Skip to main content
beantwoord

Materiaal inzet Groningen/Friesland


Wat mij opvalt is dat de Ns, op de stoppers na, altijd maar het oudste materiaal, dubbeldekkers, intercity materiaal inzet richting Groningen en Friesland.

En deze provincie’s vaak als laatste aan de beurt zijn met inzet van nieuwe treinen, die dan al de nodige kilometers hebben gereden in de randstad.

Wat zit hier achter, heeft de NS weinig interesse in het noorden?

37 reacties

.....Tijdje geleden werd er een keer met Sprinter materiaal gereden tussen Maastricht en Amsterdam. Als je dan na 2,5 uur uitstapt ben je wel geradbraakt.......

Heb liever dat er eens één (1) keertje een SNG als Intercity rijdt op zo'nbelangrijk en lang traject, dan dat een trein wordt opgeheven. Dus prima op geacteerd door NS.

Reputatie 7

 

 

Ben ik niet met je eens. Tijdje geleden werd er een keer met Sprinter materiaal gereden tussen Maastricht en Amsterdam. Als je dan na 2,5 uur uitstapt ben je wel geradbraakt.

Sprintermaterueel is ook niet bedoeld voor een reis van Maastricht naar Amsterdam.

Sprintermaterueel in de intercity van Maastricht naar Amsterdam heb ik trouwens al heel lang niet gezien. Twintig jaar geleden reed er bij grote vertragingen wel eens heel incidenteel Plan V.

Al had je wel ergens in maart Sprinter Roosendaal - Lelystad 😂, maar goed dat is niet het reguliere. Mooi ritje van 3 en een half uur, er is natuurlijk niemand die deze sprinter tot aan Lelystad pakt maar toch.

Reputatie 5

 

ICNG heeft wat weinig zitplaatsen. 

In vergelijking met ICM-M heeft een vierdelige ICM-M (300 zitplaatsen inclusief klapstoeltjes) 24 zitplaatsen meer dan een vijfdelige ICNG. En dat terwijl ICM-M al veel ruimte heeft. 

Maar je hebt toch altijd een mix van dubbeldekstreinen en enkeldekstreinen. Voeg daar de hogere frequenties in de toekomst erbij als ETCS geïmplementeerd wordt. Ze zullen waarschijnlijk meer moeten investeren in méér onderstations voor extra stroomvoorziening zodat meer treinen in combinatie met ETCS achter mekaar kunnen rijden.  Dat is aan ProRail en de politiek/overheid. Ook zullen ze de ondergrond meer moeten verstevigen. En op bepaalde delen extra sporen moeten aanleggen. 

 

 

 

 

 

Reputatie 5

 

 

 

 

 

 

Ben ik niet met je eens. Tijdje geleden werd er een keer met Sprinter materiaal gereden tussen Maastricht en Amsterdam. Als je dan na 2,5 uur uitstapt ben je wel geradbraakt.

Dat is héél incidenteel. Maar mee eens dat 2,5 uur in een SNG niet aangenaam is. Het is prima bij een reisduur van 30 minuten of minder. 

 

Reputatie 5

 

Het typt allemaal weer heerlijk zwaar negatief weg zo op de vroege ochtend. Komt er nou nooit eens wat positiefs uit je toetsenbord.......?

Ik typ namelijk geen leugens. En ik hoop dat anderen dat ook niet doen.

Een moderne sprinter zou ik overigens voor geen 25 minuten gebruiken, laat staan 2 en een half uur. Wie het interieur van deze treinen, zonder tafels of enig comfort, heeft ontworpen, is wat mij betreft uitgenodigd voor een 10-jarige werkstage in Siberië, terwijl de rest van Nederland liever naar volle (of nou ja, 99% volle) tevredenheid de betere IC-treinstellen gebruikt. Maar het spreekt voor zich dat de meest comfortabele treinstellen in Nederland diegene zijn die uit het buitenland komen, bij DB snappen ze het bijvoorbeeld wel dat mensen naar comfort verlangen en daar nemen ze dit dan ook serieus. 

 

Het typt allemaal weer heerlijk zwaar negatief weg zo op de vroege ochtend. Komt er nou nooit eens wat positiefs uit je toetsenbord.......?

