Instroom en inzet NS Intercity Nieuwe Generatie



Toon eerste bericht

185 reacties

Software problemen, die krijg je er bij Alstom/Bombardier altijd gratis bij als je iets bestelt. De reputatie van deze firma is qua software een totaal drama.

Reputatie 5

Software problemen, die krijg je er bij Alstom/Bombardier altijd gratis bij als je iets bestelt. De reputatie van deze firma is qua software een totaal drama.

Weet niet of dat klopt. De POP Coradia Stream rijden in Italië wel. Wel vertragingen met levering van andere Coradia Stream zoals DSB IC 5 en CFL Coradia Stream. Mogelijk het gevolg van de vertragingen met ICNG. 

Bombardier had destijds een slechte reputatie met software. Het is wel zo dat Alstom Bombardier grotendeels heeft overgenomen. CAF en Hitachi zijn de andere concerns die Bombardier hebben overgenomen. 

Vergeet niet dat de coronacrisis er tussen zat. En ook Siemens had problemen met levering van goede software voor Eurostar 320. Dat is uiteindelijk goed gekomen. 

Tevens is Coradia Stream een nieuw concept. Ook al het is afgeleid van de Coradia platform. 

Reputatie 7
Badge +1

15 bakken om aan voldoende zitplaatsen te komen? Ik ben bang dat dat toch een gevalletje voor Zoete Lieve Gerritje wordt.

Als iedereen in de spits moet zitten is ICNG wel een hele inefficiënte materieelkeuze.

Vanwaar opeens de eis dat iedereen in de spits moet zitten? Met die redenering kan al het materieel wel afgeschreven worden, want overal moeten er vaak mensen in de spits staan. Ook in de huidige ICD treinen.

Overigens heeft een 7-delige ICR (als ik me dat goed kan herinneren, ik kan het nergens vinden namelijk) richting de 600 zitplaatsen. Als je dus met 13 bakken ICNG rijdt (5+8) dan zit je daar qua capaciteit al overheen (zo'n 670).

Op de minder drukke momenten zou dan 2x5 of 1x8 ook moeten voldoen.

Met dat aantal bakken wordt met ander materieel (o.a. SNG) ook regelmatig gereden, dus ik zou niet weten waarom dat hier opeens niet zou kunnen.

Reputatie 5

15 bakken om aan voldoende zitplaatsen te komen? Ik ben bang dat dat toch een gevalletje voor Zoete Lieve Gerritje wordt.

Als iedereen in de spits moet zitten is ICNG wel een hele inefficiënte materieelkeuze.

Vanwaar opeens de eis dat iedereen in de spits moet zitten? Met die redenering kan al het materieel wel afgeschreven worden, want overal moeten er vaak mensen in de spits staan. Ook in de huidige ICD treinen.

Overigens heeft een 7-delige ICR (als ik me dat goed kan herinneren, ik kan het nergens vinden namelijk) richting de 600 zitplaatsen. Als je dus met 13 bakken ICNG rijdt (5+8) dan zit je daar qua capaciteit al overheen (zo'n 670).

Op de minder drukke momenten zou dan 2x5 of 1x8 ook moeten voldoen.

Met dat aantal bakken wordt met ander materieel (o.a. SNG) ook regelmatig gereden, dus ik zou niet weten waarom dat hier opeens niet zou kunnen.

En er is genoeg aanvulling van andere treinseries. Tussen Amsterdam/Schiphol - Rotterdam via Oude Lijn/Schiphollijn zal over een aantal jaren vast wel weer PHS zijn met 6 IC + Sprinters. 

Tussen Rotterdam - Breda was de frequentie 5 IC p/u. Een fors verschil voordat via Dordrecht naar Breda werd gereden. Toen was er de IC Den Haag - Venlo. Tussen Breda -: Tilburg ondersteuning van 2 IC + Sprinters. Tussen Tilburg - Boxtel - Eindhoven PHS vanaf Boxtel. 

15 bakken om aan voldoende zitplaatsen te komen? Ik ben bang dat dat toch een gevalletje voor Zoete Lieve Gerritje wordt.

Als iedereen in de spits moet zitten is ICNG wel een hele inefficiënte materieelkeuze.

