2 minuten overstap Leiden Rotterdam/Den Haag - Schiphol

  • 18 May 2023
  • 36 reacties
  • 930 Bekeken


Toon eerste bericht

36 reacties

In theorie ja

En in de praktijk ook, de trein die normaal vlak achter deze IC zit rijdt namelijk niet ‘s avonds, in het weekend en op feestdagen.

Moet ook maar net passen met de opening van de Ringvaartbrug. 

Doorkomst van de IC is om 22/52, brugopening is om 27/57 dus ook daar is nog marge.

.

 

Voor wat betreft Leiden Centraal, vroeger had je daar een Proces Leider Perron die het heel goed in de gaten hield en ook treinen op elkaar liet wachten als de vertraging van de trein beperkt was. Bij de bezuinigingen van de NS zijn deze PLP’ers veelal wegbezuinigd.

De conducteur van de wachtende trein kan natuurlijk ook even kijken of hij wat ziet aankomen, dat is het probleem niet. Ik ben alleen bang dat je snel op een hellend vlak terecht komt als je eenmaal met wachten begint. Waar ligt de grens: 2, 3, 4 minuten?

Reputatie 7
Badge +3

Voro wat betreft Leiden Centraal, vroeger had je daar een Proces Leider Perron die het heel goed in de gaten hield en ook treinen op elkaar liet wachten als de vertraging van de trein beperkt was. Bij de bezuinigingen van de NS zijn deze PLP’ers veelal wegbezuinigd.

Gezien zijn Instagram is die er nog steeds. 

 

Vervelend, maar wachten kan op veel plaatsen niet omdat vertragingen zich dan gaan voortplanten over een groot gebied. Als je in dit geval wacht is de vertraging toch minimaal 2-3 minuten want Oma Jansen met koffer is niet altijd even snel met overstappen.

Op momenten dat er een halfuurdienst gereden wordt is daar geen sprake van. Daarnaast hebben NS treinen 7% rijtijdspeling (vaak zelfs meer) dus die 2 minuten vertraging heb je er in een half uur weer volledig uitgereden.

In theorie ja, in de praktijk ben je afhankelijk WAAR je die 2 minuten eruit moet rijden en wat de spoorbezetting is op het traject. Op het spoor Leiden Centraal - Almere Centraal heb je er een aardige kluif aan aangezien je te maken hebt met veel ander treinverkeer wat bij o.a. Schiphol in elkaar schuift zoals vanaf de HSL en treinen vanaf Hoofddorp opstel.  Iets te laat kan betekenen dat er een trein voor je mag inschuiven of kruizen en dan ben je veel meer tijd kwijt.

 

Voro wat betreft Leiden Centraal, vroeger had je daar een Proces Leider Perron die het heel goed in de gaten hield en ook treinen op elkaar liet wachten als de vertraging van de trein beperkt was. Bij de bezuinigingen van de NS zijn deze PLP’ers veelal wegbezuinigd.

Officieel is het een taak van de treindienstleider om deze afweging van wachten op de trein te maken, dat moet dan afgesproken zijn met de NS en de TRDL moet dan ook zo attent zijn. Aan dat laatste wil het ook nog wel eens schorten helaas.

Reputatie 7
Badge +3

Als een vertraging van een half uur problemen oplevert voor het halen van een vlucht op schiphol, is er te weinig marge ingebouwd.

Reputatie 6
Badge

Moet ook maar net passen met de opening van de Ringvaartbrug. 

Reputatie 7
Badge +3

Wanneer de IC's van/naar Den Haag eens per half uur rijden zou er een wachttijdregeling zijn op Leiden. 

Vervelend, maar wachten kan op veel plaatsen niet omdat vertragingen zich dan gaan voortplanten over een groot gebied. Als je in dit geval wacht is de vertraging toch minimaal 2-3 minuten want Oma Jansen met koffer is niet altijd even snel met overstappen.

Op momenten dat er een halfuurdienst gereden wordt is daar geen sprake van. Daarnaast hebben NS treinen 7% rijtijdspeling (vaak zelfs meer) dus die 2 minuten vertraging heb je er in een half uur weer volledig uitgereden.

Er zijn vandaag inderdaad 4 treinen per uur maar omdat er 2 sprinters tussen zitten, scheelt het je slechts 3 minuten qua vertraging (27 minuten ipv 30 minuten) en geen recht op geld terug als je tot Schiphol moet.

Ja, maar een net gemiste aansluiting gebeurt overal in Nederland. Wat is er zo speciaal aan deze overstap?

Je kunt je hooguit afvragen of NS wel zo krap moet blijven plannen nu de frequenties overal achteruit hollen en de consequenties van een gemiste overstap daardoor steeds groter worden.

Er lijkt bij NS weinig tot geen urgentie te zijn (Wouter Koolmees toonde zich recentelijk zeer tevreden over het huidige treinaanbod) om de dienstregeling weer uit te breiden en dan komt het moment dat je moet gaan nadenken over een andere opzet van de dienstregeling.

Reputatie 6

Er zijn vandaag inderdaad 4 treinen per uur maar omdat er 2 sprinters tussen zitten, scheelt het je slechts 3 minuten qua vertraging (27 minuten ipv 30 minuten) en geen recht op geld terug als je tot Schiphol moet.

Vervelend, maar wachten kan op veel plaatsen niet omdat vertragingen zich dan gaan voortplanten over een groot gebied. Als je in dit geval wacht is de vertraging toch minimaal 2-3 minuten want Oma Jansen met koffer is niet altijd even snel met overstappen.

Het aantal reizigers dat in dit geval echt getroffen is is daarnaast beperkt want dat zijn alleen de reizigers naar Almere of verder. Van Leiden naar Schiphol rijden er namelijk wel vier treinen per uur. Slechts de reizigers voor Almere of verder kunnen dus wat claimen.

Overigens zijn er buiten de Randstad inmiddels heel erg veel uurdiensten en ook daar wordt niet gewacht. Dus alle leed is relatief moet u maar denken.

Reageer