NS is klaar met geweldplegers en zet treinen zaterdagavond 20-04 3 minuten stil

  • 15 April 2024
  • 88 reacties
  • 2825 Bekeken

Reputatie 7
Badge

Link naar bericht: https://nieuws.ns.nl/ns-klaar-met-geweldplegers-en-zet-treinen-zaterdagavond-drie-minuten-stil/


88 reacties

"We hebben hulp nodig van de overheid", maar zelf niets in de organisatie willen wijzigen.

Iedereen weet dat het huidige systeem met "controle" door conducteurs i.p.v. V&S uit de tijd, ineffectief en ook voor het personeel onveilig is. 

Wellicht kan Wouter Koolmees eens een paar dagen stage gaan lopen bij Arriva of bij de metro van de RET waar ze wel weten hoe je dit soort zaken effectief organiseert.

Reputatie 1

Afschuwelijk wat er nu weer gebeurd is, er moeten echt maatregelen genomen worden. Afgelopen zaterdag heb ik zelf met de trein gereisd en gezien hoe de conducteur 2 mensen aansprak op zwartrijden. Hij kreeg een vreselijk grote mond en hij is daarop maar snel doorgelopen. Ik begrijp dit wel. 
Ik wens de slachtoffers veel sterkte toe en hoop dat zij hun werk nog durven en willen uitvoeren.

Reputatie 2

Ik las vanmorgen ook al dat er dagelijks 33 keer geweld tegen de politie was. Niet alleen een probleem bij de NS denk ik...

Reputatie 7

"We hebben hulp nodig van de overheid", maar zelf niets aan de eigen organisatie willen wijzigen.

Iedereen weet dat het huidige systeem met "controle" door conducteurs i.p.v. V&S uit de tijd, ineffectief en ook voor het personeel onveilig is. 

Wellicht kan Wouter Koolmees eens een paar dagen stage gaan lopen bij Arriva of bij de metro van de RET waar ze wel weten hoe je dit soort zaken effectief organiseert.

 

Inderdaad werkt dat allemaal veel beter, bij andere vervoersbedrijven vinden dit soort incidenten niet meer plaats. Zie als (zeer recent) voorbeeld:

https://www.dumpert.nl/?selectedId=100089967_eb64b511

Ik las vanmorgen ook al dat er dagelijks 33 keer geweld tegen de politie was. Niet alleen een probleem bij de NS denk ik...

33 keer op 18 miljoen inwoners? Ik denk dat bij zo'n bericht in veel andere landen de vlag zou uitgaan, zeker als je bedenkt dat Nederland de drugshoofdstad van de wereld is en het meeste geweld daarmee samenhangt. Ga eens kijken in Zuid-Amerika, Frankrijk, de VS, Oost-Europa, de Filipijnen, etc. Daar zijn ze qua geweld wel wat anders gewend en handelen dus ook anders. In Nederland leeft men wat dit betreft een beetje in het Utopia van "oom agent" en de "conducteur als gastheer".

Ik zag pas geleden een reclame van NS om conducteurs te werven. Dan zie je een conducteur in de trein als een soort clown gezellig met een stel jongeren dollen. Tja, als je als bedrijf zelf dat imago creëert moet je niet verbaasd zijn als daar in sommige harde (criminele) millieus om gelachen wordt.

"We hebben hulp nodig van de overheid", maar zelf niets aan de eigen organisatie willen wijzigen.

Iedereen weet dat het huidige systeem met "controle" door conducteurs i.p.v. V&S uit de tijd, ineffectief en ook voor het personeel onveilig is. 

Wellicht kan Wouter Koolmees eens een paar dagen stage gaan lopen bij Arriva of bij de metro van de RET waar ze wel weten hoe je dit soort zaken effectief organiseert.

 

Inderdaad werkt dat allemaal veel beter, bij andere vervoersbedrijven vinden dit soort incidenten niet meer plaats. Zie als (zeer recent) voorbeeld:

https://www.dumpert.nl/?selectedId=100089967_eb64b511

Bij Arriva/RET laat je dit soort acties wel als er een heel team veiligheidsmedewerkers aanwezig is. Dat betekent niet dat daar niets gebeurt, wel dat het minder gebeurt.

