Een echte Intercity naar Zeeland?


Vroeger hadden we in Zeeland nog een echte intercity die naar Amsterdam ging. Waarom is dit nu enkel een stoptrein geworden?

Komt hier binnenkort verandering in?

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederland/artikel/5144366/compensatieplan-zeeland-rechtbank-gevangenis-en-betere


172 reacties

Reputatie 7

Zelfs Groningen en Maastricht zijn vanaf Amsterdam/Utrecht sneller te bereiken.

Dat zijn ook heel andere (en veel grotere) steden. Universiteit, veel werkgelegenheid. Dus veel meer belang. Vlissingen en Middelburg zijn eigenlijk dorpen in een uithoek wat dat betreft, en ook geen knooppunt. Ik kom er graag maar je kan het niet eerlijk vergelijken.

Ik denk dat ze beter het geld kunnen investeren in sneller treinvervoer naar de randstad. Zelfs Groningen en Maastricht zijn vanaf Amsterdam/Utrecht sneller te bereiken.

Dat lijkt me niet. Het regionale vervoer is voor de meeste inwoners veel belangrijker dan een snellere trein naar de Randstad waar maar een klein aantal mensen iets aan heeft.

Reputatie 7
Badge +3

Dat is ook een kansloos idee. De trein kan helemaal niet concurreren met de auto vanwege de omweg via Roosendaal. Zeeland kan beter inzetten op betere treinverbindingen naar Breda en verder.

Ik denk dat ze beter het geld kunnen investeren in sneller treinvervoer naar de randstad. Zelfs Groningen en Maastricht zijn vanaf Amsterdam/Utrecht sneller te bereiken.

@Marcel Stroo 

Klopt, maar dat komt ook door onrealistische eisen. Twee veerboten in de vaart houden buiten het zomerseizoen maakt het een bodemloze put. Daarnaast zijn de tarieven voor lokalen gewoon te laag waardoor er buiten jul-aug nauwelijks geld binnenkomt.

Reputatie 6

Als je NS daar toestemming voor geeft is het hek van de dam en is over een paar jaar de helft van alle sprinters opgeheven. Die eis van twee sprinters per uur is er niet voor niets.

Is toch onzinnig om voor (bij wijze van spreken) haltes in een weiland dezelfde eisen te stellen als voor drukkere stations en trajecten. Zoiets moet je per traject bekijken. Op het ene station is één Sprinter per uur voldoende, op een ander zijn er mogelijk wel vier nodig misschien.

Heeft allemaal met politiek te maken. Het merendeel van de SGP stemmers zit daar en hebben zodoende een flinke vinger in de pap.


Ja in de dorpen wel. Ik denk niet dat in steden als Middelburg en Vlissingen veel SGP stemmers wonen. Ik vind het wel opvallend dat de dorpen van de gemeente Veere altijd koopzondag hebben terwijl je in een vermoedelijk veel minder christelijke stad als Vlissingen maar 1x per maand koopzondag hebt.

 

Het is jammer dat bijna al het OV budget van Zeeland naar de boot gaat. Als er een andere vervoerder zou komen lijkt mij Connexxion een goede kandidaat omdat die de bussen al hebben. Ik vraag me af waarom een andere vervoerder wel zou willen investeren in een onrendabele lijn.

Bij de laatste aanbesteding van het fiets/voetveer tussen Vlissingen en Breskens had geen enkele vervoerder interesse en haakte Veolia af, dus mocht de provincie zelf voor de exploitatie zorgen.

Als je NS daar toestemming voor geeft is het hek van de dam en is over een paar jaar de helft van alle sprinters opgeheven. Die eis van twee sprinters per uur is er niet voor niets.

Is toch onzinnig om voor (bij wijze van spreken) haltes in een weiland dezelfde eisen te stellen als voor drukkere stations en trajecten. Zoiets moet je per traject bekijken. Op het ene station is één Sprinter per uur voldoende, op een ander zijn er mogelijk wel vier nodig misschien.

Heeft allemaal met politiek te maken. Het merendeel van de SGP stemmers zit daar en hebben zodoende een flinke vinger in de pap.


Ja in de dorpen wel. Ik denk niet dat in steden als Middelburg en Vlissingen veel SGP stemmers wonen. Ik vind het wel opvallend dat de dorpen van de gemeente Veere altijd koopzondag hebben terwijl je in een vermoedelijk veel minder christelijke stad als Vlissingen maar 1x per maand koopzondag hebt.

 

Het is jammer dat bijna al het OV budget van Zeeland naar de boot gaat. Als er een andere vervoerder zou komen lijkt mij Connexxion een goede kandidaat omdat die de bussen al hebben. Ik vraag me af waarom een andere vervoerder wel zou willen investeren in een onrendabele lijn.

Als je NS daar toestemming voor geeft is het hek van de dam en is over een paar jaar de helft van alle sprinters opgeheven. Die eis van twee sprinters per uur is er niet voor niets.

Is toch onzinnig om voor (bij wijze van spreken) haltes in een weiland dezelfde eisen te stellen als voor drukkere stations en trajecten. Zoiets moet je per traject bekijken. Op het ene station is één Sprinter per uur voldoende, op een ander zijn er mogelijk wel vier nodig misschien.

Heeft allemaal met politiek te maken. Het merendeel van de SGP stemmers zit daar en hebben zodoende een flinke vinger in de pap.

