BOA bevoegdheid conducteurs | NS Community

BOA bevoegdheid conducteurs


Badge +3

Omdat onderstaand topic gesloten is maar even zo:

Zag ik net deze voorbij komen https://twitter.com/NS_online/status/1670462817290387457

Hi! Onze conducteurs zijn geen BOA's meer. Ondanks dat onze medewerkers de reis zo veilig mogelijk proberen te maken worden deze niet specifiek getraind op het herkennen van zakkenrollers. Zie je een onveilige situatie in de trein, SMS dan naar 06 13 18 13 18. ^LZ

Heb ik wat gemist? 🤔🙄


134 reacties

Reputatie 6

 Bij niet betalen gaat de incassopartij van NS je uiteindelijk lastigvallen, bij incorrecte personalia kan men weinig doen.

Daarom mogen wij nog altijd een legitimatiebewijs vorderen. Want we noteren het documentnummer nog steeds. Dus je kan eigenlijk geen incorrecte personalia opgeven. Geef je geen ID? Dan zorg ik dat er assistentie komt van V&S of Politie. Politie is een middel dat wel lastig is en dilemma's geeft. Want politie is er niet gelijk en kan zo +20 opleveren.

 Bij niet betalen gaat de incassopartij van NS je uiteindelijk lastigvallen, bij incorrecte personalia kan men weinig doen.

Daarom mogen wij nog altijd een legitimatiebewijs vorderen. Want we noteren het documentnummer nog steeds. Dus je kan eigenlijk geen incorrecte personalia opgeven. Geef je geen ID? Dan zorg ik dat er assistentie komt van V&S of Politie. Politie is een middel dat wel lastig is en dilemma's geeft. Want politie is er niet gelijk en kan zo +20 opleveren.

ja dat is dus een domme zet geweest van de NS als werkgever van de hc. Nu moet een hc dus de afweging maken om of te wachten op veiligheid en service of te wachten op de politie en in de tussentijd moet je dan ook nog voorkomen dat de zwartrijder toch de benen neemt en dus iedereen in de trein opgesloten houden (vrijheidsberoving?) in de trein als iemand zijn id niet wil tonen.

Zodra de hc's dit consequent gaan doen dan wordt het een grote chaos op het spoor en dan hakt de NS de knoop door dat de hc's gaan verdwijnen van de treinen en er veiligheid en service medewerkers voor terug komen.  Winst voor de NS is dat ze dan eindelijk van de hc's af zijn wat ze overigens al langer willen en dan struikelt de NS weer over het punt dat die allemaal BOA moeten hebben.

Want dat de hc gaat verdwijnen met enkele jaren dat staat voor velen wel vast.

 Bij niet betalen gaat de incassopartij van NS je uiteindelijk lastigvallen, bij incorrecte personalia kan men weinig doen.

Daarom mogen wij nog altijd een legitimatiebewijs vorderen. Want we noteren het documentnummer nog steeds. Dus je kan eigenlijk geen incorrecte personalia opgeven. Geef je geen ID? Dan zorg ik dat er assistentie komt van V&S of Politie. Politie is een middel dat wel lastig is en dilemma's geeft. Want politie is er niet gelijk en kan zo +20 opleveren.

Op de visuele kenmerken van het identiteitsbewijs na heb je geen mogelijkheid om de opgave te controleren. Daar gaat het al mank, een namaak is net zo makkelijk gekocht als waar de jongerenkaartjes werden verhandeld. 

 

Op basis van welke gronden mag NS inzage in de GBA vragen om iets te doen met dat documentnummer?

Reputatie 6

 Bij niet betalen gaat de incassopartij van NS je uiteindelijk lastigvallen, bij incorrecte personalia kan men weinig doen.

Daarom mogen wij nog altijd een legitimatiebewijs vorderen. Want we noteren het documentnummer nog steeds. Dus je kan eigenlijk geen incorrecte personalia opgeven. Geef je geen ID? Dan zorg ik dat er assistentie komt van V&S of Politie. Politie is een middel dat wel lastig is en dilemma's geeft. Want politie is er niet gelijk en kan zo +20 opleveren.

ja dat is dus een domme zet geweest van de NS als werkgever van de hc. Nu moet een hc dus de afweging maken om of te wachten op veiligheid en service of te wachten op de politie en in de tussentijd moet je dan ook nog voorkomen dat de zwartrijder toch de benen neemt en dus iedereen in de trein opgesloten houden (vrijheidsberoving?) in de trein als iemand zijn id niet wil tonen.