Reputatie 4

"We hebben hulp nodig van de overheid", maar zelf niets in de organisatie willen wijzigen.

Als er genoeg geld is wil NS best op elke trein vier medewerkers S&V zetten. Vanzelfsprekend moet die inzet wel betaald worden uit de inkomsten.

"We hebben hulp nodig van de overheid", maar zelf niets in de organisatie willen wijzigen.

Als er genoeg geld is wil NS best op elke trein vier medewerkers S&V zetten. Vanzelfsprekend moet die inzet wel betaald worden uit de inkomsten.

Nee, er moeten juist geen vaste conducteurs op de treinen (zeker niet in sprinters) omdat dat ineffectief is maar V&S controle teams zoals bij Arriva en de bij metro. En poortjes op ieder station.

Reputatie 7
Badge +1

"We hebben hulp nodig van de overheid", maar zelf niets in de organisatie willen wijzigen.

Als er genoeg geld is wil NS best op elke trein vier medewerkers S&V zetten. Vanzelfsprekend moet die inzet wel betaald worden uit de inkomsten.

Nee, er moeten juist geen vaste conducteurs op de treinen (zeker niet in sprinters) omdat dat ineffectief is maar V&S controle teams zoals bij Arriva en de bij metro. En poortjes op ieder station.

Mijn ervaring is helaas dat de poortjes geen effect hebben zolang daar niet minimaal één personeelslid bijstaat om te controleren. In Den Haag HS springen ze er zo overheen en het tailgaten gebeurt ook om de haverklap. Ik ben wel met je eens dat de functie van vaste conducteur zou moeten verdwijnen en dat er moet worden overgestapt naar V & S controle teams. Ik ben echt bang dat het weer een kwestie van "we deden een plas en alles bleef zoals het was gaat worden.  

Precies. Treinen zijn een soort vrijplaatsen geworden, onder meer doordat er zo weinig controle en toezicht is. En dat komt weer omdat conducteurs het zo druk hebben met het garanderen van de veiligheid dat er geen tijd meer is voor controle van vervoerbewijzen. 

Daarom is het beter om minder conducteurs in te zetten waar mogelijk en controle d.m.v. vliegende controleploegen plaats te laten vinden. 

Deze ploegen hoeven zich dan verder ook niet bezig te houden met het garanderen van de veiligheid. 

Reputatie 7
Badge

Ah, we hebben er weer een ‘Bash de conducteur, want die zijn toch waardeloos’ draadje van gemaakt.

Ik dacht dat er nog wel iets van fatsoen hier te vinden zou zijn, maar ik kan nog beter in een sprinter tussen Den Haag en Rotterdam gaan zoeken.

 

Via X komen er voornamelijk positieve berichten binnen, Edwin! Ik hoop dat er eindelijk eens weer waardering en begrip komt voor de conducteurs in de treinen.

Ah, we hebben er weer een ‘Bash de conducteur, want die zijn toch waardeloos’ draadje van gemaakt.

Tja, als iedere kritiek op de ineffectieviteit van het huidige controle systeem wordt afgedaan met "bash de conducteur" komen we niet verder want dan verandert er nooit iets.

Het probleem is dat leiding en personeel bij NS extreem conservatief zijn en alles vooral hetzelfde willen houden zoals het 50 jaar geleden was terwijl de maatschappij, de financiële mogelijkheden en de technische mogelijkheden totaal zijn veranderd.

Ik denk niet dat de reden van afgelopen weekend een reactie was op ons beleid of systeem. Ik vraag me af of je de inhoud wel hebt gelezen, Tamzin?

Het is zeker een reactie op het beleid of het systeem. Oorzaak en gevolg.. Nu nog de oplossing. ;)

Reputatie 4

Als je meer dan 18.000 (!) dezelfde soort berichten hebt geplaatst hoef je het topic natuurlijk niet te lezen, dan plaats je gewoon nog een "bash de NS" bericht in dezelfde strekking....... Die heb je dan immers "op voorraad "...…

En natuurlijk de duimpjes van dezelfde personen en een mooie eerste plaats op de lijst "behupzame personen voor de NS klant". Het is allemaal net wat te voorspelbaar....

