beantwoord

Dienstregeling per 7 feburari 22

  • 20 January 2022
  • 27 reacties
  • 996 Bekeken

Reputatie 7
Badge

Ik las dat de dienstregeling per 7 februari mogelijk verder wordt uitgekleed, dit maal door ziekmeldingen. Hoewel ik begrip heb voor deze reden, opper ik graag het volgende:

Kan NS overwegen om in de spits de dienstregeling min of meer ongemoeid te laten en als er gekort moet worden dit eerder op recreatieve momenten te doen? Niet alleen in het voordeel van spitsreizigers, die veelgebruiker zijn, maar ook voor NS om die doelgroep proberen te behouden?

Een ander tip is om sprinters in te zetten op IC trajecten zodat bij uitval van conducteurs de deuren gewoon automatisch gesloten kunnen worden en er toch gereden kan worden met minder personeel.

icon

Beste antwoord door Anonymous 20 January 2022, 23:02

Bekijk origineel

27 reacties

Reputatie 2

Wat een egoȉstische vraag.

Recreatieve reizen zijn net zo noodzakelijk als werk reizen.

 

Recreatieve reizen zijn niet net zo noodzakelijk als reizen mbt werk. Werken moet, een 'uitje' mag, maar nog steeds is het de bedoeling zo veel mogelijk thuis te blijven.

Mensen die 3 prikken hebben blijf niet de rest van hun leven thuis. In 2 andere landen zijn alle maatregelen al afgeschaft.  Vroeger in het griepseizoen bleef je ook niet maanden thuis

Reputatie 7
Badge

Je kan mensen niet eeuwig thuishouden. Eens is het afgelopen.

Reputatie 7
Badge +1

Het zijn voor zover ik kan zien vooral series waar 6 of 4 intercity's/sprinters per uur reden. Die worden uitgedund naar 4 of 2 intercity's per uur. Het lijkt mij logischer om die series uit te dunnen dan plekken waar slechts 2 treinen per uur rijden, omdat je dan een wel heel erg karige dienstregeling overhoudt. Namelijk: 1 trein per uur.

Daarnaast rijden in die gebieden ook het meeste treinen. Als men dezelfde hoeveelheid treinen in bijvoorbeeld het noorden zou gaan schrappen rijden daar straks helemaal geen treinen meer.

Reputatie 7
Badge +1

Een van de vele, vele strijdpunten die vooral via de bonden met hun gestaalde kaders is bereikt. Vooral zo veel mogelijk personeel te werk stellen. En tot het uiterste op je streepjes blijven staan-niks kan/mag anders. Wat zich dan meteen wreekt als het weer eens piept en kraakt. Wat is er eigenlijk tegen om eens wat meer met deeltijdwerkers dan in te zetten?

Maar terzijde: blijf zelf toch sterk de indruk hebben dat het toch veel meer de scholieren/studenten zijn die voor de grote bulk in vervoervraag zorgen. En echte spitstreinen zijn er in feite helemaal niet zo veel.

En hoeveel extra personeel kost dat vrijwel overbodige prestige projekt ETMET dat nu de dienst op R´dam-Airport-Arnhem continue verstoort?

Bahnrider, wat is er op tegen dat het bij de NS niet mogelijk is om gebroken diensten te plannen? Vanuit werknemer oogpunt moet je daar toch heel blij mee zijn want wie wil er nu gebroken diensten draaien bij zijn/haar werkgever ?  Persoonlijk vind ik het een goede zaak en zou dit het liefst in alle CAO's terug zien.

Bij de NS betaat een dienst uit minimaal 6 uur, kunnen ze je die 6 uur niet op een trein kwijt dan ben je reserve voor de rest van de tijd. Dit ter voorkoming van allerlei korte diensten waarbij je uiteindelijk 7 dagen aan het werk bent, lijkt me ook geheel te verantwoorden.

En je suggestie van deeltijdwerkers, er zijn bij de NS heel veel deeltijdswerkers aan het werk maar dat lost nog niet het punt op dat je deze medewerkers alleen in de spits kunt inzetten.

En ETMET is gewoon onderdeel van de dienstregeling, net als de trajecten waar nu minder treinen op rijden vanwege de reizigersstromen en personeelsproblemen door corona en quarantaine.

Reputatie 5

Wat een egoȉstische vraag.

Recreatieve reizen zijn net zo noodzakelijk als werk reizen.

 

Reputatie 7
Badge +3

Wat een egoȉstische vraag.

