beantwoord

ICD Schiphol- Rotterdam

  • 26 March 2024
  • 41 reacties
  • 1014 Bekeken

Wanneer zijn alle beperkingen in de materieelinzet voorbij? Is 15 april nu echt het einde? Ik heb het gevoel dat we elke keer aan het lijntje gehouden worden met korte periodes maar het is nu al zeker een half jaar zo. 

icon

Beste antwoord door Bemined 26 March 2024, 17:11

Bekijk origineel

41 reacties

Reputatie 7
Badge +1

Wanneer zijn alle beperkingen in de materieelinzet voorbij? Is 15 april nu echt het einde? Ik heb het gevoel dat we elke keer aan het lijntje gehouden worden met korte periodes maar het is nu al zeker een half jaar zo. 

Ik denk dat 15 april zeker niet de einddatum zal zijn. Las vanochtend op X dat er ook deze ochtend al weer 2 ICNG's ivm technische problemen zijn uitgevallen. Het zou mij verbazen als per 15 april de problemen opgelost zijn.   

Zolang de ICNG niet betrouwbaar inzetbaar is zullen er eerder nog minder treinen gaan rijden omdat de uitstroom van het ICR-materieel wel verder gaat 

Het is zeker niet voorbij op 15 april, de maatregel is inmiddels verlengd maar de dienstregeling wijzigt wel iets per 15 april dus de NS zal tegen die tijd wel een nieuw verstoringsdingetje aanmaken op de website met nieuwe start en einddatum. Met Koningsdag zal er wel een volledige dienstregeling gereden worden tussen Amsterdam en Rotterdam, maar op Den Haag - Rotterdam en Rotterdam - Breda wordt dan wel geschrapt omdat er nog altijd te weinig materieel is en je op Koningsdag zeker niet met een los ICNG vijfje aan wilt komen rijden.

Beroepsmatig zou ik stellen dat een betrouwbare verkleinde dienstregeling voor een langere aangekondigde periode prettiger is dan tijdelijke, die steeds verlengd worden. Oftewel, minder treinen definitief aanbieden tot het moment daar is dat je met voldoende zekerheid wéét dat het gereden kan worden, bijvoorbeeld december aanstaande. Biedt rust en het went. Eventueel eerder opschalen is dan winst en positief. Elke keer een maand de afschaling doorzetten is negatief en voedt onrust. Mogelijk is IenW niet akkoord met de afschaling (en terecht) en moet NS de ritten registreren als uitval en niet als een nieuwe dienstregeling. Al met al zit niemand hierop te wachten...

Beroepsmatig zou ik stellen dat een betrouwbare verkleinde dienstregeling voor een langere aangekondigde periode prettiger is dan tijdelijke, die steeds verlengd worden. Oftewel, minder treinen definitief aanbieden tot het moment daar is dat je met voldoende zekerheid wéét dat het gereden kan worden, bijvoorbeeld december aanstaande. 

De ervaring met de "tijdelijke" afschalingen vanwege personeelstekort bij het rijdend personeel leert helaas dat die in veel gevallen uiteindelijk gewoon permanent zijn gemaakt ook nadat het personeelstekort was opgelost.

Het risico van uw voorstel is dat NS het gewoon als een mooie permanente inkrimping gaat beschouwen zeker nu NS vanwege de grote financiële tekorten zoveel mogelijk treinen zal willen opheffen. Het is daarom beter om druk op NS te blijven uitoefenen.

Reputatie 7

 Het is daarom beter om druk op NS te blijven uitoefenen.

Hiermee ben ik het roerend eens. Bij ondermaatse producten en dienstverlening kun je het beste druk op NS blijven uitoefenen ipv de verleiding, om suboptimale (tussen)oplossingen in stand te houden, te vergroten.

Kortom: door de zure appel heen bijten en (op de juiste plek) blijven klagen.

Reputatie 5

Het is zeker niet voorbij op 15 april, de maatregel is inmiddels verlengd maar de dienstregeling wijzigt wel iets per 15 april dus de NS zal tegen die tijd wel een nieuw verstoringsdingetje aanmaken op de website met nieuwe start en einddatum. Met Koningsdag zal er wel een volledige dienstregeling gereden worden tussen Amsterdam en Rotterdam, maar op Den Haag - Rotterdam en Rotterdam - Breda wordt dan wel geschrapt omdat er nog altijd te weinig materieel is en je op Koningsdag zeker niet met een los ICNG vijfje aan wilt komen rijden.