Reputatie 6

Precies. Treinen zijn een soort vrijplaatsen geworden, onder meer doordat er zo weinig controle en toezicht is. En dat komt weer omdat conducteurs het zo druk hebben met het garanderen van de veiligheid dat er geen tijd meer is voor controle van vervoerbewijzen. 

Daarom is het beter om minder conducteurs in te zetten waar mogelijk en controle d.m.v. vliegende controleploegen plaats te laten vinden. 

Deze ploegen hoeven zich dan verder ook niet bezig te houden met het garanderen van de veiligheid. 

 

 

Natuurlijk, typisch weer. Precies wat ik van je gewend ben. Gewoon de functie van de conducteur willen saneren en lopen zeiken dat we ons werk niet doen. Kan zoveel zeggen en uitleggen, maar zelfs een uitnodiging om een dienst mee te gaan wijs je af. Ik zal je even èèn ding duidelijk maken: zonder conducteurs en vliegende controleploegen wordt de overlast groter, weten ze ook bij Arriva. Enige reden waarom in Noord NL niet op elke trein een BOA zit is omdat de opdrachtgever niet betaald. 

 

Ik hoop dat je nooit hoeft mee te maken wat ik en mijn collega's met enige regelmaat mee maken. Want als je dat meemaakt in onze positie, zou je anders doen praten

Als je meer dan 18.000 (!) dezelfde soort berichten hebt geplaatst hoef je het topic natuurlijk niet te lezen, dan plaats je gewoon nog een "bash de NS" bericht in dezelfde strekking....... Die heb je dan immers "op voorraad "...…

En natuurlijk de duimpjes van dezelfde personen en een mooie eerste plaats op de lijst "behupzame personen voor de NS klant". Het is allemaal net wat te voorspelbaar....

@Re.tep Ik neem aan dat je al de berichten hebt gelezen. Fijn dat je de moeite hebt genomen. Misschien dat ik er naast zit, maar volgens mij zit je een beetje te sarren en ben je of ingelezen of niet? Heb je echt al de reacties onder de loep genomen?

Precies. Treinen zijn een soort vrijplaatsen geworden, onder meer doordat er zo weinig controle en toezicht is. En dat komt weer omdat conducteurs het zo druk hebben met het garanderen van de veiligheid dat er geen tijd meer is voor controle van vervoerbewijzen. 

Daarom is het beter om minder conducteurs in te zetten waar mogelijk en controle d.m.v. vliegende controleploegen plaats te laten vinden. 

Deze ploegen hoeven zich dan verder ook niet bezig te houden met het garanderen van de veiligheid. 

 

 

Natuurlijk, typisch weer. Precies wat ik van je gewend ben. Gewoon de functie van de conducteur willen saneren en lopen zeiken dat we ons werk niet doen. Kan zoveel zeggen en uitleggen, maar zelfs een uitnodiging om een dienst mee te gaan wijs je af. Ik zal je even èèn ding duidelijk maken: zonder conducteurs en vliegende controleploegen wordt de overlast groter, weten ze ook bij Arriva. Enige reden waarom in Noord NL niet op elke trein een BOA zit is omdat de opdrachtgever niet betaald. 

 

Ik hoop dat je nooit hoeft mee te maken wat ik en mijn collega's met enige regelmaat mee maken. Want als je dat meemaakt in onze positie, zou je anders doen praten

 

@Sander-VH 

De meeste communityleden hebben het beste met de HC's voor. Dat er enige bedenkingen zijn als het de invulling hun taken en bevoegdheden betreft moet geen probleem zijn. 

 

@Erryt NS Welke link bedoel je? Die naar het Clubblad? 😉

Reputatie 4

Ah, we hebben er weer een ‘Bash de conducteur, want die zijn toch waardeloos’ draadje van gemaakt.

Ik dacht dat er nog wel iets van fatsoen hier te vinden zou zijn, maar ik kan nog beter in een sprinter tussen Den Haag en Rotterdam gaan zoeken.

