Het valt me de laatste maanden op (zowel vóór als ná ingang van de nieuwe dienstregeling) dat de reisplanner structureel reisopties met lijnbussen verbergt bij het plannen van een reis tussen treinstations op langere afstanden. Dit heb ik herhaaldelijk opgemerkt bij de laatste reisoptie vanuit het zuiden van het land naar Apeldoorn op zondag t/m donderdag.
Casus:
Vanaf 's-Hertogenbosch wordt netjes getoond: vertrek 23:23 per IC (afkomstig uit Roosendaal) naar Arnhem, overstap van 24 minuten op bus 302, aankomst 1:16 te Apeldoorn. Ook bij vertrek van dichterbij gelegen stations (zoals Oss) wordt deze reisoptie getoond.
Vanaf Breda vertrekt exact dezelfde IC om 22:50 naar Arnhem, maar wordt deze reisoptie toch niet getoond; volgens de planner moet je uiterlijk om 22:20 vertrekken om Apeldoorn nog te halen. Ook bij vertrek vanaf verder gelegen stations (zoals Roosendaal, Vlissingen of Maastricht) wordt deze optie niet getoond.
Opvallende randgevallen:
Het lijkt enigszins willekeurig vanaf welke afstand de reisoptie wel/niet wordt getoond. Vanaf Tilburg en (met overstap) Eindhoven wordt deze reisoptie de ene dag wel, de andere dag niet getoond.
En nog interessanter: wanneer de eindbestemming niet treinstation Apeldoorn maar bushalte 'Apeldoorn, Station' (of een andere halte/locatie in Apeldoorn) is, wordt deze reisoptie op alle afstanden wél getoond!
De prangende vraag:
Waarom doet dit verschijnsel zich voor? En kan dit probleem verholpen worden?
Niet alleen is het onhandig dat de planner niet alle reisopties toont, ook voor het geldig maken van reizigersrechten (zoals thuisbrengplicht wanneer de laatste reisoptie van de dag mislukt door vertraging/uitval) kan van belang zijn of een reisadvies wel/niet in de planner staat.
[complotmodus] Of is dit een bewuste strategie van NS om (laatste) reisopties op langere afstanden te verbergen, om zo de kans te verkleinen op het moeten nakomen van reizigersrechten? [/complotmodus]
Beste antwoord door Daniël NS
Bekijk origineel