gezien is. Waarom denk je eigenlijk dat er een foto op de kaart moet? Je zegt de persoonlijke kaart nooit express uitgeleend te hebben, maar besteld wel een anonieme kaart vanwege berichten over controles.

Als mensen het niet kunnen veroorloven om te reizen, dan moeten ze het of niet doen, of iets anders anders er voor laten staan. Iedereen heeft te maken met gestegen prijzen, dat is geen excuus om te frauderen.

Nope, ik wist toen niet eens buiten dat “persoonlijk” een kaart met een foto was, dus echt niet was bedoeld om met een persoon mee te laten reizen, ik leende hem nooit uit zonder er zelf bij te zijn zegmaar.. Fraude deed ik niet, misschien in die zogenoemde wetten en regels wel, maar geen enkele conducteur had toen moeilijk gedaan, de enige opmerking die ik kreeg was dat ik een van mijn kaarten moest vervangen omdat de foto er met plakband op de rand nog vast zat, wat deels wel en deels niet mocht. Die kaart is ondertussen tegelijkertijd vervangen met bestelling van anonieme kaart. Wat betreft die “berichten” waar je het over hebt, nee. Ik kwam er in februari achter dat dat nooit mocht ook al reisde je mee, tegelijkertijd met die berichten over controles kocht ik gelijk een anonieme omdat ik niet een boete wilde riskeren doordat ik onbewust regels liep te overtreden omdat ik er nooit op aangesproken was.

En die prijzen waren toen niet eens gestegen, de 2 mensen die soms met mij reisde naar plekken (op stap gaan etc) waren altijd met mij onderweg, met mij op die locaties, en met mij weer terug naar plek van vertrek, nergens zie ik dat dit tegen de regels was ook omdat ik nooit was aangesproken, kwam er laatst in februari pas achter dat het niet eens mocht.. conducteuren moeten oprecht beter hun best doen mensen aan te spreken, ben ook bijvoorbeeld 40x heen-terug geweest dwars door heel nederland afgelopen jaar waarbij ik maar 2x gecontroleerd ben met mijn weekend vrij abbonement?

 

Klopt, maar om 3 uur ben ik pas vrij van werk :P, en zoals ik al op de andere reactie van Tamzin had gereageerd, ik kan het financieel aan om indd op zaterdag te gaan, maar de medemens niet, die moet van 400 euro/maand leven waarvan 60/week al boodschappen is, 240/maand en dan ook nog kleding, telefoon, tv, internet, NS kosten naar werk (deels vergoed), dan wordt 44 euro voor snollebollekes nogal veel om uit te moeten geven, ze heeft een ticket gekocht op vrijdag die maar 10 euro zijn (1 van de 700 tickets die daar te koop staan voor 10 euro..), geen idee waarom het zo goedkoop is maar het paste binnen het budget, alleen hadden we geen rekening gehouden dat het natuurlijk daluur gedoe er ook bij is..

Wat betreft die link, geen idee, ik zocht “ns.nl” op en zag die link in mijn historie staan, laatst bezocht toen ook in september, stond niet in mijn favorieten, heb denk ik gewoon geluk dan haha. Ik heb geen mail gehad over dat product, dus flink geluk dan.

Dan zit er niets anders op dan later te vertrekken. Of je zou de middag vrij kunnen nemen, dat is wat ik altijd deed als ik naar een concert ging, maar dan waren mijn werkdagen wel altijd tot 5 uur waarmee je het niet redt om ergens om 7 uur te zijn en ook nog wat te eten. Is het niet mogelijk om een uurtje eerder van werk weg te gaan en dat uurtje een andere keer in te halen? 

Het is natuulijk niet makkelijk om met een dergelijk laag budget te moeten leven, maar uiteindelijk scheelt het maar €6,13 als je medereiziger zowel heen als terug reist met Samenreiskorting ipv een Meereisretour. De reis Den Boch - Arnhem kost met 40% korting €8.04 enkele reis, dus retour €16,08, de Meereisretour is €9,95. Misschien kun je kijken of je goedkoper kan eten dan de geschatte 10 euro, neem bv zelf een flesje drinken mee. 

