Skip to main content

Vandaag weer eens getroffen door de debiele dienstregeling met een overstap van 2 minuten op Leiden. Het traject Rotterdam/Den Haag naar Schiphol/Amsterdam Zuid is nogal een belangrijke route maar de afdeling planning lijkt hier weinig oog voor te hebben. 
Ik zat in de Intercity naar Amsterdam CS. Tussen Den Haag Laan van NOI en Leiden werd er eventjes iets langzamer gereden. Vervolgens kwam de trein op het dooie gemakje station Leiden binnen. Ik zag de aansluitende trein naar Schiphol/Leeuwarden al aan de overkant van het perron staan. Trein komt tergend langzaam tot stilstand. Deuren gaan open en… de trein aan de overkant begint te rijden. Tientallen reizigers met koffers, vermoedelijk op weg naar een vlucht, blijven verbaasd staan. Het had 30 seconden gescheeld. Wegens een uitgeklede dienstregeling vandaag is dat gelijk een half uur vertraging. 
Dit is pure minachting voor de reiziger om niet even af te stemmen om te wachten op zo’n route, of net wat later te remmen en sneller te stoppen. 
Als er een 10/15 minuten dienstregeling was, soit. Maar anders moet hier een langere overstap worden ingepland als deze bij het minste geringste gemist wordt. 
Ik mag hopen dat alle reizigers de vertraging claimen. Wellicht dat er bij genoeg compensatiekosten een lampje gaat branden. 

Vandaag voor de verandering besloten het OV te nemen. En op mijn wenken bediend om de dagelijkse keuze voor de auto weer bevestigd te krijgen. Geen regen, geen wind, geen blaadjes op de rails, geen werkzaamheden, geen uitzette sporen, niet in de spits, kortom de ideale omstandigheden. 
Toch weet de NS deze overstap weer te verknallen. Tergend langzaam rijdt de trein station Leiden binnen. De IC naar Leeuwarden staat al aan de overkant van het spoor. De deuren gaan open en… de trein rijdt weg. Wéér een vol perron van boze mensen die de aansluiting hebben gemist. Leeft de afdeling planning in een sprookjeswereld? Hoe vaak is deze aansluiting daadwerkelijk haalbaar?

 

Ik neem wekelijks de trein tussen Delft en Meppel, de verbinding met overstap in Leiden is in theorie erg snel en goed geregeld. Echter, ik haal deze overstap zelden tot nooit, zeker in de spits. Mijn ervaring is dat het erg afhankelijk is van de conducteur of hij bereid is om 30seconden-1minuut te wachten op de overstappers. Is het mogelijk een wacht-protocol in werking te stellen voor conducteurs op dit traject? Of een ruimere overstaptijd? Voor reizigers naar Schiphol-Lelystad leidt een gemiste overstap maar tot 15 minuten vertraging. Echter, voor reizigers naar Zwolle en verder is dit direct 30 minuten. Dit is zeer problematisch voor de connectie tussen de randstad en Noord Nederland. 


Vandaag voor de verandering besloten het OV te nemen. En op mijn wenken bediend om de dagelijkse keuze voor de auto weer bevestigd te krijgen. Geen regen, geen wind, geen blaadjes op de rails, geen werkzaamheden, geen uitzette sporen, niet in de spits, kortom de ideale omstandigheden. 
Toch weet de NS deze overstap weer te verknallen. Tergend langzaam rijdt de trein station Leiden binnen. De IC naar Leeuwarden staat al aan de overkant van het spoor. De deuren gaan open en… de trein rijdt weg. Wéér een vol perron van boze mensen die de aansluiting hebben gemist. Leeft de afdeling planning in een sprookjeswereld? Hoe vaak is deze aansluiting daadwerkelijk haalbaar?


Citaat uit het ontwerpvoorschrift:

Aangezien de chef van de trein het vertrekbevel mag geven op grond van een hoofdsein of een vertrekseinlicht, moet hij tenminste één van die seinen goed kunnen waarnemen.

Kijk ook maar eens naar Gouda Goverwelle, op spoor 3 geen vertrekseinen, op spoor 4 wel. Reden is heel simpel: op spoor 3 ligt het perron aan dezelfde kant als het hoofdsein en kan de HC dit sein dus zien, spoor 4 ligt het perron links en staat het sein rechts dus zijn er twee vertrekseinlichten geplaatst omdat de trein het zicht van de HC op het hoofdsein ontneemt.


Seinen zijn NIET voor de Hc. Dat is de verantwoordelijkheid van de machinist.

Het VERTREKLICHT is voor de Hc.  Zo moeilijk is het niet.

Dat er Hc's zijn die naar seinen kijken dat klopt maar de gehele verantwoordelijkheid ligt bij de machinist wat betreft het sein.