Vrijheidsberoving door deuren gesloten te houden mag niet zomaar. Dan moet dat op verzoek van hulpdiensten zijn. Zo had ik gisteravond in amsterdam een persoon die mogelijk een mes getrokken heeft in mijn trein. In opdracht van V&S en politie moest ik de deuren van de trein sluiten dus dat heb ik gedaan.

Maar in het geval van het niet tonen van ID voor een Uitstel van Betaling doe ik altijd minstens 1 deur open. Zodat een ieder die dat wil (met uitzondering van de persoon die niet meewerkt) de trein kan verlaten. Bij meerdere treinstellen maak ik de overweging ook altijd of het de moeite waard om die aanpak te doen. Vaak helpen onze machinisten ons dan een handje. Met 2 man er staan en dreigen met politie (en de gevolgen daarvan, want als de politie te pas moet komen ontzeg ik je ook de toegang tot mijn trein voor het belemmeren van mijn werk) werkt vaak al goed genoeg. Het laten komen van politie weeg ik goed af. Doe ik echt niet zomaar. Dan zit er vaak bedreiging of agressie al bij. Ik wil niet onnodig reizigers duperen.

 

 

Zodra de hc's dit consequent gaan doen dan wordt het een grote chaos op het spoor en dan hakt de NS de knoop door dat de hc's gaan verdwijnen van de treinen en er veiligheid en service medewerkers voor terug komen.  Winst voor de NS is dat ze dan eindelijk van de hc's af zijn wat ze overigens al langer willen en dan struikelt de NS weer over het punt dat die allemaal BOA moeten hebben.

Want dat de hc gaat verdwijnen met enkele jaren dat staat voor velen wel vast.

Ja dat is ook waar ik bang voor ben. Het is een kwestie van tijd tot de HC's in ieder geval van de sprinters afgaan. Of dat goed is voor de veiligheid? Ik denk het niet. Maar aangezien er ook genoeg collega's zijn die liever achterin zitten en niks doen vraag ik me af of de grote groep reizigers het verschil zal gaan merken, helaas. Wat mij betreft zou daar per direct verandering in moeten komen, maar dat is een ander onderwerp. Ik weet wel dat collega's de laatste tijd steeds vaker politie laten komen, tot grote gevolgen voor andere reizigers qua overstappen. Maar wij accepteren het gedreig en gedoe niet meer. Het moet eens afgelopen zijn met alle ellende. 

 

 Bij niet betalen gaat de incassopartij van NS je uiteindelijk lastigvallen, bij incorrecte personalia kan men weinig doen.

Daarom mogen wij nog altijd een legitimatiebewijs vorderen. Want we noteren het documentnummer nog steeds. Dus je kan eigenlijk geen incorrecte personalia opgeven. Geef je geen ID? Dan zorg ik dat er assistentie komt van V&S of Politie. Politie is een middel dat wel lastig is en dilemma's geeft. Want politie is er niet gelijk en kan zo +20 opleveren.

Op de visuele kenmerken van het identiteitsbewijs na heb je geen mogelijkheid om de opgave te controleren. Daar gaat het al mank, een namaak is net zo makkelijk gekocht als waar de jongerenkaartjes werden verhandeld. 

 

Op basis van welke gronden mag NS inzage in de GBA vragen om iets te doen met dat documentnummer?

Ik vind dit een goede vraag @Henk_NL en ik moet je eerlijk zeggen dat ik het ook niet precies weet. Waar wij als conducteurs voorheen je naam, geboortedatum, geslacht, documentnummer en geldig tot moesten invullen (misschien wel meer), is nu naam, geboortedatum en documentnummer voldoende. Ook kunnen wij kaartjes schrijven op bankpassen, persoonlijke ovchipkaarten en dergelijke. Er wordt gewerkt aan het afrekenen van de kaartjes op de trein door middel van pin betalingen, maar wanneer dat komt geen idee. Ieder geval, ik weet niet precies hoe het nu zit met documentnummers als toezichthouder. Ik ga deze vraag eens uitzetten, misschien dat iemand mij daar binnen het bedrijf meer over kan vertellen. Mocht ik wat horen, dan laat ik het jou (en de meelezers) uiteraard weten.

Reputatie 3

 

Het laten komen van politie weeg ik goed af. Doe ik echt niet zomaar. Dan zit er vaak bedreiging of agressie al bij. Ik wil niet onnodig reizigers duperen.

