Dienstregeling 2021

  • 31 January 2020
  • 38 reacties
  • 2567 Bekeken

NS heeft de plannen bekend gemaakt voor de dienstregeling 2021.

https://nieuws.ns.nl/ns-legt-dienstregeling-2021-voor-aan-regionale-overheden-en-reizigersorganisaties/

Er komt eindelijk een oplossing voor de overvolle sprinters tussen Nijmegen en Den Bosch op zondag. 


38 reacties

Van mij mag de SLT weer komen rijden hier in de 4400, het wordt steeds drukker als ik naar me werk ga.

Er is qua drukte een groot verschil ontstaan tussen sprinters en intercity's . Ik zie in Den Bosch veel volle sprinters maar ook veel voor 80-90% lege intercity's. Kennelijk herstelt het vervoer over korte afstanden zich beter dan dat over lange afstanden. 

Mijn wensen lijst voor dienstregeling 2021:

  1. Intercity Den Haag - Eindhoven. 

De omloop van deze trein klopt niet helemaal van maandag tot en met vrijdag. Want dan eindigen er twee treinen in Eindhoven. En men heeft er drie nodig in de ochtend om deze dienst op te starten. Overigens in het weekend en op feestdagen klopt de omloop wel. De oplossing die NS heeft gekozen voor dit probleem is door de laatste trein Eindhoven - Rotterdam leeg terug te keren naar Eindhoven. Dit is dan de derde vertrekkende trein. Het nadeel van deze oplossing is dat deze trein geen aansluiting kan overnemen uit Venlo. Een betere oplossing kan worden gevonden door de laatste trein Eindhoven - Rotterdam met afwijkend materieel te rijden.  Hiervoor kan men het materieel gebruiken van de intercity Heerlen - Eindhoven. En deze leeg terug te laten rijden om dan weer als intercity Eindhoven - Heerlen te laten beginnen. Op die manier klopt de omloop en kan de aansluiting op de trein uit Venlo worden behouden.

  1. sprinter Dordrecht - Den Haag Centraal en sprinter Dordrecht - Roosendaal

De aansluitingen wanneer men de trein neemt uit Dordrecht zijn sinds 2017 niet al te best. Dit heeft in 2017 geleid tot fors verlies van het aantal reizigers op alle stations tussen Oudenbosch en Dordrecht en tussen Dordrecht en Rotterdam, met uitzondering van Rotterdam Zuid. Om de aansluiting te Rotterdam te verbeteren richting Utrecht het volgende voorstel:

De sprinters naar en van Dordrecht te Rotterdam aan te laten sluiten op de intercity naar Groningen / Leeuwarden. Dit lukt alleen in het weekend en in de avonduren Van maandag tot en met vrijdag werkt dit voorstel niet, onder andere wegens het ontstaan van een te korte keer tijd te Dordrecht. Bovendien brengt van maandag tot en met vrijdag het koppelen van de printer naar en van Roosendaal extra kosten mee. Echter wanneer de sprinter Dordrecht - Den Haag centraal een halfuursdienst heeft en de sprinter Dordrecht - Roosendaal een uurdienst dan gelden de beperkingen niet en zijn er ook geen extra kosten.

De sprinter Dordrecht - Roosendaal wordt uitgevoerd met 3 sprinters op momenten dat er een halfuursdienst wordt geboden. Bij een uurdienst wordt de dienst uitgevoerd met twee sprinters. Wanneer deze dienst wordt gekoppeld aan de sprinter naar Den Haag Centraal wordt er zoveel op de keertijden bespaard dat de dienst dan kan worden uitgevoerd met 1 sprinter extra. Aangezien de sprinter maximaal uit twee treinstellen bestaat kan deze koppeling dus budget neutraal worden uitgevoerd, in de late avond wordt er zelfs een sprinter gespaard. ( van maandag tot en met vrijdag kost deze koppeling drie sprinters extra en is daarom dan niet uitvoerbaar).  De sprinter van Dordrecht naar Roosendaal moet dan wel 3 minuten later gaan rijden. De sprinter van Roosendaal naar Dordrecht kan op dezelfde tijd. Een stop van 1 minuut te Dordrecht is voor een sprinter voldoende.

