BOA bevoegdheid conducteurs


Badge +3

Omdat onderstaand topic gesloten is maar even zo:

Zag ik net deze voorbij komen https://twitter.com/NS_online/status/1670462817290387457

Hi! Onze conducteurs zijn geen BOA's meer. Ondanks dat onze medewerkers de reis zo veilig mogelijk proberen te maken worden deze niet specifiek getraind op het herkennen van zakkenrollers. Zie je een onveilige situatie in de trein, SMS dan naar 06 13 18 13 18. ^LZ

Heb ik wat gemist? 🤔🙄


134 reacties

Ik mis mijn BOA bevoegdheid nog elke dag. Ik ga hier verder niet op in, aangezien ik mij verre van gesteund voelt door mijn eigen werkgever en ik geen behoefte heb om hier verder op in te gaan.

Ik reageer hier bewust nu niet op, omdat ik al tegen de limieten aanloop en dat zaken niet goed geregeld zijn. 

Reputatie 7

Ik vermoed dat de gevolgen van het afschaffen van de BOA zowel door de NS als door een deel van de collega's (de 'voor-stemmers’) is onderschat. Ik hoor de laatste weken veel geklaag over de toegenomen problematiek en de grimmige sfeer op de trein die alsmaar slechter lijkt te worden. 'Tuig’ is immers allang en breed op de hoogte dat de HC weinig mogelijkheden meer heeft tot doorpakken.

Als je de BOA-bevoegdheden afschaft voor HC moet je daar, op zijn minst, een serieus leger V&S tegenover zetten, inclusief LIST die mobiel zijn. 
 

Op deze manier kan je de HC beter afschaffen, hoe zeer ik Loes en collegae ook hun baan gun. 

Aangezien ik het gisteren weer aan de stok heb gehad met zwartrijders, die ik tijdens een ingangscontrole betrapte, dan krijg je nog de kans om buiten de trein je kaartje te fixen. Ik blijf niet wachten, dus dan probeert men het te traineren. Na denk ik voor 20x voor racist te zijn uitgemaakt, reizigers die bij de zwartrijders hoorde, mij gewoon gaan aanraken, de deur open willen houden om hun maten toch mee te krijgen en het gore lef hebben om aan de noodrem te trekken om alsnog hun zin te krijgen, tegen de ramen rammen en doodleuk verder gaan met schelden is voor mij heel ver over de grens heen van een incident. 

Afgelopen dinsdag ook een reiziger geweigerd tijdens een ingangscontrole, verkeerd kaartje, die heeft neus tegen neus gestaan met mij en een half uur later zit ie prinsheerlijk met nog steeds het verkeerde kaartje ook nog in de 1e klas. Ook dat was geen leuk incident en je vraagt je af, als ik dit hierboven lees, hoever gaan we nog met tolereren? Ik ben er klaar mee en dit gedrag moet gaan stoppen. Het is een maatschappelijk probleem, maar je ziet het in alle bevolkingsgroepen terugkomen.

Reputatie 7
Badge +3

@West Dat vermoeden heb ik dus ook. Tegelijkertijd zie ik ook de problemen van het continueren van de BOA-bevoegdheid. Maar het lijkt nu alsof NS oude schoenen heeft weggegooid zonder nieuwe te kopen. 

Een heuse enquete die iedereen van elke functie kon invullen, dus zeer representatief, not.

Voro zover mijn informatie gaat is het voorstel tijdens corona vanuit het management geweest en is de OR toen tegen dit voorstel ingegaan. In die tijd waren er inderdaad Hc's voor het voorstel omdat ze dan geen examens meer hadden in de x jaar voor de BOA en het risico op ontslag bij het 2x zakken voor het examen was dan weg. Dus ja, die groep Hc's zal voor gestemd hebben, maar een enquete van 2015 is toch niet meer representatief in 2023?

Overigens is de achterliggende reden voor het management puur bezuinigen op kosten, dat zou geen afweging mogen zijn voor een stuk veiligheid op de trein,

Maar als dit soort beslissingen in handen van het personeel wordt gelegd d.m.v. een enquete dan is het management blijkbaar niet capabel om zulke beslissingen en de gevolgen voor de toekomst te overzien. Daarbij is het management wel degene die uiteindelijk de beslissing neemt en niet het personeel of de vakbond.

De trein wordt meer en meer een vrijstaat. Het management is echt het spoor bijster om de puinhoop om te zetten naar een gedegen bedrijf voor spoorvervoer.

