beantwoord

Planner verbergt op lange afstand reisoptie met bus tussen treinstations

  • 19 January 2024
  • 22 reacties
  • 651 Bekeken

Badge

Het valt me de laatste maanden op (zowel vóór als ná ingang van de nieuwe dienstregeling) dat de reisplanner structureel reisopties met lijnbussen verbergt bij het plannen van een reis tussen treinstations op langere afstanden. Dit heb ik herhaaldelijk opgemerkt bij de laatste reisoptie vanuit het zuiden van het land naar Apeldoorn op zondag t/m donderdag.

 

Casus:

Vanaf 's-Hertogenbosch wordt netjes getoond: vertrek 23:23 per IC (afkomstig uit Roosendaal) naar Arnhem, overstap van 24 minuten op bus 302, aankomst 1:16 te Apeldoorn. Ook bij vertrek van dichterbij gelegen stations (zoals Oss) wordt deze reisoptie getoond.

Vanaf Breda vertrekt exact dezelfde IC om 22:50 naar Arnhem, maar wordt deze reisoptie toch niet getoond; volgens de planner moet je uiterlijk om 22:20 vertrekken om Apeldoorn nog te halen. Ook bij vertrek vanaf verder gelegen stations (zoals Roosendaal, Vlissingen of Maastricht) wordt deze optie niet getoond.

 

Opvallende randgevallen:

Het lijkt enigszins willekeurig vanaf welke afstand de reisoptie wel/niet wordt getoond. Vanaf Tilburg en (met overstap) Eindhoven wordt deze reisoptie de ene dag wel, de andere dag niet getoond.

En nog interessanter: wanneer de eindbestemming niet treinstation Apeldoorn maar bushalte 'Apeldoorn, Station' (of een andere halte/locatie in Apeldoorn) is, wordt deze reisoptie op alle afstanden wél getoond!

 

De prangende vraag:

Waarom doet dit verschijnsel zich voor? En kan dit probleem verholpen worden?

Niet alleen is het onhandig dat de planner niet alle reisopties toont, ook voor het geldig maken van reizigersrechten (zoals thuisbrengplicht wanneer de laatste reisoptie van de dag mislukt door vertraging/uitval) kan van belang zijn of een reisadvies wel/niet in de planner staat.

[complotmodus] Of is dit een bewuste strategie van NS om (laatste) reisopties op langere afstanden te verbergen, om zo de kans te verkleinen op het moeten nakomen van reizigersrechten? [/complotmodus]

icon

Beste antwoord door Daniël NS 17 March 2024, 14:47

Bekijk origineel

22 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Je kunt lijnbussen te zien krijgen als je alle reisopties aan hebt staan. Of krijg je dan ook niet allemaal te zien? NS zal de snelste reisoptie tonen.

NS heeft alleen thuisbrengplicht als je niet meer met de laatste trein thuis kunt komen. Daarvoor moet je alleen trein hebben aanstaan. Als jij vertraging oploopt door een andere vervoerder geldt die plicht niet. Net als je alleen geld terug kunt krijgen bij vertraging als vertraging alleen bij NS was.

Reputatie 7
Badge +3

Lees je de berichten waar je op reageert überhaupt wel?

DDietzen geeft aan dat precies dezelfde trein + bus verbinding wel getoond wordt vanaf Den Bosch, maar niet vanaf Breda. Dat heeft dus helemaal niks te maken met welke reisoptie je wel of niet aan hebt staan.

Vanaf Den Bosch zou je dus wel rechten hebben als je met deze trein niet meer thuis kunt komen, terwijl je vanaf Breda in precies dezelfde trein deze rechten niet hebt, omdat hij niet geadviseerd wordt in de planner.

Badge

De reactie van MoDe slaat inderdaad niet op de vraag die ik heb.

Ik schop dit topic zo even omhoog, want ik wacht nog altijd op een antwoord van (bij voorkeur) NS-zijde. Per mail heb ik dit ook al bij de developers aangekaart, maar recente ervaringen wijzen uit dat mijn meldingen blijven liggen en ik alleen weken later een automatisch mailtje terug krijg met de boodschap dat ze helaas niet op mijn melding konden ingaan; daar heb ik dus geen vertrouwen in.

Wie o wie kan mij vertellen hoe (lang nog) dit euvel zich voordoet?

(Ik zie trouwens ook dat het label 'Vraag' van dit topic is verwijderd. Daar klopt iets niet, want dit is geen discussie over een nieuwtje of een huisregel o.i.d., dit is daadwerkelijk een vraag die nog niet is beantwoord. Moderators, kan dit label teruggeplaatst worden?)

Reputatie 7
Badge +3

@mrfreeze Ja, ik lees berichten in zijn geheel voor ik deze beantwoord. TS geeft aan dat het van belang is dat alle reisopties er in staan vanwege reizigersrechten. Daar reageer ik op.