Ik ga waarschijnlijk ook gewoon eerder vrij nemen en dan dat uurtje morgen alvast inhalen door om 7.30 te beginnen ipv 8.30, ik werk normaal gesproken 40 uur in de week, zal vast wel mogen :P

6,13 is altijd zegmaar, beter dan krapper zitten maar dat klopt, maar hoe krijg je het voor elkaar om 5 euro voor 2 personen te bereiden? ik haal het letterlijk nooit met 5 euro voor mijzelf, laat staan 2 personen..

 

Ik hoop in ieder geval dat de jumbo rond die dag weer zo’n bak salade in “samen tegen verspilling” aanbied, vult altijd goed en is de helft van de prijs in de winkel.. waarschijnlijk zal ik dan maar wat crackers ofzo mee moeten nemen, want een volledige maaltijd krijg ik nooit voor elkaar zo goedkoop.
We hebben in ieder geval genoeg geld om voor die 3 uur lang in ieder geval drinken te hebben, dus dat scheelt wel weer.

> Heb je weekendvrij 1e klas met 40% korting in de daluren (2e klas)? Of alleen weekendvrij? Als je alleen weekendvrij hebt, dan mag jouw medereiziger wel met samenreiskorting reizen, maar reis jij heen op vol tarief. Of reis je heen op de kaart van jouw werkgever?
Ik heb geen kaart van mijn werkgever, maar heb een traject vrij die automatisch 40% korting geeft op andere trajecten, hiervan wordt gewoon de kilometertarief vergoed van 10 cent per kilometer, ik leg meestal 40 euro uit eigen zak bij voor die kosten, weekend vrij heb ik 1ste klas, maar buiten het weekend is die gewoon 2de klas zonder korting zo ver ik het begreep destijds van een medewerker, maar eigenlijk altijd korting gehad omdat dat 3 euro ofzo is voor een hele maand.

Als het zo duur is voor je medereiziger, kun jij dan je reisgenoot niet trakteren op een deel van de treinreis? :)

Heb ik al vaak zat gedaan voor mensen, begint duur genoeg te worden al die kosten van de NS haha, 120 euro abbonement + 47 euro weekend abbonement en dan ook nog al die andere kosten zoals bussen, daluren op andere trajecten etc.. Scheelt nog dat ik geen auto heb.. dan ben ik nog duurder uit..

 

16:05 lukt inderdaad nog wel, maar ik heb zegmaar 1 kaart anoniem, 1 met traject vrij (voor werk, persoonlijke kaart omdat werk geen business kaarten uitdeelt) waarbij dus automatisch 40% daluren andere trajecten korting op zit, en 1 met weekend vrij eerste klas, want ik heb echt een hekel aan die volgestampte 2de klas treinen, vandaar mijn eerste vraag ook met die meereiskorting ivm de regels rondom “samenreiskorting” waarbij je niet eerste klas aanzet, omdat die gewoon bijna dubbel zo duur is puur om met mij mee te mogen reizen in eerste klas.

Ik denk dat die topic-vraag wel beantwoord is ondertussen, super bedankt voor de reacties! Zal dan  eerder moeten vertrekken voor meereiskorting, of 2 kaarten worden voor samenreiskorting combinatie, maar daarintegen wel in de spits mogen reizen.

Bij inchecken vóór 16:05 is er geen probleem, je reist zelf op de kaart met Traject Vrij (40% korting buiten traject) of op de kaart met Weekend Vrij (als daar dalkorting bij inbegrepen is, en anders kan je dat erbij nemen voor € 3,10 via https://www.ns.nl/nsflex/webshop#/bestelling/producten/4

Met (Flex) 1e klas Weekend Vrij reis je doordeweeks standaard 2e klas, dit kun je instellen in de NS app of via de Mijn NS website bij Reisklasse. Op 1e klas voor het weekend heeft dat geen invloed want daar is al voor betaald.

Voor je medereiziger met de anonieme kaart, Samenreiskorting (evt. 2x) laden bij een kaartautomaat en voldoende saldo erop. Dat kan je natuurlijk ook ‘s ochtends al regelen.

Veel plezier!

