Sticky

Dienstregeling 2022

  • 17 November 2021
  • 56 reacties
  • 4262 Bekeken


Toon eerste bericht

56 reacties

En vandaag bracht NS naar buiten dat miv de nieuwe dienstregeling alle sprinters ook voorzien zijn van een toilet. Alle SLT's zijn omgebouwd en voorzien van toilet.

https://nieuws.ns.nl/per-dienstregeling-2022-alle-ns-sprinters-toegankelijk-en-voorzien-van-toilet/

Hm, dat zijn weer zo'n 1300 zitplaatsen minder.

Reputatie 7
Badge +3

Hm, dat zijn weer zo'n 1300 zitplaatsen minder.

Dat zijn er dan 1300 die er nooit waren geweest als NS de treinen met toilet had besteld. Dan had niemand iets gezegd.

Reputatie 5

“Kortere reistijd van en naar Zeeland
NS heeft de verbinding van Zeeland met Noord-Brabant en de Randstad verbeterd om zo aan de wens van snellere verbindingen te voldoen.”

 

Dat klopt dus al niet. Blijkbaar geeft de snellere Zeeland-IC geen aansluiting op de IC naar Zwolle, dus de verbinding met NB wordt niet sneller. (Behalve als je met Brabant “Roosendaal” bedoelt, maar de meeste reizigers moeten toch echt door naar Breda of verder.)

 

“Kortere reistijd van en naar Zeeland
NS heeft de verbinding van Zeeland met Noord-Brabant en de Randstad verbeterd om zo aan de wens van snellere verbindingen te voldoen.”

Dat klopt dus al niet. Blijkbaar geeft de snellere Zeeland-IC geen aansluiting op de IC naar Zwolle, dus de verbinding met NB wordt niet sneller. (Behalve als je met Brabant “Roosendaal” bedoelt, maar de meeste reizigers moeten toch echt door naar Breda of verder.)

Van Vlissingen naar Bergen op Zoom wordt ook sneller. :grinning:

Het statement klopt dus wel,  zij het niet voor alle verbindingen (maar dat wordt ook niet beweerd). 

Reputatie 3

Jammergenoeg gaat de reistijd van noord holland naar den haag met 15 minuten omhoog doordat de intercity alkmaar Haarlem niet meer aansluit op een Intercity in Haarlem. Een voorbeeld:
 

Straks:

Het lijkt erop dat er een te korte overstap is gepland in Haarlem Aankomst spoor 4 om 07:19 en vertrek spoor 6 moeten elkaar kruisen. Wellicht beter om een minuut extra te plannen om wel de overstap te laten halen (zoals nu het geval is)

In de reisplanner komt de IC uit Alkmaar om 07:19 binnen op spoor 5 en vertrekt de IC naar Vlissingen om 07:21 van spoor 6. Een keurige overstap van 2 minuten naar de overkant van het perron, dus @Denice NS waarom ontbreekt deze overstap in de reisplanner?

Het zal de komende tijd nog even spoor 4 zijn, aangezien er nog werkzaamheden aan de perronoverkapping bij spoor 5 plaatsvinden.

Voorheen was dit een 2 minutenoverstap die “niet bestond”  volgense de NS app. Als het personeel ook meewerkt aan de overstap, dan zullen de reizigers vaart maken met instappen :)

Reputatie 7

 

“Kortere reistijd van en naar Zeeland
NS heeft de verbinding van Zeeland met Noord-Brabant en de Randstad verbeterd om zo aan de wens van snellere verbindingen te voldoen.”

Dat klopt dus al niet. Blijkbaar geeft de snellere Zeeland-IC geen aansluiting op de IC naar Zwolle, dus de verbinding met NB wordt niet sneller. (Behalve als je met Brabant “Roosendaal” bedoelt, maar de meeste reizigers moeten toch echt door naar Breda of verder.)

Van Vlissingen naar Bergen op Zoom wordt ook sneller. :grinning:

Het statement klopt dus wel,  zij het niet voor alle verbindingen (maar dat wordt ook niet beweerd). 

Ik vind het vage communicatie, het zet je snel op het verkeerde been. Formeel en taalkundig klopt het wel wat wordt beweerd,  maar mensen verwachten bij deze tekst natuurlijk iets anders. Bijna iedereen uit Zeeland die naar NB gaat, én mensen uit Bergen op Zoom en Roosendaal, moeten naar Breda, Tilburg of Den Bosch. 

