Intercity zandvoort

  • 27 February 2024
  • 50 reacties
  • 903 Bekeken

Reputatie 5

NS heeft het Financieel slecht voor elkaar. Dat komt mede door de hoge prijzen, stress en drukte. Dat betekent dat, om de stress te verminderen, NS moet inzetten op hele lange Intercity verbinding door heel het land. Doordat Intercity’s meer capaciteit hebben dan Sprinters wordt het drukte probleem ook opgelost. Wat me opvalt is, dat er in tegenstelling tot plaatsen als Enkhuizen en Den Helder naar Zandvoort geen Intercity verbinding naar het andere uiteinde van het land is. Waarom niet? Zandvoort wordt steeds populairder, en mensen willen daar graag naartoe. De parkeertarieven in Zandvoort zijn best hoog, en de benzinekosten tegenwoordig ook. Daarom zijn de hoge prijzen niet echt een probleem hier. NS kan hier van gebruikmaken door een Intercity naar het andere uiteinde van het land, of misschien zelfs Duitsland in ieder geval de zomermaanden te maken. Maar, die is er niet. Waar vroeger er treinen naar Maastricht en zelfs verder reden, is Amsterdam nu het eindpunt. Als er nou een Intercity werd ingezet tussen een uithoek van Nederland en Zandvoort zal daar veel belangstelling naar zijn. Mensen die een dagje (of twee) naar het strand zouden willen konden dan in de trein stappen en later uitstappen in Zandvoort, zonder overstappen. Dus: Het zou een goed idee zijn voor NS om een Intercity naar Zandvoort te laten rijden!


50 reacties

Reputatie 6

Ik kan je helaas niet beloven dat dit er gaat komen, maar ik zet dit als feedback voor je door Real aire! 

Reputatie 7

Er is destijds gekozen voor een sprinter zodat plaatsen als Halfweg en Spaarnwoude een kwartiersverbinding hebben met grote omliggende plaatsen zoals Amsterdam en Haarlem. Een derde intercity op dit traject (Amsterdam - Haarlem) zou een tweede sprinter alleen maar in de weg gaan zitten. Waar zou deze intercity naartoe moeten rijden, er rekening mee houdend dat veel trajecten over de lange afstand al her en der zijn dichtgetimmerd door 10-minuten diensten? Je moet er dus minimaal meer dan 1 lijn voor opheffen en/of zeer grondig herstructureren. Wat is de winst exact m.b.t. Zandvoort, een plaats die sowieso alleen met zomers weer interessant is en niet zoveel forensen kent ?

NS moet inzetten op hele lange Intercity verbinding door heel het land. Doordat Intercity’s meer capaciteit hebben dan Sprinters wordt het drukte probleem ook opgelost. 

Onlogisch. Sinds corona is juist het intercityvervoer erg gedaald terwijl het sprintervervoer juist weer op het niveau van voor corona zit.

ls je het over lege treinen hebt vond je die ook voornamelijk bij de intercity's.

Reputatie 3

Tussen juni en september rijden in het weekend 6x per uur een sprinter tussen Haarlem en Zandvoort. Is dit niet genoeg?

Het overstappen in Haarlem is meestal op hetzelfde perron. In Sloterdijk is de loopafstand kort(er dan CS). Tevens, 2x per uur wordt rechtstreeks gereden tussen Amsterdam en Zandvoort.

Daarnaast kan je ook naar Hoek van Holland (met de metro vanaf Schiedam).

Ik denk dat er weinig mensen zijn die vanuit Maastricht een dagje naar Zandvoort gaan.

Reputatie 5

Er is destijds gekozen voor een sprinter zodat plaatsen als Halfweg en Spaarnwoude een kwartiersverbinding hebben met grote omliggende plaatsen zoals Amsterdam en Haarlem. Een derde intercity op dit traject (Amsterdam - Haarlem) zou een tweede sprinter alleen maar in de weg gaan zitten. Waar zou deze intercity naartoe moeten rijden, er rekening mee houdend dat veel trajecten over de lange afstand al her en der zijn dichtgetimmerd door 10-minuten diensten? Je moet er dus minimaal meer dan 1 lijn voor opheffen en/of zeer grondig herstructureren. Wat is de winst exact m.b.t. Zandvoort, een plaats die sowieso alleen met zomers weer interessant is en niet zoveel forensen kent ?