Aha, dat is fijn om te weten, had ik het toch een beetje goed gegokt op de traject vrij voorwaarden, wel bedankt voor het handige overzicht :)

Reputatie 7
Badge +3

Dus  jij leent ook jouw id, museumkaart, rijbewijs, werkpas uit aan anderen?@aguynamedjens Daar zit ook een foto op en zijn ook persoonlijk. Lekker makkelijk om je te verschuilen achter ik wist dat niet. En het is fraude als jij jouw persoonlijke kaart met abonnement uitleent aan een ander, ook als je zelf er bij bent. Dat er nooit wat van gezegd is, betekent niet dat het mag. Blijkbaar had jij verschillende foto's op de kaarten of onduidelijke foto's. Of plakte je er een andere foto op, gezien de opmerking over plakband? Dat de prijzen lager waren doet niets af aan het feit dat jij iets deed wat niet mag. Jouw medereizigers hadden een eigen abonnement moeten hebben of mee gekund met samenreiskorting en anders net als ieder ander zonder abonnement vol tarief moeten betalen. 

 

Badge +3

Dus  jij leent ook jouw id, museumkaart, rijbewijs, werkpas uit aan anderen?@aguynamedjens Daar zit ook een foto op en zijn ook persoonlijk. Lekker makkelijk om je te verschuilen achter ik wist dat niet. En het is fraude als jij jouw persoonlijke kaart met abonnement uitleent aan een ander, ook als je zelf er bij bent. Dat er nooit wat van gezegd is, betekent niet dat het mag. Blijkbaar had jij verschillende foto's op de kaarten of onduidelijke foto's. Of plakte je er een andere foto op, gezien de opmerking over plakband? Dat de prijzen lager waren doet niets af aan het feit dat jij iets deed wat niet mag. Jouw medereizigers hadden een eigen abonnement moeten hebben of mee gekund met samenreiskorting en anders net als ieder ander zonder abonnement vol tarief moeten betalen. 

Dat was inmiddels wel duidelijk, en daarvoor is juist een anonieme kaart aangeschaft.

Reputatie 7
Badge +3

Dus  jij leent ook jouw id, museumkaart, rijbewijs, werkpas uit aan anderen?@aguynamedjens Daar zit ook een foto op en zijn ook persoonlijk. Lekker makkelijk om je te verschuilen achter ik wist dat niet. En het is fraude als jij jouw persoonlijke kaart met abonnement uitleent aan een ander, ook als je zelf er bij bent. Dat er nooit wat van gezegd is, betekent niet dat het mag. Blijkbaar had jij verschillende foto's op de kaarten of onduidelijke foto's. Of plakte je er een andere foto op, gezien de opmerking over plakband? Dat de prijzen lager waren doet niets af aan het feit dat jij iets deed wat niet mag. Jouw medereizigers hadden een eigen abonnement moeten hebben of mee gekund met samenreiskorting en anders net als ieder ander zonder abonnement vol tarief moeten betalen. 

Dat was inmiddels wel duidelijk, en daarvoor is juist een anonieme kaart aangeschaft.

Zij probeert het uitlenen goed te praten, daar is mijn reactie op. En ik dacht te lezen dat het in 1e instantie de bedoeling was om meereiskaartje op een van de 2 persoonlijke kaarten te zetten en toen duidelijk werd dat dat niet kon allebei met de persoonlijke kaart van TS te reizen.

Badge +3

Ik lees trouwens wel iets over 47 euro voor (1e klas) Weekend Vrij, daar zit dus dalkorting bij.

Daar kan je € 3,40 (tweederde kapsalon 😅) op besparen door doordeweeks te reizen met je Traject Vrij kaart.

Dus  jij leent ook jouw id, museumkaart, rijbewijs, werkpas uit aan anderen?@aguynamedjens Daar zit ook een foto op en zijn ook persoonlijk. Lekker makkelijk om je te verschuilen achter ik wist dat niet. En het is fraude als jij jouw persoonlijke kaart met abonnement uitleent aan een ander, ook als je zelf er bij bent. Dat er nooit wat van gezegd is, betekent niet dat het mag. Blijkbaar had jij verschillende foto's op de kaarten of onduidelijke foto's. Of plakte je er een andere foto op, gezien de opmerking over plakband? Dat de prijzen lager waren doet niets af aan het feit dat jij iets deed wat niet mag. Jouw medereizigers hadden een eigen abonnement moeten hebben of mee gekund met samenreiskorting en anders net als ieder ander zonder abonnement vol tarief moeten betalen. 