 

Reputatie 7
Badge +3

Maar daar gaat het toch helemaal niet om? Het gaat niet om de ‘opties’ in de planner, maar om het feit dat precies dezelfde reismogelijkheid wel getoond wordt vanaf het ene station, maar niet vanaf een verder gelegen station. Terwijl het om precies dezelfde trein gaat.

Laatste optie Den Bosch - Apeldoorn vanavond:

 

Laatste optie Breda - Apeldoorn vanavond:

 

Terwijl je om 22.50 uur nog van Breda naar Den Bosch kan:

En dat is precies dezelfde trein die om 23.24 uur uit Den Bosch naar Arnhem vertrekt!

Reputatie 7
Badge +1

Houston we got a problem, zou het nu ergens moeten klinken in de NS Reisplanner-burelen. Dit kan natuurlijk niet @mrfreeze. Dit is dus een behoorlijk grote fout in de reisplanner. Zeker als het gaat om de laatst mogelijke trein.  

Reputatie 6

Ik heb intern even een mailtje gestuurd voor verduidelijking, ik kom hier zo snel mogelijk op terug! 

Badge

@Daniël NS, al verduidelijking gekregen? Het euvel speelt nog steeds structureel.

Mijn mail van 19 januari aan de developers is ook nog altijd onbeantwoord...

Badge

Zojuist een geautomatiseerd mailtje gekregen van het 'NS M-Lab' dat de ontwikkelaars niet in de gelegenheid waren mijn mail te beantwoorden. Is er iemand die wél nog reactie krijgt via dat kanaal? De laatste paar keren kreeg ik steevast dit automatische antwoord na 3 weken. Een paar dagen terug heb ik nog melding gedaan van enkele andere (veel oudere) bugs, ik vermoed dat dat eenzelfde resultaat zal opleveren :(

@Daniël NS lees je nog mee en heb je al verduidelijking gekregen via interne kanalen?

Badge +3

Zojuist een geautomatiseerd mailtje gekregen van het 'NS M-Lab' dat de ontwikkelaars niet in de gelegenheid waren mijn mail te beantwoorden. Is er iemand die wél nog reactie krijgt via dat kanaal?

Het is alweer een tijd geleden dat ik M-Lab benaderd heb over de app, maar mijn ervaring was dat ik binnen twee (werk)dagen wel een inhoudelijk antwoord kreeg, al was het maar ‘bedankt Robert, het probleem is bekend en er wordt aan gewerkt’.

 

@DDietzen 

Op zondag 4 februari heb ik via de app een vraag gesteld. Daarop kwam onmiddellijk deze reactie:

Beste ...,

Bedankt voor je suggestie of feedback voor de NS App. Je hebt buiten kantooruren contact opgenomen met app support. Heb je problemen met de NS App, of vragen of suggesties over de NS App, dan wordt er binnen deze uren contact met je opgenomen.

Het is nu 10 februari. Er is nog geen contact met me opgenomen.

Reputatie 6

Excuses voor de late update! Ik heb helaas nog geen update mogen ontvangen en heb nogmaals een mail gestuurd met alsnog vraag om verduidelijking.

Reputatie 7
Badge

In de tussentijd misschien een alternatief: waarom de reisplanner van NS - een vervoersmaatschappij die een deel van de treinen in Nederland rijdt - als je ook reizen met andere vervoerders zoekt? We hebben in anederland al heel lang 9292 als samenwerking tussen vervoerders in Nederland en in hun reisplanner krijg je keurig een reisadvies van Breda naar Apeldoorn om bijvoorbeeld 22:50.

Mijn advies: zet in de NS reisplanner opties voor adviezen met bus, tram etc. uit en gebruik die planner alleen voor waar hij voor gemaakt is: adviezen voor reizen met uitsluitend treinen van NS.

Badge

NS beweert stellig dat je alleen reisadviezen uit hun eigen planner mag gebruiken om aanspraak te mogen maken op reizigersrechten. Als ik zo'n late reis maak, wil ik wel de zekerheid hebben dat ik thuisgebracht word als er iets bij NS in de soep loopt.

Of die verplichting om specifiek de NS-planner te gebruiken ook in lijn is met EU-verordeningen omtrent reizigersrechten (en dus legitiem is) betwijfel ik overigens wel, maar dat mag een ander uitzoeken.

Hierbij nog maar eens een reminder: @Daniël NS al nieuws?

Reputatie 6

Het spijt me, maar ik heb helaas nog geen update mogen ontvangen. Ik blijf er achter aan gaan en hoop snel een antwoord te hebben. 

