beantwoord

Intercity's slaan plotseling urenlang Amsterdam Amstel over?!

  • 19 March 2023
  • 36 reacties
  • 1040 Bekeken


Toon eerste bericht

36 reacties

Reputatie 3

PS: trouwens nog iets vaags aan die werkzaamheden en de gevolgen voor station Duivendrecht. Afgelopen weekend stopte de intercity richting Enschede daar dus niet, maar achteraf ontdekte ik dat die van Enschede náár A'dam Zuid er wél normaal heeft gestopt. Dus de ene richting wel, de andere richting niet. Waar slaat dat nu op? Ik moest op mijn terugweg sowieso in Amersfoort overstappen en had daar die ic op zich makkelijk kunnen halen, maar heb hem voorbij laten gaan in de (naieve) veronderstelling dat hij Duivendrecht zou overslaan.

Reputatie 7
Badge +3

Ik zie dat mijn bericht de nodige reacties heeft uitgelokt. Interessant al die meningen 🙂

Mijn eigen punt was dus vooral de matige/ontbrekende communicatie. Als de NS helemaal geen service meer wil verlenen, verwacht ik ook niet dat er sóms wel informatie over kleinschalige werkzaamheden en geplande verstoringen wordt gegeven. Juist dat het zo inconsequent is, maakt het lastig.

Want ik zie wel degelijk regelmatig op de website en de stationschermen mededelingen staan over werkzaamheden met veel minder impact dan dit overslaan van Amstel (toch best een belangrijk station, ook op een rustige zondagmiddag stappen daar geschat zeker 30 à 40 reizigers in iedere intercity richting Utrecht). Laatst bijvoorbeeld nog iets over nachtelijke werkzaamheden waardoor er welgeteld één (1) trein allerlaatste trein van de avond werd vervangen door een bus. Waarom is zoiets wel een aparte melding waard? 🤔

Laat de NS dan helemaal compleet ophouden met info publiceren over werkzaamheden, dan ontstaan er ook geen valse verwachtingen.

Mogelijk is door drukte in de trein er pas laat besloten dat daar gestopt werd. Dat kan dan niet altijd meegenomen worden op de schermen.

Voor de meest recente informatie attendeert NS niet voor niets op de app.

Reputatie 3

Misschien kan ik trouwens mijn punt nog eens wat illustreren 🙂

Neem bijvoorbeeld de aanstaande geplande werkzaamheden in de nacht van zaterdag op zondag tussen Utrecht en Hilversum. Ten opzichte van de gebruikelijke dienstregeling worden er zondagochtend in alle vroegte enkele sprinters vervangen door een bus. Dit vind de NS kennelijk wél de moeite van het nadrukkelijk communiceren waard:

 

 

De extra reistijd met de vervangende bus zal kennelijk 26 minuten zijn.

 

Waarom dan geen enkele hint afgeven wanneer een gebruikelijk intercitystation gedurende meerdere uren wordt overgeslagen? 😥

De extra reistijd van Amsterdam Amstel naar Utrecht was gistermiddag méér dan een half uur. Normaal 4x per uur rechtstreeks in slechts 18 minuten, maar gisteren duurde zo’n reisje (na eerst per sprinter te moeten “terugreizen” via Amsterdam CS) zomaar ineens 49 minuten...

 

Reputatie 3

Er zijn wel vaker wijzigingen in het treinverkeer als er belangrijke voetbalwedstrijden en/of grote evenementen in Rai of ziggo dome zijn. Voordat je weg gaat nog in de planner kijken is niet zomaar een advies. Wijzigingen die een paar ritten betreffen worden meestal niet aangegeven met affiches op de betreffende stations, zoals werkzaamheden wel worden aangegeven.

 

Kan diegene die dit als “antwoord” heeft bestempeld dit ajb intrekken? Ik vind het namelijk helemaal geen antwoord op mijn vraag waarom zoiets ingrijpends als het overslaan van intercitystations nergens even onder de aandacht wordt gebracht. Het is hooguit een bevestiging dat het vreemd is dat de NS soms wel expliciet over aangepaste dienstregelingen iets communiceert, en soms niet.

Nee, want meer dan het gemarkeerde antwoord kunnen wij niet aangeven. Ik snap dat je graag een uitebreide verklaring wilt hebben over waarom er is gekozen voor de huidige manier van communiceren, maar dat kunnen wij je niet geven. Die hebben wij niet beschikbaar en die gaan wij ook niet krijgen voor een toelichting op de NS Community.

Wat MoDe heeft uitgelegd is hoe het momenteel werkt en de adviezen die daaromheen staan. Meer kunnen wij ook niet bieden.

Reputatie 3

Afgelopen weekend stopte de intercity richting Enschede daar dus niet, maar achteraf ontdekte ik dat die van Enschede náár A'dam Zuid er wél normaal heeft gestopt. Dus de ene richting wel, de andere richting niet. Waar slaat dat nu op?

