BOA bevoegdheid conducteurs


Badge +3

Omdat onderstaand topic gesloten is maar even zo:

Zag ik net deze voorbij komen https://twitter.com/NS_online/status/1670462817290387457

Hi! Onze conducteurs zijn geen BOA's meer. Ondanks dat onze medewerkers de reis zo veilig mogelijk proberen te maken worden deze niet specifiek getraind op het herkennen van zakkenrollers. Zie je een onveilige situatie in de trein, SMS dan naar 06 13 18 13 18. ^LZ

Heb ik wat gemist? 🤔🙄


134 reacties

Reputatie 4

 Bij niet betalen gaat de incassopartij van NS je uiteindelijk lastigvallen, bij incorrecte personalia kan men weinig doen.

Daarom mogen wij nog altijd een legitimatiebewijs vorderen. Want we noteren het documentnummer nog steeds. Dus je kan eigenlijk geen incorrecte personalia opgeven. Geef je geen ID? Dan zorg ik dat er assistentie komt van V&S of Politie. Politie is een middel dat wel lastig is en dilemma's geeft. Want politie is er niet gelijk en kan zo +20 opleveren.

ja dat is dus een domme zet geweest van de NS als werkgever van de hc. Nu moet een hc dus de afweging maken om of te wachten op veiligheid en service of te wachten op de politie en in de tussentijd moet je dan ook nog voorkomen dat de zwartrijder toch de benen neemt en dus iedereen in de trein opgesloten houden (vrijheidsberoving?) in de trein als iemand zijn id niet wil tonen.

Vrijheidsberoving door deuren gesloten te houden mag niet zomaar. Dan moet dat op verzoek van hulpdiensten zijn. Zo had ik gisteravond in amsterdam een persoon die mogelijk een mes getrokken heeft in mijn trein. In opdracht van V&S en politie moest ik de deuren van de trein sluiten dus dat heb ik gedaan.

Maar in het geval van het niet tonen van ID voor een Uitstel van Betaling doe ik altijd minstens 1 deur open. Zodat een ieder die dat wil (met uitzondering van de persoon die niet meewerkt) de trein kan verlaten. Bij meerdere treinstellen maak ik de overweging ook altijd of het de moeite waard om die aanpak te doen. Vaak helpen onze machinisten ons dan een handje. Met 2 man er staan en dreigen met politie (en de gevolgen daarvan, want als de politie te pas moet komen ontzeg ik je ook de toegang tot mijn trein voor het belemmeren van mijn werk) werkt vaak al goed genoeg. Het laten komen van politie weeg ik goed af. Doe ik echt niet zomaar. Dan zit er vaak bedreiging of agressie al bij. Ik wil niet onnodig reizigers duperen.

 

 

Zodra de hc's dit consequent gaan doen dan wordt het een grote chaos op het spoor en dan hakt de NS de knoop door dat de hc's gaan verdwijnen van de treinen en er veiligheid en service medewerkers voor terug komen.  Winst voor de NS is dat ze dan eindelijk van de hc's af zijn wat ze overigens al langer willen en dan struikelt de NS weer over het punt dat die allemaal BOA moeten hebben.

Want dat de hc gaat verdwijnen met enkele jaren dat staat voor velen wel vast.

Ja dat is ook waar ik bang voor ben. Het is een kwestie van tijd tot de HC's in ieder geval van de sprinters afgaan. Of dat goed is voor de veiligheid? Ik denk het niet. Maar aangezien er ook genoeg collega's zijn die liever achterin zitten en niks doen vraag ik me af of de grote groep reizigers het verschil zal gaan merken, helaas. Wat mij betreft zou daar per direct verandering in moeten komen, maar dat is een ander onderwerp. Ik weet wel dat collega's de laatste tijd steeds vaker politie laten komen, tot grote gevolgen voor andere reizigers qua overstappen. Maar wij accepteren het gedreig en gedoe niet meer. Het moet eens afgelopen zijn met alle ellende. 

 

 Bij niet betalen gaat de incassopartij van NS je uiteindelijk lastigvallen, bij incorrecte personalia kan men weinig doen.

