NS is klaar met geweldplegers en zet treinen zaterdagavond 20-04 3 minuten stil

  • 15 April 2024
  • 88 reacties
  • 2825 Bekeken

Reputatie 7
Badge

Link naar bericht: https://nieuws.ns.nl/ns-klaar-met-geweldplegers-en-zet-treinen-zaterdagavond-drie-minuten-stil/


88 reacties

Reputatie 7

Dat geweld komt echter wel ergens vandaan. Dat rechtvaardigt het natuurlijk niet. Het is veel te makkelijk om een algemene verruwing van de samenleving te noemen. Deze verruwing is nooit aangetoond. Agressie tegen klantenservicemedewerkers wordt ook veroorzaakt door een chatbot, door lange wachttijden of slechte service.

Ook ziekenhuizen en scholen hebben in toenemende mate last van agressie. Afgelopen november was er nog de campagne β€œmaand tegen de agressie” in het Catharina Ziekenhuis te Eindhoven. En wat te denken van woedende ouders die verhaal komen halen op school en de juf of meester bedreigen als hun prinsje of prinsesje (in hun ogen) onheus behandeld is. Ik ken de verhalen. Ik zat in de jaren '80 op school, maar toen deden ouders dat niet. Onlangs ook gelezen dat huisartsen alarm slaan over agressie in hun praktijk. Een bepaalde groep mensen heeftΒ kennelijk nergens geduld meer voor, ontploftΒ om het minste geringste, steltΒ zich veeleisend op en denktΒ altijd het gelijk aan zijn/haar kant te hebben. Ja, ditΒ allesΒ komt ergens vandaan inderdaad.

De maatschappij is m.i. wel degelijk op veel vlakken verruwd Γ©n egoΓ―stischer geworden. Daar is geen wetenschappelijk onderzoek voor nodig; dat merk je als wat oudere mens echt wel omdat je kan vergelijken met destijds. Toen was het ook heus geen rozengeur en maneschijn en was er ook wel verzet tegen autoriteit, maar wat er in deze tijden allemaal gebeurt en de mate waarin - de grenzen worden steeds verder opgezocht en ruim overschreden - iedere dag verbaas ik me weer.

Vergeet ook niet het vele drugsgebruik en de problemen in relatie daarmee.Β Ook is er al jaren een een toename van incidenten met verwarde personen. Ook al vaker in het nieuws geweest.

Wat β€œslechte service” betreft: destijds had je ook erg volle treinen, heb vaak moeten staan als een β€œharingen in een ton”, er werd wel gemopperd en gezucht, maar dat was het meestal dan ook wel. Er werd eens in de krant geklaagd of gevloekt, maar je voegde je dan. Tegenwoordig heb je het internet en de sociale media als massale individuele uitlaatklep en kan je zonder grenzen je gal spugen en anderen opruien.Β 

Ik ben nooit ziek en bel dus ook nooit de huisarts. Als er dan wel iets aan de hand is, verwacht ik dat de assistent mij serieus neemt. Eerst kwamen er allerlei opmerkingen dat het spreekuur vol zat etc. Toen ik herhaalde dat ik ernstige klachten had, kon het opeens wel. Assertief gedrag wordt dus beloond. En de stap van assertief naar agressief is maar een kleine.Β 

Je kunt als oudere juist niet vergelijken met vroeger, omdat je zelf ook veranderd bent en ons geheugen op lange termijn onbetrouwbaar is. Je onthoudt maar een deel van de werkelijkheid.Β 

'De mate waarin grenzen worden opgezocht en overschreden' is mede een gevolg van het beleid van de NS en van de algehele politiek. Rechterlijke uitspraken worden genegeerd, wetten naar believen overtreden. De regering faalt in het garanderen van basale zaken als huisvesting, milieu en klimaat.