Reputatie 6

Ik mis mijn BOA bevoegdheid nog elke dag. Ik ga hier verder niet op in, aangezien ik mij verre van gesteund voelt door mijn eigen werkgever en ik geen behoefte heb om hier verder op in te gaan.

Zelfde verhaal voor mij!

https://www.nu.nl/binnenland/6270243/ns-topman-roept-ministeries-op-geweld-tegen-personeel-tegen-te-gaan.html

Het is natuurlijk nooit goed te praten, en terecht dat er geklaagd wordt. Maar het komt wel een beetje hypocriet over in het licht van het onderwerp van dit topic.

Het hele controlesysteem bij NS is nog steeds georganiseerd alsof het 1950 is. In iedere trein een of twee conducteurs die bakken met geld kosten maar vrijwel niet controleren, nog steeds geen poortjes op 75% van de stations, een veel te complex tariefsysteem dat veel mensen niet snappen, frauduleuze etickets, oeverloze coulance voor wie geen kaartje heeft, etc.

Wat nodig is: geen vaste conducteurs meer op sprinters maar controle door vliegende V&S ploegen met boa-bevoegheid, poortjes op alle stations, geen coulance meer voor mensen zonder kaartje, een drastische versimpeling van het tariefsysteem, etc.

Oproepen van polderkampioen Koolmees om weer extra subsidie voor nog meer nauwelijks werkend personeel (wat er sowieso niet is) is geen oplossing zolang het bedrijf zelf weigert intern ook maar iets te veranderen.

Overigens praten we volgens bovenstaand bericht over 2-3 incidenten per dag op 1 miljoen reizigers. Ieder incident is er een teveel maar dit is natuurlijk ook weer geen noodsituatie. Zeker niet in het licht van de desastreuze dienstverlening door de overvolle treinen en de stortvloed aan storingen die de reizigers dagelijks voor hun kiezen krijgen.

Reputatie 7
Badge +3

Poortjes werken niet. Vrijwel ieder ander land in Europa toont dit aan door ze niet te gebruiken, en het doet niks af aan de veiligheid in het OV. Het is en blijft zinloos, maar speelt NS in de hand omdat arbeid ( = veiligheid, service) natuurlijk veel te duur is. Daarom noemen ze het ook V&S - een slappe poging om het gebrek aan conducteurs een beetje te maskeren met BOA's.

Poortjes helpen wel degelijk. Maar dan in combinatie met toezicht bij de poortjes. In Engeland is dat heel gebruikelijk. 
Alleen maar poortjes neerzetten zonder toezicht is Nederlandse naïviteit. 

De waarde van het om kunnen zetten in een PV is lange tijd schromelijk overschat. De groep die zich niet af laat schrikken en niet betaalt n.a.v. incassomaatregelen laat zich grotendeels ook niet afschrikken door een (dreigend) PV. Mensen betalen in een vroeg stadium wel of niet, wat je daarna nog doet maakt statistisch gezien amper een verschil. NS is in samenwerking met o.a. Bos Incasso over het algemeen heel pragmatisch geweest met het afboeken van vorderingen die statistisch gezien als oninbaar kunnen worden beschouwd en de volledige afschaffing van UVB's die kunnen worden omgezet in PV's past volledig in dit plaatje. Don't throw good money after bad.

Zelfs in het geval dat de rechter een boete oplegt en de zwartrijder dit uiteindelijk betaalt (en hier zitten we inmiddels al op 0,0XX procent van de reizigers) dan ziet NS hier niets van terug en de 'niet gemiste inkomsten uit afschrikwekkend effect' zijn nihil. NS heeft dit gelukkig ingezien en bespaart zichzelf en daarmee de betalende reiziger en de belastingbetaler bergen met geld. Flex is daarvoor de juiste opstap gebleken.

Er zitten slimme mensen bij NS op het hoofdkantoor met een universitaire achtergrond die hier goed over nagedacht hebben. Dat een select groepje reizigers en medewerkers niet tevreden is met deze benadering hoort er gewoon bij. Niets heeft nu eenmaal alleen voordelen (of nadelen).

