NS is klaar met geweldplegers en zet treinen zaterdagavond 20-04 3 minuten stil

  • 15 April 2024
  • 88 reacties
  • 2825 Bekeken

Reputatie 7
Badge

Link naar bericht: https://nieuws.ns.nl/ns-klaar-met-geweldplegers-en-zet-treinen-zaterdagavond-drie-minuten-stil/


88 reacties

Ik kan hier zoveel over schrijven, maar de verharding van de maatschappij ligt grotendeels bij onszelf. Als ik zie hoe jongeren durven te praten, schelden etc, dat hoefde ik vroeger niet te doen. Kinderen worden jongs af af aan al groot gebracht met een scherm en ze zijn heilig in hun familie. Grote mond, discussies aangaan, doodnormaal tegenwoordig, dus het probleem zit ook hier. Als ik zie hoeveel mensen door rood, op fietspaden met een auto rijden, tegen het verkeer in gaan, is van alle leeftijden, want als Pietje het doet, mag ik het ook, tot het een keer fout gaat. Bekeuring of ongeluk en ineens is de wereld te klein. 

Dat doet me aan een bepaalde situatie denken. Een tweetal heeft geen kaartje en wil eigenlijk het volgende station eruit om een boete te voorkomen. Echte mannen noem ik dat. Vervolgens gebeurd er iets op het perron, waardoor de twee mannen over de flos gaan en vinden dat we de politie moeten bellen. Niet voor het feit dat ze weer eens gratis met de trein gingen, maar omdat hun door een andere reiziger onrecht werd aangedaan. Hoezo een twisted world.

Reputatie 7
Badge

Tja, ik lees al over 13 of 14-jarigen die bommen plaatsen voor iemands deur. Kan je nagaan wat voor volk je op stations en in treinen ziet. 

Reputatie 7

Misschien is er in Nederland wel gewoon iets teveel vrijheid dan wat de gemiddelde persoon aan kan en is de enige oplossing (helaas) die vrijheid steeds meer in te perken.

Ik kan hier zoveel over schrijven, maar de verharding van de maatschappij ligt grotendeels bij onszelf. Als ik zie hoe jongeren durven te praten, schelden etc, dat hoefde ik vroeger niet te doen. Kinderen worden jongs af af aan al groot gebracht met een scherm en ze zijn heilig in hun familie. Grote mond, discussies aangaan, doodnormaal tegenwoordig, dus het probleem zit ook hier. Als ik zie hoeveel mensen door rood, op fietspaden met een auto rijden, tegen het verkeer in gaan, is van alle leeftijden, want als Pietje het doet, mag ik het ook, tot het een keer fout gaat. Bekeuring of ongeluk en ineens is de wereld te klein. 

Dat doet me aan een bepaalde situatie denken. Een tweetal heeft geen kaartje en wil eigenlijk het volgende station eruit om een boete te voorkomen. Echte mannen noem ik dat. Vervolgens gebeurd er iets op het perron, waardoor de twee mannen over de flos gaan en vinden dat we de politie moeten bellen. Niet voor het feit dat ze weer eens gratis met de trein gingen, maar omdat hun door een andere reiziger onrecht werd aangedaan. Hoezo een twisted world.

Hier ga je naar mijn idee te kort door de bocht. 80% van de jongeren durft ook nu nog niet te schelden.  Het is zoals altijd een minderheid die uit de bocht vliegt. Je kunt dat niet vergelijken met vroeger. Dat jij niet durfde te schelden betekent niet dat niemand durfde te schelden. De meeste jongeren nu kennen ook niemand die durft te schelden, want die hebben fatsoenlijke vrienden. De klachten over de verharding van de maatschappij zijn van alle tijden. In de jaren zestig en zeventig werd net zo hard geklaagd, terwijl die jongeren nu de ouderen zijn geworden.

Daarnaast speelt ook het gedrag van de NS een rol. Als ik zie hoe agressief de NS op mij reageert vanwege per abuis blokkeren van een afschrijving, ondanks dat ik meteen mijn fout heb hersteld, dan kan ik de boosheid van mensen wel begrijpen. Die boosheid afreageren is vanzelfsprekend onacceptabel, maar er speelt meer dan ‘de maatschappij'. Ik twijfel zelfs of ‘de maatschappij’ een rol speelt. Eerder in dit topic heb ik wat uitgebreider daarop gereageerd.