Recreatieve reizen zijn net zo noodzakelijk als werk reizen.

 

Recreatieve reizen zijn niet net zo noodzakelijk als reizen mbt werk. Werken moet, een 'uitje' mag, maar nog steeds is het de bedoeling zo veel mogelijk thuis te blijven.

Recreatieve reizen zijn net zo noodzakelijk als werk reizen.

Ik denk dat gemiddelde werkgever die uiteindelijk de lonen moet ophoesten daar anders over denkt.

Het onzinnige aan het verzoek van @Raymond123 is dat hij wil dat NS maar onbeperkt met halflege treinen moet blijven rijden 

Reputatie 7

Recreatieve reizen zijn niet net zo noodzakelijk als reizen mbt werk. Werken moet, een 'uitje' mag, maar nog steeds is het de bedoeling zo veel mogelijk thuis te blijven.

Daar kan je over twisten in hoeverre recreatieve reizen noodzakelijk zijn. Een goede mentale gezondheid en opgeladen batterij is net zo belangrijk. Ik blijf ook allang niet meer standaard thuis in mijn vrije tijd. En velen met mij. We moeten gewoon eens dóór.

Reputatie 2

Het valt mij dat in de drukste gebieden minder treinen gaan rijden. Daar worden treinen dus nog drukker. Dat lijkt mij niet zo verstandig.

Het valt mij dat in de drukste gebieden minder treinen gaan rijden. Daar worden treinen dus nog drukker. Dat lijkt mij niet zo verstandig.

Mensen in de Randstad vinden altijd dat zij belangrijker zijn dan de rest van het land. 

Het is ook niet zo dat de treinen in de Randstad gemiddeld beter bezet zijn dan in de rest van het land.

Reputatie 7

Het valt mij dat in de drukste gebieden minder treinen gaan rijden. Daar worden treinen dus nog drukker. Dat lijkt mij niet zo verstandig.

Mensen in de Randstad vinden altijd dat zij belangrijker zijn dan de rest van het land. 

Het is ook niet zo dat de treinen in de Randstad gemiddeld beter bezet zijn dan in de rest van het land.

 

Ik kwam vanavond met de internationale trein uit Antwerpen. Aankomst Rotterdam 18.50 uur. Trein ging niet verder dan Rotterdam ivm werkzaamheden bij Schiphol. Eerstvolgende trein naar Amsterdam was de intercity van 19.12 uur naar Amsterdam c.s. via Haarlem. (wachttijd 22 minuten, IC naar Leiden van 18.56 uur ivm logistieke beperkingen geschrapt) Aangereden komt een Virm-4 die gelijk al overvol was. Vraag mij dan af had de internationale trein niet beter door kunnen rijden via Haarlem naar Amsterdam (is in het verleden ook wel gebeurd) en als je dat dan niet doet is het zeker op zondagavond (studenten) misschien wel handiger om een iets langere trein voor te rijden?? Zitplaatsen waren allemaal bezet, er zaten ook mensen op de trap en heel veel zaten natuurlijk ook illegaal in de eerste klas. (we kunnen nergens zitten, dan gaan we hier maar zitten).

Personeel natuurlijk niet gezien in de desbetreffende trein. Op het laatste deel van mijn traject vlak voor mijn uitstapstation dan nog wel een uiterst vriendelijke conductrice langs geweest. (toch nog mijn treinreis een beetje goedgemaakt:grinning: )   

Reputatie 7
Badge

Wat een egoȉstische vraag.

Recreatieve reizen zijn net zo noodzakelijk als werk reizen.

 

Het is niet zo zeer egoïstisch, eerder realistisch. Naast mijn 4 noodzakelijke reizen (die om te werken dus….) maak ik ook geregeld recreatieve reizen (die om te chillen dus...). Zie daar zelf wel een verschil tussen, net als de overheid dat zag, in de afgelopen zeg 22 maanden, en ook vaak benoemde. (Heb zelf liever extra reistijd op een te kiezen recreatieve dag, dan binnenkort op voorhand weer 4x +30 minuten per week, zoals vorig jaar ook een maand of 5 het geval was.)

Uiteindelijk zorgt een verschraald treinaanbod (ongeacht de reden) ervoor dat de trein minder aantrekkelijk wordt als primair vervoersmiddel.

@Raymond123

Als de forensen zoals nu massaal wegblijven zal de dienstregeling uiteindelijk gewoon uitgedund worden. Wen maar vast aan lagere frequenties.

Reputatie 2

In de app staat een lijst van trajecten waar treinen minder gaan rijden.