Je kunt je verder nog afvragen of er in de huidige tijd, waarin serieuze misdrijven als mishandeling en bedreiging door capaciteitsgebrek in de strafrechtketen zeer regelmatig geseponeerd moeten worden en zedenzaken jarenlang op de plank blijven liggen, tot in het uiterste geval ook sepot, er überhaupt capaciteit van officieren van justitie en rechters vrijgemaakt moet worden voor de strafrechtelijke vervolging van zwartrijders. Maar gelukkig hebben NS en de rechtbank deze vraag al voor ons beantwoord (NEE) en niet uit morele gronden maar puur uit financiële en juridische en niet vanuit de (community) onderbuik 

oftewel een vrijbrief voor zwartrijders die maling hebben aan incassobureau's aangezien de NS in deze blijkbaar weinig doorzet in dit soort zaken.

ze hebben op kantoor blijkbaar niet door dat ze hiermee de medewerkers die deze verhogingen uitschrijven compleet in hun hemd gezet worden.  dan kun je net zo goed stoppen met het uitschrijven van die verhogingen op losse tickets want de NS gaat er toch niet achteraan vanwege de kosten. 

de afweging dat de kosten niet opwegen tegen de opbrengst daar is niet in meegenomen dat ze het eigen personeel in de steek laten met niet doorpakken en dat is een onbetaalbaar iets, steun aan je personeel geven.

het signaal wat de NS hiermee afgeeft is niet meer en niet minder dan reis maar lekker zwart en naar het personeel dat controles en verhogingen uitschrijven gewoon zinloos is.

het zal je werkgever maar zijn ...

De UVB valt voor de HC tegenwoordig onder het Civiele Recht, is bij de HC geen concept proces verbaal meer.

Thanks voor de bevestiging Loes, ben nog niet helemaal vergeten hoe het werkt dus 😁 Daarmee heeft het wel een heel andere waarde en aanpak bij uitblijven betaling dus.

“Onder bezwaar” betalen klinkt heel interessant, maar is verlies van je enige pressiemiddel. Zie daarna je geld nog maar eens terug te krijgen. 

@Henkpeetersen  Dit is het enige wat een Hc nu nog kan en inderdaad schuift de NS nu de verantwoording weer terug naar de Politie nadat het eerder naar de NS is geschoven.

In mijn ogen zal de politiek een keuze moeten maken wie verantwoordelijkheid draagt voor handhaving in de trein en op welke manier, dat een spoorvervoerder nu zomaar kan besluiten te stoppen met BOA en daarmee de problemen op een ander zijn bord te leggen verbaast mij.

Vanuit het oogpunt van de Hc geef ik ze gelijk dat ze een trein stil zetten in afwachting van de Politie bij incidenten omdat ze zelf niets meer kunnen.

 Bij niet betalen gaat de incassopartij van NS je uiteindelijk lastigvallen, bij incorrecte personalia kan men weinig doen.

Daarom mogen wij nog altijd een legitimatiebewijs vorderen. Want we noteren het documentnummer nog steeds. Dus je kan eigenlijk geen incorrecte personalia opgeven. Geef je geen ID? Dan zorg ik dat er assistentie komt van V&S of Politie. Politie is een middel dat wel lastig is en dilemma's geeft. Want politie is er niet gelijk en kan zo +20 opleveren.

Op de visuele kenmerken van het identiteitsbewijs na heb je geen mogelijkheid om de opgave te controleren. Daar gaat het al mank, een namaak is net zo makkelijk gekocht als waar de jongerenkaartjes werden verhandeld. 

 

Op basis van welke gronden mag NS inzage in de GBA vragen om iets te doen met dat documentnummer?

@iMark  Zoals bij het treinpersoneel van de NS altijd gezegd wordt, als het management iets voor ogen heeft dan komt elk uitgevoerd onderzoek of elke proef daar ook exact op uit. Ook al zien we in de praktijk wat anders.

Wat ik nog mee gekregen heb is dat de NS vooral gekeken heeft naar het aantal combibonnen welke uitgeschreven werden door de Hc's en dat waren er t.o.v. het aantal Hc's weinig.

Wat ik uit de wandelgangen hoorde is onderstaand, ik kan dus niet instaan voor de waarheid hiervan maar er zal zeker wat van kloppen:

De aantallen zijn mede beïnvloed omdat ze wel eens verscheurd werden door het management en geregeld terug gingen naar de Hc omdat ze dan niet goed ingevuld waren en verbeteringen nodig waren.

V&S werd ook gebruikt om de combibon te verwerken voor zover het niet nodig was dat ze getuige waren van een voorval. Iemand zonder kaartje kon dus overgedragen worden op een station met V&S en kreeg dan een bon van V&S en niet van de Hc.

Andere redenen:

Een Hc moest die combibon tussen het andere werk door schrijven, dus op sprinters was het al lastig voor een Hc alleen om dat te doen tussen de stations in. Om die reden heb ik meerdere keren de taken van de Hc waar genomen op een sprinter, zowel als machinist van de trein als passagierend machinist.

De Hc had geen mogelijkheid voor een digitale combibon, als dat wel mogelijk was gemaakt door de NS dan was er veel meer geschreven.