Daarom mogen wij nog altijd een legitimatiebewijs vorderen. Want we noteren het documentnummer nog steeds. Dus je kan eigenlijk geen incorrecte personalia opgeven. Geef je geen ID? Dan zorg ik dat er assistentie komt van V&S of Politie. Politie is een middel dat wel lastig is en dilemma's geeft. Want politie is er niet gelijk en kan zo +20 opleveren.

Op de visuele kenmerken van het identiteitsbewijs na heb je geen mogelijkheid om de opgave te controleren. Daar gaat het al mank, een namaak is net zo makkelijk gekocht als waar de jongerenkaartjes werden verhandeld. 

 

Op basis van welke gronden mag NS inzage in de GBA vragen om iets te doen met dat documentnummer?

Ik vind dit een goede vraag @Henk_NL en ik moet je eerlijk zeggen dat ik het ook niet precies weet. Waar wij als conducteurs voorheen je naam, geboortedatum, geslacht, documentnummer en geldig tot moesten invullen (misschien wel meer), is nu naam, geboortedatum en documentnummer voldoende. Ook kunnen wij kaartjes schrijven op bankpassen, persoonlijke ovchipkaarten en dergelijke. Er wordt gewerkt aan het afrekenen van de kaartjes op de trein door middel van pin betalingen, maar wanneer dat komt geen idee. Ieder geval, ik weet niet precies hoe het nu zit met documentnummers als toezichthouder. Ik ga deze vraag eens uitzetten, misschien dat iemand mij daar binnen het bedrijf meer over kan vertellen. Mocht ik wat horen, dan laat ik het jou (en de meelezers) uiteraard weten.

 

 

Ooit nog iets van vernomen @Sander-VH?

Verder heeft NS geen toegang tot de BRP en zelfs incassobureau (Bos) heeft dit niet. Een gerechtsdeurwaarder kan wel in de BRP kijken en dus zijn persoonsgegevens nog steeds heel nuttig, want zonder gegevens kan ook een gerechtsdeurwaarder niet zoeken.

Dat is ook de enige conclusie die ik kan trekken, het moet al naar de gerechtsdeurwaarder wil je iets op kunnen zoeken obv de opgegeven/overgenomen personalia.

En in hoeveel zaken zal de NS zover gaan?  Ik schat in dat dat niet in veel gevallen zal gaan gebeuren want dat kost teveel geld en is teveel werk.

Daarnaast kom je dan ook op een punt dat het woord van de hc net zo zwaar telt als het woord van de reiziger, bijvoorbeeld in een discussie in welke klasse de reiziger zat moet de hc maar aantonen dat de reiziger echt in de eerste klasse zat en hoe maak je dat hard?

 

Verder heeft NS geen toegang tot de BRP en zelfs incassobureau (Bos) heeft dit niet. Een gerechtsdeurwaarder kan wel in de BRP kijken en dus zijn persoonsgegevens nog steeds heel nuttig, want zonder gegevens kan ook een gerechtsdeurwaarder niet zoeken.

Dat is ook de enige conclusie die ik kan trekken, het moet al naar de gerechtsdeurwaarder wil je iets op kunnen zoeken obv de opgegeven/overgenomen personalia.

Reputatie 6

 

Het laten komen van politie weeg ik goed af. Doe ik echt niet zomaar. Dan zit er vaak bedreiging of agressie al bij. Ik wil niet onnodig reizigers duperen.

Ik ben blij om te lezen dat jij hier goed over nadenkt en ook de belangen van de overige reizigers meeweegt en (dus) ook van je werkgever. Op het traject Amsterdam Zuid - Twello waarop ik regelmatig reis kan een vertraging van een paar minuten met gemak 30+ of 60+ minuten vertraging opleveren en daarmee een volledige vergoeding van de ritprijs. En ik zal niet de enige zijn die die dit terugvraagt. 

Absoluut! Het laatste dat je wil als HC is reizigers duperen. In sommige gevallen kan je echt niet anders, maar gelukkig kan het meestal anders. Maar ja, als de veiligheid in het geding komt wordt het wel een ander verhaal.

Reputatie 3

 

Het laten komen van politie weeg ik goed af. Doe ik echt niet zomaar. Dan zit er vaak bedreiging of agressie al bij. Ik wil niet onnodig reizigers duperen.