 

Ik ben het volledig met je eens. Sommigen hier zouden het onderbuikgevoel eens moeten leren onderdrukken om dit soort afschuwelijke gebeurtenissen te willen nuanceren (of het als 'opstapje’ te willen gebruiken om hun beklag te doen over eigen irritaties). Ik mis in de reacties tot nu toe teveel het uitspreken van medeleven met het slachtoffer en het betuigen van steun aan conducteurs die te vaak onder erg moeilijke omstandigheden hun werk moeten doen. Mijn steun hebben ze in ieder geval voor 100%.👍

Reputatie 6

Als je meer dan 18.000 (!) dezelfde soort berichten hebt geplaatst hoef je het topic natuurlijk niet te lezen, dan plaats je gewoon nog een "bash de NS" bericht in dezelfde strekking....... Die heb je dan immers "op voorraad "...…

En natuurlijk de duimpjes van dezelfde personen en een mooie eerste plaats op de lijst "behupzame personen voor de NS klant". Het is allemaal net wat te voorspelbaar....

@Re.tep Ik neem aan dat je al de berichten hebt gelezen. Fijn dat je de moeite hebt genomen. Misschien dat ik er naast zit, maar volgens mij zit je een beetje te sarren en ben je of ingelezen of niet? Heb je echt al de reacties onder de loep genomen?

Precies. Treinen zijn een soort vrijplaatsen geworden, onder meer doordat er zo weinig controle en toezicht is. En dat komt weer omdat conducteurs het zo druk hebben met het garanderen van de veiligheid dat er geen tijd meer is voor controle van vervoerbewijzen. 

Daarom is het beter om minder conducteurs in te zetten waar mogelijk en controle d.m.v. vliegende controleploegen plaats te laten vinden. 

Deze ploegen hoeven zich dan verder ook niet bezig te houden met het garanderen van de veiligheid. 

 

 

Natuurlijk, typisch weer. Precies wat ik van je gewend ben. Gewoon de functie van de conducteur willen saneren en lopen zeiken dat we ons werk niet doen. Kan zoveel zeggen en uitleggen, maar zelfs een uitnodiging om een dienst mee te gaan wijs je af. Ik zal je even èèn ding duidelijk maken: zonder conducteurs en vliegende controleploegen wordt de overlast groter, weten ze ook bij Arriva. Enige reden waarom in Noord NL niet op elke trein een BOA zit is omdat de opdrachtgever niet betaald. 

 

Ik hoop dat je nooit hoeft mee te maken wat ik en mijn collega's met enige regelmaat mee maken. Want als je dat meemaakt in onze positie, zou je anders doen praten

 

@Sander-VH

De meeste communityleden hebben het beste met de HC's voor. Dat er enige bedenkingen zijn als het de invulling hun taken en bevoegdheden betreft moet geen probleem zijn. 

 

@Erryt NS Welke link bedoel je? Die naar het Clubblad? 😉

 

De meesten gelukkig wel, maar een aantal niet en WSM is daar één van wat ik baseer op allerlei topics en twittergedrag richting NS personeel. Kritisch zijn mag altijd en een vast aantal van mijn volgers weten dat ook. Ik heb ook vaak goede gesprekken. Maar puur bashen omdat je je zin niet krijgt hou ik niet van. Gelukkig zijn de meeste mensen respectvol

Reputatie 7

Wat het NS-beleid omtrent de functie van conducteur ook is, het is vreselijk om weer te horen dat er weer een medewerker zo is mishandeld. Frequentie en benadering van geweldsincidenten vergelijken met bepaalde andere landen in de wereld, zodat het ogenschijnlijk hier nog wel meevalt, noem ik puur  bagatelliseren. Alle geweld is teveel. Dat het zo ver heeft kunnen komen in ons welvarende en georganiseerde land is ontzettend pijnlijk en frustrerend.

Ik reis heel veel en zie ook dat de wereld veranderd is, wat er zoal gebeurt, en wat er allemaal voor volk rondloopt en rondhangt in de trein. Wat er uitgespookt en geroepen wordt, alsof ze de koning van de trein zijn. Ik voel me in de trein helaas af en toe niet helemaal veilig, met name 's avonds (ga in voorkomend geval dan zo mogelijk ergens anders zitten), kan dus ook goed invoelen hoe dat moet zijn voor een conducteur of ander personeel. NS kan dit niet oplossen en voorkomen. Dit is een brede maatschappelijke kwestie die al jaren toeneemt en als één geheel moet worden aangepakt (wat nauwelijks of te slap gebeurt. Nederland is te lief, wil een voorbeeld zijn en daar wordt misbruik van gemaakt - men denkt dat men alles kan maken).

