Een echte Intercity naar Zeeland? | NS Community

Een echte Intercity naar Zeeland?


Vroeger hadden we in Zeeland nog een echte intercity die naar Amsterdam ging. Waarom is dit nu enkel een stoptrein geworden?

Komt hier binnenkort verandering in?

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederland/artikel/5144366/compensatieplan-zeeland-rechtbank-gevangenis-en-betere


172 reacties

Reputatie 6

NS moet volgens de huidige concessie elk station in Nederland minimaal twee maal per uur bedienen (tenminste doordeweeks tot 20.00 uur) en er zijn in Zeeland te weinig reizigers om het aantal treinen per uur uit te breiden. Alleen tijdens de spits rijden er snelle intercity's, in de ochtend richting de Randstad en in de avond richting Vlissingen, die onderweg van/naar Roosendaal alleen stoppen in Middelburg, Goes en Bergen op Zoom. Momenteel rijden deze toegevoegde intercity's echter niet.

Verwacht voorlopig maar niet dat er extra treinen ergens gaan rijden, gezien de corona crisis zal er eerder geminderd worden als het reizigersaantal lager blijft dan voor deze crisis.

Reputatie 7
Badge +3

De besluitvorming en de uitwerkingen van de compensatie plannen zullen ook niet van vandaag op morgen plaatsvinden. Zo zou er ook een zwaarbeveiligde gevangenis in Zeeland moeten komen plus er wordt in de plannen de komst van een zwaarbeveiligde rechtbank genoemd en de vestiging van een expertisecentrum over georganiseerde criminaliteit. Zulke plannen zijn voor de langere termijn, dus ook een eventuele verbetering van de Intercity-verbindingen tussen Zeeland en de rest van Nederland. En de plannen zijn nog niet definitief. Vaak wordt er bij zulke plannen ook meer gevraagd dan er uiteindelijk komt. De toekomst zal leren wat er wel en wat er niet van deze plannen gaat komen.

Reputatie 6

https://www.omroepzeeland.nl/nieuws/120828/Compensatiepakket-is-rond-Rijk-investeert-650-miljoen-euro-in-Zeeland-meer-dan-duizend-banen-erbij

Het enige wat ik niet snap in het verhaal is hoe je van een eenmalige compensatie eindeloos de jaarlijkse verliezen van zo'n verbinding kunt betalen. Ooit is dat geld toch op?

Het enige wat ik niet snap in het verhaal is hoe je van een eenmalige compensatie eindeloos de jaarlijkse verliezen van zo'n verbinding kunt betalen. Ooit is dat geld toch op?

Heel veel geld, is dan de oplossing. Over 50 jaar is het dan misschien inderdaad op. En dan bedenken ze wel een nieuwe oplossing.

@Deventer 

Er is eenmalig 650 miljoen beschikbaar en als je kijkt over hoeveel projecten dat geld verdeeld moet worden is er misschien 75 miljoen voor die IC. Als je dan bedenkt dat een IC voor het korte stukje Heerlen-Aachen al 19 miljoen aan verliezen per jaar kost dan zal dat voor een Zeeuwse IC gezien de veel langere afstand zeker niet minder zijn. En dan is mijn conclusie dat dat geld over een jaar of vijf dus wel op is.

Reputatie 5

Nou de NS doet zijn best maar,ze willen zelf de concessie houden en dat betekent ook dat ze moeten rijden op minder rendabele lijnen. De NS verdient ook veel aan reizigers in drukkere regios zo als de randstad.

Reputatie 7

Zou een vaste IC-verbinding met de Randstad (reistijdwinst circa 10 minuten, tenzij er weer langere wachttijd ontstaat op tussenstations als Roosendaal en Dordrecht waardoor de winst weer teniet wordt gedaan) aanzienlijk ertoe bijdragen dat jongeren in Zeeland gaan of blijven wonen en werken? Zou het veel extra bedrijven aantrekken? Ik denk het niet. Zeeland blijft te dun bevolkt, te ver van de rest van het land en het autobezit is (logischerwijze) erg hoog.

Reputatie 5

Ik denk dat ze als het geld op is gewoon overgaan op ic per uur en het andere half uur een stoptrein.

Reputatie 4

Gewoon de huidige IC Amsterdam - Oude lijn - Rotterdam - Dordrecht - Roosendaal - Zeeland inkorten tot Rotterdam en de huidige IC Amsterdam - Schiphol - Rotterdam verlengen met Dordrecht - Roosendaal - Zeeland

Hoop dat deze dienstregelingswijziging ook doorgaat

Ik denk dat ze als het geld op is gewoon overgaan op ic per uur en het andere half uur een stoptrein.

Dat is in strijd met de concessie. Tussen 6 en 20 uur op ma-vr moet ieder station 2x per uur bediend worden.

Gewoon de huidige IC Amsterdam - Oude lijn - Rotterdam - Dordrecht - Roosendaal - Zeeland inkorten tot Rotterdam en de huidige IC Amsterdam - Schiphol - Rotterdam verlengen met Dordrecht - Roosendaal - Zeeland

Hoop dat deze dienstregelingswijziging ook doorgaat

Het nut hiervan ontgaat me want dan bedient de Zeeuwse IC Den Haag niet meer en dat wilde Provinciale Staten in Zeeland nou juist. Verder zal er natuurlijk maar één keer per uur een IC tussen Roosendaal en Vlissingen gaan rijden. Twee keer per uur is helemaal buiten proportie. 