Ik ben blij om te lezen dat jij hier goed over nadenkt en ook de belangen van de overige reizigers meeweegt en (dus) ook van je werkgever. Op het traject Amsterdam Zuid - Twello waarop ik regelmatig reis kan een vertraging van een paar minuten met gemak 30+ of 60+ minuten vertraging opleveren en daarmee een volledige vergoeding van de ritprijs. Ik zal ook niet de enige zijn die die dit terugvraagt en gtbv is natuurlijk ook maar een deel van de schade.

Verder heeft NS geen toegang tot de BRP en zelfs incassobureau (Bos) heeft dit niet. Een gerechtsdeurwaarder kan wel in de BRP kijken en dus zijn persoonsgegevens nog steeds heel nuttig, want zonder gegevens kan ook een gerechtsdeurwaarder niet zoeken.

Voor mensen die nieuwsgierig zijn naar wie er toegang tot zijn of haar persoonsgegevens in de BRP heeft gevraagd, tegenwoordig is dit in te zien via Mijn Overheid. Dit is gedeeltelijk op geheim te zetten via de gemeente waar je ingeschreven staat, maar instanties die je gegevens nodig hebben voor het uitvoeren van bepaalde wettelijke taken zullen altijd toegang tot je gegevens houden. Ik heb net even gekeken en bij mij zijn het voornamelijk pensioenfondsen en verder het waterschap, zorgverzekeraar en het Ministerie van Defensie vanwege de dienstplicht die niet afgeschaft maar opgeschort is.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/privacy-en-persoonsgegevens/vraag-en-antwoord/wie-krijgen-mijn-persoonsgegevens-uit-

 

Reputatie 6

 Bij niet betalen gaat de incassopartij van NS je uiteindelijk lastigvallen, bij incorrecte personalia kan men weinig doen.

Daarom mogen wij nog altijd een legitimatiebewijs vorderen. Want we noteren het documentnummer nog steeds. Dus je kan eigenlijk geen incorrecte personalia opgeven. Geef je geen ID? Dan zorg ik dat er assistentie komt van V&S of Politie. Politie is een middel dat wel lastig is en dilemma's geeft. Want politie is er niet gelijk en kan zo +20 opleveren.

ja dat is dus een domme zet geweest van de NS als werkgever van de hc. Nu moet een hc dus de afweging maken om of te wachten op veiligheid en service of te wachten op de politie en in de tussentijd moet je dan ook nog voorkomen dat de zwartrijder toch de benen neemt en dus iedereen in de trein opgesloten houden (vrijheidsberoving?) in de trein als iemand zijn id niet wil tonen.

Vrijheidsberoving door deuren gesloten te houden mag niet zomaar. Dan moet dat op verzoek van hulpdiensten zijn. Zo had ik gisteravond in amsterdam een persoon die mogelijk een mes getrokken heeft in mijn trein. In opdracht van V&S en politie moest ik de deuren van de trein sluiten dus dat heb ik gedaan.

Maar in het geval van het niet tonen van ID voor een Uitstel van Betaling doe ik altijd minstens 1 deur open. Zodat een ieder die dat wil (met uitzondering van de persoon die niet meewerkt) de trein kan verlaten. Bij meerdere treinstellen maak ik de overweging ook altijd of het de moeite waard om die aanpak te doen. Vaak helpen onze machinisten ons dan een handje. Met 2 man er staan en dreigen met politie (en de gevolgen daarvan, want als de politie te pas moet komen ontzeg ik je ook de toegang tot mijn trein voor het belemmeren van mijn werk) werkt vaak al goed genoeg. Het laten komen van politie weeg ik goed af. Doe ik echt niet zomaar. Dan zit er vaak bedreiging of agressie al bij. Ik wil niet onnodig reizigers duperen.

 

 

Zodra de hc's dit consequent gaan doen dan wordt het een grote chaos op het spoor en dan hakt de NS de knoop door dat de hc's gaan verdwijnen van de treinen en er veiligheid en service medewerkers voor terug komen.  Winst voor de NS is dat ze dan eindelijk van de hc's af zijn wat ze overigens al langer willen en dan struikelt de NS weer over het punt dat die allemaal BOA moeten hebben.