Ik ben blij om te lezen dat jij hier goed over nadenkt en ook de belangen van de overige reizigers meeweegt en (dus) ook van je werkgever. Op het traject Amsterdam Zuid - Twello waarop ik regelmatig reis kan een vertraging van een paar minuten met gemak 30+ of 60+ minuten vertraging opleveren en daarmee een volledige vergoeding van de ritprijs. Ik zal ook niet de enige zijn die die dit terugvraagt en gtbv is natuurlijk ook maar een deel van de schade.

Verder heeft NS geen toegang tot de BRP en zelfs incassobureau (Bos) heeft dit niet. Een gerechtsdeurwaarder kan wel in de BRP kijken en dus zijn persoonsgegevens nog steeds heel nuttig, want zonder gegevens kan ook een gerechtsdeurwaarder niet zoeken.

Voor mensen die nieuwsgierig zijn naar wie er toegang tot zijn of haar persoonsgegevens in de BRP heeft gevraagd, tegenwoordig is dit in te zien via Mijn Overheid. Dit is gedeeltelijk op geheim te zetten via de gemeente waar je ingeschreven staat, maar instanties die je gegevens nodig hebben voor het uitvoeren van bepaalde wettelijke taken zullen altijd toegang tot je gegevens houden. Ik heb net even gekeken en bij mij zijn het voornamelijk pensioenfondsen en verder het waterschap, zorgverzekeraar en het Ministerie van Defensie vanwege de dienstplicht die niet afgeschaft maar opgeschort is.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/privacy-en-persoonsgegevens/vraag-en-antwoord/wie-krijgen-mijn-persoonsgegevens-uit-

 

Reputatie 6

 

Het laten komen van politie weeg ik goed af. Doe ik echt niet zomaar. Dan zit er vaak bedreiging of agressie al bij. Ik wil niet onnodig reizigers duperen.

Ik ben blij om te lezen dat jij hier goed over nadenkt en ook de belangen van de overige reizigers meeweegt en (dus) ook van je werkgever. Op het traject Amsterdam Zuid - Twello waarop ik regelmatig reis kan een vertraging van een paar minuten met gemak 30+ of 60+ minuten vertraging opleveren en daarmee een volledige vergoeding van de ritprijs. En ik zal niet de enige zijn die die dit terugvraagt. 

Absoluut! Het laatste dat je wil als HC is reizigers duperen. In sommige gevallen kan je echt niet anders, maar gelukkig kan het meestal anders. Maar ja, als de veiligheid in het geding komt wordt het wel een ander verhaal.

Verder heeft NS geen toegang tot de BRP en zelfs incassobureau (Bos) heeft dit niet. Een gerechtsdeurwaarder kan wel in de BRP kijken en dus zijn persoonsgegevens nog steeds heel nuttig, want zonder gegevens kan ook een gerechtsdeurwaarder niet zoeken.

Dat is ook de enige conclusie die ik kan trekken, het moet al naar de gerechtsdeurwaarder wil je iets op kunnen zoeken obv de opgegeven/overgenomen personalia.

Verder heeft NS geen toegang tot de BRP en zelfs incassobureau (Bos) heeft dit niet. Een gerechtsdeurwaarder kan wel in de BRP kijken en dus zijn persoonsgegevens nog steeds heel nuttig, want zonder gegevens kan ook een gerechtsdeurwaarder niet zoeken.

Dat is ook de enige conclusie die ik kan trekken, het moet al naar de gerechtsdeurwaarder wil je iets op kunnen zoeken obv de opgegeven/overgenomen personalia.

En in hoeveel zaken zal de NS zover gaan?  Ik schat in dat dat niet in veel gevallen zal gaan gebeuren want dat kost teveel geld en is teveel werk.

Daarnaast kom je dan ook op een punt dat het woord van de hc net zo zwaar telt als het woord van de reiziger, bijvoorbeeld in een discussie in welke klasse de reiziger zat moet de hc maar aantonen dat de reiziger echt in de eerste klasse zat en hoe maak je dat hard?

 

Reputatie 4

 Bij niet betalen gaat de incassopartij van NS je uiteindelijk lastigvallen, bij incorrecte personalia kan men weinig doen.

Daarom mogen wij nog altijd een legitimatiebewijs vorderen. Want we noteren het documentnummer nog steeds. Dus je kan eigenlijk geen incorrecte personalia opgeven. Geef je geen ID? Dan zorg ik dat er assistentie komt van V&S of Politie. Politie is een middel dat wel lastig is en dilemma's geeft. Want politie is er niet gelijk en kan zo +20 opleveren.

ja dat is dus een domme zet geweest van de NS als werkgever van de hc. Nu moet een hc dus de afweging maken om of te wachten op veiligheid en service of te wachten op de politie en in de tussentijd moet je dan ook nog voorkomen dat de zwartrijder toch de benen neemt en dus iedereen in de trein opgesloten houden (vrijheidsberoving?) in de trein als iemand zijn id niet wil tonen.