En ook het feit dat het flink wat werk is om zo'n bon te schrijven en dit vaak tijdens de pauzes gedaan moest worden omdat in de trein schrijven niet zo heel lekker gaat, werd het vaak achterwege gelaten. Een Hc kreeg geen extra tijd voor zijn/haar administratie af te werken na de dienst.

Correct, het wordt dan een zaak op basis van Wp/Bp2000 uitgeschreven door een toezichthouder Wp2000, in plaats van een CJIB-strafzaak. Overigens probeerde NS dat al langer, want in eerste instantie ging ze je met haar eigen incassobureau bestoken. Reden is natuurlijk dat bij een CJIB-zaak het geld niet naar NS gaat. Gemeenten zijn om die reden ook creatief met parkeren. 
 

In vroegere jaren werkte dit ook zo, tot de komst van de BOA. En op de HSL heeft men dit ook nog lang toegepast, tot de 1100 Den Haag-Eindhoven over de HSL ging en er een pool binnenlandse HC op de HSL ging werken. Toen is, met het nodige verzet, besloten om de trainmanagers ook BOA te maken. 

wat mij betreft is de toleratie hiervan “0,0” maar dan blijft de vraag welke heldere directeur schaft de boa af voor de hc's?

dit is het zelf over je afroepen van een hele grote berg ellende, en uiteraard is het onmenselijk om zo je werk te moeten doen Loes.

zo zou het gewoon niet mogen zijn om dagelijks met dit soort dingen geconfronteerd te worden, gewoon lik op stuk beleid zoals vroeger het geval was en geen coulance meer als je belt met de ns.

ik zie een staking aankomen vanwege de omstandigheden waar nu onder gewerkt moet worden en waar een hc eigenlijk niets kan om dit tegen te gaan. en dat alleen omdat er een paar mensen op kantoor zitten die denken dat het handig is om geld te besparen door de boa af te schaffen voor de hc's.

Reputatie 7
Badge

Had een reactie getikt, maar besef me net dat dit topic me iets teveel energie kost.

====

Reputatie 7
Badge +3

https://www.nu.nl/binnenland/6270243/ns-topman-roept-ministeries-op-geweld-tegen-personeel-tegen-te-gaan.html

Het is natuurlijk nooit goed te praten, en terecht dat er geklaagd wordt. Maar het komt wel een beetje hypocriet over in het licht van het onderwerp van dit topic.

Reputatie 6

 Bij niet betalen gaat de incassopartij van NS je uiteindelijk lastigvallen, bij incorrecte personalia kan men weinig doen.

Daarom mogen wij nog altijd een legitimatiebewijs vorderen. Want we noteren het documentnummer nog steeds. Dus je kan eigenlijk geen incorrecte personalia opgeven. Geef je geen ID? Dan zorg ik dat er assistentie komt van V&S of Politie. Politie is een middel dat wel lastig is en dilemma's geeft. Want politie is er niet gelijk en kan zo +20 opleveren.

ja dat is dus een domme zet geweest van de NS als werkgever van de hc. Nu moet een hc dus de afweging maken om of te wachten op veiligheid en service of te wachten op de politie en in de tussentijd moet je dan ook nog voorkomen dat de zwartrijder toch de benen neemt en dus iedereen in de trein opgesloten houden (vrijheidsberoving?) in de trein als iemand zijn id niet wil tonen.

Vrijheidsberoving door deuren gesloten te houden mag niet zomaar. Dan moet dat op verzoek van hulpdiensten zijn. Zo had ik gisteravond in amsterdam een persoon die mogelijk een mes getrokken heeft in mijn trein. In opdracht van V&S en politie moest ik de deuren van de trein sluiten dus dat heb ik gedaan.

Maar in het geval van het niet tonen van ID voor een Uitstel van Betaling doe ik altijd minstens 1 deur open. Zodat een ieder die dat wil (met uitzondering van de persoon die niet meewerkt) de trein kan verlaten. Bij meerdere treinstellen maak ik de overweging ook altijd of het de moeite waard om die aanpak te doen. Vaak helpen onze machinisten ons dan een handje. Met 2 man er staan en dreigen met politie (en de gevolgen daarvan, want als de politie te pas moet komen ontzeg ik je ook de toegang tot mijn trein voor het belemmeren van mijn werk) werkt vaak al goed genoeg. Het laten komen van politie weeg ik goed af. Doe ik echt niet zomaar. Dan zit er vaak bedreiging of agressie al bij. Ik wil niet onnodig reizigers duperen.