Nee, ik typ namelijk geen leugens. En ik hoop dat anderen dat ook niet doen. 

Je typt je mening en dat is ook prima want daar is een forum voor bedoeld. Alleen het blijft een mening en is natuurlijk geen absolute waarheid.

Reputatie 7
Badge +1

SNG is voor de korte sprinterritjes een prima trein, maar er langer dan een half uur mee reizen is niet echt een succes. 

Wie weet wat er gaat gebeuren als er ooit andere vervoerders komen te rijden op de sprinters naar Groningen en Zwolle. De treinen van Zwolle naar Emmen en van Zwolle naar Enschede zijn van Arriva en Keolis en wel voorzien van wat meer comfort zoals o.a. fatsoenlijke (klap)tafels.

Reputatie 5

 

Het typt allemaal weer heerlijk zwaar negatief weg zo op de vroege ochtend. Komt er nou nooit eens wat positiefs uit je toetsenbord.......?

Ik typ namelijk geen leugens. En ik hoop dat anderen dat ook niet doen.

Een moderne sprinter zou ik overigens voor geen 25 minuten gebruiken, laat staan 2 en een half uur. Wie het interieur van deze treinen, zonder tafels of enig comfort, heeft ontworpen, is wat mij betreft uitgenodigd voor een 10-jarige werkstage in Siberië, terwijl de rest van Nederland liever naar volle (of nou ja, 99% volle) tevredenheid de betere IC-treinstellen gebruikt. Maar het spreekt voor zich dat de meest comfortabele treinstellen in Nederland diegene zijn die uit het buitenland komen, bij DB snappen ze het bijvoorbeeld wel dat mensen naar comfort verlangen en daar nemen ze dit dan ook serieus. 

Je kunt wel afgeven op het interieur van SNG. Maar daar is wel een proces met meerdere partijen aan vooraf. Zie deze quote: 

Tussen 13 en 20 maart 2015 gaf NS de mogelijkheid aan reizigers en personeelsleden om mogelijke interieurs te kiezen.

Bij een proefopstelling te Rotterdam Centraal konden belangstellenden een keuze maken uit drie verschillende interieurs, met stoelen voor de eerste en tweede klasse en klapstoelen. Dit waren de Regio+ van het Tsjechische Borcad (zoals bestaand in de NS FLIRT)[, de MATCH G2 van het Duitse Kiel Sitze en de Sophia van het Spaanse Fainsa[

De resultaten hiervan zijn een belangrijke factor geweest voor de interieurkeuzes bij de nieuwe Sprinters.

Eind september 2015 kregen vertegenwoordigers van belangenorganisaties zoals Rover de mogelijkheid om in Spanje een model van de nieuwe Sprinter Nieuwe Generatie te bezichtigen. NS bleek voor het interieur C uit de proefstelling te hebben gekozen, met Sophia-stoelen van het Spaanse Fainsa en paarse klapstoelen. 

Het is vergelijkbaar als met ICNG. Het is onmogelijk om iedereen naar de zin te maken. Persoonlijk ben ik ook niet gecharmeerd van de harde stoelen van SNG. De stoelen van de NS Stadler Flirt zijn veel beter. 

Reputatie 5

 

Het typt allemaal weer heerlijk zwaar negatief weg zo op de vroege ochtend. Komt er nou nooit eens wat positiefs uit je toetsenbord.......?

Ik typ namelijk geen leugens. En ik hoop dat anderen dat ook niet doen.

Een moderne sprinter zou ik overigens voor geen 25 minuten gebruiken, laat staan 2 en een half uur. Wie het interieur van deze treinen, zonder tafels of enig comfort, heeft ontworpen, is wat mij betreft uitgenodigd voor een 10-jarige werkstage in Siberië, terwijl de rest van Nederland liever naar volle (of nou ja, 99% volle) tevredenheid de betere IC-treinstellen gebruikt. Maar het spreekt voor zich dat de meest comfortabele treinstellen in Nederland diegene zijn die uit het buitenland komen, bij DB snappen ze het bijvoorbeeld wel dat mensen naar comfort verlangen en daar nemen ze dit dan ook serieus. 

