NS is klaar met geweldplegers en zet treinen zaterdagavond 20-04 3 minuten stil

  • 15 April 2024
  • 88 reacties
  • 2836 Bekeken

Reputatie 7
Badge

Link naar bericht: https://nieuws.ns.nl/ns-klaar-met-geweldplegers-en-zet-treinen-zaterdagavond-drie-minuten-stil/


88 reacties

Badge +3

Als @MoDe refereert aan het tv-programma Even Tot Hier en daar gerefereerd werd aan ‘aaachterlijke gladiolen’ ❓ Daat is Uteregs inderdaad.. 😅

Humor… https://www.youtube.com/watch?v=Lh6NE3kcipA

Reputatie 3

Begrijp uit ‘even tot hier’ dat geweldplegers uit Utrecht komen? ‘Achterlijke gladiool’ is Utrechts.

Overigens zal een conducteur zich wat vaker moeten laten zien als men het veiliger wilt hebben in de trein. Ook gisteren geen controle. 2x 1,5 uur gereisd.

Geweldplegers komen niet alleen uit Utrecht, wat voor achterlijke aanname is dat nou weer.

Reputatie 2

Jij weet ook van geen ophouden@MoDe 

Reputatie 7
Badge +3

Begrijp uit ‘even tot hier’ dat geweldplegers uit Utrecht komen? ‘Achterlijke gladiool’ is Utrechts.

Overigens zal een conducteur zich wat vaker moeten laten zien als men het veiliger wilt hebben in de trein. Ook gisteren geen controle. 2x 1,5 uur gereisd.

Reputatie 5

..... en dat is een signaal dat door de helft van de collega's werd afgegeven uit het HC korps.....

En de andere helft was denk ik dolblij en positief, ze gebruikten de BOA bevoegdheid toch al nooit, geen cursussen, geen examens, geen lesstof welke toch nooit gebruikt werd, geen kans op baanverlies bij herhaald zakken, geen cursus voor eigen rekening bij herhaald zakken en meer collega's omdat een beperkt strafblad geen beperking meer was om HC te worden.

Laten wie die keerzijde dan ook maar benoemen..…

Anderzijds zou ik ook echt niet weten wat de meerwaarde van de BOA is, en misschien wekt dat juist wel veel meer agressie op. Reizigers welke onjuiste NAW gegevens opgeven zijn meestal toch al niet zo onder de indruk van enig "gezag".....

Het is zowat onmogelijk werken en dat is een signaal dat door de helft van de collega's werd afgegeven uit het HC korps. 

@Henkpeetersen Thanx, wist even niet meer of de status per direct was vervallen. Had zo maar kunnen zijn dat HC's nog Boa zijn volgens Justis omdat de getuigschriften vijf jaar geldig zijn.

 

@Loes Dacht dat V&S al toegang hadden tot het RDW.. 😊

Postion-Paper-alle-OV-vakbonden-voor-Commissie-IenW-april-2024.pdf (fnv.nl)

Vakbonden roepen politiek op tot actie voor verbetering veiligheid openbaar vervoer - FNV

Dus als een HC straks een probleem heeft, dan dient hij of zij straks V&S in te schakelen om bij twijfel de identiteit te achterhalen. 🤔

Ik heb het idee dat zoiets in de praktijk wat lastig werken is. 

 

Maar het speelt al een tijdje.

(Bron: FNV.nl)

Lijkt me lastig werken @Loes. En ik denk dat de oplossing nog een tijdje op zich laat wachten. 🙄

Ik heb rust, maar tijdens bv dodenherdenking staan we ook 2 min stil. Zelf heb ik wel de herdenking van de MH17 meegemaakt dat we stil gingen staan. De seinen gaan niet op rood. Het treinpersoneel onderweg overlegd met elkaar waar de trein het beste stil gezet kan worden. Je wil nl niet op een overweg stil gaan staan. De mcn kiest voor de tijd een plek, zet de trein stil en de HC verteld via de intercom waarvoor we stilhouden. De MH17 herdenking onderweg heeft me indertijd kippenvel gegeven. Tijdens een paar dodenherdenkingen stond ik al op een station, das toch iets anders.