Badge +3

In de app staat een lijst van trajecten waar treinen minder gaan rijden.

Op de website ook: https://www.ns.nl/reisinformatie/calamiteiten/tijdelijk-minder-treinen-vanaf-7-februari-meer-wijzigingen.html

Minder Intercity’s vanaf 7 februari:

  • Amsterdam Centraal – Enkhuizen
  • Amsterdam Centraal – Den Haag Centraal 
  • Amsterdam Centraal – Rotterdam Centraal (Intercity direct)
  • Rotterdam Centraal – Utrecht Centraal

Minder Sprinters vanaf 7 februari:

  • Rotterdam Centraal – Dordrecht

Minder Intercity’s vanaf 14 februari:

  • Lelystad Centrum - Dordrecht

Minder Intercity’s vanaf 21 februari:

  • Amsterdam Centraal – Sittard
  • Den Haag Centraal – Amersfoort Centraal/Deventer
  • Haarlem – Alkmaar (spits)
  • Schiphol Airport – Nijmegen

Minder Sprinters vanaf 21 februari:

  • Amersfoort Centraal – Harderwijk (spits)
  • Den Haag Centraal – Gouda Goverwelle
  • Hoofddorp – Utrecht Centraal
  • Leiden Centraal – Houten Castellum (spits)
  • Oss – ’s Hertogenbosch (spits)

Vanaf 21 februari gaan we op trajecten waar nu zes treinen per uur rijden, vier treinen per uur rijden en op de meeste trajecten twee treinen per uur, waar normaal vier treinen per uur rijden. Vanaf 21 februari rijdt dan 85% van de treinen.

Reputatie 7
Badge

En NS gaat vast nog de fout maken om de eerste ICD van 6.24 uit Rotterdam ook te laten vervallen om die vervolgens drie weken later terug te laten plaatsen omdat ze dan pas door hebben dat dat wel heel veel offers vraagt.

Interessant ook, dat sommige wijzigingen pas over ruim drie weken ingaan. Je zou natuurlijk ook per week kunnen kijken wat nodig is op basis van inschatting.

Badge +3

Interessant ook, dat sommige wijzigingen pas over ruim drie weken ingaan. Je zou natuurlijk ook per week kunnen kijken wat nodig is op basis van inschatting.

Ik vind het wel verstandig om een flinke slag om de arm te nemen na de laatste versoepelingen, want de uitval wegens ‘klachten’ zal nog wel (blijven) stijgen.

Met de ‘nieuwe’ quarantaine maatregelen (wie milde klachten heeft -dat kan gewoon verkouden zijn- maar negatief test mag komen werken of naar school) zullen de besmettingscijfers wel oplopen.

Zonder klachten thuis moeten blijven (quarantaine omdat iemand in je huishouden postief getest is) heeft bijzonder weinig zin volgens mij.

Test dan regelmatig jezelf en hou je aan alle maatregelen, dus maskers (desnoods FFP) en afstand en frisse lucht. Desnoods ook thuis of op je werk dus, want er zal vast ergens een besmette(lijke) persoon rond lopen.

Een eerdere reactie in een ander topic (en vandaag bevestigd gekregen vanuit een quarantaine locatie) vond ik wel interessant. Bij contact in de zorg met personen die besmet zijn is een type II masker voldoende (en IIR bij bepaalde handelingen met spetters, zoals een intubatie of naar de tandarts)!

Mijn eigen tandarts bevestigde dat ook nog gisteren bij het halfjaarlijkse handje schudden (dat doen we met onze elleboog of ‘fist bump’ uiteraard).

Zolang ik (of wie dan ook) geen covid-achtige klachten heeft is diegene welkom, ongeacht gevaccineerd/geboosterd. Handen ontsmetten bij binnenkomst graag, that’s all.

En als je tijdens het wachten naar de wc moet? Dat mag ook gewoon weer (vorig jaar nog niet).

Je zou natuurlijk ook per week kunnen kijken wat nodig is op basis van inschatting.

Dan krijg je treinseries die dan weer wel en dan weer niet rijden, ik weet niet of de reizigers daar nou zo blij van worden. Ik schat dat deze beperkingen minimaal een maand of drie gaan duren (misschien zelfs wel tot 1 september) en het lijkt me beter al die tijd dezelfde dienstregeling te rijden. En aangezien momenteel maar 40% van de vroegere reizigers komt opdagen is 15% minder treinen sowieso geen probleem qua capaciteit. 