Was te verwachten. De instroom van ICNG gaat te langzaam. De retrofit-beurten van ICNG bij Alstom (Poland) kost véél tijd. 

Op Koningsdag zal 10 bakken ICNG op HSL Schiphol - Rotterdam het minimum moeten zijn. Zullen ze de toeslag betalen?😉

Reputatie 5

Zolang de ICNG niet betrouwbaar inzetbaar is zullen er eerder nog minder treinen gaan rijden omdat de uitstroom van het ICR-materieel wel verder gaat 

De betrouwbaarheid van ICNG neemt geleidelijk toe. Ze stranden vrijwel nooit in spanningssluizen en fasescheidingen dankzij automatisch omschakelen. Dat is een pluspunt. 

Maar die kuren met de ICNG moet er meer uit. Weet niet hoe groot de pool aan ICNG treinmachinisten is.

De ICNG is qua inzet met treinreizigers flexibeler. En heeft meer rendement. De Traxx + 7/9 ICR heeft niet vaak een 100% bezettingsgraad. Afgezien van enkele keren in de spitsuren. 

Dat geeft een vertekend beeld. Na 20.00 is een vijfdelige ICNG meestal voldoende. Dertiendelige ICNG is qua aantal zitplaatsen vergelijkbaar met Traxx + 9 rijtuigen. In spitsuren zal vijftiendelige/zestiendelige ICNG prettig zijn. 

Fucking NS trains causing so much annoyance to my life. It is just insane that only 1 ICD is run every hour after 10 PM.

Reputatie 7

 

Wanneer zijn alle beperkingen in de materieelinzet voorbij? Is 15 april nu echt het einde? Ik heb het gevoel dat we elke keer aan het lijntje gehouden worden met korte periodes maar het is nu al zeker een half jaar zo. 

Ik denk dat 15 april zeker niet de einddatum zal zijn. Las vanochtend op X dat er ook deze ochtend al weer 2 ICNG's ivm technische problemen zijn uitgevallen. Het zou mij verbazen als per 15 april de problemen opgelost zijn.   

 

ICNG? Da’s toch Intercity Cancelled (because) Nothing Good? Of hebben we het hier over de WESP (Werkt Echt Super Prut)?

Reputatie 7
Badge

 

Wanneer zijn alle beperkingen in de materieelinzet voorbij? Is 15 april nu echt het einde? Ik heb het gevoel dat we elke keer aan het lijntje gehouden worden met korte periodes maar het is nu al zeker een half jaar zo. 

Ik denk dat 15 april zeker niet de einddatum zal zijn. Las vanochtend op X dat er ook deze ochtend al weer 2 ICNG's ivm technische problemen zijn uitgevallen. Het zou mij verbazen als per 15 april de problemen opgelost zijn.   

 

ICNG? Da’s toch Intercity Cancelled (because) Nothing Good? Of hebben we het hier over de WESP (Werkt Echt Super Prut)?

Wat een non-klacht. Ook de TRAXX staat wel eens met een storing aan de kant. En dat ze aan de kant staan kan het net zo goed betekenen dat ze later op de dag weer gezet worden. 

ICNG heeft soms wat problemen, maar deze zijn inmiddels aanzienlijk minder dan toen ze in de reizigerdienst kwamen. En daarnaast zijn er ook een aantal aantal softwareupdates geweest.

Reputatie 7

Oh ja, de TRAXX. Die trekt en duwt toch de InterCity Defect?

Het is overigens geen non-klacht maar een (flauwe) woordspeling 🥱, @Aar . Hoe je het ook went of keert, voorlopig is de ICNG niet het gedroomde succesnummer.

Reputatie 7
Badge +1

Het went helaas niet al die taalfouten die hier gemaakt worden.😄

Reputatie 3

Er zijn voor de meivakantie alweer ernstige verstoringen rond Amsterdam aangekondigd, dus vul zelf maar in ...

Er zijn voor de meivakantie alweer ernstige verstoringen rond Amsterdam aangekondigd, dus vul zelf maar in ...

Dat duurt op en af tot 2027. 

Mocht je willen, verbouwing van Amsterdam Centraal duurt tot eind 2029. Er zijn vijf bruggen te vervangen à 9 maanden per brug en 4 perrons te verbouwen à 3 maanden per perron. Bij elkaar 57 maanden aan werkzaamheden, en bij elke overgang naar de volgende bouwfase is er hinder voor het treinverkeer.