In plaats van naar zandvoort kan er dan een sprinter naar Leiden/Den Haag die nu alleen tot Haarlem gaat. In plaats daarvan kun je de Intercity Amsterdam-Den haag uit Haarlem laten rijden, uit Amsterdam naar Den Haag of Amsterdam-Vlissingen. En op de andere trajecten kun je ook vast wel iets vinden. Bovendien heb ik het hier over de zomer. En niet de winter dus. 

Reputatie 5

Tussen juni en september rijden in het weekend 6x per uur een sprinter tussen Haarlem en Zandvoort. Is dit niet genoeg?

Het overstappen in Haarlem is meestal op hetzelfde perron. In Sloterdijk is de loopafstand kort(er dan CS). Tevens, 2x per uur wordt rechtstreeks gereden tussen Amsterdam en Zandvoort.

Daarnaast kan je ook naar Hoek van Holland (met de metro vanaf Schiedam).

Ik denk dat er weinig mensen zijn die vanuit Maastricht een dagje naar Zandvoort gaan.

Ik den ook niet dat er veel mensen uit Enkhuizen naar Maastricht/Heerlen gaan of uit Amsterdam naar Vlissingen. Maar die zijn er toch wel.

Reputatie 5

NS moet inzetten op hele lange Intercity verbinding door heel het land. Doordat Intercity’s meer capaciteit hebben dan Sprinters wordt het drukte probleem ook opgelost. 

Onlogisch. Sinds corona is juist het intercityvervoer erg gedaald terwijl het sprintervervoer juist weer op het niveau van voor corona zit.

ls je het over lege treinen hebt vond je die ook voornamelijk bij de intercity's.

Ik ervaar drukte toch wel alleen in Intercity's. Bij Intercity's staat er ook vaker mogelijk vol dan bij sprinters, met mijn ervaringen.

Reputatie 7

Om in de zomermaanden een Intercity naar Zandvoort te laten rijden, betekent dat de dienstregeling voor meerdere lijnen voor een beperkte periode gewijzigd moet worden om de Intercity naar en van Zandvoort overal in te passen en ook aansluitingen in stand te houden. 

In Nederland staan de zomermaanden ook niet garant voor een langere periode van strandweer: zwaar onderbezette Intercity treinen zijn een extra kostenpost. 

De huidige dienstregeling is ook veel makkelijker aan te passen. Op dagen met strandweer buiten het officiële zomerseizoen is het rijden met extra sprinters makkelijker te realiseren dan voor een paar dagen de hele dienstregeling om te gooien om voor misschien een handjevol reizigers uit zeg Groningen, Heerlen en Keulen. 

Reputatie 5

Om in de zomermaanden een Intercity naar Zandvoort te laten rijden, betekent dat de dienstregeling voor meerdere lijnen voor een beperkte periode gewijzigd moet worden om de Intercity naar en van Zandvoort overal in te passen en ook aansluitingen in stand te houden. 

In Nederland staan de zomermaanden ook niet garant voor een langere periode van strandweer: zwaar onderbezette Intercity treinen zijn een extra kostenpost. 

De huidige dienstregeling is ook veel makkelijker aan te passen. Op dagen met strandweer buiten het officiële zomerseizoen is het rijden met extra sprinters makkelijker te realiseren dan voor een paar dagen de hele dienstregeling om te gooien om voor misschien een handjevol reizigers uit zeg Groningen, Heerlen en Keulen. 

Dat iemand in Heerlen instapt naar Enkhuizen betekent het niet dat hij ook blijft rijden naar Enkhuizen. Zo kan deze trein dat ook zijn. Met een trein mensen die gewoon een station moeten reizen en mensen die wat verder gaan. En dat zou vast gaan lukken.