 

Interessant ook, dat sommige wijzigingen pas over ruim drie weken ingaan. Je zou natuurlijk ook per week kunnen kijken wat nodig is op basis van inschatting.

Het moet natuurlijk ook weer in de planningen meegenomen worden, qua personeel en qua materieel. Daarbij kun je nu niet inschtten hoeveel medewerkers er morgen op het werk verschijnen dus laat staan dat je dat een week van tevoren kunt doen.

Dat wordt de komende 3 weken dus nog een dienstregeling warbij je rekening moet houden met onverwachte uitval in plaats van geplande uitval.

De reizigersaantallen volgens Translink: In de ochtendspits 40%, avondspits 50% en daluren/weekend overdag 70%, avond 40%, nacht 20%. Let wel: dat is nog voor de versoepelingen. Met name het recreatief gebruik zal wel verder toenemen. Het thuiswerkadvies geldt nog steeds.

Maar 85% van de treinen op 80% van de reizigers kan in het weekend zeker krap worden op sommige trajecten.

 

Ik zal de tips voor je doorzetten. Hopelijk merk je weinig van het ziekteverzuim.

De reizigersaantallen volgens Translink: In de ochtendspits 40%, avondspits 50% en daluren/weekend overdag 70%, avond 40%, nacht 20%. Let wel: dat is nog voor de versoepelingen. Met name het recreatief gebruik zal wel verder toenemen. Het thuiswerkadvies geldt nog steeds.

Maar 85% van de treinen op 80% van de reizigers kan in het weekend zeker krap worden op sommige trajecten.

Omdat er vooral ook spitsseries worden geschrapt zijn de beperkingen in het weekend procentueel kleiner dan 15% en op werkdagen wat meer dan 15%. Waar u vandaan haalt dat het aantal reizigers in de daluren en het weekend 70% is me overigens niet duidelijk want dat blijkt niet uit de recente cijfers van TransLink. Afgelopen weekend was het bijv. 60% en het gemiddelde over de hele afgelopen week was precies 50%. 

Het onderwijs is voor NS het belangrijkste voor de reizigersaantallen, de versoepelingen daar zijn echter al eerder ingegaan en zullen dus de cijfers verder niet meer veel beïnvloeden. Het wel/niet thuiswerkadvies heeft weinig invloed omdat forensen sowieso vrijwel niet meer met het OV reizen. Toename zal met de komst van het voorjaar vooral komen door meer recreatief gebruik, maar het studentenvervoer zakt in het voorjaar jaarlijks snel in dus dat compenseert elkaar. 

Kan NS overwegen om in de spits de dienstregeling min of meer ongemoeid te laten en als er gekort moet worden dit eerder op recreatieve momenten te doen? Niet alleen in het voordeel van spitsreizigers, die veelgebruiker zijn, maar ook voor NS om die doelgroep proberen te behouden?

Dat kan natuurlijk niet want juist in de spits heb je de maximale hoeveelheid personeel nodig en als er veel zieken zijn kun je aan die topvraag niet voldoen.

Daarnaast zou het wel werkende personeel dan veelal gebroken diensten krijgen waarbij ze eerst in de ochtendspits en dan weer vele uren later in de avondspits moeten werken.

Het ligt daarom meer voor de hand om alle spitsuurseries te schrappen plus wellicht wat reguliere series.

Een probleem lijkt uitdunning me niet omdat NS momenteel maar 50% van de reizigers van voor corona vervoert.

Bij de NS gaat het niet werken om mensen alleen voor de spits te laten komen en dan naar huis te sturen omdat de NS geen gebroken diensten kent en je personeel dus niet later terug kan laten komen. Als je gaat uitdunnen bij de NS dan komt daar nogal wat bij kijken omdat zowel materieel als personeel het hele land door gaat moet dat logistiek helemaal bekeken worden zodat je niet op een gegeven moment ergens een trein met conductuer staat zonder machinist of een Hc en machinist daar staan zonder trein.

Verder sluiten bij sprinters de deuren ook niet vanzelf, daar moet ook gesleuteld worden door iemand om de deuren te vergrendelen zodat de trein weer kan vertrekken. Zonder Hc rijden komt bij de NS nagenoeg niet voor, alleen in urgente situaties kan het zijn dat een trein een stukje zonder Hc rijdt. Wel kan een machinist eventueel als Hc mee op een trein maar dan moet die wel aanwezig en beschikbaar zijn.

Een trein een heel traject laten rijden zonder Hc zul je bij de NS niet zo snel gaan zien.

Reageer