Badge +3

Dank, ikzelf heb in ieder geval alle respect voor de 3-minuten actie straks (overgenomen door andere trein en stad/streekvervoerders) 👋

Hoe zou dat gaan op het spoor, gaan alle seinen op rood?
Want wat als een machinist gewoon door wil rijden (vertraging inhalen of zo)… ❓

Rijkswaterstaat zou ook nog alle ❌ op de snelwegen aan kunnen zetten, tegen de aso’s en agressie in het wegverkeer..

@Robert B 

De FNV heeft het gesteund, NS zag het als bezuinigingsmaatregel en de kans om hierdoor meer HC aan te kunnen trekken, aangezien de aanname eisen lager werden en het FNV gebruikte het ook als angst bij collega's om hun baan te kunnen verliezen.

Badge +3

De HC is zijn BOA bevoegdheid kwijt door oa een bezuinigingsmaatregel bij NS, dus wij kunnen niets natrekken, VenS kan een GBA check doen mits ze een geldig ID gezien hebben of ze kunnen de gegevens via het GBA checken op juistheid, maar ook daar zitten beperkingen op.

Hi @Loes, als je toch mee leest…

Boze tongen beweren dat die bevoegdheid is vervallen dankzij de vakbonden ⁉

Om te voorkomen dat je bij zakken voor een herexamen je baan zou kunnen verliezen ❓

De HC is zijn BOA bevoegdheid kwijt door oa een bezuinigingsmaatregel bij NS, dus wij kunnen niets natrekken, VenS kan een GBA check doen mits ze een geldig ID gezien hebben of ze kunnen de gegevens via het GBA checken op juistheid, maar ook daar zitten beperkingen op.

Reputatie 7
Badge +1

NS heeft de BOA status per 1 april 2023 direct laten vervallen voor alle conducteurs zie dit topic.

 

 

Er is toch al toegang tot BRP (GBA) en de RDW?

Voor BOA’s misschien, maar dat zijn conducteurs niet meer.

Of de Boa status direct was vervallen of pas als deze verlopen is weet ik niet. 

In het NOS artikel staat:

De NS en de vakbonden willen tevens een uitbreiding van bevoegdheden voor NS-personeel, waardoor het makkelijker moet worden om de identiteit van aangehouden personen vast te stellen.

Dat zou mogelijk kunnen worden door NS-medewerkers toegang te geven tot het register waarin rijbewijzen geregistreerd staan. Op dit moment moet voor het identificeren van reizigers nog de politie ingeschakeld worden, waardoor reizigers tegenover NS-medewerkers makkelijk kunnen liegen over hun identiteit.

.

Zover ik hier heb gelezen zijn er al medewerkers de toegang hebben tot de systemen, dus dan is de identificatie toch mogelijk? Daarom ben ik benieuwd naar een reactie vanuit de NS. Als de inzet is dat “alle” medewerkers van de NS toegang moeten krijgen tot het RDW, dan heb ik daar mijn twijfels bij. Maar misschien dat iemand van de NS het kan toelichten. Wil anders best wel even chatten of bellen met de NS, maar ik ben bang dat de medewerker aan de andere kant van de lijn het ook niet weet. Misschien dat @Loes of @Slidestops iets meer weten.

Een bodycam schrikt in ieder geval al wat mensen af. 

 

Badge +3

Er is toch al toegang tot BRP (GBA) en de RDW?

Voor BOA’s misschien, maar dat zijn conducteurs niet meer.

Week na geweldsincident staat ov 3 minuten stil, 'dit is niet normaal meer' (nos.nl)

 

Buitengewoon Opsporings Ambtenaren, de BOA informatief | NS Community

Buitengewoon Opsporings Ambtenaren, de BOA informatief | NS Community

 

@Loes of @Slidestops of iemand anders van de NS, 

Er is toch al toegang tot BRP (GBA) en de RDW? 