Ik vind 3 minuten de treinen stilzetten nog weinig. Een kwartier mag ook!

@Sander-VH Op veruit de meeste conducteurs heb ik geen commentaar. Ze zijn vriendelijk en doen wat de NS-directie vraagt.

Wat ik van de NS-directie mis, is een reflectie op wat er de afgelopen jaren in de treinen is gebeurd. In coronatijd heeft men de controles (terecht) laten lopen. Daardoor is er bij reizigers het idee ontstaan dat ze overal mee weg kunnen komen. Dat valt de NS niet te verwijten, maar daar is wel actie op nodig. Daarnaast heeft de NS ingezet op een rol als gastheer in plaats van als BOA. Gelet op de bovenstaande ontwikkeling, is dat een verkeerde keuze voor mijn idee.

De NS geeft nu - terecht - het signaal af dat geweld onacceptabel is. Daar komen allerlei positieve reacties op. Niemand vindt geweld immers acceptabel. Dat geweld komt echter wel ergens vandaan. Dat rechtvaardigt het natuurlijk niet. Het is veel te makkelijk om een algemene verruwing van de samenleving te noemen. Deze verruwing is nooit aangetoond. Agressie tegen klantenservicemedewerkers wordt ook veroorzaakt door een chatbot, door lange wachttijden of slechte service. Als de NS slecht verstaanbare Surinamers inzet op de klantenservice, zonder ervaring met de NS, dan leidt dat tot meer agressie. Dat is niet goed, maar het is wel zo. 

De NS presteert op her moment ondermaats. Verschillende topics getuigen hiervan. Dat leidt ook tot gevoelens van boosheid. Het wanbeleid van de directie moet stoppen. Je kunt reizigers niet vragen een toeslag te betalen voor de huidige HSL.

Daarnaast heeft het idee van een conducteur als gastheer reizigers het idee gegeven dat ze overal mee wegkomen. Als een grote bek in 80% van de gevallen een conducteur doet afdruipen, loont een grote bek dus. Dat is de conducteur niet te verwijten, maar leidt er wel toe dat de reiziger de volgende keer weer een grote bek geeft, en al zijn 'vrienden' ook. De oplossing is dan niet een klacht zoals deze, maar de inzet van grote teams die de trein goed schoonvegen, in plaats van machteloze conducteurs. 

Ik mis deze zelfreflectie totaal. Het is net Rutte. Het zijn aso's en zij moeten opdonderen. Geen begrip. Ja, maar gedrag komt wel ergens vandaan. De NS moet eens na gaan denken over een echte oplossing. Vandaar dat ik Tamzins reactie heb geliket.

 

Reputatie 7
Badge +1

@Jan Haverkamp Echt een inhoudelijke top reactie.  

Reputatie 7
Badge +1

Arriva sluit zich aan bij het protest en zet ook haar treinen 3 minuten stil op zaterdagavond. 

Badge +3

Ja, ik ben ook voor Team @Sander-VH en @Loes en @Slidestops en zo!

Maar dit soort reacties (willekeurig knipseltje op de X tijdlijn van NS) komen niet uit het niets!

Man bijt hond babbelbox!Hoe vaak bent U eigenlijk gecontroleerd op uw laatste 10 treinreizen?”

En hoe vaak komen (zogenaamd onwetende, of ‘even telefoon opladen’) reizigers zonder 1e klas vervoerbewijs daarmee weg (dus naar de 2e klas gejaagd, maar met NS Flex mag je blijven zitten, dat kost je alleen maar 20 euro op je factuur)?

Prima dat de NS zaterdag een 3-minuten statement maakt tegen agressie/geweld, maar de beste reizigers staan nog altijd op 1, 2 en 3 toch? Al zie ik dat niet meer terug op https://www.ns.nl/over-ns/wie-zijn-wij/visie.html

Ik doe graag aan ‘omdenken’ maar dit tragische voorval is iets wat waarschijnlijk voorkomen had kunnen worden, als de daders van tevoren wisten dat ze geen schijn van kans hadden om waar dan ook mee weg te komen.