Een groep reizigers gaat er dan 4 tot  5 minuten op achteruit. Echter een andere groep reizigers gaat er door deze aansluiting 13 tot 30 minuten er op vooruit.

  1. Terugkeer doorgaande sprinter Utrecht - Eindhoven

Door een andere tijdligging van de sprinter Utrecht - ‘S Hertogenbosch ontstaat er hopelijk te ‘s Hertogenbosch aansluiting op de sprinter naar en van Dordrecht. Echter de overstap op de sprinter naar Eindhoven is dan 0 minuten.  Vandaar het voorstel voor een doorgaande sprinter Woerden - Eindhoven.

Tevens behoud van de eerste sprinter, maandag tot en met vrijdag,  van Geldermalsen, dus vanaf ‘s Hertogenbosch of Tiel naar Utrecht. Deze sluit zo mooi aan op de eerste intercity naar Leeuwarden. 

 

Een reactie op deze voorstellen zie ik gaarne tegemoet.

 

Hans Boersma

 

 

 

 

@Lies87 

Het gaat hier om een bijzondere situatie bij werkzaamheden, of daarbij van de algemene regel mag worden  afgeweken weet ik niet. In praktijk zal vrijwel niemand er gebruik van maken omdat men in Venlo zal uitstappen. 

NS denkt aan intercity's meer te verdienen vandaar dat ze liever intercity's laten rijden dan sprinters. Het draait gewoon om geld, niet om de reizigersvraag. Vandaar ook dat alle actietarieven van NS uitsluitend op pretvervoer voor intercityreizigers zijn gericht. Nu er door corona vooral noodzakelijke reizen worden gemaakt keert dat beleid zich keihard tegen NS.

Reputatie 6

Zo, ns heeft nog maar 30% reizigers tov voor de corona. Vanaf maandag gaat ns een aantal treinen in de dienstregeling schrappen vanwege dat mensen geen ov meer gebruiken. En terecht!

Wie wil er nog vervoert worden met de trein? Ik heb al verwacht de tweede golf eraan zat te komen in juni. Mark Rutte zegt het al: minder reisbewegingen maken, dan moet je de intercity eruit gooien om het niet aantrekkelijk te maken voor de reizigers.

Ik vind je bijdrage behoorlijk egoïstisch. Niet iedereen is er trots op dat die in een auto rondrijdt en er zijn altijd mensen die afhankelijk zijn van het openbaar vervoer. Vind het ook wel bijzonder dat voor je eigen reactie op "like” drukt.

Reputatie 2

12 bedoel ik

Reputatie 4

Zo, ns heeft nog maar 30% reizigers tov voor de corona. Vanaf maandag gaat ns een aantal treinen in de dienstregeling schrappen vanwege dat mensen geen ov meer gebruiken. En terecht!

Wie wil er nog vervoert worden met de trein? Ik heb al verwacht de tweede golf eraan zat te komen in juni. Mark Rutte zegt het al: minder reisbewegingen maken, dan moet je de intercity eruit gooien om het niet aantrekkelijk te maken voor de reizigers.

Ik vind je bijdrage behoorlijk egoïstisch. Niet iedereen is er trots op dat die in een auto rondrijdt en er zijn altijd mensen die afhankelijk zijn van het openbaar vervoer. Vind het ook wel bijzonder dat voor je eigen reactie op "like” drukt.

hoezo Egoistisch! ik mag toch mijn mening geven. Ik denk dat de trein een van de oorzaken is dat er een tweede corona golf is. Als je ziet hoeveel jeugd met het OV reist en geen mondkapje voor hun mond op hebben. Geen conducteur te bekennen om een dikke prent aan deze jeugd te verstrekken. Daarnaast vind ik belachelijk dat de conducteur met een pats scherm rond loopt. Alsof dit werkt! Mondkapje is mondkapje!

 

 

Reputatie 6

Zo, ns heeft nog maar 30% reizigers tov voor de corona. Vanaf maandag gaat ns een aantal treinen in de dienstregeling schrappen vanwege dat mensen geen ov meer gebruiken. En terecht!

Wie wil er nog vervoert worden met de trein? Ik heb al verwacht de tweede golf eraan zat te komen in juni. Mark Rutte zegt het al: minder reisbewegingen maken, dan moet je de intercity eruit gooien om het niet aantrekkelijk te maken voor de reizigers.