 

Reputatie 7

Die gelegenheid zal er vast wel zijn @Tijdvoor , maar het zou makkelijker gaan als de gemiddelde reactie op de community niet grotendeels bestaat uit 'conducteurs doen hun werk niet’, 'conducteurs moeten van de trein verdwijnen’, 'conducteurs moeten maar salaris in gaan leveren’, 'ze lokken het zelf uit omdat niemand controleert’ etc. etc. Steevast uitgedragen door hetzelfde kleine groepje klagers, maar wat uiteindelijk wel de dominante boventoon voert in elk topic waarin ook maar een hint naar de functie conducteur is gegeven.

Mishandeling, aanranding of bedreiging: NS gaat voortaan direct treinverbod opleggen | Binnenland | Telegraaf.nl

Agressie op de trein: 'Als je dat doet, snijd ik je keel door' (nos.nl)

Dat treinverbod opleggen gaat wel lukken, echter het handhaven ervan zal lastig zijn. Jammer dat de NS niet een keer in gesprek gaat met leden van de community die absoluut een zinnige bijdrage kunnen leveren om dit probleem te benaderen. Misschien moeten we Wouter een keertje mailen? Of misschien neemt iemand van de NS een keer het initiatief om in gesprek te gaan met enkele leden van deze community? Volgens mij zijn hier wel wat personen actief die voldoende kennis en ervaring hebben en daarnaast nog beschikken over een prima verstand inclusief werkende hersenen.   

Badge +3

\Tegelijkertijd kun je tegen iemand in functie aanlopen die de regels die hij/zij moet handhaven niet kent. Zoals mijn ervaring met een verkeersregelaar die niet wist dat je bij een bord met tijdelijk fietsverbod wel degelijk de fiets aan de hand mag meevoeren. Je bent op dat moment voetganger.

Tja, stap maar van je ‘ijzeren ros’… maar aan de hand meevoeren mag niet! https://webwoordenboek.nl/kenniscentrum/is-iemand-met-een-paard-aan-de-hand-een-bestuurder 🤣

Reputatie 7
Badge +3

Het grootste probleem is dat er veel discussie is over feitelijkheden terwijl de overtreders dondersgoed weten dat bijvoorbeeld het zonder geldig vervoerbewijs reizen een overtreding is. Het is te belachelijk voor woorden dat iemand dan in discussie gaat met degene die de overtreding constateert. 

Tegelijkertijd kun je tegen iemand in functie aanlopen die de regels die hij/zij moet handhaven niet kent. Zoals mijn ervaring met een verkeersregelaar die niet wist dat je bij een bord met tijdelijk fietsverbod wel degelijk de fiets aan de hand mag meevoeren. Je bent op dat moment voetganger. Ik kreeg het de man niet aan het verstand gepeuterd. Ik heb na deze onzin tijdens de werkzaamheden maar een andere route gefietst om deze domoor maar niet te hoeven tegenkomen. 

Reputatie 7
Badge +3

Ik zag dit artikel vandaag op de RTL nieuws website.

https://www.rtl.nl/lifestyle/artikel/5446067/best-bekeken-mishandeling-conducteur-treinverkeer-stil-zaterdag-klagen

De titel “Klagen over de NS mag altijd, meppen is een heel ander verhaal” vind ik wel leuk gevonden, misschien iets voor een onderschrift. 😁

Reputatie 7
Badge

En jij bedankt voor je reactie @Loes Ook hiet altijd fijn om op een normale manier een discussie(tje) te kunnen voeren.

@Olav93

Ik schrijf het idd krom, discussie is goed als men respect heeft voor elkaar en niet in een welles nietes spelletje verzeild en dat gebeurd vaker dan mij lief is en er met vanalles gedreigd wordt. Je hebt dus gelijk, ik had het wat moeten nuanceren, dus dank daarvoor.

