Een echte Intercity naar Zeeland?



Toon eerste bericht

172 reacties

Ook apart.. per 2029 geen IC meer tussen Amersfoort en Amsterdam?

 

 

Fake news

Reputatie 7
Badge +3

Ook apart.. per 2029 geen IC meer tussen Amersfoort en Amsterdam?

 

 

Reputatie 7
Badge +3

Misschien moeten we er een apart topic over openen. Ook in Hilversum maakt men zich grote zorgen over het mogelijke verdwijnen van de IC Amersfoort - Amsterdam Centraal.

https://www.gooieneemlander.nl/cnt/DMF20201008_16813078/hilversum-dreigt-begeerde-intercity-status-weer-te-verliezen-mediastad-op-termijn-weer-een-gepasseerd-station 

De overheden in Utrecht zijn nog helemaal niet betrokken bij de besluitvorming.

Badge +3

Ik oordeel helemaal niet over Amsterdam Zuid vs. Centraal (en dan verder naar ergens anders of de metro naar de binnenstad) maar er wordt dus van alles uitgekleed!?

Wat hou je over dus? Misschien wordt het wel veel beter en sneller, maar niet van/naar Amersfoort C (waar het artikel over en mijn reactie over gaan).

Begrijp me niet verkeerd, maar Almere en Helmond hebben ook al de nodige stations waar je niet dood gevonden wil worden eigenlijk (mijn mening), maar…

Als je Amersfoort Centraal wilt overslaan, waarom heeft dat station dan onlangs die naam/status gekregen?

Maar goed, het is nog geen 2029, dat scheelt :thinking:

Reputatie 7

Ook apart.. per 2029 geen IC meer tussen Amersfoort en Amsterdam?

 

Ja, hoe bedenken ze het. Vanuit Zuid moet je altijd verder met de metro, waarvoor je dan ook weer extra kosten kwijt bent. De meeste bezoekers willen toch gewoon vlot naar CS en dan zo de stad in lopen. Is toch veel fijner? Van daar kan je altijd nog met tram of metro als dat nodig is.

Badge +3

Ook apart.. per 2029 geen IC meer tussen Amersfoort en Amsterdam?

Het begon al toen met de komst van de Hanzelijn Amersfoort benadeeld werd , maar nu gaat @NS_online wel heel ver met de verschraling van #Amersfoort in het spoornetwerk. Wat ontbreekt is netwerkdenken!

https://www.rtvutrecht.nl/nieuws/2098876

Ehh nee, die schrappen we gewoon… 

Ja ik nam hem altijd in de spits, heel vaak moeten staan. Sprinter ook vaak vol, dus dat wordt dan een puinhoop. je wilt vanwege milieu liever niet in de auto, maar ja zo wordt je de auto wel weer ingejaagd.

 

Badge +3

Nee, want Syntus/Keolis/Arriva/Blauwnet (of wat daar ook rijdt) hanteren de ‘juiste’ vertrekprocedure. :sweat_smile:

Reputatie 7
Badge +3

Die rare situatie is er toch nog een jaar geweest, dat NS reed op het traject Arnhem-Doetinchem en Syntus op het traject Doetinchem-Winterswijk. In Doetinchem had je welgeteld één minuut om over te stappen vanuit Arnhem richting Winterswijk.

Met de huidige vertrekprocedure had je dan precies 20 seconden gehad om over te stappen.:thinking:

Reputatie 6

 

. Er is toen besloten die regionale lijnen aan te besteden waarbij ook Arnhem-Doetinchem werd betrokken om het knippen van de treindiensten in Doetinchem te voorkomen. 

Die rare situatie is er toch nog een jaar geweest, dat NS reed op het traject Arnhem-Doetinchem en Syntus op het traject Doetinchem-Winterswijk. In Doetinchem had je welgeteld één minuut om over te stappen vanuit Arnhem richting Winterswijk.

Je zou ook kunnen kijken wat de drukste tijden van de lijn zijn en rond die tijden altijd een IC laten rijden.

Overigens waren er in de tijd dat NS nog reed op regionale lijnen al experimenten met tarief- en dienstregelingintegratie. In de jaren negentig van de vorige eeuw was er het project IGO (Integratie Gelderland Oost) waarbij de treinen van de NS de ruggengraat waren van het regionale netwerk. Dat was een redelijk succes en is waarschijnlijk een belangrijke impuls geweest om over te gaan tot regionale aanbestedingen.