Badge

Ik hoop dat je spoedig/ooit reactie krijgt :)

Inmiddels heb ik sinds een week flink last van een nieuwe bug: de actuele vertrektijden in de app springen meestal binnen 1-10 seconden automatisch terug naar het dichtstbijzijnde station. Hierdoor kan ik de vertrektijden op andere stations nauwelijks nog raadplegen. Kun je die wellicht ook meegeven als je een herhaalbericht stuurt naar het ontwikkelteam? (Ik had gisteren al hierover een nieuw topic aangemaakt voor de overzichtelijkheid, maar dat is om mij onduidelijke redenen bijna direct verwijderd van het forum.)

Verder heb ik nog een handvol oude bugs die foutieve ritinfo opleveren, die al vele maanden of jaren spelen en nog niet zijn opgelost. Heeft het nog zin om die opnieuw te melden, of kan ik me voortaan maar beter de moeite sparen? Ik help graag een handje met feedback, maar gezien de muur waar ik én jij tegenop lopen, voelt het steeds meer frustrerend en als tijdverspilling :(

Reputatie 6

Over je andere topic, helaas is dit opgepakt door ons spamfilter. Ik heb het bij de start van mijn dienst wel uit de spam gehaald.

Het heeft nog steeds nut om bugs te melden via de NS-app. Meldingen worden altijd gelezen en opgepakt indien mogelijk, maar helaas heb ik geen antwoord waarom hier geen antwoord meer op volgt, een stukje feedback zou namelijk erg fijn zijn. Ik heb dit even uitgevraagd via een ander kanaal. Over de oude bugs, deze heb ik allemaal meegestuurd met de vraag of er nog een update volgt. 

Reputatie 3

Ik hoop dat je spoedig/ooit reactie krijgt :)

Inmiddels heb ik sinds een week flink last van een nieuwe bug: de actuele vertrektijden in de app springen meestal binnen 1-10 seconden automatisch terug naar het dichtstbijzijnde station.

 

Ik heb een paar jaar geleden de rechten van de NS app beperkt. Geen toegang meer tot de GPS. Werkt een stuk prettiger ( vind ik ). Dus dat is misschien ook een mogelijkheid om van dit probleem af te komen.

Reputatie 6

Het heeft even geduurd, maar ik heb een antwoord! 

In het kort: De reisplanner bevat een optimalisatie algoritme. Dat betekent dat de planner de beste oplossing binnen een maximale tijd moet vinden, zodat je niet te lang op je antwoord hoeft te wachten. Lange reizen kosten meer tijd om uit te rekenen. Een neven-effect van een optimalisatieregel is dat bij een lange reis van een treinstation naar een treinstation reguliere bussen en metros niet in beschouwing worden genomen.

Nog wat details over dit algoritme: 

  • Deze regel is alleen van toepassing op een reisadvies van een treinstation naar een treinstation.
  • Bij een lange reis met de trein (De exacte configuratie heb ik helaas niet) nemen we aan, dat de reiziger de trein wil nemen en niet een stuk met de stadsbus of de reguliere metro. Dankzij deze aanname kunnen we ook hele lange treinreizen uitrekenen binnen de time-out die is gesteld. (We willen de reiziger niet te lang laten wachten op antwoord)
  • Voor treinvervangend busvervoer gaat dit goed, omdat deze bij het planner algoritme in de categorie trein vallen.

 

Er is uitbundig getest met het ophogen van deze waarde, maar toen werd de planner te traag. 

 

Badge +3

Raarr… dat zo’n uitbundig getest planner algoritme je een late 3600 (Roosendaal - Zwolle) wel vanaf Den Bosch laat zien, maar vanuit Breda niet. Het is precies dezelfde trein!

En persoonlijk zou het mij niet uitmaken als een (totaal zinnig, die trein rijdt gewoon) reisadvies wat langer zou duren.

Hoe dan ook, dat algoritme mag dus op de schop (of die time-out toch wat omhoog) want de ‘domme’ vertrekstaten weten het veel beter! 🙄 En al helemaal als dat algoritme alleen maar rekent met treinstation-treinstation routes. Zoveel zijn dat er niet.

Geef een kleuter een spoorkaart en laat die alle mogelijke routes Breda - Apeldoorn intekenen (nadat je die verteld hebt waar Breda en Apeldoorn eigenlijk liggen!)
Hint: volg de (donker) blauwe lijn waar 3600 bij staat, en bij Zutphen of Deventer mag je stoppen! 🤣

Oh wacht, dat lukt niet dus dan maar via Utrecht. Ook prima toch?

https://assets.travelsupport-p.cla.ns.nl/stations/vertrekstaten/bd1.pdf en daar staat je 22:50 dus waarom niet in de Reisplanner?

Reputatie 6

Treinvervangend vervoer is een trein, aldus NS. Dit is echt genieten🤣

Badge +3

Treinvervangend vervoer is een trein, aldus NS. Dit is echt genieten🤣

Welles (Leiden of zo)

Of het personeel van die bus Nederlands (en Engels) moet kunnen spreken is een dingetje, blijkbaar niet. 😥

Reageer