Een echte Intercity naar Zeeland?


Vroeger hadden we in Zeeland nog een echte intercity die naar Amsterdam ging. Waarom is dit nu enkel een stoptrein geworden?

Komt hier binnenkort verandering in?

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederland/artikel/5144366/compensatieplan-zeeland-rechtbank-gevangenis-en-betere


172 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Als een andere vervoerder zou gaan rijden, wat moet ik dan verwachten? Een soort kleine sprinter trein zo als bij Dordrecht?

Dan moet je denken aan iets als Zwolle-Emmen of Zwolle-Enschede. 

En daar is helemaal niets mis mee. Zeker niet wanneer je dan ook volledige tariefintegratie krijgt met het streekvervoer. Trein en bus versterken elkaar dan.

De bestuurders staren zich blind op prestigieuze treinen naar de Randstad.

Reputatie 7
Badge +3

Ook apart.. per 2029 geen IC meer tussen Amersfoort en Amsterdam?

 

 

Reputatie 7
Badge +3

Kan je een voorbeeld geven van een lijn die eerst van NS was en nu van een andere vervoerder waar het nu veel beter gaat?

Voor zover ik het kan beoordelen wordt op bijna alle lijnen waar nu een regionale vervoerder rijdt beter gepresteerd dan in de tijden dat NS daar nog reed. Daar moet wel bij opgemerkt worden dat de provincies meer aandacht hebben voor de lijnen die door NS als achtergebleven gebied werden beschouwd. 

Badge +3

Nee, want Syntus/Keolis/Arriva/Blauwnet (of wat daar ook rijdt) hanteren de ‘juiste’ vertrekprocedure. :sweat_smile:

Reputatie 7

Als je NS daar toestemming voor geeft is het hek van de dam en is over een paar jaar de helft van alle sprinters opgeheven. Die eis van twee sprinters per uur is er niet voor niets.

Is toch onzinnig om voor (bij wijze van spreken) haltes in een weiland dezelfde eisen te stellen als voor drukkere stations en trajecten. Zoiets moet je per traject bekijken. Op het ene station is één Sprinter per uur voldoende, op een ander zijn er mogelijk wel vier nodig misschien.

Reputatie 7

Ook apart.. per 2029 geen IC meer tussen Amersfoort en Amsterdam?

 

Ja, hoe bedenken ze het. Vanuit Zuid moet je altijd verder met de metro, waarvoor je dan ook weer extra kosten kwijt bent. De meeste bezoekers willen toch gewoon vlot naar CS en dan zo de stad in lopen. Is toch veel fijner? Van daar kan je altijd nog met tram of metro als dat nodig is.

Badge +3

De percentages staan in dit artikel genoemd.

Badge +3

Sneller rijden kan natuurlijk, maar de Lelylijn dan?

Ik las 3,8 miljard voor met 160 km/u naar Groningen (en Leeuwarden?) en 7,1 miljard voor 200 km/u?

Nou ja, die IC Roosendaal - Vlissingen kost dan een schijntje, maar ja… iets met Zoete Lieve Gerritje en zo :joy:

De kleine stations hebben sowieso niets te maken de extra intercity. Sluiten van die stations kost daarnaast reizigers en dat is niet handig als je het aantal treinen juist gaat uitbreiden. Ook krijg je dan de extra kosten van vervangend busvervoer. 

Als je geld wil besparen op de sprinters kun je straks beter die sprinters met SNG gaan rijden, dan kun je op de stille uren de capaciteit wat beter op de vraag afstemmen. Daarnaast is sprintermaterieel sneller dan VIRM in stopdiensten. 

Reputatie 7
Badge +3

Overigens waren er in de tijd dat NS nog reed op regionale lijnen al experimenten met tarief- en dienstregelingintegratie. In de jaren negentig van de vorige eeuw was er het project IGO (Integratie Gelderland Oost) waarbij de treinen van de NS de ruggengraat waren van het regionale netwerk. Dat was een redelijk succes en is waarschijnlijk een belangrijke impuls geweest om over te gaan tot regionale aanbestedingen.

Meer geschiedenis is te lezen op de webpagina https://wiki.ovinnederland.nl/wiki/Syntus.