Nee, de reden dat er tot regionale aanbestedingen is overgegaan is dat NS eind jaren negentig een groot aantal regionale lijnen bij toen V&W heeft aangemeld die NS wilde opheffen. Daartoe behoorden naast alle regionale lijnen in het noorden en rond Zwolle bijv. ook Doetinchem-Winterswijk en Zutphen-Winterwijk. Er is toen besloten die regionale lijnen aan te besteden waarbij ook Arnhem-Doetinchem werd betrokken om het knippen van de treindiensten in Doetinchem te voorkomen. 

Reputatie 7
Badge +3

De nuance moet wel worden gemaakt dat het de provincie Gelderland is geweest die de impuls heeft gegeven voor de frequentieverdubbeling en de extra haltes. Met de gecontracteerde vervoerder heeft dat niet zoveel te maken.

Ik weet niet of het niet mogelijk zou zijn om de treinen van Arriva van Apeldoorn via Zutphen naar Winterswijk te laten rijden. Tot 1993 ging dat zonder problemen. Misschien dat het qua dienstregeling en perronbezetting in Zutphen niet past. Opvallend is dat ‘s avonds vanaf 20.54 er om het uur gereden wordt en er 3 treinen rechtstreeks rijden die ook nog een keer 18 minuten sneller zijn dan overdag.

Qua infrastructuur is het dus mogelijk om rechtstreeks van Apeldoorn naar Winterswijk te rijden.

Reputatie 7

Ik herinner me die oude treintjes van NS nog wel op Arnhem - Winterswijk en Zutphen- Winterswijk. 1x per uur al boemelend en schuddend al die tussenstationnetjes af door het mooie Achterhoekse land. De bezetting was heel laag en busvervoer sloot matig tot slecht aan, wat er zeker ook niet toe bijdroeg om de trein te nemen. 

Ook het lijntje Zutphen - Apeldoorn was triest. Heel dun bezet, met maar één tussenstop: station Klarenbeek, een perronnetje langs een weiland. Volgens mij bestaat het puur omdat de treinen elkaar daar moeten kruisen. Nu Arriva er rijdt, is de frequentie verdubbeld en er zijn meerdere stations op de lijn bijgekomen zelfs (Apeldoorn de Maten en Voorst-Empe). Ik heb me weleens afgevraagd waarom dit zeer korte lijntje niet gekoppeld is aan de lijn naar Winterswijk, maar dat zou niet kunnen vanwege ontbrekende juiste infrastructuur in Zutphen geloof ik.  

Reputatie 7
Badge +3

Overigens waren er in de tijd dat NS nog reed op regionale lijnen al experimenten met tarief- en dienstregelingintegratie. In de jaren negentig van de vorige eeuw was er het project IGO (Integratie Gelderland Oost) waarbij de treinen van de NS de ruggengraat waren van het regionale netwerk. Dat was een redelijk succes en is waarschijnlijk een belangrijke impuls geweest om over te gaan tot regionale aanbestedingen.

Meer geschiedenis is te lezen op de webpagina https://wiki.ovinnederland.nl/wiki/Syntus.

Reputatie 6

Ik vind het zoals @iMark aangeeft niet helemaal eerlijk dat vaak de NS de boeman is bij het vergelijk op regionale lijnen. Maar puur voor de reiziger is het er zeker beter op geworden. Meer treinen, comfortabelere treinen (ook niet helemaal eerlijk natuurlijk, logisch dat een nieuwe vervoerder met nieuwe treinen op de proppen komt). Voorbeelden uit mijn eigen ervaring, waarbij ik sowieso de situatie met NS als met de andere vervoerder ken:

  • Zwolle-Emmen
  • Maastricht-Roermond en Sittard-Heerlen

Dit staat even los van de chipkaart (lees: overcheck) ellende die hier wel mee gepaard gaat. Dat vind ik persoonlijk wel echt een kleine ramp. Maar qua frequentie en comfort is het een stuk beter.

Bedankt voor je uitleg.

Reputatie 7
Badge +3

@Erryt NS

Op de regionale lijnen wordt in opdracht van de concessieverleners over het algemeen (veel) vaker gereden dan in de tijden dat NS daar reed. Verder rijden alle regionale vervoerders met treinen met een gelijkvloerse instap. De tariefintegratie met het overige regionale OV is ook een groot pluspunt.

Tegelijkertijd is het een beetje appels met peren vergelijken. Voordat er regionale aanbestedingen waren was er voor NS nauwelijks iets te verdienen en was er dus ook geen geld om te investeren in modernere treinen. Tegelijkertijd heeft NS nooit elektrisch kunnen rijden tussen Zwolle en Kampen en Zwolle en Enschede. 