Ik vind je bijdrage behoorlijk egoïstisch. Niet iedereen is er trots op dat die in een auto rondrijdt en er zijn altijd mensen die afhankelijk zijn van het openbaar vervoer. Vind het ook wel bijzonder dat voor je eigen reactie op "like” drukt.

hoezo Egoistisch! ik mag toch mijn mening geven. Ik denk dat de trein een van de oorzaken is dat er een tweede corona golf is. Als je ziet hoeveel jeugd met het OV reist en geen mondkapje voor hun mond op hebben. Geen conducteur te bekennen om een dikke prent aan deze jeugd te verstrekken. Daarnaast vind ik belachelijk dat de conducteur met een pats scherm rond loopt. Alsof dit werkt! Mondkapje is mondkapje!

 

 

Je reist nooit met de trein, maar denkt wel te weten hoe het eraan toe gaat. Knap hoor!! De keren dat ik met de trein reisde waren ze voor drie kwart leeg en droeg nagenoeg iedereen een mondkapje. Voor de oorzaak van een tweede coronagolf kun je beter bij feestvierende jongeren zijn die op vakantie in het buitenland zijn geweest. Bijzonder dat je je eigen reactie weer een "like" hebt gegeven.

Reputatie 4

Mijn wensen lijst voor dienstregeling 2021:

  1. Intercity Den Haag - Eindhoven. 

De omloop van deze trein klopt niet helemaal van maandag tot en met vrijdag. Want dan eindigen er twee treinen in Eindhoven. En men heeft er drie nodig in de ochtend om deze dienst op te starten. Overigens in het weekend en op feestdagen klopt de omloop wel. De oplossing die NS heeft gekozen voor dit probleem is door de laatste trein Eindhoven - Rotterdam leeg terug te keren naar Eindhoven. Dit is dan de derde vertrekkende trein. Het nadeel van deze oplossing is dat deze trein geen aansluiting kan overnemen uit Venlo. Een betere oplossing kan worden gevonden door de laatste trein Eindhoven - Rotterdam met afwijkend materieel te rijden.  Hiervoor kan men het materieel gebruiken van de intercity Heerlen - Eindhoven. En deze leeg terug te laten rijden om dan weer als intercity Eindhoven - Heerlen te laten beginnen. Op die manier klopt de omloop en kan de aansluiting op de trein uit Venlo worden behouden.

 

Dat materieel is niet zomaar uit te wisselen, de VIRM die in Eindhoven eindigt moet daar namelijk naar de kuilwielenbank toe. Daarnaast is in Eindhoven ook gewoon geen plek voor een derde ICD stam 's nachts.

@johabo

Het is bedoeling de sprinters van Utrecht naar Tiel en Den Bosch al medio dit jaar om te wisselen. Er komt dan in Den Bosch een korte aansluiting (5 min) van de sprinter uit Utrecht op de sprinter naar Tilburg-Breda. Daardoor wordt de aansluiting op de sprinter naar Eindhoven inderdaad bijna 30 minuten, voor koppelen is het echter te krap.

Onbegrijpelijk dat er tussen Helmond en Den Bosch op zondag geen 2 treinen per uur gaan rijden , 1 trein per uur is niet meer van deze tijd !!!!!

Tussen Eindhoven en Den Bosch rijden er op zondag wel twee sprinters per uur. Tussen Deurne en Eindhoven hebben enkele jaren geleden als proef ook twee sprinters per uur op zondag gereden maar volgens NS was dat niet rendabel en die proef heeft toen geen vervolg gekregen. 

Mijn eigen ervaring is dat de sprinters Den Bosch-Nijmegen veel drukker zijn dan die naar Deurne. Op zondag zijn ze nu vaak overvol.

Overigens worden de extra sprinters Nijmegen-Den Bosch betaald door de sprinterdienst Nijmegen-Arnhem op zondag terug te brengen tot een halfuur dienst. Daar rijden nu nog 3 tot 4 sprinters per uur en dat is ook echt overkill. Alles bij elkaar wordt het rond Nijmegen allemaal wat gebalanceerder en beter afgestemd op de vraag.