Want dat de hc gaat verdwijnen met enkele jaren dat staat voor velen wel vast.

Ja dat is ook waar ik bang voor ben. Het is een kwestie van tijd tot de HC's in ieder geval van de sprinters afgaan. Of dat goed is voor de veiligheid? Ik denk het niet. Maar aangezien er ook genoeg collega's zijn die liever achterin zitten en niks doen vraag ik me af of de grote groep reizigers het verschil zal gaan merken, helaas. Wat mij betreft zou daar per direct verandering in moeten komen, maar dat is een ander onderwerp. Ik weet wel dat collega's de laatste tijd steeds vaker politie laten komen, tot grote gevolgen voor andere reizigers qua overstappen. Maar wij accepteren het gedreig en gedoe niet meer. Het moet eens afgelopen zijn met alle ellende. 

 

 Bij niet betalen gaat de incassopartij van NS je uiteindelijk lastigvallen, bij incorrecte personalia kan men weinig doen.

Daarom mogen wij nog altijd een legitimatiebewijs vorderen. Want we noteren het documentnummer nog steeds. Dus je kan eigenlijk geen incorrecte personalia opgeven. Geef je geen ID? Dan zorg ik dat er assistentie komt van V&S of Politie. Politie is een middel dat wel lastig is en dilemma's geeft. Want politie is er niet gelijk en kan zo +20 opleveren.

Op de visuele kenmerken van het identiteitsbewijs na heb je geen mogelijkheid om de opgave te controleren. Daar gaat het al mank, een namaak is net zo makkelijk gekocht als waar de jongerenkaartjes werden verhandeld. 

 

Op basis van welke gronden mag NS inzage in de GBA vragen om iets te doen met dat documentnummer?

Ik vind dit een goede vraag @Henk_NL en ik moet je eerlijk zeggen dat ik het ook niet precies weet. Waar wij als conducteurs voorheen je naam, geboortedatum, geslacht, documentnummer en geldig tot moesten invullen (misschien wel meer), is nu naam, geboortedatum en documentnummer voldoende. Ook kunnen wij kaartjes schrijven op bankpassen, persoonlijke ovchipkaarten en dergelijke. Er wordt gewerkt aan het afrekenen van de kaartjes op de trein door middel van pin betalingen, maar wanneer dat komt geen idee. Ieder geval, ik weet niet precies hoe het nu zit met documentnummers als toezichthouder. Ik ga deze vraag eens uitzetten, misschien dat iemand mij daar binnen het bedrijf meer over kan vertellen. Mocht ik wat horen, dan laat ik het jou (en de meelezers) uiteraard weten.

 Bij niet betalen gaat de incassopartij van NS je uiteindelijk lastigvallen, bij incorrecte personalia kan men weinig doen.

Daarom mogen wij nog altijd een legitimatiebewijs vorderen. Want we noteren het documentnummer nog steeds. Dus je kan eigenlijk geen incorrecte personalia opgeven. Geef je geen ID? Dan zorg ik dat er assistentie komt van V&S of Politie. Politie is een middel dat wel lastig is en dilemma's geeft. Want politie is er niet gelijk en kan zo +20 opleveren.

Op de visuele kenmerken van het identiteitsbewijs na heb je geen mogelijkheid om de opgave te controleren. Daar gaat het al mank, een namaak is net zo makkelijk gekocht als waar de jongerenkaartjes werden verhandeld. 

 

Op basis van welke gronden mag NS inzage in de GBA vragen om iets te doen met dat documentnummer?

 Bij niet betalen gaat de incassopartij van NS je uiteindelijk lastigvallen, bij incorrecte personalia kan men weinig doen.

Daarom mogen wij nog altijd een legitimatiebewijs vorderen. Want we noteren het documentnummer nog steeds. Dus je kan eigenlijk geen incorrecte personalia opgeven. Geef je geen ID? Dan zorg ik dat er assistentie komt van V&S of Politie. Politie is een middel dat wel lastig is en dilemma's geeft. Want politie is er niet gelijk en kan zo +20 opleveren.

ja dat is dus een domme zet geweest van de NS als werkgever van de hc. Nu moet een hc dus de afweging maken om of te wachten op veiligheid en service of te wachten op de politie en in de tussentijd moet je dan ook nog voorkomen dat de zwartrijder toch de benen neemt en dus iedereen in de trein opgesloten houden (vrijheidsberoving?) in de trein als iemand zijn id niet wil tonen.