Maar waar het perron een sein heeft zou er een vertreklicht voor de Hc moeten zijn. Is het vertreklicht er niet dan is het sein geen onderdeel van de stop op het perron en dus voor de machinist.

 


Lang niet alle perrons hebben vertrekseinlichten, dus een HC zal ook op de hoofdseinen moeten letten. Wel zal een HC het vertreksein prefereren aangezien er situaties kunnen zijn waarin het vertreksein niet alleen het eerste maar ook het tweede hoofdsein controleert. Het vertreksein mag namelijk pas oplichten als de trein het hele perron kan verlaten, dit omdat het ongewenst is dat een vertrekkende trein weer deels langs het perron tot stilstand komt vanwege een rood sein kort na het perron.


ProRail zit gelukkig niet stil, een van de verbeteringen die men doorvoert is de mogelijkheid tekstberichten naar machinisten te sturen zodat er minder belletjes nodig zijn.

Dan nog even zoeken naar TRDL's die begaan zijn met de reizigers.

Als een (vertrek)sein niet handmatig op ‘rood’ gehouden wordt bepaalt een HC toch wanneer er vertrokken wordt?

Als die het zinnig vindt om een minuutje te wachten dan kan ProRail hoog en laag springen.

Dat zie je ook vaak terug bij treinen met vertraging en HC’s die kort halteren om die in te halen, en dan ineens te vroeg vertrekken als de vertraging al ingehaald is (vertreksein staat altijd al op ‘groen’).

Vroeger ja, tegenwoordig moet een Hc “op tijd” vertrekken.

De Hc heeft alleen te doen met het vertreklicht, het sein is voor de machinist. Het sein staat altijd al voor vertrektijd op groen omdat anders het vertreklicht niet aan gaat voor de Hc. Alleen op een enkel station waar er een proef is geweest met een afteller onder het vertreklicht blijft het sein rood tot vertrektijd.


ProRail zit gelukkig niet stil, een van de verbeteringen die men doorvoert is de mogelijkheid tekstberichten naar machinisten te sturen zodat er minder belletjes nodig zijn.

Dan nog even zoeken naar TRDL's die begaan zijn met de reizigers.

Als een (vertrek)sein niet handmatig op ‘rood’ gehouden wordt bepaalt een HC toch wanneer er vertrokken wordt?

Als die het zinnig vindt om een minuutje te wachten dan kan ProRail hoog en laag springen.

Dat zie je ook vaak terug bij treinen met vertraging en HC’s die kort halteren om die in te halen, en dan ineens te vroeg vertrekken als de vertraging al ingehaald is (vertreksein staat altijd al op ‘groen’).


ProRail zit gelukkig niet stil, een van de verbeteringen die men doorvoert is de mogelijkheid tekstberichten naar machinisten te sturen zodat er minder belletjes nodig zijn.

Dan nog even zoeken naar TRDL's die begaan zijn met de reizigers.


ProRail zit gelukkig niet stil, een van de verbeteringen die men doorvoert is de mogelijkheid tekstberichten naar machinisten te sturen zodat er minder belletjes nodig zijn.


Ik respecteer je inbreng als oud-machinist, maar er is een reden dat beslissingen over het overnemen van aansluitingen bij ProRail liggen en niet bij de NS.

Als de beslissing bij ProRail ligt wordt er in de praktijk niet gewacht want seinen worden op basis van de klok vrijwel altijd klakkeloos op groen gezet. Hooguit heel laat op de avond wordt er wel eens een sein op rood gehouden om te voorkomen dat er reizigers stranden. 

 

En in het geval waar dit onderwerp over gaat had de trein dus prima eventjes kunnen wachten zonder verdere hinder.

In jouw optiek had dus ProRail in dit geval besloten dat er niet gewacht werd door het sein voor de aansluitende trein al op groen te zetten. Dan valt het treinpersoneel dus niets te verwijten.

Simpelweg omdat het ze extra werk oplevert, zelden een TRDL meegemaakt die de moeite nam om het sein op rood te laten staan en even keurig met de machinist te bellen met de reden waarom. in 99.99% van de gevallen staat het sein inderdaad gewoon op groen en wordt er totaal niet gekeken naar aansluitingen door de TRDL. Maar goed, dat is de ervaring van een oud machinist.


Ook ProRail maakt fouten of heeft onvoldoende personeel om alle taken optimaal uit te voeren. Het punt is dat het in principe gewoon mogelijk geweest was om te wachten zonder grote gevolgen voor de treindienst.


Ik respecteer je inbreng als oud-machinist, maar er is een reden dat beslissingen over het overnemen van aansluitingen bij ProRail liggen en niet bij de NS.