Reputatie 7

In plaats van naar zandvoort kan er dan een sprinter naar Leiden/Den Haag die nu alleen tot Haarlem gaat. In plaats daarvan kun je de Intercity Amsterdam-Den haag uit Haarlem laten rijden, uit Amsterdam naar Den Haag of Amsterdam-Vlissingen. En op de andere trajecten kun je ook vast wel iets vinden. Bovendien heb ik het hier over de zomer. En niet de winter dus. 

Een sprinter vanuit Zandvoort naar Leiden/Den Haag moet kopmaken (van rijrichting wisselen) in Haarlem. Dat kost aardig wat extra capaciteit...

Reputatie 5

Ik bedoel dat de Sprinter naar Zandvoort dan kan worden vervangen door de Sprinter Haarlem-Leiden/Den Haag naar Amsterdam door te laten rijden.

Reputatie 7
Badge +3

Dit is een vraag in dezelfde categorie als er moeten meer fietsplaatsen komen in treinen, terwijl die extra plaatsen alleen op bepaalde dagen tussen mei en september nodig kunnen zijn. Dat tekort is er met name op mooi weer dagen, als iedereen rond dezelfde tijd naar en van een bepaald station wilt om te gaan fietsen.

Het zal wel een reden hebben dat de vroegere lijn Maastricht/Heerlen-Zandvoort niet meer bestaat. 

Reputatie 4

Tussen juni en september rijden in het weekend 6x per uur een sprinter tussen Haarlem en Zandvoort. Is dit niet genoeg?

Mijn ervaring is dat 6 sprinters per uur niet genoeg is. 8 of 10 of 12 per uur ook niet. Maar 1 of 2 intercity's? helemaal prima. 

 

Reputatie 7
Badge

 

Het zal wel een reden hebben dat de vroegere lijn Maastricht/Heerlen-Zandvoort niet meer bestaat. 

 

Volgens mij had dat te maken met de weigering van de gemeente Zandvoort om een opstelterrein bij het station uit eigen zak te bekostigen.

Reputatie 7

 

Het zal wel een reden hebben dat de vroegere lijn Maastricht/Heerlen-Zandvoort niet meer bestaat. 

Volgens mij had dat te maken met de weigering van de gemeente Zandvoort om een opstelterrein bij het station uit eigen zak te bekostigen.

Bij mijn weten is de lijn eerst ingekort tot Haarlem - dit omdat halverwege de jaren '90 de intercity's uit Limburg te lang werden om nog te passen op station Overveen en Zandvoort. Later in de jaren '90 werd de begin/eindbestemming opeens Alkmaar.

 

Badge +3

Bij mijn weten is de lijn eerst ingekort tot Haarlem - dit omdat halverwege de jaren '90 de intercity's uit Limburg te lang werden om nog te passen op station Overveen en Zandvoort. Later in de jaren '90 werd de begin/eindbestemming opeens Alkmaar.

Herinner me uit begin jaren ‘90 Schagen als bestemming (vanuit Eindhoven/Utrecht), maar dat zal wel hiermee te maken hebben (waarbij er in de spits tot Schagen gereden werd):

De intercitydienst tussen Amsterdam en Den Helder werd in 1993 gekoppeld aan de intercitydienst tussen Amsterdam en Nijmegen.

Reputatie 7

De Intercity’s Zandvoort- Amsterdam - Maastricht/Heerlen werden destijds nog met getrokken materieel gereden. De treinen werden inderdaad te lang voor Overveen en Zandvoort. Ook was de ruimte voor het omlopen van de locomotief op Zandvoort beperkt. Bovendien was er door de inzet van intercitytreinen tussen Haarlem en Zandvoort sprake van een enorme overcapaciteit. Dan geldt nu ook nog en die capaciteit kan elders beter benut worden.

Reputatie 5

Dat geldt nu niet meer. Er zal nu waarschijnlijk geen overcapaciteit meer zijn. De parkeertarieven zijn fors verhoogd, net als de benzineprijzen. Bovendien is Zandvoort populairder geworden. En in het gemeenteplein staat dat Zandvoort binnenkort nog populairder moet worden. Waar ik vroeger alleen mensen uit Duitsland en Nederland zag zijn er nu ook mensen uit Polen, Frankrijk, Oostenrijk, en nog veel meer landen. En de parkeergarage zit vaker vol, terwijl hij een aantal jaren geleden juist is uitgebreid. De parkeerplaatsen zitten overvol, en nu kan NS haar slag scoren.