Zodra de hc's dit consequent gaan doen dan wordt het een grote chaos op het spoor en dan hakt de NS de knoop door dat de hc's gaan verdwijnen van de treinen en er veiligheid en service medewerkers voor terug komen.  Winst voor de NS is dat ze dan eindelijk van de hc's af zijn wat ze overigens al langer willen en dan struikelt de NS weer over het punt dat die allemaal BOA moeten hebben.

Want dat de hc gaat verdwijnen met enkele jaren dat staat voor velen wel vast.

Reputatie 6

 Bij niet betalen gaat de incassopartij van NS je uiteindelijk lastigvallen, bij incorrecte personalia kan men weinig doen.

Daarom mogen wij nog altijd een legitimatiebewijs vorderen. Want we noteren het documentnummer nog steeds. Dus je kan eigenlijk geen incorrecte personalia opgeven. Geef je geen ID? Dan zorg ik dat er assistentie komt van V&S of Politie. Politie is een middel dat wel lastig is en dilemma's geeft. Want politie is er niet gelijk en kan zo +20 opleveren.

Reputatie 6

Kunnen ze dan nog wel boetes uitschrijven?

Yes, dat mogen ze inderdaad. Ze hebben de BOA-bevoegdheid niet meer, maar functioneren nu als zogezegde toezichthouder, waarbij ze zo goed als dezelfde bevoegdheden hebben.

bovenstaand bericht is van een ns moderator maar dit antwoord is toch hartstikke onjuist?  waarom staat dat er dan nog steeds dat had toch gecorrigeerd moeten worden of in ieder geval voorzien moeten worden van een toevoeging dat dit onjuist is.

Ik vind het woord boete ook niet juist in de term. Wij schrijven een zogeheten Uitstel van Betaling. Dat is een kaartje die je van ons krijgt als je geen geldig vervoerbewijs kan tonen met een wettelijke verhoging van 50 euro. Een boete werd het altijd als je niet betaalde en het bij het CJIB terecht kwam. Het is wat mij betreft dus een kaartje met wettelijke verhoging en geen boete. Want een boete mag uitgeschreven worden door een BOA (denk aan tailgaten etc.). Als veiligheid en service een Uitstel van Betaling opmaakt is het een concept proces-verbaal.

De waarde van het om kunnen zetten in een PV is lange tijd schromelijk overschat. De groep die zich niet af laat schrikken en niet betaalt n.a.v. incassomaatregelen laat zich grotendeels ook niet afschrikken door een (dreigend) PV. Mensen betalen in een vroeg stadium wel of niet, wat je daarna nog doet maakt statistisch gezien amper een verschil. NS is in samenwerking met o.a. Bos Incasso over het algemeen heel pragmatisch geweest met het afboeken van vorderingen die statistisch gezien als oninbaar kunnen worden beschouwd en de volledige afschaffing van UVB's die kunnen worden omgezet in PV's past volledig in dit plaatje. Don't throw good money after bad.

Zelfs in het geval dat de rechter een boete oplegt en de zwartrijder dit uiteindelijk betaalt (en hier zitten we inmiddels al op 0,0XX procent van de reizigers) dan ziet NS hier niets van terug en de 'niet gemiste inkomsten uit afschrikwekkend effect' zijn nihil. NS heeft dit gelukkig ingezien en bespaart zichzelf en daarmee de betalende reiziger en de belastingbetaler bergen met geld. Flex is daarvoor de juiste opstap gebleken.

Er zitten slimme mensen bij NS op het hoofdkantoor met een universitaire achtergrond die hier goed over nagedacht hebben. Dat een select groepje reizigers en medewerkers niet tevreden is met deze benadering hoort er gewoon bij. Niets heeft nu eenmaal alleen voordelen (of nadelen).