 

Nee tuurlijk leen ik die zooi niet uit, een OV chipkaart leek voor mij destijds gewoon als vervoersbewijs, nooit geweten tot laatst dat zo’n ding met een foto letterlijk verplicht is om alleen bij jezelf te gebruiken, er zijn mensen die fouten maken? NS Conducteurs moeten hoe dan ook nogsteeds veel beter en vaker controleren want ik heb vaak zat meegemaakt dat ik met mensen sprak die niet eens een geldig vervoersbewijs hadden.. En het plakband is vanwege het feit dat die foto er af begon te vallen, je weet wel hoe die gele kaart eruit ziet, portemenee vond het niet zo’n leuke kaart, dat heeft niks te maken met andere foto’s erop plakken? Zo illegaal ben ik nou ook weer niet.. En ik snap niet waarom je zo reaageerd maar er is toch echt een verschil tussen nooit die regel gezien/onthouden vergeleken met al die zwartreizers, ik betaal tenminste nog, en zoals ik al 3 keer nu heb aangegeven ondertussen heb ik ook gewoon een fatsoenlijke kaart die zoals het hoort is.. Tbh de conducteurs in het algemeen controleren sinds corona veel te weinig, amper controles en als ze controleren letten ze niet eens op de naam, foto en andere zooi van de reizigers.. Je zou maar eens zelf moeten controleren en zien hoeveel 18+ers die jongeren dagkaart gebruiken, dat zijn pas zwartreizers..

 

Dus  jij leent ook jouw id, museumkaart, rijbewijs, werkpas uit aan anderen?@aguynamedjens Daar zit ook een foto op en zijn ook persoonlijk. Lekker makkelijk om je te verschuilen achter ik wist dat niet. En het is fraude als jij jouw persoonlijke kaart met abonnement uitleent aan een ander, ook als je zelf er bij bent. Dat er nooit wat van gezegd is, betekent niet dat het mag. Blijkbaar had jij verschillende foto's op de kaarten of onduidelijke foto's. Of plakte je er een andere foto op, gezien de opmerking over plakband? Dat de prijzen lager waren doet niets af aan het feit dat jij iets deed wat niet mag. Jouw medereizigers hadden een eigen abonnement moeten hebben of mee gekund met samenreiskorting en anders net als ieder ander zonder abonnement vol tarief moeten betalen. 

Dat was inmiddels wel duidelijk, en daarvoor is juist een anonieme kaart aangeschaft.

Zij probeert het uitlenen goed te praten, daar is mijn reactie op. En ik dacht te lezen dat het in 1e instantie de bedoeling was om meereiskaartje op een van de 2 persoonlijke kaarten te zetten en toen duidelijk werd dat dat niet kon allebei met de persoonlijke kaart van TS te reizen.

Er is geen goed praten, er is gewoon noodzaak dat die conducteurs meer en beter controleren. Ik heb 3 kaarten, en vroeg inderdaad eerst of ik uberhaupt zo’n ticket op een kaart kon zetten, ik heb alleen gevraagd in het begin of je zo’n eticket op een ov kaart kon zetten.. Toen inderdaad 2 persoonlijke, maar bedoelde zoals later uitgelegd die anonieme omdat ik dacht dat je daarop ook zulke abbonements kortingen op kon zetten wat toen niet bleek.

 

Ik lees trouwens wel iets over 47 euro voor (1e klas) Weekend Vrij, daar zit dus dalkorting bij.

Daar kan je € 3,40 (tweederde kapsalon 😅) op besparen door doordeweeks te reizen met je Traject Vrij kaart.

Nope, tegenwoordig zijn die prijzen aangepast :). Dat is abbonement + 1ste klas reizen (vandaar ook mijn vraag over dat samenreis retour ticket, die is dan ook 1ste klas geldig). Ik checkte het even na en ik heb geen dal korting erbij zitten, wel bij dat traject vrij voor werk.

En bovendien heb ik vaak zat meegemaakt dat die conducteurs zelfs die zwartreizende jongeren (zoals in de spits, of letterlijk gewoon 18+ maar “geen id bij”) gewoon met rust laten, geen boetes niks. Ik snap niet hoe het dan zo enorm erg is als er zonder te weten met regels, 2 persoonlijke kaarten waarvan 1 met samenreiskorting en 1 met abbonement niet toegestaan was, sowieso vind ik het gek dat de NS dat toegelaten heeft? om met 2 persoonlijke op dezelfde naam tegelijkertijd in te checken? Kijk als ze inderdaad aangaven dat het niet mocht (in plaats van toelaten/niet controleren etc) had ik al veel eerder die andere kaart aangeschaft..