Reputatie 6

Dan misschien eens proberen de rentabiliteit te verhogen door een betere en vlottere dienstregeling i.p.v. de randen van het land steeds verder weg te stoppen. Dat maakt het alleen maar erger.

Vorige week in provinciehoofdstad Middelburg het station eens beter bekeken. Wat een aftakeling. Op het perron staan nieuwe windschermen en een nieuw wachthok maar verder is er al lang niets gebeurd. In het gebouw zelf zijn de voormalige loketten dichtgetimmerd en alles is oud. Het simpele brocante-restaurantje Stoom gaat nog. Maar is op zon-en feestdagen gesloten..... Verder is er niets. De (vuile) onderdoorgang is vreselijk. Jaren zeventig-achtig. Geen visitekaartje. Station Vlissingen idem. Echt zonde.

Helemaal mee eens. Nu begint toevallig binnenkort de verbouwing van het station van Middelburg, dat is inderdaad niet voor zijn tijd, en sluit “Stoom” op 24 oktober a.s. de deuren. Onlangs is het perron langs spoor 1 aan de voorkant verhoogd, maar ter hoogte van het stationsgebouw moet je bijna met een ladder uitstappen. Het probleem is dat hier de pilaren van het stationsgebouw in de grond staan. En dan ben je nog niet eens in de bewaakte fietsenstalling geweest. Op de bovenverdieping ziet het er helemaal antiek uit. Gelukkig zit er nog een fietsenmaker die voor enige bedrijvigheid zorgt. 

Reputatie 5

Ik had nooit gedacht dat conducteurs en machinisten van de NS het zo goed hadden. Ik dacht dat het meer een baan is als je niet anders kan krijgen en dan probeert hoger op te komen en wat meer te verdienen.

Reputatie 7
Badge +3

Die rare situatie is er toch nog een jaar geweest, dat NS reed op het traject Arnhem-Doetinchem en Syntus op het traject Doetinchem-Winterswijk. In Doetinchem had je welgeteld één minuut om over te stappen vanuit Arnhem richting Winterswijk.

Met de huidige vertrekprocedure had je dan precies 20 seconden gehad om over te stappen.:thinking:

Badge +3

Ook apart.. per 2029 geen IC meer tussen Amersfoort en Amsterdam?

Het begon al toen met de komst van de Hanzelijn Amersfoort benadeeld werd , maar nu gaat @NS_online wel heel ver met de verschraling van #Amersfoort in het spoornetwerk. Wat ontbreekt is netwerkdenken!

https://www.rtvutrecht.nl/nieuws/2098876

Ehh nee, die schrappen we gewoon… 

Ja ik nam hem altijd in de spits, heel vaak moeten staan. Sprinter ook vaak vol, dus dat wordt dan een puinhoop. je wilt vanwege milieu liever niet in de auto, maar ja zo wordt je de auto wel weer ingejaagd.

 

Als je 2x per uur zowel een IC als Sprinter wil laten rijden kom je per reisrichting aan ongeveer 20 reizigers per trein. 

Natuurlijk kan je één IC per uur laten rijden, maar dan is de tijdwinst voor veel reizigers nihil immers dan kan je net zo goed met de iets tragere Sprinter.


Ik denk dat de oude dienstregeling van ongeveer 10-15 jaar gelden beter was. !x per uur Vlissingen, Souburg , Middelburg, Goes (eventueel Arnemuiden als dat niet teveel tijd kost) dan nog een stop in Kruiningen - Yerseke en dan verder naar Bergen op Zoom en Roosendaal.   Dan hebben de mensen in de dorpen er ook minder last van. Hoewel ik het begrijp dat het voor die mensen in de dorpen minder is als er maar 1x per uur een trein gaat.

Zucht, juist het regionale vervoer is essentieel en daar zit ook de groei.

Daarnaast snap ik het verhaal niet want juist Arnemuiden en Kruiningen behoren tot de minder gebruikte stations.

Als je 2x per uur zowel een IC als Sprinter wil laten rijden kom je per reisrichting aan ongeveer 20 reizigers per trein. 

Natuurlijk kan je één IC per uur laten rijden, maar dan is de tijdwinst voor veel reizigers nihil immers dan kan je net zo goed met de iets tragere Sprinter.

Er komt maar één intercity per uur. Twee is helemaal kolder.