Vrijheidsberoving door deuren gesloten te houden mag niet zomaar. Dan moet dat op verzoek van hulpdiensten zijn. Zo had ik gisteravond in amsterdam een persoon die mogelijk een mes getrokken heeft in mijn trein. In opdracht van V&S en politie moest ik de deuren van de trein sluiten dus dat heb ik gedaan.

Maar in het geval van het niet tonen van ID voor een Uitstel van Betaling doe ik altijd minstens 1 deur open. Zodat een ieder die dat wil (met uitzondering van de persoon die niet meewerkt) de trein kan verlaten. Bij meerdere treinstellen maak ik de overweging ook altijd of het de moeite waard om die aanpak te doen. Vaak helpen onze machinisten ons dan een handje. Met 2 man er staan en dreigen met politie (en de gevolgen daarvan, want als de politie te pas moet komen ontzeg ik je ook de toegang tot mijn trein voor het belemmeren van mijn werk) werkt vaak al goed genoeg. Het laten komen van politie weeg ik goed af. Doe ik echt niet zomaar. Dan zit er vaak bedreiging of agressie al bij. Ik wil niet onnodig reizigers duperen.

 

 

Zodra de hc's dit consequent gaan doen dan wordt het een grote chaos op het spoor en dan hakt de NS de knoop door dat de hc's gaan verdwijnen van de treinen en er veiligheid en service medewerkers voor terug komen.  Winst voor de NS is dat ze dan eindelijk van de hc's af zijn wat ze overigens al langer willen en dan struikelt de NS weer over het punt dat die allemaal BOA moeten hebben.

Want dat de hc gaat verdwijnen met enkele jaren dat staat voor velen wel vast.

Ja dat is ook waar ik bang voor ben. Het is een kwestie van tijd tot de HC's in ieder geval van de sprinters afgaan. Of dat goed is voor de veiligheid? Ik denk het niet. Maar aangezien er ook genoeg collega's zijn die liever achterin zitten en niks doen vraag ik me af of de grote groep reizigers het verschil zal gaan merken, helaas. Wat mij betreft zou daar per direct verandering in moeten komen, maar dat is een ander onderwerp. Ik weet wel dat collega's de laatste tijd steeds vaker politie laten komen, tot grote gevolgen voor andere reizigers qua overstappen. Maar wij accepteren het gedreig en gedoe niet meer. Het moet eens afgelopen zijn met alle ellende. 

 

 Bij niet betalen gaat de incassopartij van NS je uiteindelijk lastigvallen, bij incorrecte personalia kan men weinig doen.

Daarom mogen wij nog altijd een legitimatiebewijs vorderen. Want we noteren het documentnummer nog steeds. Dus je kan eigenlijk geen incorrecte personalia opgeven. Geef je geen ID? Dan zorg ik dat er assistentie komt van V&S of Politie. Politie is een middel dat wel lastig is en dilemma's geeft. Want politie is er niet gelijk en kan zo +20 opleveren.

Op de visuele kenmerken van het identiteitsbewijs na heb je geen mogelijkheid om de opgave te controleren. Daar gaat het al mank, een namaak is net zo makkelijk gekocht als waar de jongerenkaartjes werden verhandeld. 

 

Op basis van welke gronden mag NS inzage in de GBA vragen om iets te doen met dat documentnummer?

Ik vind dit een goede vraag @Henk_NL en ik moet je eerlijk zeggen dat ik het ook niet precies weet. Waar wij als conducteurs voorheen je naam, geboortedatum, geslacht, documentnummer en geldig tot moesten invullen (misschien wel meer), is nu naam, geboortedatum en documentnummer voldoende. Ook kunnen wij kaartjes schrijven op bankpassen, persoonlijke ovchipkaarten en dergelijke. Er wordt gewerkt aan het afrekenen van de kaartjes op de trein door middel van pin betalingen, maar wanneer dat komt geen idee. Ieder geval, ik weet niet precies hoe het nu zit met documentnummers als toezichthouder. Ik ga deze vraag eens uitzetten, misschien dat iemand mij daar binnen het bedrijf meer over kan vertellen. Mocht ik wat horen, dan laat ik het jou (en de meelezers) uiteraard weten.

 

 

Ooit nog iets van vernomen @Sander-VH?

Reageer