NS zou Sprinters het liefst allemaal opdoeken? Dat is ook weer geen onomstotelijk feit. NS houdt het Sprintertraject Apeldoorn - Enschede, dat wordt tóch niet gedecentraliseerd en NS is daar erg content mee las ik net. Of het een goede zaak is moet wel nog blijken natuurlijk.

NS houdt de sprinters uitsluitend nog in stand om concurrenten van het spoor te houden, niet omdat ze zelf dat vervoer willen doen. Als ze een monopolie zouden krijgen doeken ze het sprintervervoer buiten de Randstad zou snel mogelijk op.

Reputatie 7

NS zou Sprinters het liefst allemaal opdoeken? Dat is ook weer geen onomstotelijk feit. NS houdt het Sprintertraject Apeldoorn - Enschede, dat wordt tóch niet gedecentraliseerd en NS is daar erg content mee las ik net. Of het een goede zaak is moet wel nog blijken natuurlijk.

Als je NS daar toestemming voor geeft is het hek van de dam en is over een paar jaar de helft van alle sprinters opgeheven. Die eis van twee sprinters per uur is er niet voor niets.

Is toch onzinnig om voor (bij wijze van spreken) haltes in een weiland dezelfde eisen te stellen als voor drukkere stations en trajecten. Zoiets moet je per traject bekijken. Op het ene station is één Sprinter per uur voldoende, op een ander zijn er mogelijk wel vier nodig misschien.

Iedereen weet dat NS het liefst alle sprinters zou opdoeken en dus zijn er regels nodig om aan dat wangedrag van NS paal en perk te stellen. Zo niet dan doekt NS binnen de kortste keren het grootste deel van de sprinters buiten de Randstad op. Dat deden ze voor de aanbestedingen destijds ook op de diesellijnen buiten de Randstad.

Reputatie 7

Als je NS daar toestemming voor geeft is het hek van de dam en is over een paar jaar de helft van alle sprinters opgeheven. Die eis van twee sprinters per uur is er niet voor niets.

Is toch onzinnig om voor (bij wijze van spreken) haltes in een weiland dezelfde eisen te stellen als voor drukkere stations en trajecten. Zoiets moet je per traject bekijken. Op het ene station is één Sprinter per uur voldoende, op een ander zijn er mogelijk wel vier nodig misschien.

Reputatie 6

Het zijn eigenlijk twee dorpjes Rilland en Bath.

Om het nog verwarrender te maken: het station ligt in Stationsbuurt en niet in Rilland of Bath.

 

Het zijn eigenlijk twee dorpjes Rilland en Bath.

Badge +3

Haha had een vriend die ooit in Rilland woonde, veel is het niet inderdaad.

Waarom niet de concessie veranderen en terug naar de oude situatie 1 sneltrein per uur en dan een stoptrein?

Omdat dan niet alle stations 2x per uur bediend worden (in elke richting).

Rilland bath is het echt niet waard om 2x per uur te stoppen kom op zeg.

Inderdaad, nooit van dat dorp gehoord.:joy:

Waarom niet de concessie veranderen en terug naar de oude situatie 1 sneltrein per uur en dan een stoptrein?

Als je NS daar toestemming voor geeft is het hek van de dam en is over een paar jaar de helft van alle sprinters opgeheven. Die eis van twee sprinters per uur is er niet voor niets.

Waarom niet de concessie veranderen en terug naar de oude situatie 1 sneltrein per uur en dan een stoptrein?

Omdat dan niet alle stations 2x per uur bediend worden (in elke richting).

Rilland bath is het echt niet waard om 2x per uur te stoppen kom op zeg.

Badge +3

Waarom niet de concessie veranderen en terug naar de oude situatie 1 sneltrein per uur en dan een stoptrein?

Omdat dan niet alle stations 2x per uur bediend worden (in elke richting).

Waarom niet de concessie veranderen en terug naar de oude situatie 1 sneltrein per uur en dan een stoptrein?

Waarom wordt hier zo moeilijk over gedaan?

Omdat die trein al jaren onrendabel was

Waar baseer je dat op? De intercity moest alleen maar plaatsmaken voor twee stoppende treinen per uur, omdat dit moet volgens de huidige concessie. Anders was die heus wel gebleven.

Twee sprinters per uur de basis, eventuele intercity's zijn extra als er voldoende passagiers zijn om dat rendabel te maken.

Reputatie 6

Waarom wordt hier zo moeilijk over gedaan?

Omdat die trein al jaren onrendabel was

Waar baseer je dat op? De intercity moest alleen maar plaatsmaken voor twee stoppende treinen per uur, omdat dit moet volgens de huidige concessie. Anders was die heus wel gebleven.

Waarom wordt hier zo moeilijk over gedaan?

Omdat die trein al jaren onrendabel was, NS er geen subsidie van de rijksoverheid voor krijgt en de Provincie Zeeland er ook niet aan mee wil betalen. Tja, en iemand zal de verliezen moeten betalen want voor niets gaat de zon op maar rijdt de trein niet. 

Waarom wordt hier zo moeilijk over gedaan? Tien jaar geleden was het de normaalste zaak van de wereld dat er een echte intercity Vlissingen - Amsterdam was.

Ik had begrepen in een krantenartikel dat de OV bedrijven een half miljard moeten bezuinigen dus misschien komt er niks van de echte IC in Zeeland terecht.

Reageer