Badge +3

Ik vind het vage communicatie, het zet je snel op het verkeerde been. Formeel en taalkundig klopt het wel wat wordt beweerd,  maar mensen verwachten bij deze tekst natuurlijk iets anders. Bijna iedereen uit Zeeland die naar NB gaat, én mensen uit Bergen op Zoom en Roosendaal, moeten naar Breda, Tilburg of Den Bosch. 

Oh? Tja Bergen op Zoom en Roosendaal zijn geen Zeeland.

Maar sommigen willen wel richting van/naar Brabant, of verder (via Den Bosch, vanaf Roosendaal).

Tel ze maar...

Reputatie 6

Wat ben ik blij dat ik geen forens tussen Alkmaar en Haarlem ben 😉 Meer treinen maar door de wisseling van de rijpatronen, rijdt de IC weg terwijl mijn bus aankomt. Dit was overigens voorheen met de Sprinter zo want 2 bussen inpassen per uur op meerdere treinen is lastig omdat je niet zoveel ruimte hebt alle aansluitingen te realiseren. Maar nu de IC niet meer aansluit, is de reistijd toegenomen met 20 min. Maar goed, zelf geen last meer van en het is weer de oude dicussie dat de busmaatschappij moet zorgen voor de aansluiting. Waarschijnlijk komt ie aansluiting weer terug als er 4x per uur gereden wordt met de bus in de spits.

@Rene74

Vergeet niet dat die nieuwe intercity niet door NS betaald wordt maar uit de compensatiegelden voor de marinierskazerne en dat primair de Provincie bepaalt hoe dat geld besteedt wordt. En de Provincie is alleen geïnteresseerd in een intercity naar de Randstad.

Elke 10 minuten een IC tussen Arnhem en Schiphol. Ik zie dit volgens mij nog niet terug in de reisplanner? Of telt de reis met overstap op Utrecht ook als een extra reismogelijkheid? Dan nog zit er af en toe een kwartier tussen de eerstvolgende reis. Zie ik iets over het hoofd?

Badge +3

Alleen op werkdagen overdag is er elke tien minuten een reismogelijkheid met intercity's tussen Schiphol en Arnhem. Daarvan zijn er vier per uur zonder overstap en twee per uur met overstap in Utrecht.

Reputatie 7
Badge +4

Hm, dat zijn weer zo'n 1300 zitplaatsen minder.

Dat zijn er dan 1300 die er nooit waren geweest als NS de treinen met toilet had besteld. Dan had niemand iets gezegd.

 
 
×
 
 
 

Het is natuurlijk een zegen. Een trein zonder toilet had nooit mogen bestaan, zeker niet bij de huidige demografische ontwikkelingen. In de begintijd van de privatisering is men wat al te enhousiast geweest met het te veel denken aan efficiency en te weinig aan de reiziger, die niet meer dan een natuurlijke behoefte heeft. . De uitspraak van de Tweede kamer hierover was binnen zes jaar, dat lijkt wel gehaald.

Ik geloof best wel dat het verkeer vooral de verbinding met de Brabantse stedenring betreft, maar een kwartier winst vanuit de Randstad naar Vlissingen en andersom is iets wat ook nooit had mogen worden afgeschaft.

Beide is geheel of ten dele hersteld en dat is wat mij betreft goed gedaan.

Reputatie 5

Grote veranderingen. Tot deze dienstregeling zie je zones tussen Noord Holland (Alkmaar/Enkhuizen/Schiphol - Utrecht - Noord Brabant/Limburg, Noord Nederland - Zwolle - Lelystad (Schiphol - Den Haag/Dordrecht)/Amersfoort (Utrecht - Rotterdam), Enschede - Amersfoort - Schiphol/Den Haag, Amsterdam - Haarlem - Vlissingen. 

En daar komt dit jaar extra IC tussen Arnhem - Schiphol - Den Haag - Rotterdam bij. En als de Airport Sprinters Amsterdam - Schiphol gaan rijden worden de Intercity Direct via Amsterdam Zuid omgebogen. Intercity Direct Breda - Amsterdam Centraal (serie 900) wordt omgebogen via Amsterdam Zuid omgebogen en verlengt naar Groningen/Leeuwarden via Almere, Lelystad en Zwolle. Waarna de series 700, 1800 en 900 vervangen wordt. 