Ik zie verder ook nergens een voordeel van hoe ik “fraude” pleegde, die reizen die ik toen “tegelijkertijd” maakte waren toch altijd in het weekend waarbij een e-ticket net zo goed had gewerkt.. Zo erg boeide het de conducteurs destijds blijkbaar ook niet..

Reputatie 7
Badge +3

Een persoonlijke OV-chipkaart heet niet voor niets persoonlijke kaart, deze is persoonsgebonden. Dit staat aangegeven op zowel de OV-chipkaart website als de NS website. En er staat ook niet voor niets een foto op. 

 

 

Een persoonlijke OV-chipkaart heet niet voor niets persoonlijke kaart, deze is persoonsgebonden. Dit staat aangegeven op zowel de OV-chipkaart website als de NS website. En er staat ook niet voor niets een foto op. 

 

 

Nouja.. ik heb een van mijn zogenoemde “persoonsgebonden ov chipkaart” met een BLAUWE achterkant, probleem van ov chipkaart/ns toch? daar staat het namelijk niet op, voorkant daarintegen is wel geel, dus dan nog is het niet mijn fout..

 

En niet iedereen snapt altijd alles op het internet he

Reputatie 7
Badge +3

Welke kleur de achterkant van je persoonlijke OV-chipkaart is maakt geen bal uit, of dat nou geel of blauw is, het is en blijft een persoonlijke kaart en op de voorkant staat een foto. Het woord “persoonlijk” zou al genoeg moeten zijn om te snappen dat die voor jou persoonlijk is en niet door iemand anders gebruik mag worden. 

Welke kleur de achterkant van je persoonlijke OV-chipkaart is maakt geen bal uit, of dat nou geel of blauw is, het is en blijft een persoonlijke kaart en op de voorkant staat een foto. Het woord “persoonlijk” zou al genoeg moeten zijn om te snappen dat die voor jou persoonlijk is en niet door iemand anders gebruik mag worden. 

Ik dacht juist dat alle persoonlijke gewoon geel waren..

Reputatie 7
Badge +3

Welke kleur de achterkant van je persoonlijke OV-chipkaart is maakt geen bal uit, of dat nou geel of blauw is, het is en blijft een persoonlijke kaart en op de voorkant staat een foto. Het woord “persoonlijk” zou al genoeg moeten zijn om te snappen dat die voor jou persoonlijk is en niet door iemand anders gebruik mag worden. 

Ik dacht juist dat alle persoonlijke gewoon geel waren..

Dat waren ze in het verleden ook, maar sinds enige tijd is de achterkant van persoonlijke kaarten nu ook blauw. Maar al waren ze pimpelpaars of knaloranje, het zijn nog steeds persoonlijke kaarten met een foto. En persoonlijk is persoonlijk, dus niet te gebruiken door iemand anders. 

Reputatie 7
Badge +3

De museumkaart is ook persoonsgebonden. Maar in de museumweek (1 t/m 7 april) mag je je kaart uitlenen aan iemand anders.
https://museumvereniging.nl/museumweek

 

Reputatie 7
Badge +3

De museumkaart is ook persoonsgebonden. Maar in de museumweek (1 t/m 7 april) mag je je kaart uitlenen aan iemand anders.
https://museumvereniging.nl/museumweek

 

Dat is voor het eerst, dat het legaal mag worden uitgeleend. Maar omdat hij zo vaak niet legaal uitgeleend werd, ondanks dat hij op naam stond, moest er een paar jaar geleden een foto op. Want persoonsgebonden.

Reputatie 7
Badge +3

Welke kleur de achterkant van je persoonlijke OV-chipkaart is maakt geen bal uit, of dat nou geel of blauw is, het is en blijft een persoonlijke kaart en op de voorkant staat een foto. Het woord “persoonlijk” zou al genoeg moeten zijn om te snappen dat die voor jou persoonlijk is en niet door iemand anders gebruik mag worden. 

Ik dacht juist dat alle persoonlijke gewoon geel waren..

