Skip to main content

Wat mij opvalt is dat de Ns, op de stoppers na, altijd maar het oudste materiaal, dubbeldekkers, intercity materiaal inzet richting Groningen en Friesland.

En deze provincie’s vaak als laatste aan de beurt zijn met inzet van nieuwe treinen, die dan al de nodige kilometers hebben gereden in de randstad.

Wat zit hier achter, heeft de NS weinig interesse in het noorden?

Wat mij opvalt is dat de Ns, op de stoppers na, altijd maar het oudste materiaal, dubbeldekkers, intercity materiaal inzet richting Groningen en Friesland.

NS heeft nu eenmaal geen nieuwere dubbeldekkers. De nieuwste dubbeldekkers zijn 20 jaar oud, de oudste zijn 30-35 jaar oud. De normale gemiddelde levensduur voor een elektrische trein is ongeveer 40 jaar.

 

En deze provincie’s vaak als laatste aan de beurt zijn met inzet van nieuwe treinen, die dan al de nodige kilometers hebben gereden in de randstad.

Wat zit hier achter, heeft de NS weinig interesse in het noorden?

Niets dus, want uw observatie klopt niet. Vergeleken met de sprinters en met het Arriva-materieel in het noorden zijn de NS intercity's inderdaad vrij oud maar dat geldt overal in Nederland.


Ik weet niet waar dit beeld vandaan komt, maar er klopt weinig van. Er worden niet alleen maar dubbeldekkers ingezet, nog los van het feit dat die dubbeldekkers helemaal niet het oudste materieel zijn. De suggestie dat de NS bewust oud materieel inzet is ook onzin, de NS is juist voornemens om het nieuwste ICNG materieel in te gaan zetten tussen Schiphol en Groningen/Leeuwarden zodra er voldoende materieel is afgeleverd (waarschijnlijk vanaf december 2025),


Er worden niet alleen maar dubbeldekkers ingezet, nog los van het feit dat die dubbeldekkers helemaal niet het oudste materieel zijn.

De dubbeldekkers (DDZ, VIRM) zijn op de restanten van ICR/ICM na wel het oudste materieel dat NS nog heeft.


Waarom zou je een trein die een fortuin heeft gekost inzetten op een traject die minder rendabel is dan bijvoorbeeld de Randstad?

 

Daarnaast moet je blij zijn met de oudere treinen want die zijn vaak het meest betrouwbaar voor de eerste aantal jaar dat de nieuwere trein in de dienstregeling verschijnt.

Maar goed ik weet niet wat jij ziet als "oudere treinen" want in mijn ogen is alles behalve de ICNG en SNG een oudere trein.

 


Waarom zou je een trein die een fortuin heeft gekost inzetten op een traject die minder rendabel is dan bijvoorbeeld de Randstad?

ICNG is doordat het geschikt is voor hoge snelheden peperduur en moet je dus alleen inzetten op treinseries die (grotendeels) via de HSL rijden. In die zin kun je je afvragen of inzet naar Groningen/Friesland (en later wellicht naar Twente) qua efficiënt gebruik wel zo'n verstandige keuze is.

Overigens kun je ook Flirt en SLT toch moeilijk oudere treinen noemen (die pas zitten op 25% resp. 40% van hun levensduur). Dat SLT er zo afgeragd uitziet komt meer door verwaarlozing dan doordat het zo oud is 


En is het nou zo erg dat je niet de allernieuwste trein hebt op jouw traject? Ik bedoel er verandert vrijwel niets behalve dat het misschien iets comfortabler is, ik ben al blij dat er überhaupt iets rijd in Zeeland, het zal me dus aan m'n reet roesten wat voor materieel er rijdt. (Al ben ik wel blij met de SNG, en de Flirt zag er ook wel leuk uit toen we sprinter Vlissingen - Breda hadden)


Als toevoeging, ik heb tot nu toe bijna alle reguliere materieel gehad op mijn traject (Vlissingen - Roosendaal) naast de SLT en ICNG, ik heb nooit een verschil gemerkt naast dat ik sommige treinen gewoon fijner vind, maar dat is iets persoonlijks.

 

Het enige was dat de ICM iets trager aan voelde als stoptrein, eerder remmen, en langzame optrek. (dat was mijn gevoel)

Maar goed dat is ook niet zo gek want het is geen sprinter.


Het enige was dat de ICM iets trager aan voelde als stoptrein, eerder remmen, en langzame optrek. (dat was mijn gevoel)

Die heeft wel de fijnst zittende stoelen van alle typen materieel. De sprinterstoelen zijn niet echt zit- en rugvriendelijk. Vind ik dan.