Je kunt je verder nog afvragen of er in de huidige tijd, waarin serieuze misdrijven als mishandeling en bedreiging door capaciteitsgebrek in de strafrechtketen zeer regelmatig geseponeerd moeten worden en zedenzaken jarenlang op de plank blijven liggen, tot in het uiterste geval ook sepot, er überhaupt capaciteit van officieren van justitie en rechters vrijgemaakt moet worden voor de strafrechtelijke vervolging van zwartrijders. Maar gelukkig hebben NS en de rechtbank deze vraag al voor ons beantwoord (NEE) en niet uit morele gronden maar puur uit financiële en juridische en niet vanuit de (community) onderbuik 

oftewel een vrijbrief voor zwartrijders die maling hebben aan incassobureau's aangezien de NS in deze blijkbaar weinig doorzet in dit soort zaken.

ze hebben op kantoor blijkbaar niet door dat ze hiermee de medewerkers die deze verhogingen uitschrijven compleet in hun hemd gezet worden.  dan kun je net zo goed stoppen met het uitschrijven van die verhogingen op losse tickets want de NS gaat er toch niet achteraan vanwege de kosten. 

de afweging dat de kosten niet opwegen tegen de opbrengst daar is niet in meegenomen dat ze het eigen personeel in de steek laten met niet doorpakken en dat is een onbetaalbaar iets, steun aan je personeel geven.

het signaal wat de NS hiermee afgeeft is niet meer en niet minder dan reis maar lekker zwart en naar het personeel dat controles en verhogingen uitschrijven gewoon zinloos is.

het zal je werkgever maar zijn ...

De waarde van het om kunnen zetten in een PV is lange tijd schromelijk overschat. De groep die zich niet af laat schrikken en niet betaalt n.a.v. incassomaatregelen laat zich grotendeels ook niet afschrikken door een (dreigend) PV. Mensen betalen in een vroeg stadium wel of niet, wat je daarna nog doet maakt statistisch gezien amper een verschil. NS is in samenwerking met o.a. Bos Incasso over het algemeen heel pragmatisch geweest met het afboeken van vorderingen die statistisch gezien als oninbaar kunnen worden beschouwd en de volledige afschaffing van UVB's die kunnen worden omgezet in PV's past volledig in dit plaatje. Don't throw good money after bad.

Zelfs in het geval dat de rechter een boete oplegt en de zwartrijder dit uiteindelijk betaalt (en hier zitten we inmiddels al op 0,0XX procent van de reizigers) dan ziet NS hier niets van terug en de 'niet gemiste inkomsten uit afschrikwekkend effect' zijn nihil. NS heeft dit gelukkig ingezien en bespaart zichzelf en daarmee de betalende reiziger en de belastingbetaler bergen met geld. Flex is daarvoor de juiste opstap gebleken.

Er zitten slimme mensen bij NS op het hoofdkantoor met een universitaire achtergrond die hier goed over nagedacht hebben. Dat een select groepje reizigers en medewerkers niet tevreden is met deze benadering hoort er gewoon bij. Niets heeft nu eenmaal alleen voordelen (of nadelen).

Je kunt je verder nog afvragen of er in de huidige tijd, waarin serieuze misdrijven als mishandeling en bedreiging door capaciteitsgebrek in de strafrechtketen zeer regelmatig geseponeerd moeten worden en zedenzaken jarenlang op de plank blijven liggen, tot in het uiterste geval ook sepot, er überhaupt capaciteit van officieren van justitie en rechters vrijgemaakt moet worden voor de strafrechtelijke vervolging van zwartrijders. Maar gelukkig hebben NS en de rechtbank deze vraag al voor ons beantwoord (NEE) en niet uit morele gronden maar puur uit financiële en juridische en niet vanuit de (community) onderbuik 

Juist vanwege o.a. de morele gronden lijkt het me een prima idee. Laat V&S in koppels maar PV's schrijven. Dat lijkt me een stuk verstandiger dan dat het de andere richting opgaat, waar met maar zit te sturen op extra middelen voor de BOA. Mij lijkt het onverstandig om een HC in zijn/haar eentje met peperspray, handboeien en een wapenstok 's avonds de trein te managen. Ik zie de krantenkoppen al!

“Vrouwelijke HC beroofd van wapenstok en pepperspray door 3 jongeren. Ze had niet eens door wat er gebeurde!”