Overigens heeft een 7-delige ICR (als ik me dat goed kan herinneren, ik kan het nergens vinden namelijk) richting de 600 zitplaatsen. Als je dus met 13 bakken ICNG rijdt (5+8) dan zit je daar qua capaciteit al overheen (zo'n 670).

Als je alle treinen voor hetzelfde aantal reizigers straks met bijna twee keer zoveel bakken ICNG moet gaan rijden als nu met bakken ICR ga je gewoon failliet.

 

Op de minder drukke momenten zou dan 2x5 of 1x8 ook moeten voldoen.

Met dat aantal bakken wordt met ander materieel (o.a. SNG) ook regelmatig gereden, dus ik zou niet weten waarom dat hier opeens niet zou kunnen

Alles kan. De vraag is alleen wat dat kost.

Reputatie 5

15 bakken om aan voldoende zitplaatsen te komen? Ik ben bang dat dat toch een gevalletje voor Zoete Lieve Gerritje wordt.

Als iedereen in de spits moet zitten is ICNG wel een hele inefficiënte materieelkeuze.

Overigens heeft een 7-delige ICR (als ik me dat goed kan herinneren, ik kan het nergens vinden namelijk) richting de 600 zitplaatsen. Als je dus met 13 bakken ICNG rijdt (5+8) dan zit je daar qua capaciteit al overheen (zo'n 670).

Als je alle treinen straks met bijna twee keer zoveel bakken ICNG moet gaan rijden als nu met bakken ICR ga je gewoon failliet.

 

Op de minder drukke momenten zou dan 2x5 of 1x8 ook moeten voldoen.

Met dat aantal bakken wordt met ander materieel (o.a. SNG) ook regelmatig gereden, dus ik zou niet weten waarom dat hier opeens niet zou kunnen

Alles kan. De vraag is alleen wat dat kost.

De 50 achtdelige en 49 vijfdelige ICNG vervangen de ICR en de ICM-M. Ten opzichte van de grote aantallen V-IRM-M, DDZ en Sprinters zijn de ICNG bepaald niet de enigste kostenpost. 

Vergeet niet dat de ICNG flexibel verkort en verlengd kan worden. De vaste samenstelling met Traxx + ICR wordt in de meeste uren niet efficiënt bezet. De bezettingsgraad is in de daluren meestal niet hoog. 

De ICNG kan efficiënter bezet worden. Bijvoorbeeld 1 vijfdelige ICNG na 21.00 zal voldoende zijn. En in de spitsuren 15 - 16 bakken. 

Reputatie 7
Badge +1

Tamzin vergeet voor het gemak wel meer details: Zoals de leasekosten van de TRAXX’en (2 per trein), de baklengte van de huidige ICD treinen die veel langer is dan die van ICNG (waarmee de vergelijking van het aantal bakken ook niet echt op gaat), de flexibiliteit die ICNG biedt in lengte ten opzichte van de ICR treinen en de onderhoudskosten van de huidige treinen zullen ongetwijfeld ook hoger zijn dan die van ICNG, omdat de onderdelen lastiger te verkrijgen zijn (zoals dat ook bij ICM en DDZ speelt).

En vergeet het enorme aantal reservestammen van ICR niet, volgens mij was er zo'n 30% technisch reserve nodig voor deze serie, waar men voor ander materieel het met zo'n 10 à 15% kan volstaan. Dat is ook een kostenpost.

Reputatie 5

Plus daarbij de extra onderhoudskosten aan de baan vanwege de zeer ongunstige aslasten in vergelijking met een treinstel.

Omwonenden op Brabantroute zullen blij zijn als de Traxx + ICR vervangen worden door de ICNG. Geen trillingen meer in hun huis. Over de NS Flirt hebben ze positieve reacties: 

 https://www.npostart.nl/de-monitor/19-05-2019/KN_1705631

Vanaf 10:00 hoor je de verklaringen over de Traxx locomotieven en Flirt. ICNG is vergelijkbaar met Flirt. 

Dat was een tijd geleden te zien in het programma De Monitor: 

Reputatie 7
Badge +3

En dan te bedenken dat het inmiddels meer dan 10 jaar geleden dat de Fyra-treinstellen uit de dienst werden gehaald. We zitten al die jaren opgescheept met treinen die eigenlijk al waren afgeschreven.

Wat een treurigheid.

Reageer