Het enige was dat de ICM iets trager aan voelde als stoptrein, eerder remmen, en langzame optrek. (dat was mijn gevoel)

Die heeft wel de fijnst zittende stoelen van alle typen materieel. De sprinterstoelen zijn niet echt zit- en rugvriendelijk. Vind ik dan.

Bij de SLT moet ik nog net niet m'n benen in m'n nek leggen, de SNG heeft dan wel weer meer beenruimte (vooral bij de vierzitter), maar de stoelen blijven vervelend. De ICM heeft ook niet heel veel beenruimte maar de stoelen zijn inderdaad qua comfort het beste.

 

Voor beenruimte moet je bij de DDZ zijn.


De ICM begint qua interieur wel wat gedateerd te raken en zeker met de opgeknapte en de weer nieuw ogende dubbeldekkers (VIRM) is dat contrast natuurlijk wel erg groot. Helemaal omdat bij veel ICM's een groot deel van de bekleding niet helemaal meer is zoals het zou moeten zijn'. 😅

Maar dat alleen het oudste materieel hier rijdt is niet helemaal waar. Toen de nieuwe sprinters (SNG) in dienst kwamen waren de noordelijke lijnen als één van de eerste aan de beurt voor deze nieuwe treinen. Voordat deze nieuwe sprinters er reden, werden de meer luxere ICM's hier (soms in combi met DDZ) veelal ingezet als stoptrein terwijl veel andere lijnen het moesten doen met de oude dubbeldekkers (met de groene bankjes 😉) of de nog veel oudere sprinters.

DDZ is weliswaar de oudste dubbeldekker van NS, maar voor de reiziger oogt het allemaal niet zo oud. Veel reizigers dachten dan ook dat deze trein (nadat ze een jaar uit dienst zijn geweest) nieuw was.


 

DDZ is weliswaar de oudste dubbeldekker van NS, maar voor de reiziger oogt het allemaal niet zo oud. Veel reizigers dachten dan ook dat deze trein (nadat ze een jaar uit dienst zijn geweest) nieuw was.

Waaronder ik, ik zei vol overtuiging dat we een nieuwe trein hadden toen we een aangepaste dienstregeling Vlissingen - Zwolle hadden. (Was mijn eerste keer DDZ). Later kwam ik erachter dat ie helemaal niet zo nieuw was 🙈🙈.


DDZ is weliswaar de oudste dubbeldekker van NS, maar voor de reiziger oogt het allemaal niet zo oud. Veel reizigers dachten dan ook dat deze trein (nadat ze een jaar uit dienst zijn geweest) nieuw was.

Zo werkt dat. In Japan rijden ze vaak 50 jaar door met dezelfde treinen maar iedere trein wordt wel om de 8-10 jaar opnieuw geschilderd en krijgt dan tevens weer nieuwe bekleding, nieuwe vloerbedekking, etc. Het valt dan ook helemaal niet op dat veel treinen daar 30-40 jaar oud zijn. De beschamende situatie met SLT is in Japan volkomen ondenkbaar.


Volgens mij is NS er wel mee bezig, om ze er weer fris uit te laten zien. Het interieur heef al wel een opfrisbeurt gehad. O.a. deze SLT ziet er daardoor weer als nieuw uit. Nu is het nog zaak voor NS om de boel dan ook schoon te houden, want amper een jaar later ziet deze trein er al weer net zoals de gemiddelde SLT uit.

De jongste serie VIRM (4) ziet er trouwens ook behoorlijk afgeragd en inmiddels ook behoorlijk smerig uit. Die zijn echt toe aan een opfrisbeurt (en schoonmaakbeurt). Gelukkig gaat ook dat over niet al te lange tijd gebeuren.


Waarom zou je een trein die een fortuin heeft gekost inzetten op een traject die minder rendabel is dan bijvoorbeeld de Randstad?

 

Daarnaast moet je blij zijn met de oudere treinen want die zijn vaak het meest betrouwbaar voor de eerste aantal jaar dat de nieuwere trein in de dienstregeling verschijnt.

Maar goed ik weet niet wat jij ziet als "oudere treinen" want in mijn ogen is alles behalve de ICNG en SNG een oudere trein.

 

De aanschaf van 99 ICNG met 645 rijtuigen (50 achtdelige en 49 vijfdelige ICNG) met ongeveer 33.000 zitplaatsen vergde een investering van € 1,1 miljard. Weet niet wat de aanschafwaarde van de laatste 10 achtdelige ICNG - Duitsland is. 

Maar in vergelijking met een ICE 3 International die in 2000 60 miljoen gulden per stuk (€ 27.27 miljoen) was is de ICNG aanzienlijk goedkoper. Bron: De prijs van vooruitgang in programma Zembla. En we zitten nu in 2024. 

Natuurlijk is ICNG duurder dan de oude NS Intercity en de nieuwste Sprinters. Maar het doortrekken via HSL levert ook weer wat op. Inclusief/exclusief HSL toeslag.