Als de beslissing bij ProRail ligt wordt er in de praktijk niet gewacht want seinen worden op basis van de klok vrijwel altijd klakkeloos op groen gezet. Hooguit heel laat op de avond wordt er wel eens een sein op rood gehouden om te voorkomen dat er reizigers stranden. 

 

En in het geval waar dit onderwerp over gaat had de trein dus prima eventjes kunnen wachten zonder verdere hinder.

In jouw optiek had dus ProRail in dit geval besloten dat er niet gewacht werd door het sein voor de aansluitende trein al op groen te zetten. Dan valt het treinpersoneel dus niets te verwijten.


Ik bespeur een wat sarcastische ondertoon, is dat nou echt nodig? Ik respecteer je inbreng als oud-machinist, maar er is een reden dat beslissingen over het overnemen van aansluitingen bij ProRail liggen en niet bij de NS. En dat is omdat ProRail daar beter zicht op heeft, in de plansystemen is nauwkeurig te zien hoeveel marge een trein heeft (in dit geval bijna 10% tussen Leiden en Schiphol) en of er eventueel conflicterende bewegingen zijn die voor problemen kunnen zorgen. En in het geval waar dit onderwerp over gaat had de trein dus prima eventjes kunnen wachten zonder verdere hinder.


@Bemined   Je hebt helemaal gelijk, jij bent immers de expert wat betreft de dienstregeling.


Wie heeft hier nou papieren wijsheid? Jij blijft maar doorzeuren over zogenaamde kruisende treinbewegingen die er helemaal niet zijn in deze dienstregeling! Waarschijnlijk zit je met een oude dienstregeling in je hoofd. Het is onmogelijk om dankzij een kleine vertraging vanuit Leiden in Weesp achter een sprinter terecht te komen met deze intercity. Dan is er iets anders aan de hand geweest. Ik vertrouw meer op de data van ProRail dan op de persoonlijke ervaring van een oud machinist.


Dat kan dus wel, daar is die rijtijdspeling voor bedoelt. Het wordt pas een probleem als er een andere trein die wel op tijd is voor zou piepen waar je dan achter terecht kunt. En juist op dat punt helpt de uitgedunde dienstregeling, want die trein waar je anders achter zou kunnen komen rijdt niet.

Wel frappant dat mijn zoon afgelopen week dus wel een flinke vertraging opliep doordat deze trein achter een sprinter kwam te zitten bij Weesp.

Dat allemaal door een kleine vertraging eerder op het traject.

Die papieren wijsheid van je is iets anders dan hoe het zich in de praktijk ontvouwd doordat je te maken hebt met kruisende treinbewegingen waardoor een rijweg gestremd is tijdens een x minuten. Daarbij doe je net alsof maar 50% van de treinen rijdt.

 


 

 

Deze overstap is wellicht ‘speciaal’ omdat het op een druk traject in de Randstad is. Schiedam/Delft/Den Haag naar Schiphol/Amsterdam Zuid heeft nog al wat reizigers, al helemaal als de HSL er (on)gepland uitligt en er ook reiziger vanuit Rotterdam bijkomen.  Bij een halfuursdienst bijna 0 marge in de overstap is vragen om problemen. Mijn reistijd was zo goed als verdubbeld. En los van de extra reistijd is de volgende trein dan ook weer overvol. Zeker door reizigers met bagage. 

Ik wordt altijd wat moe van mensen uit de Randstad die altijd vinden dat hun situatie speciaal is. Ik zou zeggen gebruik de vrije dagen in mei om eens een dagje rond te reizen in het paradijs van de uurdiensten in de rest van het land.

En ik word moe van mensen van buiten de Randstad met een calimerocomplex. De Randstad heeft nou eenmaal een hogere bevolkingsdichtheid en daarmee komt een grotere vraag naar (frquente) modaliteit. Daar mag de NS best op inspelen. 


 

 

Deze overstap is wellicht ‘speciaal’ omdat het op een druk traject in de Randstad is. Schiedam/Delft/Den Haag naar Schiphol/Amsterdam Zuid heeft nog al wat reizigers, al helemaal als de HSL er (on)gepland uitligt en er ook reiziger vanuit Rotterdam bijkomen.  Bij een halfuursdienst bijna 0 marge in de overstap is vragen om problemen. Mijn reistijd was zo goed als verdubbeld. En los van de extra reistijd is de volgende trein dan ook weer overvol. Zeker door reizigers met bagage. 

Ik wordt altijd wat moe van mensen uit de Randstad die altijd vinden dat hun situatie speciaal is. Ik zou zeggen gebruik de vrije dagen in mei om eens een dagje rond te reizen in het paradijs van de uurdiensten in de rest van het land.