Reputatie 7
Badge +4

Wel grappig dat men de nachttrein weer een impulsje geeft. DB zet er ook wat meer op in. Ik ben benieuwd. 

@Thom 

DB heeft pas geleden nog maar eens laten weten zelf niet meer in nachttreinen te willen stappen en daar ook geen materieel voor te willen aanschaffen. Wel willen ze samenwerken met de OBB en verder willen ze hun eigen IC/ICE nachttreinen verder uitbouwen.

Onbegrijpelijk dat er tussen Helmond en Den Bosch op zondag geen 2 treinen per uur gaan rijden , 1 trein per uur is niet meer van deze tijd !!!!!

Tussen Eindhoven en Den Bosch rijden er op zondag wel twee sprinters per uur. Tussen Deurne en Eindhoven hebben enkele jaren geleden als proef ook twee sprinters per uur op zondag gereden maar volgens NS was dat niet rendabel en die proef heeft toen geen vervolg gekregen. 

Mijn eigen ervaring is dat de sprinters Den Bosch-Nijmegen veel drukker zijn dan die naar Deurne. Op zondag zijn ze nu vaak overvol.

Overigens worden de extra sprinters Nijmegen-Den Bosch betaald door de sprinterdienst Nijmegen-Arnhem op zondag terug te brengen tot een halfuur dienst. Daar rijden nu nog 3 tot 4 sprinters per uur en dat is ook echt overkill. Alles bij elkaar wordt het rond Nijmegen allemaal wat gebalanceerder en beter afgestemd op de vraag.

Ik zit er vaak in op zondag en moet regelmatig staan 

Reputatie 2

Van mij mag de SLT weer komen rijden hier in de 4400, het wordt steeds drukker als ik naar me werk ga.

Reputatie 2

ik merkt het ook op helmond maar het is meestal dat er lange intercity's zijn tot 14 bakken terwijl er te korte sprinters zijn soms 3 bakken in de spits zelfs.

Reputatie 4

Zo, ns heeft nog maar 30% reizigers tov voor de corona. Vanaf maandag gaat ns een aantal treinen in de dienstregeling schrappen vanwege dat mensen geen ov meer gebruiken. En terecht!

Wie wil er nog vervoert worden met de trein? Ik heb al verwacht de tweede golf eraan zat te komen in juni. Mark Rutte zegt het al: minder reisbewegingen maken, dan moet je de intercity eruit gooien om het niet aantrekkelijk te maken voor de reizigers.

Reputatie 5

Dus de echte intercity in zeeland zal zeker pas 2022 of 2023 komen?

ik merkt het ook op helmond maar het is meestal dat er lange intercity's zijn tot 14 bakken terwijl er te korte sprinters zijn soms 3 bakken in de spits zelfs.


14 bakken IC's :thinking:

Reputatie 7
Badge +3

Als die er al komt. Ik kan me voorstellen dat dat in de huidige tijd allemaal onzeker aan het worden is.

Dus de echte intercity in zeeland zal zeker pas 2022 of 2023 komen?

Dat hangt er natuurlijk helemaal vanaf hoe het verder gaat met het aantal reizigers. NS zit momenteel op werkdagen ruweg op 50% van de reizigers en in het weekend op 60%. Als dat over een halfjaar tot 90% is gestegen is het natuurlijk een hele andere situatie dan wanneer het dan nog steeds op 50-60% zit. In dat laatste geval ga je natuurlijk voorlopig geen derde trein toevoegen. 

Reputatie 4

Zo, ns heeft nog maar 30% reizigers tov voor de corona. Vanaf maandag gaat ns een aantal treinen in de dienstregeling schrappen vanwege dat mensen geen ov meer gebruiken. En terecht!

Wie wil er nog vervoert worden met de trein? Ik heb al verwacht de tweede golf eraan zat te komen in juni. Mark Rutte zegt het al: minder reisbewegingen maken, dan moet je de intercity eruit gooien om het niet aantrekkelijk te maken voor de reizigers.