Reputatie 7

Even iets over nagezocht; maar er schijnen begin 20e eeuw zelfs internationale treinen uit Midden-Europa naar Zandvoort gereden te hebben, via Nijmegen en Amersfoort (de spoorbrug bij Rhenen was er natuurlijk nog). Er was o.a. een trein Basel - Zandvoort.

 

 

Even iets over nagezocht; maar er schijnen begin 20e eeuw zelfs internationale treinen uit Midden-Europa naar Zandvoort gereden te hebben, via Nijmegen en Amersfoort (de spoorbrug bij Rhenen was er natuurlijk nog). Er was o.a. een trein Basel - Zandvoort.

In de jaren 60 was er op zaterdag in juli en augustus nog een zg. Badehosezug uit NRW naar Zandvoort voor Duitse vakantiegangers.

Ook was nog heel lang de 135/136. Die had rijtuigen naar Pisa, later ingekort tot Basel en reed via Maastricht, Luik en Luxemburg naar Basel. Echter de rijtuigen naar het buitenland werden pas in Amsterdam bijgekoppeld aan de trein Zandvoort-Maastricht en kwamen dus niet uit Zandvoort. Andersom werd de buitenlandse rijtuigen al in Amsterdam afgekoppeld. Op drukke dagen reden de de beide delen niet gekoppeld maar na elkaar omdat de trein anders te lang werd.

Reputatie 7

Terzijde: ik las dat keizerin Sissi van Oostenrijk-Hongarije in 1884 zelfs per trein naar Amsterdam en Zandvoort ging. De badplaats voor de elite in die tijd. Nooit geweten. De tijden zijn wel heel erg veranderd! 

Er blijkt zelfs een beeld van Sissi in Zandvoort te staan.

Terzijde: ik las dat keizerin Sissi van Oostenrijk-Hongarije in 1884 zelfs per trein naar Amsterdam en Zandvoort ging. De badplaats voor de elite in die tijd. Nooit geweten. De tijden zijn wel heel erg veranderd! 

Noordzee badplaatsen waren lang het vakantiedomein van de upper ten. In plaatsen als Zandvoort, Scheveningen, Knokke en Oostende logeerden de rijke burgers zomers in luxe hotels. Daar is midden vorige eeuw de klad in gekomen toen het vliegtuig kwam en die rijke burgers zich als eersten een luxe vakantie in Zuid-Europa konden veroorloven met beter weer en beter eten.

De Noordzee badplaatsen vervielen toen snel en werden uiteindelijk het domein van dagjesmensen met koelbox. 

Reputatie 7

De Noordzee badplaatsen vervielen toen snel en werden uiteindelijk het domein van dagjesmensen met koelbox. 

En WO2 en de wederopbouw. In Vlissingen ook duidelijk te zien. Geen enkele grandeur meer.

Zandvoort op zich is ook niet bepaald aantrekkelijk uitziend.

Reputatie 4

Van de voormalige glorie van onze kustplaatsen is werkelijk niets over. Scheveningen heeft alleen nog het Kurhaus, omringd door nieuwbouw, en het prachtige stationsgebouw is al kort na de oorlog verdwenen. Uiteraard doodzonde, maar ik vermoed dat het anders alsnog was verdwenen. 

Misschien dat enkele decennia flinke klimaatverandering onze kustlijn kan doen uitgroeien tot een strook warme mediterraanse badplaatsen. Niet dat we dat willen, trouwens....

Reputatie 7

Zandvoort op zich is ook niet bepaald aantrekkelijk uitziend.

Dat dus. 

Behoudens op enkele dagen met strandweer en een weekend met autoraces zijn twee sprinters per uur al meer dan voldoende. Het idee dat Zandvoort aan Zee bediend moet worden met Intercity’s is luchtfietserij.

Reageer