Reputatie 5

Mocht je willen, verbouwing van Amsterdam Centraal duurt tot eind 2029. Er zijn vijf bruggen te vervangen à 9 maanden per brug en 4 perrons te verbouwen à 3 maanden per perron. Bij elkaar 57 maanden aan werkzaamheden, en bij elke overgang naar de volgende bouwfase is er hinder voor het treinverkeer.

Enorme ingewikkelde klus. Hoeveel sporen zijn er als station Amsterdam Centraal geheel verbouwd is? Las dat er 9 perron (sporen) zouden zijn. En dan schijnt er ook meer capaciteit te zijn dan nu. Dat rijmt volgens mij niet. Zelfs niet met ETCS. 

Voorlopig blijven er 11 perronsporen, zodra de Zuidasdok voltooid is wil men dat verminderen naar 10. Maar enkele perrons worden wel een stuk langer waardoor lange treinen niet meer zowel het a- als b-gedeelte innemen en er dus altijd twee treinen langs hetzelfde perron passen.

De NS wist er natuurlijk al weken van want de treinen ontbraken al weken in de reisplanner, maar twee dagen van te voren heeft men toch eindelijk een melding geplaatst dat de maatregel voor onbepaalde tijd verlengd is: https://www.ns.nl/reisinformatie/calamiteiten/afschaling-hsl-900.html

Reputatie 7
Badge +1

De mededeling is als volgt:

 

 

Reputatie 7
Badge +1

Het is zeker niet voorbij op 15 april, de maatregel is inmiddels verlengd maar de dienstregeling wijzigt wel iets per 15 april dus de NS zal tegen die tijd wel een nieuw verstoringsdingetje aanmaken op de website met nieuwe start en einddatum. Met Koningsdag zal er wel een volledige dienstregeling gereden worden tussen Amsterdam en Rotterdam, maar op Den Haag - Rotterdam en Rotterdam - Breda wordt dan wel geschrapt omdat er nog altijd te weinig materieel is en je op Koningsdag zeker niet met een los ICNG vijfje aan wilt komen rijden.

Was te verwachten. De instroom van ICNG gaat te langzaam. De retrofit-beurten van ICNG bij Alstom (Poland) kost véél tijd. 

Op Koningsdag zal 10 bakken ICNG op HSL Schiphol - Rotterdam het minimum moeten zijn. Zullen ze de toeslag betalen?😉

Nee de toeslag zal niet betaald worden en ik denk niet dat er veel conducteurs kaartjes gaat controleren op dat tjaject die dag. Treinen zullen op deze dag ook wel weer ernstig vervuild raken. Benieuwd hoe de reizigers de treinen gaan aantreffen op 28 april. 

 

 

Reputatie 7
Badge +1

De NS wist er natuurlijk al weken van want de treinen ontbraken al weken in de reisplanner, maar twee dagen van te voren heeft men toch eindelijk een melding geplaatst dat de maatregel voor onbepaalde tijd verlengd is: https://www.ns.nl/reisinformatie/calamiteiten/afschaling-hsl-900.html

Nou verlengd? als ik deze reactie op X mag geloven worden er dus vanaf a.s. maandag nog minder treinen ingezet. Zou toch wel graag willen weten of dat echt het geval is.

 

Dat klopt niet, er rijden nog steeds 4 treinen per uur, om :10, :22, :49 en :52 uit Rotterdam. Wel zijn de tijden iets aangepast, deze week was het nog :11, :24, :51 en :54 maar vanwege de snelheidsbeperkingen zijn de tijden iets verruimd. Mogelijk dat er dus in combinatie met een specifieke overstap één verbinding per uur wegvalt in de reisplanner. Alleen de trein van :40 blijft voorlopig dus opgeheven (met uitzondering van die van 23:40).

Reputatie 7
Badge +1

Dat klopt niet, er rijden nog steeds 4 treinen per uur, om :10, :22, :49 en :52 uit Rotterdam. Wel zijn de tijden iets aangepast, deze week was het nog :11, :24, :51 en :54 maar vanwege de snelheidsbeperkingen zijn de tijden iets verruimd. Mogelijk dat er dus in combinatie met een specifieke overstap één verbinding per uur wegvalt in de reisplanner. Alleen de trein van :40 blijft voorlopig dus opgeheven (met uitzondering van die van 23:40).

Maar dan wordt er op X dus weer onzin verkocht vanuit NS Webcare.

Of ze zijn gewoon heel strikt, de 4e ICD is van NS International en dat is een ander X account😛

Reageer