Maar je hebt gelijk dat de ICNG eerst betrouwbaar moet functioneren op de IC Direct tussen Breda - Amsterdam Zuid (Lelystad/Zwolle - Groningen/Leeuwarden). 


Waarom zou je een trein die een fortuin heeft gekost inzetten op een traject die minder rendabel is dan bijvoorbeeld de Randstad?

ICNG is doordat het geschikt is voor hoge snelheden peperduur en moet je dus alleen inzetten op treinseries die (grotendeels) via de HSL rijden. In die zin kun je je afvragen of inzet naar Groningen/Friesland (en later wellicht naar Twente) qua efficiënt gebruik wel zo'n verstandige keuze is.

Overigens kun je ook Flirt en SLT toch moeilijk oudere treinen noemen (die pas zitten op 25% resp. 40% van hun levensduur). Dat SLT er zo afgeragd uitziet komt meer door verwaarlozing dan doordat het zo oud is 

Peperduur is ICNG niet. De 645 rijtuigen met ongeveer 33.000 (50 achtdelige ICNG en 49 vijfdelige ICNG) is een investering van € 1,1 miljard. NS leent € 450 miljoen bij de Europese Bank voor de financiering van ICNG. Daar komt 10 achtdelige ICNG - D bij. Die wordt al getest tussen München - Augsburg.  

Naast kosten heb je ook baten. DB zet de ICE ook in op HSL in combinatie met delen van (gemoderniseerde) klassieke spoornet. 

Vanwege werkzaamheden bij Amsterdam Centraal zal ICNG worden ingezet richting Groningen/Friesland/Twente. Waardoor de rendement op de HSL beter wordt. De HSL wordt nu niet optimaal benut. Kijk naar de zeer oude plannen met Intercity Max. Het spoornet wordt daardoor fijnmaziger en efficiënter. 


Wat mij opvalt is dat de Ns, op de stoppers na, altijd maar het oudste materiaal, dubbeldekkers, intercity materiaal inzet richting Groningen en Friesland.

En deze provincie’s vaak als laatste aan de beurt zijn met inzet van nieuwe treinen, die dan al de nodige kilometers hebben gereden in de randstad.

Wat zit hier achter, heeft de NS weinig interesse in het noorden?

De nieuwste stoptreinen (Sprinter Nieuwe Generatie) rijdt al een aantal jaren richting Groningen en Leeuwarden. 

De nieuwste Intercity die richting Groningen/ Leeuwarden zou rijden wordt gefaseerd geleverd. Eerst zal de kinderziektes met deze nieuwste Intercity moeten verdwijnen. Ook zitten ze met een snelheidsbeperking op een deel van de HSL. Kortom het is beter dan die oude treinen nu nog richting Groningen en Leeuwarden rijden. 


Wat mij opvalt is dat de Ns, op de stoppers na, altijd maar het oudste materiaal, dubbeldekkers, intercity materiaal inzet richting Groningen en Friesland.

En deze provincie’s vaak als laatste aan de beurt zijn met inzet van nieuwe treinen, die dan al de nodige kilometers hebben gereden in de randstad.

Wat zit hier achter, heeft de NS weinig interesse in het noorden?

De nieuwste stoptreinen (Sprinter Nieuwe Generatie) rijdt al een aantal jaren richting Groningen en Leeuwarden. 

De nieuwste Intercity die richting Groningen/ Leeuwarden zou rijden wordt gefaseerd geleverd. Eerst zal de kinderziektes met deze nieuwste Intercity moeten verdwijnen. Ook zitten ze met een snelheidsbeperking op een deel van de HSL. Kortom het is beter dan die oude treinen nu nog richting Groningen en Leeuwarden rijden. 

Volgens mij rijdt de SNG op alle uithoeken van Nederland 😂, en dan zeggen dat we geen nieuwe treinen krijgen...


Er worden niet alleen maar dubbeldekkers ingezet, nog los van het feit dat die dubbeldekkers helemaal niet het oudste materieel zijn.

De dubbeldekkers (DDZ, VIRM) zijn op de restanten van ICR/ICM na wel het oudste materieel dat NS nog heeft.

NS houdt de meest comfortabele treinstellen voor het laatste, wees er blij mee, die nieuwste sprinters zijn verschrikkelijk als wat en ook de nieuwe IC heeft een hoop tekortkomingen en defecten.

 

Het onderhoud is zoals bij al het NS materieel sowiezo dramatisch tot slecht. 