 

 

Ik reageer hier bewust nu niet op, omdat ik al tegen de limieten aanloop en dat zaken niet goed geregeld zijn. 

we zullen gaan zien wat de uitwerking is van het afschaffen van de BOA voor hc's en daar feitelijk niets tegenover zetten om te voorkomen dat het gespuis de treinen overneemt.

de hc kan nu weinig meer doen zonder BOA en dat zal zeker merkbaar gaan worden voor de reizigers is mijn verwachting en als reiziger wil ik veilig kunnen reizen en niet het gevoel hebben dat ik in een achterbuurt loop terwijl ik in de trein zit.

als het nog meer achteruit gaat dan prefereren mensen steeds meer de auto boven de trein en dat lost dan wel weer Koolmees zijn probleem op van de drukke spits.

Reputatie 3

Je vult in wat mijn gevoel zou zijn, en dat stel ik niet op prijs. 

Tja, zo gaat dat in discussies. Soms worden gevoelens ingevuld. Dat gaat bewust en onbewust en soms wordt dat bewust gecommuniceerd of niet en dat wordt niet altijd op prijs gesteld. Ik stel je bijdragen erg op prijs, ook als ik op ongeprijsde wijze gevoelens heb ingevuld 

Reputatie 7

Maar gaat het statistisch gezien toch niet ineens veel duurder worden als het zwartrijdersvolk nu ook weet, dat ze willekeurige naam- en adresgegevens kunnen geven ?

Heeft de conducteur nu nog de bevoegdheid om een identiteitskaart op te eisen (of te vragen of op te vorderen… enfin, u weet wel...) ? 

Badge +3

Zijdelings gerelateerd… als het geen fake nieuws is:

Nadat overlast en criminaliteit vanwege het #AZC #Cranendonck een ondernemersechtpaar teveel wordt en stopt met hun supermarkt is de NS er eveneens klaar mee. Ondanks dagelijks 8 beveiligers op het stationnetje overwegen ze de dienstregeling in #Maarheeze te schrappen.

Je vult in wat mijn gevoel zou zijn, en dat stel ik niet op prijs. Ik ben geen enorm voorstander van de BOA-bevoegdheid voor HC, en heb ook een vrij sterke mening (die ik hier niet per se altijd deel) over de manier waarop opleiding en organisatie waren geregeld. Ik probeer alleen wel te omschrijven wat het verschil nu is, want daar ging het de laatste paar berichten over.

 

In de tijd dat ik er (geautomatiseerd) tegen moest praten was het de GBA, met zicht op mGBA. Dat blijft dan soms zo hangen. 😉

Reputatie 3

 Zo is er momenteel geen mogelijkheid meer om foutieve personalia na te gaan in de GBA.

Dat is dus precies wat ik bedoel. Het af kunnen dwingen van correcte persoonsgegevens in de trein d.m.v. BOA-bevoegdheden kost uiteindelijk een veelvoud van wat het NS (en ook de rest van de maatschappij) oplevert. Dat voelt niet altijd rechtvaardig, dat kan ik begrijpen.

​​​​​​Het is sinds 2014 trouwens de Basisregistratie Personen en niet meer de GBA. 😉

Het verschil zit niet per se in het afdwingen van betalingen, maar ook in de bijkomende middelen. Zo is er momenteel geen mogelijkheid meer om foutieve personalia na te gaan in de GBA.

 

Ik ben overigens geen tegenstander van het idee de BOA-bevoegdheid af te schaffen, ik had zo mijn mening over de opleiding en instructie, maar vind de uitwerking i.c.m. andere maatregelen ongelukkig.

Reputatie 3

De waarde van het om kunnen zetten in een PV is lange tijd schromelijk overschat. De groep die zich niet af laat schrikken en niet betaalt n.a.v. incassomaatregelen laat zich grotendeels ook niet afschrikken door een (dreigend) PV. Mensen betalen in een vroeg stadium wel of niet, wat je daarna nog doet maakt statistisch gezien amper een verschil. NS is in samenwerking met o.a. Bos Incasso over het algemeen heel pragmatisch geweest met het afboeken van vorderingen die statistisch gezien als oninbaar kunnen worden beschouwd en de volledige afschaffing van UVB's die kunnen worden omgezet in PV's past volledig in dit plaatje. Don't throw good money after bad.