Dat waren ze in het verleden ook, maar sinds enige tijd is de achterkant van persoonlijke kaarten nu ook blauw. Maar al waren ze pimpelpaars of knaloranje, het zijn nog steeds persoonlijke kaarten met een foto. En persoonlijk is persoonlijk, dus niet te gebruiken door iemand anders. 

@Momo je snapt het niet. Als je het niet weet. Als je niet handig bent met internet. Als je gewoon betaalt. Als de kaart een blauwe achterkant heeft. Als er niet gecontroleerd wordt. Als anderen zwart reizen.. Dan mag je best iemand anders op jouw persoonlijke kaart laten reizen.

Reputatie 7
Badge +3

Toch vreemd dat jouw pasfoto bijna van de kaart afvalt. Dat kon met de oude stamkaart in de vorige eeuw. Maar ik heb net mijn 4 kaarten nagekeken, de foto zit er gewoon ingedrukt, zelfs op de kaart die een half jaar geleden verliep en degene die nog 4,5 jaar geldig is.

Ik heb nog niet geprobeerd om met 2 persoonlijke kaarten te gaan reizen. Ik ga het ook niet proberen, want waarom zou ik? In mijn gezin heeft iedereen een eigen persoonlijke kaart al dan niet met abonnement.

Reputatie 7
Badge +3

@Momoje snapt het niet. Als je het niet weet. Als je niet handig bent met internet. Als je gewoon betaalt. Als de kaart een blauwe achterkant heeft. Als er niet gecontroleerd wordt. Als anderen zwart reizen.. Dan mag je best iemand anders op jouw persoonlijke kaart laten reizen.

Ah, dus als ik het niet weet en niet zo handig ben met internet mag ik ook mijn gewone fiets in de spits mee nemen en mag ik als het druk is in de 2e klas in de 1e klas gaan zitten met mijn 2e klas vervoerbewijs? Goed om te weten. 

Reputatie 7
Badge +3

Toch vreemd dat jouw pasfoto bijna van de kaart afvalt. Dat kon met de oude stamkaart in de vorige eeuw. Maar ik heb net mijn 4 kaarten nagekeken, de foto zit er gewoon ingedrukt, zelfs op de kaart die een half jaar geleden verliep en degene die nog 4,5 jaar geldig is.

Als je een kaart los in broekzak bewaart is dat niet vreemd. Het beste doe je een kaart in beschermhoesje of speciaal mapje/etuitje. Zelf had ik mijn kaart in een klein sleuteletuitje waarin ook pasjes pasten en nog een extra ritsvakje had. Dat was nog niet eens om de kaart te beschermen maar om alles wat ik nodig had tijdens mijn dagelijkse treinreizen bij elkaar te hebben. Daar zaten ook de fietssleuteltjes van mijn stationsfiets in, wat muntgeld voor af en toe en kleine aankoop bij de Smullers of AHtoGo, ook een tijdlang een 10-ritten kaart voor de elektrische tuktuk bij Delft Zuid (gekregen van iemand die die niet meer nodig had) en iets waarop ik kon noteren in welk pad en rek ik mijn fiets had neergezet in de grote Delfste fietsstalling. Hoefde ik 's morgens maar 1 ding mee te grissen. En als bonus bleef mijn OV-chipkaart nog bijna als nieuw. 

 

Toch vreemd dat jouw pasfoto bijna van de kaart afvalt. Dat kon met de oude stamkaart in de vorige eeuw. Maar ik heb net mijn 4 kaarten nagekeken, de foto zit er gewoon ingedrukt, zelfs op de kaart die een half jaar geleden verliep en degene die nog 4,5 jaar geldig is.

Ik heb nog niet geprobeerd om met 2 persoonlijke kaarten te gaan reizen. Ik ga het ook niet proberen, want waarom zou ik? In mijn gezin heeft iedereen een eigen persoonlijke kaart al dan niet met abonnement.

Tja, zo’n uitschuifbare pashouder hebben verklaart het waarschijnlijk dan.. Die pas is inmiddels ook vervangen (daardoor heb ik dus die blauwe), is al 5 jaar oud, dat is letterlijk de enige keer hoe ik werd aangesproken om dus iets gerelateerd aan mijn ov chipkaart, werd toen geadviseerd om plakband te gebruiken, en uiteindelijk te vervangen.. Nog steeds geen idee hoe die kaart zo scheurde, letterlijk de plastic bovenlaag die er zogenoemd “ingedrukt” zit, ging toch los?