Vooraf werden reizigers en reizigers verenigingen bij het ontwerp van de stoelen betrokken. Ontwerp is van Fansai. 

In een ICE 3 NEO of Eurostar zit je al snel ruim 3 uur. Dat is niet te vergelijken met de Nederlandse IC waar meer een metro systeem is. De Nederlandse IC zijn meer te vergelijken met de Duitse Interregio. En die zijn niet véél luxer dan de ICNG. 

Reputatie 7
Badge +1

Uiteindelijk blijft het ook altijd een persoonlijke kwestie. ICNG heb ik een paar keer mee mogen reizen en persoonlijk heb ik er weinig op aan te merken. Voor mij persoonlijk een stuk comfortabeler dan o.a. ICM en ICR.

SNG heb ik ook niet echt problemen mee, niet het meest comfortabel, maar het kan minder. Ze zijn over het algemeen wel netjes en zien er modern uit. Al moet ik wel op een bepaalde manier gaan zitten, anders kom ik er met rugpijn uit. Het enige echt mindere is de behoorlijk stugge vering. Dat valt vooral op als je een overstap maakt uit een intercity.

Ieder zo z'n ding.

Reputatie 5

 

 

 

In een ICE 3 NEO of Eurostar zit je al snel ruim 3 uur. Dat is niet te vergelijken met de Nederlandse IC waar meer een metro systeem is. De Nederlandse IC zijn meer te vergelijken met de Duitse Interregio. En die zijn niet véél luxer dan de ICNG. 

Oef, dat "metrosysteem" fabeltje mag echt wel een keer ophouden hoor. Het Nederlandse spoorwegnetwerk is 3 uur breed en 4 uur hoog, en hoewel er in de afgelopen decennia flink is gesneden in de langste verbindingen - onder andere Den Haag / Keulen, Vlissingen / Zwolle en Amsterdam / Luik / Luxemburg zijn verwaarloosd - kun je nog steeds met alle gemak 2+ uur in één trein zitten. Velen van ons doen dat ook wekelijks. Die ICE is ook bedoeld voor gebruik van/naar en binnen Nederland en het zou niet eens uitzonderlijk duur zijn om de gebruiksvriendelijkheid van die treinen in intercity's na te bootsen, met koffiemachines en verkoop van voorverpakte snacks, familiecoupés, compartimenten, optionele stoelreserveringen, zonweringen, tapijt, tablethouders, leeslampjes en andere voorzieningen die ervoor zorgt dat automobilisten ook met de trein willen - zeker die vieze plakkerige NS dubbeldekkers met de harde blauwe zitjes overtuigen helemaal niemand om de auto te laten staan. Die dubbeldekkers mogen zeker blijven, maar verkoop her niet als een hoogwaardig product. Dit zijn gewoon de sneltreinen, een IC is het eigenlijk niet. NS kan makkelijk een paar euro toeslag rekenen voor alle IC-treinen, zonder al te veel ten koste te gaan van de reguliere treinen voor het veevervoer.

Het is een soort misère die zichzelf in stand houdt door een gebrek aan investering en een algemene onwil om te verbeteren, zie ook het eindeloze geklaag over personeelstekorten en de twijfelachtige werkmentaliteit van sommig treinpersoneel. 

In ieder geval - die oude Koplopers waar TS zich zo onprettig bij lijkt te voelen, ook die waren ooit comfortabeler en beter uitgerust dan nu. Ze hadden zelfs een keukentje voor de catering. De 1e klas coupés in het bijzonder waren voorzien van mooie materialen en zeer prettige stoelen. NS zou nog wat van zichzelf kunnen leren.

 

 

nI een ICE 3 NEO of Eurostar zit je al snel ruim 3 uur. Dat is niet te vergelijken met de Nederlandse IC waar meer een metro systeem is. De Nederlandse IC zijn meer te vergelijken met de Duitse Interregio. En die zijn niet véél luxer dan de ICNG. 

De iinterregio bestaat als sinds vele jaren niet meer. Je bedoelt waarschijnlijk de Regional Expres en wat dat betreft heb je gelijk. Nederland kent vrijwel geen echt langeafstandsvervoer, daar is het gewoon te klein voor. Gemiddeld reist een reizigers hier iets van 35 km.

Reageer