Door werkzaamheden was er één spoor beschikbaar richting Weesp, maar wel gewoon twee richting Schiphol. De intercity's van/naar Enschede en Groningen/Leeuwarden rijden zo dicht achter elkaar dat je bij Amsterdam Zuid twee sporen nodig hebt als je met één van beide ook in Duivendrecht wil kunnen stoppen en alle aansluitingen in Zwolle en Leiden wil kunnen behouden. In de richting Schiphol kon er zodoende wel op Duivendrecht gestopt worden, maar richting Enschede niet. Alternatief was om de intercity tussen Amsterdam Zuid en Amersfoort helemaal op te heffen. Nog minder wenselijk. Duivendrecht is vooral een forensenstation, dus in het weekend is de keuze begrijpelijk.


Vandaag reed die intercity Schiphol - Amersfoort overdag overigens niet, maar zo was er wel ruimte voor alle intercity's van/naar Utrecht en alle sprinters van/naar Weesp. In het weekend rijden die maar half zo vaak, waardoor je in het weekend geen knelpunt hebt. In de avond geldt dat ook, waardoor nu in de avond de intercity Schiphol - Amersfoort wel weer rijdt. En dan met stop in Duivendrecht, maar dan wordt het verhaal nog langer en ingewikkelder.

 

Kijk, dit is nog eens een verhelderende toelichting! 😀

Volgens mij pleit het er dan des te meer voor dat ook de NS (als ze uberhaupt hints over werkzaamheden wensen door te geven) gewoon een ietsepietsje meer context geeft. Hoeveel moeite kan het zijn?! “Beste reizigers, vanwege beperkt beschikbare infrastructuur kunnen vandaag de intercity's richting Amersfoort niet stoppen in Duivendrecht. De intercity's vanuit Amersfoort stoppen hier wel.”

Reputatie 3

Nee, want meer dan het gemarkeerde antwoord kunnen wij niet aangeven. Ik snap dat je graag een uitebreide verklaring wilt hebben over waarom er is gekozen voor de huidige manier van communiceren, maar dat kunnen wij je niet geven. Die hebben wij niet beschikbaar en die gaan wij ook niet krijgen voor een toelichting op de NS Community.

Wat MoDe heeft uitgelegd is hoe het momenteel werkt en de adviezen die daaromheen staan. Meer kunnen wij ook niet bieden.

In dat geval pleit ik ervoor dat de NS helemaal stopt met alle vormen van communicatie omtrent werkzaamheden en verstoringen. De huidige situatie waarin er soms wel hints worden afgegeven om de reisplanner extra te raadplegen (ook igv de meest kleinschalige afwijkingen) en soms niet, is zeer verwarrend en inconsequent.

Die gele borden op het station kunnen ook allemaal weg (scheelt weer een hoop plastic) en eigenlijk ook al die digitale perronschermen (helemaal een enorme besparing). Iedere reiziger is voortaan verplicht om om continu op zijn telefoon te kijken, uitsluitend daar kan dan informatie over de actuele treindienstregeling worden gevonden.

Reputatie 7
Badge +3

Wat gekozen wordt is het beste antwoord (van alle antwoorden die gegeven zijn), niet hét alles oplossende antwoord of het gewenste antwoord. Het is normaal de bedoeling dat degene die vraag heeft gesteld het beste antwoord kiest, als die persoon dat niet doet dan wordt het gedaan door een moderator zodat een vraag niet meer open staat. Misschien worden moderators wel afgerekend op hoeveel vragen er nog als onbeantwoord staan. 

Reputatie 3

Ik zit hier minder extreem in dan sommigen die in dit topic reageren. Voordat ik met de trein op pad ga, kijk ik bijna altijd eerst even op de website (of de app) of er sprake is van werkzaamheden of eoa verstoring op mijn route. Zo ja, check ik mijn reis nog even extra in de planner. Probleem bij dat overslaan van Amstel was voor mij vooral dat ik geen enkel vermoeden had dat dit stond te gebeuren. Ik verwachtte niet dat een station waar sinds jaar en dag alle intercity's altijd stoppen zomaar even wordt geschapt.

Als er even kort was aangekondigd dat er iets op het traject Amsterdam-Utrecht gaande was die zondag, had ik dus gewoon de planner geraadpleegd. Jammer dat zoiets simpels als even zo'n hint geven de NS niet behaagt.

Overigens blijkt met alle perikelen momenteel in Brabant dat die superdeluxe app sowieso inderdaad ook niet altijd heilig is.

De reiziger moet niet iets doen, NS moet iets doen. Namelijk ophouden met alsmaar verwijzen naar die stomme app. Lekker makkelijk voor NS om maar wijzigingen door te voeren die het bedrijf goed uitkomen en de reiziger moet maar afwachten of het NS behaagt om daadwerkelijk de dienstverlening te verlenen die in de dienstregeling staat. Ik erger me dood aan die eeuwige omroep ‘plan uw reis in de app’. Alleen al vanwege die irritante omroep doe ik dat dus nooit.

Dan moet je toch in de eerste plaats bij ProRail zijn, dat om de haverklap de halve infrastructuur in Nederland buiten dienst stelt.

Reputatie 6

Je moet altijd elke reis in de planner plannen, omdat er niet meer zoiets is als een dienstregeling. Spoorboekloos rijden wordt dat genoemd. Voorspelbaarheid is een belangrijke factor in betrouwbaarheid, maar omdat de spoorprofesionals dat niet meer als kernwaarde hebben, zit er helaas niks anders op. 

Reageer