En de PHS Arnhem - Schiphol - Leiden - Den Haag - Rotterdam kan het wegvallen van de series 700 en 1800 tussen Schiphol - Den Haag Centraal opvullen. En de Airport Sprinters vullen het wegvallen van alle Intercity Direct op tussen Schiphol - Amsterdam Centraal v.v. 

Is het knopen van treinseries zoals straks tussen Breda - Groningen/Leeuwarden vanwege ruimtegebrek op bepaalde stations? 

Badge +3

Elke 10 minuten een IC tussen Arnhem en Schiphol. Ik zie dit volgens mij nog niet terug in de reisplanner? Of telt de reis met overstap op Utrecht ook als een extra reismogelijkheid? Dan nog zit er af en toe een kwartier tussen de eerstvolgende reis. Zie ik iets over het hoofd?

Het is inderdaad geen tienminutentrein zoals tussen Eindhoven en Utrecht (met overstappen naar Schiphol en Amsterdam Centraal), maar er zijn minimaal 6 reismogelijkheden per uur tussen Arnhem en Schiphol, precies zoals in je screenshot.

Waar artikelen zoals https://www.treinreiziger.nl/tienminutentrein-nijmegen-schiphol-rotterdam-per-2022/ spreken over een tienminutentrein moet je dat dus lezen als ‘reismogelijkheden’.

Voor tussen Nijmegen en Schiphol is het zelfs minder, want ook al rijden er minstens 6 intecity’s per uur tussen Nijmegen en Arnhem, er zijn er maar 4 die een zinnige aansluiting opleveren van/naar Schiphol, dus Nijmegen - Schiphol is eigenlijk gewoon een kwartierdienst (met 2x per uur overstap in Utrecht).

Enormiteit: Treinserie 5700 ontbreekt in de nieuwe (2022-spoorboek)tabel 15a; in tabel 15b (de tegenrichting,dus) staat-ie wel. Een vernieuwde tabel zou wel handig zijn voor het beloofde complete overzicht. 
En: wanneer wordt er nou eindelijk eens een ingangsdatum in het document vermeld?

Niet echt blij met de nieuwe dienstregeling. Al jaren in de oude van den helder naar uitgeest in een uur. Daar kon de auto (die ik niet heb) niet tegen op.

Nu elke vrijdag en maandag een kwartier langer op een uur. Hoorn dichterbij, Uitgeest juist verder weg. Dat wordt de komende jaren koffie in alkmaar.

Maar ik geef het je te doen zo'n dienstregeling maken… Als het in totaal maar verbeterd.

Trein blijft mijn favoriete vervoermiddel. 

 

 

Veel slechtere verbinding: utrecht terwijde - zwolle. Met de eerste trein vanaf Utrecht terwijde om 6.31 uur, kon je de trein van 6.48 uur vanaf Utrecht CS pakken en was je om 7.39 uur in Zwolle. Nu gaat de eerste trein om 6.13 uur !! en moet  je 28 minuten wachten op de trein van 6.48 uur naar Zwolle. Een trein later vanaf utrecht terwijde gaat pas om 6.38 uur, en dan wordt het een uitdaging om de trein van 6.48 uur te halen. We gaan  het proberen, maar het is verre van ideaal. Waarom rijdt de eerste trein om 6.13 en dan pas weer om 6.38 (25 minuten later) en daarna om de 11 en 19 minuten?

Ook de terugreis is niet ideaal, elke keer ruim twintig minuten overstaptijd van utrecht CS naar terwijde. De sprinter rijdt 4x per uur, maar slecht verdeeld over het uur ( om de 10 en 20 minuten). Zeker geen verbetering de nieuwe dienstregeling.

Jammer dat het voor jou niet zo goed uitpakt, U-Z. Ik zal je feedback zeker even doorgeven.

Inmiddels heb ik een bevestiging gekregen dat er aan treinseries 28300, 9800 en 3400 inderdaad geen materieelwijziging is geweest. Tevens is er aan de 8800 wél een wijziging geweest, wat ik heb aangepast in de betreffende tabel.