Een aantal jaar geleden was het nog gebruikelijk dat de sprinters naar Groningen en Friesland met (in uw ogen ongetwijfeld stokoud) enkeldeks intercitymaterieel werden gereden en toen NS besloot die treindiensten voortaan uit te voeren met modern sprintermaterieel (zoals in de rest van Nederland) leverde dat een hoop gezeik op met boze Groningers en Friezen die inzagen dat het moderne materieel minder comfortabel is en dat er bijvoorbeeld ook minder tafeltjes zijn waar je een beker koffie op kunt zetten.

Het is heel vreemd om de woorden “nieuw” en “beter” als een soort synoniemen te zien, net zoals je “oud” en “slechter” niet als elkaars verlengde moet zien.

Wees toch eens tevreden met wat je hebt. Als het maar schoon is en je comfortabel van A naar B wordt gebracht, dat is bij een trein veel belangrijker dan of hij nieuw/modern is. 🙄


.......die nieuwste sprinters zijn verschrikkelijk als wat en ook de nieuwe IC heeft een hoop tekortkomingen en defecten. Het onderhoud is zoals bij al het NS materieel sowiezo dramatisch tot slecht.......

Het typt allemaal weer heerlijk zwaar negatief weg zo op de vroege ochtend. Komt er nou nooit eens wat positiefs uit je toetsenbord.......?


Wees toch eens tevreden met wat je hebt. Als het maar schoon is en je comfortabel van A naar B wordt gebracht, dat is bij een trein veel belangrijker dan of hij nieuw/modern is. 🙄

Wel mee eens. Alleen dat schoon is wel een puntje, zowel aan binnenkant als aan de buitenkant (graffiti, SLT).

Overigens vind ik met de Flirt, de SNG (tijdens de vierdaagse reden ze weer eens in Brabant) weinig mis. ICNG heeft wat weinig zitplaatsen en SLT moet nu toch echt naar de schilderwerkplaats.


Er worden niet alleen maar dubbeldekkers ingezet, nog los van het feit dat die dubbeldekkers helemaal niet het oudste materieel zijn.

De dubbeldekkers (DDZ, VIRM) zijn op de restanten van ICR/ICM na wel het oudste materieel dat NS nog heeft.

NS houdt de meest comfortabele treinstellen voor het laatste, wees er blij mee, die nieuwste sprinters zijn verschrikkelijk als wat en ook de nieuwe IC heeft een hoop tekortkomingen en defecten.

 

Het onderhoud is zoals bij al het NS materieel sowiezo dramatisch tot slecht. 

SNG is gewoon een prima treintje, mensen moeten niet zo veel eisen hebben. Het OV hoeft geen premium comfort te hebben het enige doel is dat ze je van A naar B vervoeren, en het maakt niet uit hoe.


Er worden niet alleen maar dubbeldekkers ingezet, nog los van het feit dat die dubbeldekkers helemaal niet het oudste materieel zijn.

De dubbeldekkers (DDZ, VIRM) zijn op de restanten van ICR/ICM na wel het oudste materieel dat NS nog heeft.

NS houdt de meest comfortabele treinstellen voor het laatste, wees er blij mee, die nieuwste sprinters zijn verschrikkelijk als wat en ook de nieuwe IC heeft een hoop tekortkomingen en defecten.

 

Het onderhoud is zoals bij al het NS materieel sowiezo dramatisch tot slecht. 

SNG is gewoon een prima treintje, mensen moeten niet zo veel eisen hebben. Het OV hoeft geen premium comfort te hebben het enige doel is dat ze je van A naar B vervoeren, en het maakt niet uit hoebe

Ben ik niet met je eens. Tijdje geleden werd er een keer met Sprinter materiaal gereden tussen Maastricht en Amsterdam. Als je dan na 2,5 uur uitstapt ben je wel geradbraakt.


SNG is gewoon een prima treintje, mensen moeten niet zo veel eisen hebben. Het OV hoeft geen premium comfort te hebben het enige doel is dat ze je van A naar B vervoeren, en het maakt niet uit hoebe

Ben ik niet met je eens. Tijdje geleden werd er een keer met Sprinter materiaal gereden tussen Maastricht en Amsterdam. Als je dan na 2,5 uur uitstapt ben je wel geradbraakt.

Sprinters zijn ook niet gemaakt voor langdurige reisjes, een uur is prima te doen met de SNG, maar niet met de SLT.


 

 

Ben ik niet met je eens. Tijdje geleden werd er een keer met Sprinter materiaal gereden tussen Maastricht en Amsterdam. Als je dan na 2,5 uur uitstapt ben je wel geradbraakt.

Sprintermaterueel is ook niet bedoeld voor een reis van Maastricht naar Amsterdam.

Sprintermaterueel in de intercity van Maastricht naar Amsterdam heb ik trouwens al heel lang niet gezien. Twintig jaar geleden reed er bij grote vertragingen wel eens heel incidenteel Plan V.


Reageer