Zelfs in het geval dat de rechter een boete oplegt en de zwartrijder dit uiteindelijk betaalt (en hier zitten we inmiddels al op 0,0XX procent van de reizigers) dan ziet NS hier niets van terug en de 'niet gemiste inkomsten uit afschrikwekkend effect' zijn nihil. NS heeft dit gelukkig ingezien en bespaart zichzelf en daarmee de betalende reiziger en de belastingbetaler bergen met geld. Flex is daarvoor de juiste opstap gebleken.

Er zitten slimme mensen bij NS op het hoofdkantoor met een universitaire achtergrond die hier goed over nagedacht hebben. Dat een select groepje reizigers en medewerkers niet tevreden is met deze benadering hoort er gewoon bij. Niets heeft nu eenmaal alleen voordelen (of nadelen).

Je kunt je verder nog afvragen of er in de huidige tijd, waarin serieuze misdrijven als mishandeling en bedreiging door capaciteitsgebrek in de strafrechtketen zeer regelmatig geseponeerd moeten worden en zedenzaken jarenlang op de plank blijven liggen, tot in het uiterste geval ook sepot, er überhaupt capaciteit van officieren van justitie en rechters vrijgemaakt moet worden voor de strafrechtelijke vervolging van zwartrijders. Maar gelukkig hebben NS en de rechtbank deze vraag al voor ons beantwoord (NEE) en niet uit morele gronden maar puur uit financiële en juridische en niet vanuit de (community) onderbuik 

Correct, het is nu geen concept PV meer wat later daadwerkelijk PV kan worden en in de bus komt als een Strafbeschikking (S-brief van CJIB). Het is een civielrechtelijke procedure waar een wettelijke verhoging (conform Bp2000) aan ten grondslag ligt. Bij niet betalen gaat de incassopartij van NS je uiteindelijk lastigvallen, bij incorrecte personalia kan men weinig doen.

bovenstaand bericht is van een ns moderator maar dit antwoord is toch hartstikke onjuist?  waarom staat dat er dan nog steeds dat had toch gecorrigeerd moeten worden of in ieder geval voorzien moeten worden van een toevoeging dat dit onjuist is.

Het klopt in zoverre dat de conducteurs het nu als toezichthouder moeten doen. Dat waren ze altijd al, maar nu is er geen extra pakket BOA bovenop. Dat ze praktisch dezelfde bevoegdheden zouden hebben is pertinent onjuist.

 

Het toezichthouder zijn is niks nieuws, als de conducteurs geen toezichthouder Wp2000 waren geweest, mochten ze uberhaupt geen kaartcontrole doen.

maar een boete is juridisch en dat mogen ze niet meer, ik begrijp dat ze dus alleen nog een verhoging mogen uitschrijven en dat is toch iets anders dan een boete.

 

slechte zaak dus dat de kennis hier niet toereikend is en dat zo'n antwoord dan ook nog blijft staan en niet aangepast of verwijderd wordt.

zo overtreden ze de eigen regels van de community ook nog eens.

Reputatie 7
Badge

als de conducteurs geen toezichthouder Wp2000 waren geweest, mochten ze uberhaupt geen kaartcontrole doen.

Een BOA voor het OV is toch belast met het opspren van bepaalde strafbare feiten, waaronder zwartrijden? Dat geeft toch ook een bevoegdheid om vervoersbewijzen te controleren, lijkt mij?

bovenstaand bericht is van een ns moderator maar dit antwoord is toch hartstikke onjuist?  waarom staat dat er dan nog steeds dat had toch gecorrigeerd moeten worden of in ieder geval voorzien moeten worden van een toevoeging dat dit onjuist is.

Het klopt in zoverre dat de conducteurs het nu als toezichthouder moeten doen. Dat waren ze altijd al, maar nu is er geen extra pakket BOA bovenop. Dat ze praktisch dezelfde bevoegdheden zouden hebben is pertinent onjuist.

 

Het toezichthouder zijn is niks nieuws, als de conducteurs geen toezichthouder Wp2000 waren geweest, mochten ze uberhaupt geen kaartcontrole doen.

Reageer