De Zeeuwse Lijn lijkt me daarom een prima kandidaat om over te dragen aan de regionale overheid. De lijn kan dan de ruggengraat zijn van het geïntegreerde regionale vervoer.

Dat zou ik ook graag willen weten. De enige ervaring met een andere vervoerder in Nederland is toen ik naar pretpark slagharen ging. Dus ik kan er niet over oordelen of die het beter doen dan NS.

Mag ik vragen hoe je tot deze conclusie komt, iMark?

Reputatie 7
Badge +3

Kan je een voorbeeld geven van een lijn die eerst van NS was en nu van een andere vervoerder waar het nu veel beter gaat?

Voor zover ik het kan beoordelen wordt op bijna alle lijnen waar nu een regionale vervoerder rijdt beter gepresteerd dan in de tijden dat NS daar nog reed. Daar moet wel bij opgemerkt worden dat de provincies meer aandacht hebben voor de lijnen die door NS als achtergebleven gebied werden beschouwd. 

De stationsomgeving van Vlissingen gaan ze wel vernieuwen.

 

Voor 40 euro had je vroeger had je een retour vlissingen amsterdam dan vind ik 28 voor 1/3 van die route wel veel.

Prijzen met vroeger vergelijken heeft geen enkele zin. Vroeger kocht ik een Italiaans ijsje met 2 bolletjes bij de ijscar op het Stadhuishuisplein in Leiden voor 2 kwartjes (in guldens nog) en voor mijn appartement betaalde ik ƒ120.000. Maar mijn netto salaris was toen ook maar iets meer dan ƒ1500, omgerekend in euro zou ik daar nu niet eens meer mijn vaste lasten van kunnen betalen.


In 10 jaar tijd zijn we echt niet de helft meer gaan verdienen hoor.

@iMark

Lijnen naar uithoeken als Vlissingen en Den Helder zijn (mede door de hoge bedrijfskosten) voor NS qua rentabiliteit slecht en hebben daardoor ook minder prioriteit. Je kunt je afvragen of die niet beter aanbesteed kunnen worden, de ervaring leert dat in de periferie andere vervoerders beter presteren dan NS. 

 


Kan je een voorbeeld geven van een lijn die eerst van NS was en nu van een andere vervoerder waar het nu veel beter gaat?

Reputatie 6

Dan misschien eens proberen de rentabiliteit te verhogen door een betere en vlottere dienstregeling i.p.v. de randen van het land steeds verder weg te stoppen. Dat maakt het alleen maar erger.

Vorige week in provinciehoofdstad Middelburg het station eens beter bekeken. Wat een aftakeling. Op het perron staan nieuwe windschermen en een nieuw wachthok maar verder is er al lang niets gebeurd. In het gebouw zelf zijn de voormalige loketten dichtgetimmerd en alles is oud. Het simpele brocante-restaurantje Stoom gaat nog. Maar is op zon-en feestdagen gesloten..... Verder is er niets. De (vuile) onderdoorgang is vreselijk. Jaren zeventig-achtig. Geen visitekaartje. Station Vlissingen idem. Echt zonde.

Helemaal mee eens. Nu begint toevallig binnenkort de verbouwing van het station van Middelburg, dat is inderdaad niet voor zijn tijd, en sluit “Stoom” op 24 oktober a.s. de deuren. Onlangs is het perron langs spoor 1 aan de voorkant verhoogd, maar ter hoogte van het stationsgebouw moet je bijna met een ladder uitstappen. Het probleem is dat hier de pilaren van het stationsgebouw in de grond staan. En dan ben je nog niet eens in de bewaakte fietsenstalling geweest. Op de bovenverdieping ziet het er helemaal antiek uit. Gelukkig zit er nog een fietsenmaker die voor enige bedrijvigheid zorgt. 

Reputatie 7
Badge +3

Voor 40 euro had je vroeger had je een retour vlissingen amsterdam dan vind ik 28 voor 1/3 van die route wel veel.

Prijzen met vroeger vergelijken heeft geen enkele zin. Vroeger kocht ik een Italiaans ijsje met 2 bolletjes bij de ijscar op het Stadhuishuisplein in Leiden voor 2 kwartjes (in guldens nog) en voor mijn appartement betaalde ik ƒ120.000. Maar mijn netto salaris was toen ook maar iets meer dan ƒ1500, omgerekend in euro zou ik daar nu niet eens meer mijn vaste lasten van kunnen betalen.

Reageer