Bezuinigingen op de geestelijke gezondheidszorg leiden tot een toename aan verwarde personen op straat. Vluchtelingen terugduwen op de Middellandse Zee (mede betaald door Nederland) leert vluchtelingen dat de Europese politie niet te vertrouwen is. Dat leidt weer tot agressieve reacties tegen BOA's en conducteurs in Nederland.Β 

Je kunt als overheid en als NS niet alles hebben. Respect krijgen van de reiziger gaat niet samen met schijt hebben aan de reiziger. De service is wel degelijk achteruit gegaan de afgelopen jaren. Er is een reden dat de NS en ProRail onder verscherpt toezicht staan. Nogmaals, dat rechtvaardigt agressie natuurlijk niet. Maar dat mensen boos worden van de kwaliteitstoeslag op de HSL, kan ik wel begrijpen. Waar zijn de abonnementen voor reizigers die hybride werken die ons beloofd waren? Waar zijn de schone treinen? Waarom heeft de NS een paar weken na het ingaan van de nieuwe dienstregeling op mijn traject geprobeerd met halve treinen in de spits te rijden, terwijl het aanbod sinds corona al gehalveerd was? Waarom wacht een trein niet even een minuutje op een aansluiting? Scheelt veel boze reizigers, al is het misschien dan minder goed voor de punctualiteit.

Reputatie 6

@Sander-VHΒ Op veruit de meeste conducteurs heb ik geen commentaar. Ze zijn vriendelijk en doen wat de NS-directie vraagt.

Wat ik van de NS-directie mis, is een reflectie op wat er de afgelopen jaren in de treinen is gebeurd. In coronatijd heeft men de controles (terecht) laten lopen. Daardoor is er bij reizigers het idee ontstaan dat ze overal mee weg kunnen komen. Dat valt de NS niet te verwijten, maar daar is wel actie op nodig. Daarnaast heeft de NS ingezet op een rol als gastheer in plaats van als BOA. Gelet op de bovenstaande ontwikkeling, is dat een verkeerde keuze voor mijn idee.

De NS geeft nu - terecht - het signaal af dat geweld onacceptabel is. Daar komen allerlei positieve reacties op. Niemand vindt geweld immers acceptabel. Dat geweld komt echter wel ergens vandaan. Dat rechtvaardigt het natuurlijk niet. Het is veel te makkelijk om een algemene verruwing van de samenleving te noemen. Deze verruwing is nooit aangetoond. Agressie tegen klantenservicemedewerkers wordt ook veroorzaakt door een chatbot, door lange wachttijden of slechte service. Als de NS slecht verstaanbare Surinamers inzet op de klantenservice, zonder ervaring met de NS, dan leidt dat tot meer agressie. Dat is niet goed, maar het is wel zo.Β 

De NS presteert op her moment ondermaats. Verschillende topics getuigen hiervan. Dat leidt ook tot gevoelens van boosheid. Het wanbeleid van de directie moet stoppen. Je kunt reizigers niet vragen een toeslag te betalen voor de huidige HSL.

Daarnaast heeft het idee van een conducteur als gastheer reizigers het idee gegeven dat ze overal mee wegkomen. Als een grote bek in 80% van de gevallen een conducteur doet afdruipen, loont een grote bek dus. Dat is de conducteur niet te verwijten, maar leidt er wel toe dat de reiziger de volgende keer weer een grote bek geeft, en al zijn 'vrienden' ook. De oplossing is dan niet een klacht zoals deze, maar de inzet van grote teams die de trein goed schoonvegen, in plaats van machteloze conducteurs.Β 

Ik mis deze zelfreflectie totaal. Het is net Rutte. Het zijn aso's en zij moeten opdonderen. Geen begrip. Ja, maar gedrag komt wel ergens vandaan. De NS moet eens na gaan denken over een echte oplossing. Vandaar dat ik Tamzins reactie heb geliket.

Β 

Kijk en dit is nu een kritische toon op een respectvolle manier dat ik kan waarderen. Want ik ben het echt met je eens. Een reflectie is nodig, aanpassingen ook. Maar hoe graag IK en een aantal conducteurs dat ook willen, zolang er meer mensen zeggen dat ze het niet willen dan wel verandert het helaas niet.