Ik vind je bijdrage behoorlijk egoïstisch. Niet iedereen is er trots op dat die in een auto rondrijdt en er zijn altijd mensen die afhankelijk zijn van het openbaar vervoer. Vind het ook wel bijzonder dat voor je eigen reactie op "like” drukt.

hoezo Egoistisch! ik mag toch mijn mening geven. Ik denk dat de trein een van de oorzaken is dat er een tweede corona golf is. Als je ziet hoeveel jeugd met het OV reist en geen mondkapje voor hun mond op hebben. Geen conducteur te bekennen om een dikke prent aan deze jeugd te verstrekken. Daarnaast vind ik belachelijk dat de conducteur met een pats scherm rond loopt. Alsof dit werkt! Mondkapje is mondkapje!

 

 

Je reist nooit met de trein, maar denkt wel te weten hoe het eraan toe gaat. Knap hoor!! De keren dat ik met de trein reisde waren ze voor drie kwart leeg en droeg nagenoeg iedereen een mondkapje. Voor de oorzaak van een tweede coronagolf kun je beter bij feestvierende jongeren zijn die op vakantie in het buitenland zijn geweest. Bijzonder dat je je eigen reactie weer een "like" hebt gegeven.

ja, feestvierende jongen na terugkomst op Eindhoven airport en daarna met de trein naar huis.

Ja, ik heb een like gegeven op mijn reactie, Omdat het kan!!! :)

Reputatie 6

Zo, ns heeft nog maar 30% reizigers tov voor de corona. Vanaf maandag gaat ns een aantal treinen in de dienstregeling schrappen vanwege dat mensen geen ov meer gebruiken. En terecht!

Wie wil er nog vervoert worden met de trein? Ik heb al verwacht de tweede golf eraan zat te komen in juni. Mark Rutte zegt het al: minder reisbewegingen maken, dan moet je de intercity eruit gooien om het niet aantrekkelijk te maken voor de reizigers.

Ik vind je bijdrage behoorlijk egoïstisch. Niet iedereen is er trots op dat die in een auto rondrijdt en er zijn altijd mensen die afhankelijk zijn van het openbaar vervoer. Vind het ook wel bijzonder dat voor je eigen reactie op "like” drukt.

hoezo Egoistisch! ik mag toch mijn mening geven. Ik denk dat de trein een van de oorzaken is dat er een tweede corona golf is. Als je ziet hoeveel jeugd met het OV reist en geen mondkapje voor hun mond op hebben. Geen conducteur te bekennen om een dikke prent aan deze jeugd te verstrekken. Daarnaast vind ik belachelijk dat de conducteur met een pats scherm rond loopt. Alsof dit werkt! Mondkapje is mondkapje!

 

 

Je reist nooit met de trein, maar denkt wel te weten hoe het eraan toe gaat. Knap hoor!! De keren dat ik met de trein reisde waren ze voor drie kwart leeg en droeg nagenoeg iedereen een mondkapje. Voor de oorzaak van een tweede coronagolf kun je beter bij feestvierende jongeren zijn die op vakantie in het buitenland zijn geweest. Bijzonder dat je je eigen reactie weer een "like" hebt gegeven.

ja, feestvierende jongen na terugkomst op Eindhoven airport en daarna met de trein naar huis.

Ja, ik heb een like gegeven op mijn reactie, Omdat het kan!!! :)

Nou, als het één feestvierende jongen was zal het wel meevallen met die coronauitbraak. Vergeet je niet om je reactie een "like" te geven? 

Badge +3

De vakantie jongere (ja dat mag nog!) moet vanaf Eindhoven Airport eerst nog met een bus om in de buurt van NS te komen.

En die bussen rijden gewoon zoals normaal! Wat is het probleem dus?

Reputatie 4

De vakantie jongere (ja dat mag nog!) moet vanaf Eindhoven Airport eerst nog met een bus om in de buurt van NS te komen.

En die bussen rijden gewoon zoals normaal! Wat is het probleem dus?

het probleem? dat er nu een nieuwe coronagolf uitbreekt! 

Al die jongen die naar het buitenland geweest zijn met de zomervakantie. Nederland moest op dat moment alles op slot gooien. Degene die in het buitenland waren, zijn zelf verantwoordelijk voor hoe ze naar Nederland komen. Geen vliegtuigen meer landen op schiphol en eindhoven en rotterdam! Nederland is te soft. Kijk waar we in zitten...tweede golf!! 

Reageer