 

 

Zodra de hc's dit consequent gaan doen dan wordt het een grote chaos op het spoor en dan hakt de NS de knoop door dat de hc's gaan verdwijnen van de treinen en er veiligheid en service medewerkers voor terug komen.  Winst voor de NS is dat ze dan eindelijk van de hc's af zijn wat ze overigens al langer willen en dan struikelt de NS weer over het punt dat die allemaal BOA moeten hebben.

Want dat de hc gaat verdwijnen met enkele jaren dat staat voor velen wel vast.

Ja dat is ook waar ik bang voor ben. Het is een kwestie van tijd tot de HC's in ieder geval van de sprinters afgaan. Of dat goed is voor de veiligheid? Ik denk het niet. Maar aangezien er ook genoeg collega's zijn die liever achterin zitten en niks doen vraag ik me af of de grote groep reizigers het verschil zal gaan merken, helaas. Wat mij betreft zou daar per direct verandering in moeten komen, maar dat is een ander onderwerp. Ik weet wel dat collega's de laatste tijd steeds vaker politie laten komen, tot grote gevolgen voor andere reizigers qua overstappen. Maar wij accepteren het gedreig en gedoe niet meer. Het moet eens afgelopen zijn met alle ellende. 

 

 Bij niet betalen gaat de incassopartij van NS je uiteindelijk lastigvallen, bij incorrecte personalia kan men weinig doen.

Daarom mogen wij nog altijd een legitimatiebewijs vorderen. Want we noteren het documentnummer nog steeds. Dus je kan eigenlijk geen incorrecte personalia opgeven. Geef je geen ID? Dan zorg ik dat er assistentie komt van V&S of Politie. Politie is een middel dat wel lastig is en dilemma's geeft. Want politie is er niet gelijk en kan zo +20 opleveren.

Op de visuele kenmerken van het identiteitsbewijs na heb je geen mogelijkheid om de opgave te controleren. Daar gaat het al mank, een namaak is net zo makkelijk gekocht als waar de jongerenkaartjes werden verhandeld. 

 

Op basis van welke gronden mag NS inzage in de GBA vragen om iets te doen met dat documentnummer?

Ik vind dit een goede vraag @Henk_NL en ik moet je eerlijk zeggen dat ik het ook niet precies weet. Waar wij als conducteurs voorheen je naam, geboortedatum, geslacht, documentnummer en geldig tot moesten invullen (misschien wel meer), is nu naam, geboortedatum en documentnummer voldoende. Ook kunnen wij kaartjes schrijven op bankpassen, persoonlijke ovchipkaarten en dergelijke. Er wordt gewerkt aan het afrekenen van de kaartjes op de trein door middel van pin betalingen, maar wanneer dat komt geen idee. Ieder geval, ik weet niet precies hoe het nu zit met documentnummers als toezichthouder. Ik ga deze vraag eens uitzetten, misschien dat iemand mij daar binnen het bedrijf meer over kan vertellen. Mocht ik wat horen, dan laat ik het jou (en de meelezers) uiteraard weten.

De NS wil toch van zijn hc’s af, langzaam wordt het functie pakket uitgekleed. Nu de BOA er af, binnenkort gaat de machinist de deuren sluiten vanuit de cabine en dan is de hc overbodig.

 

Gevolg, minder reizigers in de treinen omdat het onveilig is om met de trein te reizen.

En de oorzaak hiervan ligt bij de hc’s die hun werk niet deden en doen maar netflix filmpjes kijken of een boek lezen in de achterste cabine. Triest voor de paar hc’s die wel hun werk doen zoals van ze verwacht mag worden, die zijn de dupe van hun luie collega's.

Reputatie 6

 

Het laten komen van politie weeg ik goed af. Doe ik echt niet zomaar. Dan zit er vaak bedreiging of agressie al bij. Ik wil niet onnodig reizigers duperen.

Ik ben blij om te lezen dat jij hier goed over nadenkt en ook de belangen van de overige reizigers meeweegt en (dus) ook van je werkgever. Op het traject Amsterdam Zuid - Twello waarop ik regelmatig reis kan een vertraging van een paar minuten met gemak 30+ of 60+ minuten vertraging opleveren en daarmee een volledige vergoeding van de ritprijs. En ik zal niet de enige zijn die die dit terugvraagt. 

Absoluut! Het laatste dat je wil als HC is reizigers duperen. In sommige gevallen kan je echt niet anders, maar gelukkig kan het meestal anders. Maar ja, als de veiligheid in het geding komt wordt het wel een ander verhaal.

Reageer