Β 

Mij zal je ieder geval bijna nooit langer dan 20 minuten aantreffen in de achterste cabine of stilzittend in de eerste klas. Soms heb ik daar wel mijn redenen voor, maar ik krijg betaald om mijn werk te doen.Β 

Β 

Wat mensen ook vaak vergeten is dat zij hun woede van de dag vaak op ons afreageren en wij rustig moeten blijven. Maar stel je voor dat het andersom zou zijn, dan zou je misschien ook denken of zeggen "Zeg ga es ff lekker iemand anders vervelen met dat geauwepleurishoer" (ff op z'n Rotterdams 😝)

Soms denk ik dat echt, maar je zal het mij nooit horen zeggen want ik moet professioneel zijn. Respect komt van 2 kanten en ik ben heel behulpzaam en vriendelijk totdat het respect van jou als reiziger naar mij als conducteur verdwijnt en je helemaal los gaat. Want dan ben ik gewoon klaar met je en ga je de trein uit of haal ik V&S er bij.Β 

Reputatie 3

Wel weer jammer dat dit soort dingen meestal gedaan worden wanneer zo weinig mensen mogelijk er last van zullen hebben, het zou pas echt goed effect hebben als je het bijvoorbeeld op een maandag tijdens de ochtendspits doet πŸ˜‰. Snap best dat NS dat liever ook niet heeft want dat zorgt voor nog meer gezeik, maar effect zal het zeker hebben.

Reputatie 4

​​​​​​Maar dit soort reacties komen niet uit het niets!

β€œHoe vaak bent U eigenlijk gecontroleerd op uw laatste 10 treinreizen?”

Een moderator had het hier over positieve reacties ivm met het treurige en zeer ernstige incident, maarΒ jij dacht, ik pak deze eruit om nog wat te bashen en verdere negative reacties uit te lokken......

Reputatie 7

Eerst kwamen er allerlei opmerkingen dat het spreekuur vol zat etc. Toen ik herhaalde dat ik ernstige klachten had, kon het opeens wel. Assertief gedrag wordt dus beloond.Β 

'De mate waarin grenzen worden opgezocht en overschreden' is mede een gevolg van het beleid van de NS en van de algehele politiek.

De regering faalt in het garanderen van basale zaken als huisvesting, milieu en klimaat.

Bezuinigingen op de geestelijke gezondheidszorg leiden tot een toename aan verwarde personen op straat.

De service is wel degelijk achteruit gegaan de afgelopen jaren.

Er is een reden dat de NS en ProRail onder verscherpt toezicht staan.

Nogmaals, dat rechtvaardigt agressie natuurlijk niet. Maar dat mensen boos worden van de kwaliteitstoeslag op de HSL, kan ik wel begrijpen.

Waar zijn de abonnementen voor reizigers die hybride werken die ons beloofd waren?

Waar zijn de schone treinen?

Waarom heeft de NS een paar weken na het ingaan van de nieuwe dienstregeling op mijn traject geprobeerd met halve treinen in de spits te rijden, terwijl het aanbod sinds corona al gehalveerd was?

Waarom wacht een trein niet even een minuutje op een aansluiting? Scheelt veel boze reizigers, al is het misschien dan minder goed voor de punctualiteit.

Bijna al hetΒ hierbovenstaande is uiteindelijk links of rechtsom te herleiden naar een argument m.b.t. geld. Keuzes om er geen geld in te willen of kunnen investeren als bedrijf/organisatieΒ en politieke keuzes er als overheid geen of niet genoeg geld in te steken.Β 

Het rechtvaardigt agressie zeker niet. Dat mensen boos zijn op vanalles, gefrustreerd zijn etceteraΒ snap ik ook. Maar hou je in en protesteer op een andere manier dan erop te slaan, te spugen, te trappen of te steken. Veel mensen lijken tegenwoordig wel een persoonlijke cursus agressie- en emotieregulatie nodigΒ te hebben.

De wereldΒ is erg veranderd en ingewikkelder geworden.Β De wereld zoals ik die kende in de jaren 80 en 90 was in figuurlijke zin kleiner en overzichtelijker. Internet kwam, steeds toenemende globalisering, complexe mondiale vraagstukken waar geen antwoord op is maar wel miljarden kosten.Β Het maakt het er niet makkelijker op. Het verbaast me ook niet dat Europa rechtser wordt.