Reputatie 7
Badge

Grote mond, discussies aangaan, doodnormaal tegenwoordig, dus het probleem zit ook hier.

Ik ben het grotendeels volkomen met je eens maar hier tooch echt niet. Waarom zou iemand vanwege zijn leeftijd geen discussie mogen voeren? Als je gelijk hebt en dat weet dan is er weinig vervelender dan iemand die weigert naar je argumenten te luisteren omdat ze niet vinden dat een kind op mag komen voor zijn eigen gelijk.

De enige keer die ik me kan herinneren dat ik zelf in discussie ben gegaan met een boa (geen conducteur maar iemand van de gemeentelijke handhaving) was dat omdat hij een boete op wilde leggen voor overschrijden van geluidsnormen terwijl we daar keurig een vergunning voor aan hadden gekregen en hij even vergeten was dat eerst na te gaan. Toen ik dat vertelde en die toonde moest ik eerst nog even de relevante wettekst erbij pakken en uitleggen voor de man in kwestie zijn ongelijk inzag. Als ik die discussie niet aan had kunnen gaan, had ik een boete gekregen en aan moeten vechten bij justitie of zelfs de rechter en had dat de maatschappij een hoop onmodige kosten opgeleverd en mij een hoop tijd gekost.

Bovenstaande incident heeft overigens ook wel gemaakt dat ik nu argwanender zou zijn als een dergelijke ambtenaar me ergens op aan zou spreken. Ik heb immers al eens gezien dat in ieder geval niet al deze ambtenaren hun vak even goed verstaan en ze soms, zoals in die situatie, gewoon uit hun nek kletsen.

In discussie gaan moet kunnen, maar iemand in elkaar meppen omdat je je zin niet krijgt is in mijn ogen geen "discussie voeren" 🤣. Iedereen heeft het recht om een discussie te voeren als je het ergens niet mee eens bent, het ligt er alleen aan hoe jij die discussie wilt voeren. Iemand helemaal verrot schelden is nou niet de manier om een discussie te voeren. Respect is nummer 1, en bij een hoop jongeren van mij leeftijd gaat het daar al mis.

We zijn het eens. Ik reageerde er hier alleen op dat Loes naast het schelden en geweld ook het voeren van een discussie hier als iets slechts neerzette.

Reputatie 7
Badge

Is er nog enig respect voor de reden van deze 3 minuutjes actie. Lees er weinig over. Wat een respectloos gedoe..…

En dan beginnen over verloren "manuren".

Ik vraag mij met respect af hoeveel verloren werk- en priveuren het slachtoffer heeft voordat zij hersteld is. Misschien komt ze er nooit geestelijk meer bovenop. Zo'n voorval kan een gigantische impact op je hebben. Veel belangrijker daar eens bij stil te staan !

Bovenstaande reactie van mij, mijn allergie voor passagierende conducteurs die hun werk niet doen en mijn onbegrip voor de actie die de aanleiding was voor dit topic, maken mijn respect voor conducteurs (en BOA's) die hun vak wel verstaan en hun werk wel doen er overigens niet minder op. M.i. wordt hier dan ook onterecht een verband gezien. Ik ontken niet - sterker nog ik beaamde in mijn eerdere reactie al - dat het leed wat deze conducteur is aangedaan natuurlijk veel groter is.

Ik ageer er slechts tegen dat nu nog meer overlast wordt veroorzaakt zonder dat volgens mij ook maar iemand het idee heeft dat dat bijdraagt aan een oplossing. En de enige reden dat ik hier even een omrekening naar manuren maakte, was dat in het bericht waar ik daar op reageerde de hier gecreërde overlast gebagatelliseerd werd door te stellen dat het maar om "3 minten" gaat, zonder context van hoe veel mensen die 3 minuten tijd verliezen. Dat is geen weging van deze overlast tegen het leed dat een conducteur is aangedaan en was ook niet bedoeld dat te zijn.

Reageer