Badge +3

Ik oordeel helemaal niet over Amsterdam Zuid vs. Centraal (en dan verder naar ergens anders of de metro naar de binnenstad) maar er wordt dus van alles uitgekleed!?

Wat hou je over dus? Misschien wordt het wel veel beter en sneller, maar niet van/naar Amersfoort C (waar het artikel over en mijn reactie over gaan).

Begrijp me niet verkeerd, maar Almere en Helmond hebben ook al de nodige stations waar je niet dood gevonden wil worden eigenlijk (mijn mening), maar…

Als je Amersfoort Centraal wilt overslaan, waarom heeft dat station dan onlangs die naam/status gekregen?

Maar goed, het is nog geen 2029, dat scheelt :thinking:

Reputatie 7
Badge +3

Misschien moeten we er een apart topic over openen. Ook in Hilversum maakt men zich grote zorgen over het mogelijke verdwijnen van de IC Amersfoort - Amsterdam Centraal.

https://www.gooieneemlander.nl/cnt/DMF20201008_16813078/hilversum-dreigt-begeerde-intercity-status-weer-te-verliezen-mediastad-op-termijn-weer-een-gepasseerd-station 

De overheden in Utrecht zijn nog helemaal niet betrokken bij de besluitvorming.

Reputatie 7

Binnenkort verloopt mijn studenten OV en moet ik 28 euro betalen voor een retourtje naar Roosendaal dus dan kan ik begrijpen dat mensen sneller een auto gaan pakken dan de trein.

Want een auto hebben en rijden is goedkoop? Misschien tijd voor een NS-kortingabonnement.

Ik had begrepen in een krantenartikel dat de OV bedrijven een half miljard moeten bezuinigen dus misschien komt er niks van de echte IC in Zeeland terecht.

Reputatie 6

Toch was NS oorspronkelijk van plan om de stations Arnemuiden, Kapelle-Biezelinge en Krabbendijke te sluiten. NS zet in op reizigers die lange afstanden maken en verdient niets aan korte afstand reizigers. In overleg met de provincie zijn er twee treinen per uur gekomen die stoppen op alle stations, maar na het verdwijnen van de echte intercity in Zeeland is 10% van de reizigers op de stations Goes, Middelburg en Vlissingen afgehaakt.

Reputatie 5

Nou de NS doet zijn best maar,ze willen zelf de concessie houden en dat betekent ook dat ze moeten rijden op minder rendabele lijnen. De NS verdient ook veel aan reizigers in drukkere regios zo als de randstad.

Reputatie 7
Badge +3

Dat gaat niet meevallen. Goes is het draaipunt voor het aansluitende OV in Zeeland. Als de IC daar op ongelukkige tijden gaat aankomen en vertrekken dan heeft de versnelling van de dienstregeling nauwelijks zin. Iedereen staart zich blind op de IC zelf zonder naar het achterland te kijken.

Het OV is een systeem dat alleen goed functioneert met goede aansluitingen.

Waarom zou een snellere trein van Asd/Rtd naar Roosendaal (en verder richting Vlissingen) ook maar iets met Breda te maken moeten hebben?:laughing:

Ruim de helft van de Zeeuwse reizigers stapt in Roosendaal over van/naar richting Breda. 

Dat gaat niet meevallen. Goes is het draaipunt voor het aansluitende OV in Zeeland. Als de IC daar op ongelukkige tijden gaat aankomen en vertrekken dan heeft de versnelling van de dienstregeling nauwelijks zin. Iedereen staart zich blind op de IC zelf zonder naar het achterland te kijken.

Het OV is een systeem dat alleen goed functioneert met goede aansluitingen.

Het probleem is dat de meeste Zeeuwse bussen om het uur rijden. Je hebt dan straks of geen aansluiting op de intercity of geen aansluiting op beide sprinters. Sowieso heb je dus een probleem. Omdat intercityreizigers procentueel veel vaker met eigen vervoer naar het station gaan is het maar de vraag of je wel voor aansluiting op de intercity moet kiezen. 

NS is overigens zelf akkoord gegaan met het model dat ieder station op de Zeeuwse Lijn 2x per uur bediend moet worden.

NS hoeft daar niet mee akkoord te gaan, dat is een keiharde voorwaarde in de concessie. Het alternatief is aanbesteding van de sprinterdiensten.

Reageer