Β 

Reputatie 7
Badge

Wel weer jammer dat dit soort dingen meestal gedaan worden wanneer zo weinig mensen mogelijk er last van zullen hebben, het zou pas echt goed effect hebben als je het bijvoorbeeld op een maandag tijdens de ochtendspits doet πŸ˜‰.

Wat zou het stilzetten van een trein in een drukke spits precies moetenverbeteren voor de veiligheid? Net zo goed niets als oo een rustig moment volgens mij hoor. Het blijft een hol statement, maar dan met nog meer overlast tot gevolg.

Ik ben het er volkomen mee eens dat geweled tegen conducteurs niet kan en dit weer een vreselijke gebeurtenis moet zijn geweest voor de betrokkene natuurlijk, maar is het dan niet passender te reageren op een manier die daar iets aan doet in plaats van een hoop onschuldige reizigers doelbewust met vertraging op te zadelen als een soort vergeldingsactie?

Reputatie 7
Badge +3

Het is natuurlijk vooral een symbolische actie. En het werkt, want elk nieuwsmedium heeft het opgepikt, waardoor het nu het gesprek van de dag is. Anders was het β€˜slechts’ weer het zoveelste incidentje geweest. Dus wat dat betreft vind ik het een prima actie.

Reputatie 4

maar is het dan niet passender te reageren op een manier die daar iets aan doet in plaats van een hoop onschuldige reizigers doelbewust met vertraging op te zadelen als een soort vergeldingsactie?

Een vergeldingsactie...…Hoe verzin je het, de gedachte alleen al. 3 minuutjes nav zo'n ernstig incident. Er is iemand flink gewond geraakt, zit in het gips en dan zullen we het nog niet hebben over de psychische schade..…

Respect voor deze 3 minuten actie !

Reputatie 3

Wel weer jammer dat dit soort dingen meestal gedaan worden wanneer zo weinig mensen mogelijk er last van zullen hebben, het zou pas echt goed effect hebben als je het bijvoorbeeld op een maandag tijdens de ochtendspits doet πŸ˜‰.

Wat zou het stilzetten van een trein in een drukke spits precies moetenverbeteren voor de veiligheid? Net zo goed niets als oo een rustig moment volgens mij hoor. Het blijft een hol statement, maar dan met nog meer overlast tot gevolg.

Ik ben het er volkomen mee eens dat geweled tegen conducteurs niet kan en dit weer een vreselijke gebeurtenis moet zijn geweest voor de betrokkene natuurlijk, maar is het dan niet passender te reageren op een manier die daar iets aan doet in plaats van een hoop onschuldige reizigers doelbewust met vertraging op te zadelen als een soort vergeldingsactie?

En nu worden er niet een hoop onschuldige reizgers doelbewust met vertraging opgezadeld? Het zijn 3 minuutjes hΓ©, niet een half uur. Die 3 minuutjes worden zo weer opgehaald, ze doen het ook met dodenherdenking. Overigens zullen er altijd onschuldige mensen geraakt worden bij dit soort acties maar dat is nou eenmaal helaas nodig.

Β 

Vind het een prima actie en heb er volledige begrip voor, ik zou het alleen mooi vinden als het tijdens een ochtendspits gedaan werd πŸ˜ƒ. (Ik reis zelf tijdens de ochtendspits)

Β 

En als je boos wilt kijken naar iemand moet je bij de geweldplegers zijn en niet de NS, NS had dit nooit hoeven doen als die geweldplegers gewoon normaal konden doen

Reputatie 7
Badge

Het krijgt inderdaad aandacht, maar maakt dat dat het werkt? Ik betwijfel helaas of het geweld door die aandacht ervoor af zal nemen.

Reputatie 7
Badge

maar is het dan niet passender te reageren op een manier die daar iets aan doet in plaats van een hoop onschuldige reizigers doelbewust met vertraging op te zadelen als een soort vergeldingsactie?

Een vergeldingsactie...…Hoe verzin je het, de gedachte alleen al. 3 minuutjes nav zo'n ernstig incident. Er is iemand flink gewond geraakt, zit in het gips en dan zullen we het nog niet hebben over de psychische schade..…

Respect voor deze 3 minuten actie !