Met die mafkees in een Arriva/Arnhemse bus op Dumpert als goed voorbeeld, al was daar wat meer tegenmacht bij aanwezig dan een solo HC. Maar een HC kan alsnog V&S inseinen en dan wordt het op het volgende station ‘met gepaste tegenzin’ wel afgehandeld. Niet jouw probleem of persoonlijke veiligheid in gevaar (PAMAN principe).

Daar zijn ook veel filmpjes van. ‘Jammer joh gozer (of meid), jij gaat keihard tegen de grond’, met wisselende reacties over racisme, onnodig geweld of juist een ‘lintje’ voor de V&S medewerker(s)/BOA's in kwestie (die met een bloedneus in het filmpje en dan je kalmte bewaren, heldin mijn mening!)

De beste reizigers zien het zo graag anders, maar kunnen dingen niet veranderen (al is het maar iets simpels als zwartrijden of onterecht 1e klas reizen).
Eigenhandig de rust bewaren in een stiltecoupé is helemaal wishful thinking. Dat zal de NS (en politie) echt zelf moeten doen! Maar ja, dat boeit ze niet ook al staat het wel op https://www.ns.nl/reisinformatie/voorzieningen/voorzieningen-in-de-trein.html
In deze zone is het ook écht stil. Als je dat (als vervoerder) niet zelf kunt waarmaken/handhaven, fluister of roep of communiceer het dan niet!

WhatsApp/SMS oNS maar op 06 1318 1318 en dan sturen we de HC erop af.
Welnee, zo'n melding bereikt de HC vaak niet eens, en je wordt als reiziger bijna uitgelachen want is er een onveilige situatie? Nou nee… dat niet, maar toch. Spreek ze zelf maar aan dan! 😫

En ja, dan riskeer je klappen! Reden te meer om nog harder op te treden juist.
Verkeersregelaars of andere toezichthouders/handhavers maken dat ook dagelijks mee.

Waar bemoei jij je mee? dat bepaal ik zelf wel!

Bij fietsen door het winkelcentrum “Hela hola jij daar, dat mag niet!” (dus ga maar lopen) begint het al. Dan stap je 50 meter verder gewoon weer op je fiets en who cares?

En bij evenementen zoals een marathon/voetbalwedstrijd of erger nog, dance feesten met bezoekers die stijf staan van de drugs. Geen beginnen aan om ook maar iets te handhaven eigenlijk voor de meeste (vrijwillige of zelfs goedbetaalde maar verder geen bevoegdheden) toezichthouders.

Wederzijds respect is er weinig meer tegenwoordig, maar ik vind het een zwaktebod van de NS om zo’n 3-minuten statement te maken ten koste van allle goedwillende (de meeste dus) reizigers.

Om de rotte appels ‘te kijk te zetten’. Die vinden het waarschijnlijk alleen maar stoer denk ik (net als grafitti ‘kunst’ spuiten).

En zelfs als die daders er helemaal niets van vinden (was er iets aan de hand dan? volgende keer doen we het weer hoor!), wat bereik je er dan mee? Dat de betere/beste reizigers in opstand durven te komen ❓

Het ‘terug veroveren van de 1e klas’ door @Thom is natuurlijk figuurlijk (als je bijna 70 bent ga je dat natuurlijk niet doen). Daar heeft de NS gekwalificeerd personeel (en desnoods de politie) voor!

Dat een HC vriendelijk zegt “ga maar ergens anders zitten” of “volgende station mijn trein uit” in plaats van een boete (dat is in jouw voordeel!) is wat voor te zeggen, want die wil graag ook ongeschonden thuis komen… En een trein is natuurlijk geen voetbalstadion of nachtclub met ‘uitsmijters’, overdag.

Ben nu al benieuwd naar Koningsdag, vermoed dat de controle op vervoerbewijzen (en alcoholverbod op stations en in de trein) minimaal zal zijn. Hou het maar zo feestelijk mogelijk dan. Succes @Sander-VH als je zelf niet mag feesten maar moet werken!

Reageer