Ik denk dat je eerder moet denken aan iets als:

1x per uur IC Amsterdam-Roosendaal-Vlissingen

1x per uur IC Amsterdam-Roosendaal

2x per uur Spr Roosendaal-Vlissingen (avond/za/zo 1x per uur) met sprintermaterieel.

Op deze manier is het financieel wat beter te behappen omdat je dan geen dure, grote dubbeldekkers in de sprinterdienst meer nodig hebt. 

Reputatie 6

Zou een vaste IC-verbinding met de Randstad (reistijdwinst circa 10 minuten, tenzij er weer langere wachttijd ontstaat op tussenstations als Roosendaal en Dordrecht waardoor de winst weer teniet wordt gedaan) aanzienlijk ertoe bijdragen dat jongeren in Zeeland gaan of blijven wonen en werken? Zou het veel extra bedrijven aantrekken? Ik denk het niet. Zeeland blijft te dun bevolkt, te ver van de rest van het land en het autobezit is (logischerwijze) erg hoog.

Het verschil in reistijd tussen Vlissingen en de Randstad tussen de spits-IC en reguliere trein bedraagt 19 minuten, dus bijna het dubbele van wat jij aangeeft. De laatste jaren is de dienstregeling in Nederland steeds veranderd ten koste van die in Zeeland. Naar Amsterdam, Groningen of Maastricht ben je zo 30 minuten langer onderweg vegeleken met bijvoorbeeld vijftien jaar geleden. Geen wonder dat er geen groei zit op de Zeeuwse lijn.

@Marcel Stroo

Het probleem met het schema van de huidige spitstreinen is dat ze geen aansluiting van/naar Breda geven. En die aansluiting wordt nodig omdat het aantal sprinters op de Zeeuwse lijn in de avond en het weekend straks ongetwijfeld zal worden gehalveerd. 

Er is overigens wel wat groei op de Zeeuwse lijn maar die zit al jaren bij het lokale vervoer van/naar de kleine stations.

Badge +3

Waarom zou een snellere trein van Asd/Rtd naar Roosendaal (en verder richting Vlissingen) ook maar iets met Breda te maken moeten hebben?

Verder naar Zwolle en zo valt iets voor te zeggen (aansluiting), maar over hoe veel reizigers gaat het dan?

Bovendien is Roosendaal - Zwolle 6 minuten sneller via Rotterdam (met een comfortabele overstap van 27 minuten) dan via Den Bosch (rechtstreeks via Breda en zo).

Oke, van 27 minuten zou je een aansluiting kunnen maken (ik ben geen dienstleider persoon), voor de liefhebbers (5m Breda, 5m Den Bosch...) :laughing:

Reputatie 7

Trek de IC Zwolle - Roosendaal 1x per uur door en laat deze in Zeeland overal stoppen. Daarnaast 1x per uur een echte IC Vlissingen - Rotterdam - Den Haag CS ( met in Rotterdam goede crossplatformaansluiting op de HSL naar Schiphol/Amsterdam). Zo heeft Zeeland zowel een rechtstreekse verbinding met Noord- Brabant als met de Randstad.

Voor de concessie maak je voor dit geval een uitzondering in de plicht 2x per uur ieder Zeeuws stationnetje te bedienen. Desnoods trek je in de drukste uren waarin veel scholieren reizen de Sprinter Dordrecht - Roosendaal door van/naar Zeeland.

Reputatie 5

Kan je de concessie zomaar aanpassen?

Reputatie 7
Badge +3

Niet zomaar. Maar in overleg en tegen betaling natuurlijk wel. Ik denk overigens niet de provincie Zeeland veel geld zal willen besteden aan meer treinen op de Zeeuwse Lijn.

NS is overigens zelf akkoord gegaan met het model dat ieder station op de Zeeuwse Lijn 2x per uur bediend moet worden.

Reputatie 6

Ik denk overigens niet de provincie Zeeland veel geld zal willen besteden aan meer treinen op de Zeeuwse Lijn.

 

Zeg maar gerust € 0,00. De provincie wil doen geloven dat zij ervoor gezorgd hebben dat er tegenwoordig spits-IC's rijden, maar waren niet bereid om er maar één cent aan uit te geven.

Reputatie 5

Ik denk overigens niet de provincie Zeeland veel geld zal willen besteden aan meer treinen op de Zeeuwse Lijn.

 

Zeg maar gerust € 0,00. De provincie wil doen geloven dat zij ervoor gezorgd hebben dat er tegenwoordig spits-IC's rijden, maar waren niet bereid om er maar één cent aan uit te geven.

Dat komt ook omdat bijna al het ov budget gaat naar de veerboot die miljoenen verlies maakt.

Waarom zou een snellere trein van Asd/Rtd naar Roosendaal (en verder richting Vlissingen) ook maar iets met Breda te maken moeten hebben?:laughing:

Ruim de helft van de Zeeuwse reizigers stapt in Roosendaal over van/naar richting Breda. 

NS is overigens zelf akkoord gegaan met het model dat ieder station op de Zeeuwse Lijn 2x per uur bediend moet worden.

NS hoeft daar niet mee akkoord te gaan, dat is een keiharde voorwaarde in de concessie. Het alternatief is aanbesteding van de sprinterdiensten.

Reputatie 6

Waarom zou een snellere trein van Asd/Rtd naar Roosendaal (en verder richting Vlissingen) ook maar iets met Breda te maken moeten hebben?:laughing:

Ruim de helft van de Zeeuwse reizigers stapt in Roosendaal over van/naar richting Breda. 

60% rijdt door richting Randstad, 40% stapt over richting Breda.

Reputatie 5

Op wat basseer je dat?

Reageer