 

@Momoje snapt het niet. Als je het niet weet. Als je niet handig bent met internet. Als je gewoon betaalt. Als de kaart een blauwe achterkant heeft. Als er niet gecontroleerd wordt. Als anderen zwart reizen.. Dan mag je best iemand anders op jouw persoonlijke kaart laten reizen.

Ah, dus als ik het niet weet en niet zo handig ben met internet mag ik ook mijn gewone fiets in de spits mee nemen en mag ik als het druk is in de 2e klas in de 1e klas gaan zitten met mijn 2e klas vervoerbewijs? Goed om te weten. 

niet om stom te doen, maar conducteurs laten dat letterlijk toe, zo ver ik zulke zwartreizers heb gehoord.. Maarja, er bestaan mensen die dus echt problemen hebben met zulke dingen wat gewoon mogelijk is. Digitaal is niet voor elke persoon fijn.

Welke kleur de achterkant van je persoonlijke OV-chipkaart is maakt geen bal uit, of dat nou geel of blauw is, het is en blijft een persoonlijke kaart en op de voorkant staat een foto. Het woord “persoonlijk” zou al genoeg moeten zijn om te snappen dat die voor jou persoonlijk is en niet door iemand anders gebruik mag worden. 

Ik dacht juist dat alle persoonlijke gewoon geel waren..

Dat waren ze in het verleden ook, maar sinds enige tijd is de achterkant van persoonlijke kaarten nu ook blauw. Maar al waren ze pimpelpaars of knaloranje, het zijn nog steeds persoonlijke kaarten met een foto. En persoonlijk is persoonlijk, dus niet te gebruiken door iemand anders. 

@Momoje snapt het niet. Als je het niet weet. Als je niet handig bent met internet. Als je gewoon betaalt. Als de kaart een blauwe achterkant heeft. Als er niet gecontroleerd wordt. Als anderen zwart reizen.. Dan mag je best iemand anders op jouw persoonlijke kaart laten reizen.

Je snapt toch wel dat het niet expres was ondertussen of niet? Ik heb alleen situaties vermeld, geen excuus voor anderen om zoiets te doen, en ik heb zelf nu al 5 keer aangegeven dat ik inmiddels al een tijd op de hoogte ben en nu gewoon de normale manier gebruik..

Reputatie 7
Badge +3

 

Ah, dus als ik het niet weet en niet zo handig ben met internet mag ik ook mijn gewone fiets in de spits mee nemen en mag ik als het druk is in de 2e klas in de 1e klas gaan zitten met mijn 2e klas vervoerbewijs? Goed om te weten. 

niet om stom te doen, maar conducteurs laten dat letterlijk toe, zo ver ik zulke zwartreizers heb gehoord.. Maarja, er bestaan mensen die dus echt problemen hebben met zulke dingen wat gewoon mogelijk is. Digitaal is niet voor elke persoon fijn.

Ik vind het te makkelijk om het allemaal te wijten aan het feit dat niet iedereen zo digitaal vaardig is. Dit soort dingen mochten ook niet voor alles op internet stond. Als je iets niet weet kun je dat altijd gewoon vragen. En dat conducteurs dingens soms toelaten wil niet zeggen dat het maar gewoon mag. 

 

Badge +3

@Momo je snapt het niet. 

(off-topic) Ooh….komt dat zien, modderworstelen tussen super users Monique R en Monica D 😲 Of toch maar naar bed? 😴

Denk dat ik wel weet wie dat wint, maar ‘laten we het ergens over eens zijn’ is ook goed. Een persoonlijke kaart (met afgebladderde foto) mag niet door iemand anders gebruikt worden.

Reputatie 7
Badge +3

 

@Momo je snapt het niet. 

(off-topic) Ooh….komt dat zien, modderworstelen tussen super users Monique R en Monica D 😲

Ik doe niet aan modderworstelen, modder is vies bah. Ik heb wel eens op de lagere school een jongen uit mijn klas op het schoolplein met een voorste beenveeg neergelegd.

 

Een persoonlijke kaart (met afgebladderde foto) mag niet door iemand anders gebruikt worden.

Er mag zoveel niet. Misschien maar even de huisregels in de trein doornemen.

Vergeet vooral niet uit te checken (voordat de beschreven personen van regel 1 u uitchecken).

 

Reageer