Deze wijziging loopt in lijn met de vraag van Fdk, wat Tochjo aangaf is inderdaad juist:

6000: Sprinter tussen Utrecht Centraal, Geldermalsen en 's-Hertogenbosch;

6900: Sprinter tussen Den Haag Centraal, Gouda, Woerden, Utrecht Centraal, Geldermalsen en Tiel;

8800: Intercity tussen Leiden Centraal, Alphen aan den Rijn, Woerden en Utrecht Centraal;

8900: Sprinter tussen Leiden Centraal, Woerden, Utrecht Centraal en Houten Castellum.

Series 6000 en 8800 zijn aan elkaar gekoppeld in Utrecht (nog niet goed verwerkt in de reisplanner, die toont nog een overstap) en 8900 rijdt buiten de spits alleen tussen Woerden en Utrecht.

Ik heb de omschrijving van de series 6000, 6500, 8800 en 8900 aangepast in de tabel Treinseriewijzigingen om dit te reflecteren. Tevens heb ik 3400 toegevoegd aan deze tabel, blijkbaar was dit een toevoeging die we eerder hebben gemist.

Badge +3

Nog eentje van Twitter:

@NS_online heel fijn om te zien dat ik met de nieuwe dienstregeling niet meer vanuit Haarlem om 8:30 op school kan zijn in Groningen. Gezien er zat in die vroege trein zaten zal ik wel niet de enige zijn. Kost de hoofdprijs en dan niet eens op tijd op bestemming kunnen zijn.

Want:

Eerste sprinter uit Haarlem gaat later waardoor er niet 7 maar 2 minuten overstap is op de IC naar Almere. Da's te krap.

Scholier Haarlem - Groningen geslachtofferd dus… :joy:

Reputatie 7
Badge

Nog eentje van Twitter:

@NS_online heel fijn om te zien dat ik met de nieuwe dienstregeling niet meer vanuit Haarlem om 8:30 op school kan zijn in Groningen. Gezien er zat in die vroege trein zaten zal ik wel niet de enige zijn. Kost de hoofdprijs en dan niet eens op tijd op bestemming kunnen zijn.

Want:

Eerste sprinter uit Haarlem gaat later waardoor er niet 7 maar 2 minuten overstap is op de IC naar Almere. Da's te krap.

Scholier Haarlem - Groningen geslachtofferd dus… :joy:

 

Over Twitter gesproken: Je hebt ook nog scholieren die niet echt blij zijn met de snellere trein van/naar Vlissingen:

Want we zitten liever langer in de trein, want dat was wel prettig eigenlijk :thinking:

Ik had gehoopt dat er meer verbeteringen zouden zijn op de route Hoorn Kersenboogerd - Den Haag.

 

Er zijn veel Schiphol medewerkers op deze route en de eerste trein komt pas 05.53 aan op Schiphol. We hebben een trein nodig die nog minimaal een uur eerder vertrekt. Dus eentje die al 04.53 aankomt.

En het liefst 1 trein per uur s'nachts zodat er altijd een goeie connectie is. Met de bus ben je gewoon veelste lang bezig en is dit voor de medewerkers geen goede optie.

Ook hebben we nog minimaal 2 treinen tussendoor nodig die geannuleerde treinen vervangt. Nu als de trein niet gaat ben je veelste laat voor je vlucht of op werk.

 

Dus, treinen moeten nóg een uur eerder gaan en van 2 naar 4 treinen per uur voor de Zaanstreek!

Reputatie 7

@IRBrink : Als u NS ook nog even een zak geld geeft om dit te realiseren zullen ze dat waarschijnlijk best doen.

 

Alle gekheid op een stokje, het reizigersaanbod op dat soort tijden is gewoon veel te laag om rendabel treinen te laten rijden. Als u echt zo vroeg op uw werk moet zijn, zijn er 2 mogelijkheden .

 

  1. U pakt de auto
  2. U gaat dichter bij uw werk wonen.
Reputatie 7
Badge

Helaas is er ook een kostenplaatje. En die valt niet voor iedereen goed uit. 

waarom stopt trein 7459 als enigste in de middag/avond spits niet in Maarn ? die van 16:07 wel en 18:07 ook. 

Reageer