Er zijn vandaag inderdaad 4 treinen per uur maar omdat er 2 sprinters tussen zitten, scheelt het je slechts 3 minuten qua vertraging (27 minuten ipv 30 minuten) en geen recht op geld terug als je tot Schiphol moet.

Ja, maar een net gemiste aansluiting gebeurt overal in Nederland. Wat is er zo speciaal aan deze overstap?

Je kunt je hooguit afvragen of NS wel zo krap moet blijven plannen nu de frequenties overal achteruit hollen en de consequenties van een gemiste overstap daardoor steeds groter worden.

Er lijkt bij NS weinig tot geen urgentie te zijn (Wouter Koolmees toonde zich recentelijk zeer tevreden over het huidige treinaanbod) om de dienstregeling weer uit te breiden en dan komt het moment dat je moet gaan nadenken over een andere opzet van de dienstregeling.


Deze overstap is wellicht ‘speciaal’ omdat het op een druk traject in de Randstad is. Schiedam/Delft/Den Haag naar Schiphol/Amsterdam Zuid heeft nog al wat reizigers, al helemaal als de HSL er (on)gepland uitligt en er ook reiziger vanuit Rotterdam bijkomen.  Bij een halfuursdienst bijna 0 marge in de overstap is vragen om problemen. Mijn reistijd was zo goed als verdubbeld. En los van de extra reistijd is de volgende trein dan ook weer overvol. Zeker door reizigers met bagage. 


Dat kan dus wel, daar is die rijtijdspeling voor bedoelt. Het wordt pas een probleem als er een andere trein die wel op tijd is voor zou piepen waar je dan achter terecht kunt. En juist op dat punt helpt de uitgedunde dienstregeling, want die trein waar je anders achter zou kunnen komen rijdt niet.


Wat wil je daar nou mee zeggen? Lees je überhaupt wel wat er geschreven is? Het gaat hier over de uitgedunde dienstregeling, jouw ervaringen gedurende de volledige dienstregelingen zijn totaal irrelevant in deze discussie.

Een uitgedunde dienstregeling betekent nog niet dat je dan plotseling overal vertragingen kunt oplopen en weer inhalen. De rijtijden blijven in principe gelijk, tijd terug verdienen kan voornamelijk als er weinig reizigers zijn en je de stationnementen wat kunt inkorten bijv. laat op de avond.


Wat wil je daar nou mee zeggen? Lees je überhaupt wel wat er geschreven is? Het gaat hier over de uitgedunde dienstregeling, jouw ervaringen gedurende de volledige dienstregelingen zijn totaal irrelevant in deze discussie.


Stop eens met zoeken naar problemen die er niet zijn. Het gaat hier niet om momenten dat er elke tien minuten een trein rijdt maar om wachten op overstappers op het moment dat er een halfuurdienst is. Pak het tijdwegdiagram er maar bij, op die tijdstippen luistert Schiphol echt niet zo nauw als jij beweert.

Ik heb de ervaring als machinist op dit traject en dus in de praktijk meegemaakt wat er gebeurt. Dit was één van de trajecten waar ik veelvuldig heb gereden.

En wat is jouw praktijk ervaring ?


Stop eens met zoeken naar problemen die er niet zijn. Het gaat hier niet om momenten dat er elke tien minuten een trein rijdt maar om wachten op overstappers op het moment dat er een halfuurdienst is. Pak het tijdwegdiagram er maar bij, op die tijdstippen luistert Schiphol echt niet zo nauw als jij beweert.


In theorie ja

En in de praktijk ook, de trein die normaal vlak achter deze IC zit rijdt namelijk niet ‘s avonds, in het weekend en op feestdagen.

Moet ook maar net passen met de opening van de Ringvaartbrug. 

Doorkomst van de IC is om 22/52, brugopening is om 27/57 dus ook daar is nog marge.

Wat heeft de trein die hier achter rijdt hier mee te maken? Die zal toch moeten wachten op deze IC aangezien het sein standaard veilig wordt gezet voor de IC. Maar bij Schiphol luistert het nauw en heb je als je te laat bent zomaar een trein voor je waardoor je vertraging oploopt, vervolgens heb je de samenkomst met de sporen naar Amsterdam Centraal, de sprinter die je bij Weesp inhaalt.

En geloof me, je wil niet achter een sprinter aan naar Almere vanaf Weesp met een IC.

Op drukke trajecten is die 7% theoretisch aanwezig maar in de praktijk is die tijd inlopen toch echt wat anders en ben je afhankelijk van veel andere factoren.

Tussen Almere - Lelystad  -Kampen-zuid is het wat anders, mits je geen sprinter voor je neus krijgt als IC.


Reageer