In 1 virm-vi kan al 600 man zitten, dus 3 minuten vol stilzetten kost ons als maatschappij al 30 manuur. En als vergelding niet het doel is, wat is dat dan wel? Ik zie niet waarom het zou helpen geweld in de trein te vermijden, vandaar dat ik naar een ander mogelijk doel kijk.

Reputatie 7
Badge

En als je boos wilt kijken naar iemand moet je bij de geweldplegers zijn en niet de NS, NS had dit nooit hoeven doen als die geweldplegers gewoon normaal konden doen

Dat is natuurlijk een onjuiste redenering. Deze vertraging wordt veroorzaakt door deze actie van NS en niet door het geweld. Als een trein op hulp van de politie staat te wachten omdat er iemand agressief is, heeft het nog Γ­ets met elkaar te maken, hoewel ik me ook dan nog altijd afvraag waarom die trein niet door kan rijden zodat de politie hem een station verder op kan wachten, maar nu is dat in mijn ogen echt flauwekul.

Reputatie 7
Badge +3

Het krijgt inderdaad aandacht, maar maakt dat dat het werkt? Ik betwijfel helaas of het geweld door die aandacht ervoor af zal nemen.

Dat zal ook niet gebeuren. Maar volgens mij is het doel nu ook om meer gedaan te krijgen vanuit de politiek. Daar helpt zoiets wel degelijk voor, politici vinden het maar wat fijn om te kunnen 'scoren’ met iets dat maatschappelijk leeft. Vraag me wel af of de wensen die NS nu heeft, zoals toegang tot landelijke (politie)systemen, haalbaar zijn, maar dat is weer een andere discussie.

Reputatie 3

En als je boos wilt kijken naar iemand moet je bij de geweldplegers zijn en niet de NS, NS had dit nooit hoeven doen als die geweldplegers gewoon normaal konden doen

Dat is natuurlijk een onjuiste redenering. Deze vertraging wordt veroorzaakt door deze actie van NS en niet door het geweld. Als een trein op hulp van de politie staat te wachten omdat er iemand agressief is, heeft het nog Γ­ets met elkaar te maken, hoewel ik me ook dan nog altijd afvraag waarom die trein niet door kan rijden zodat de politie hem een station verder op kan wachten, maar nu is dat in mijn ogen echt flauwekul.

Dussss dan maar toch boos naar NS kijken omdat ze zich genoodzaakt voelen om deze actie te doen? πŸ˜…

Reputatie 7

En Arriva Connexion Keolis RET HTM en GVB sluiten zich aan en Qbuzz denk er over waarmee het een goede symbolische OV actie wordt om iets te bereiken. Maar wat echt nodig is een mentaliteits verandering van een grote groep Nederlanders.

Reputatie 7
Badge +3

Ik snap dat NS een punt wilt maken. Maar hierdoor worden goedwillende reizigers de dupe. Alle treinen zullen vertraagd zijn, maar aansluitende verbindingen met andere vervoerders kunnen door deze 3 minuten gemist worden. Leuk als dat een uursverbinding was.

Reputatie 7
Badge

volgens mij is het doel nu ook om meer gedaan te krijgen vanuit de politiek. Daar helpt zoiets wel degelijk voor, politici vinden het maar wat fijn om te kunnen 'scoren’ met iets dat maatschappelijk leeft.

Helpt het dan niet beter om gericht actie te ondernemen waar politici last van hebben in plaats van daar weer alle reizigers bij te betrekken? Om te beginnen zou een actie geconcentreerd rond Den Haag naar verhouding waarschijnlijk al meer politici treffen dan iets landelijks.

Daarnaast zijn hier en elders vele maatregelen benoemd die NS ook zonder hulp van politici gewoon zou kunnen nemen. Men lijkt echter liever met de vinger te wijzen, de hand op te houden en reizigers te duperen dan te handelen.

Reputatie 7
Badge

Vraag me wel af of de wensen die NS nu heeft, zoals toegang tot landelijke (politie)systemen, haalbaar zijn, maar dat is weer een andere discussie.

Er zijn plannen om dat te regelen voor boa's, toch? Maar dat zijn conducteurs nou net niet meer omdat de vakbonden het niet leuk vonden dat ze hun baan konden verliezen door een herexamen niet te halen. Het een kan natuurlijk niet zonder het ander. Bevoegdheden brengen een verantwoordelijkheid met zich mee en die verantwoordelijkheid komt, m.i. terecht met (opleidings)eisen.

Reputatie 7
Badge +3

Er zijn plannen om dat te regelen voor boa's, toch? Maar dat zijn conducteurs nou net niet meer omdat de vakbonden het niet leuk vonden dat ze hun baan konden verliezen door een herexamen niet te halen. Het een kan natuurlijk niet zonder het ander. Bevoegdheden brengen een verantwoordelijkheid met zich mee en die verantwoordelijkheid komt, m.i. terecht met (opleidings)eisen.

Daar zijn we het dan volledig over eensΒ πŸ™‚

Reputatie 6

Ik snap dat NS een punt wilt maken. Maar hierdoor worden goedwillende reizigers de dupe. Alle treinen zullen vertraagd zijn, maar aansluitende verbindingen met andere vervoerders kunnen door deze 3 minuten gemist worden. Leuk als dat een uursverbinding was.

Iedereen doet mee dus welke aansluiting zou je niet halen? Alles rijdt met +3 extra

Treinen zullen zeker niet allemaal met +3 rijden, sommige treinen hebben rond dat tijdstip al een geplande stop en kunnen gewoon op tijd verder, andere zullen juist meer vertraging oplopen omdat ze een niet geplande stop hadden en dus ook tijd verliezen door het weer moeten optrekken vanaf stilstand. Maar het gaat om 's avonds laat, dan is het niet zo druk op het spoor meer dat dit de dienstregeling compleet zal ontwrichten, en treinen kunnen dus best eventjes langer blijven wachten op een aansluiting.

Reputatie 3

Treinen zullen zeker niet allemaal met +3 rijden, sommige treinen hebben rond dat tijdstip al een geplande stop en kunnen gewoon op tijd verder, andere zullen juist meer vertraging oplopen omdat ze een niet geplande stop hadden en dus ook tijd verliezen door het weer moeten optrekken vanaf stilstand. Maar het gaat om 's avonds laat, dan is het niet zo druk op het spoor meer dat dit de dienstregeling compleet zal ontwrichten, en treinen kunnen dus best eventjes langer blijven wachten op een aansluiting.

Treinen die stil staan op een station moeten toch ook weer opstarten? πŸ™„. Kom op jongens het gaat om 3 minuten niet een halfuur, Zoals ik al eerder zei dit wordt ook gedaan met dodenherdenking en dan lukt het ook gewoon prima. En de stops zijn dus wel gepland want ze stoppen allemaal om dezelfde tijd πŸ˜ƒ. Veel overstappen zullen er niet gemist worden, misschien een paar.

Reputatie 4

Is er nog enig respect voor de reden van deze 3 minuutjes actie. Lees er weinig over. Wat een respectloos gedoe..…

En dan beginnen over verloren "manuren".

Ik vraag mij met respect af hoeveel verloren werk- en priveuren het slachtoffer heeft voordat zij hersteld is. Misschien komt ze er nooit geestelijk meer bovenop. Zo'n voorval kan een gigantische impact op je hebben. Veel belangrijker daar eens bij stil te staan !

Reputatie 3

Is er nog enig respect voor de reden van deze 3 minuutjes actie. Lees er weinig over. Wat een respectloos gedoe..…

En dan beginnen over verloren "manuren".

Ik vraag mij met respect af hoeveel verloren werk- en priveuren het slachtoffer heeft voordat zij hersteld is. Misschien komt ze er nooit geestelijk meer bovenop. Zo'n voorval kan een gigantische impact op je hebben. Veel belangrijker daar eens bij stil te staan !

Dat dus, het gaat hier vooral om de "vertraging" en niet om de reden voor deze actie. Het is 3 minuten voor een dringende reden, als je daar al geen respect voor kan hebben is het toch maar goed dat deze actie uitgevoerd wordt, want er zullen wel weer een hoop agressieve reizigers komen na die 3 minuten. Dat er mensen in het ziekenhuis belanden omdat jij je zin niet krijgt en je poten niet thuis kan houden is ernstig.

Reageer