 

Reputatie 7
Badge

Jongeren die voor overlast zorgen is inderdaad iets van alle tijden. Toch heb ik wel eens de indruk dat het steeds erger wordt. Ik kan me niet herinneren dat in mijn jeugd jochies met wapens en explosieven bezig waren. 

Jongeren die voor overlast zorgen is inderdaad iets van alle tijden. Toch heb ik wel eens de indruk dat het steeds erger wordt. Ik kan me niet herinneren dat in mijn jeugd jochies met wapens en explosieven bezig waren. 

Misschien de boeken van Charles Dickens eens lezen ;) Aanrader!

Reputatie 3

Jongeren die voor overlast zorgen is inderdaad iets van alle tijden. Toch heb ik wel eens de indruk dat het steeds erger wordt. Ik kan me niet herinneren dat in mijn jeugd jochies met wapens en explosieven bezig waren. 

Ik denk ook niet dat je in je jeugd daar op heb gelet 😉, jeugdcriminaliteit is inderdaad erger geworden maar ik denk dat het altijd wel erg was.

Reputatie 7

Ik kan hier zoveel over schrijven, maar de verharding van de maatschappij ligt grotendeels bij onszelf. Als ik zie hoe jongeren durven te praten, schelden etc, dat hoefde ik vroeger niet te doen. Kinderen worden jongs af af aan al groot gebracht met een scherm en ze zijn heilig in hun familie. Grote mond, discussies aangaan, doodnormaal tegenwoordig, dus het probleem zit ook hier. 

Exact wat ik bedoel. Ook vroeger was er trammelant, tegendraadsheid en agressie, maar de laatste jaren gaat alle perken te buiten. Excessief. Men heeft zoveel middelen en mogelijkheden, de wereld is zoveel groter, ontelbare mogelijkheden, online is vanalles te regelen. Ouders hebben geen idee waar het kroost soms al mee bezig is. En dan niet zoals vroeger stiekem zoenen in het fietsenhok op school. Vroeger had je een robbertje vechten met je vuisten op het schoolplein, tegenwoordig zijn er messen op school en word je gefilmd, online gezet en tot op het bot vernederd en kapot gemaakt. 24 uur per dag. Daarbij: ik zie vaak jongeren, en dan met name meisjes, die al nog maar 13 of 14 zijn maar al doen en eruitzien alsof ze 20 zijn. Veel vroeger "volwassen", enorm bijdehand ook. Ik vind dat geen goede ontwikkeling, maar ja wie ben ik. Ben weleens enorm uitgescholden met ziektes toen ik zo'n groepje onderweg in de trein aansprak op luidruchtig gedrag. Alsof ze de baas zijn en de wereld en wijsheid in hun zak hebben, telefoontje erbij. "Waag het eens iets over mij te zeggen, jij kent me niet dus hou je bek". Nou ja, zoiets maakte ik 20 jaar geleden nooit mee. 

Vroeger was niet heilig, zeker niet, maar de huidige tijd is nog 5x zo erg.

Reputatie 3

Ik kan hier zoveel over schrijven, maar de verharding van de maatschappij ligt grotendeels bij onszelf. Als ik zie hoe jongeren durven te praten, schelden etc, dat hoefde ik vroeger niet te doen. Kinderen worden jongs af af aan al groot gebracht met een scherm en ze zijn heilig in hun familie. Grote mond, discussies aangaan, doodnormaal tegenwoordig, dus het probleem zit ook hier. 

Exact wat ik bedoel. Ook vroeger was er trammelant, tegendraadsheid en agressie, maar de laatste jaren gaat alle perken te buiten. Excessief. Men heeft zoveel middelen en mogelijkheden, de wereld is zoveel groter, ontelbare mogelijkheden, online is vanalles te regelen. Ouders hebben geen idee waar het kroost soms al mee bezig is. En dan niet zoals vroeger stiekem zoenen in het fietsenhok op school. Vroeger had je een robbertje vechten met je vuisten op het schoolplein, tegenwoordig zijn er messen op school en word je gefilmd, online gezet en tot op het bot vernederd en kapot gemaakt. Daarbij: ik zie vaak jongeren, en dan met name meisjes, die al nog maar 13 of 14 zijn maar al doen en eruitzien alsof ze 20 zijn. Veel vroeger volwassen, enorm bijdehand ook. Ik vind dat geen goede ontwikkeling, maar ja wie ben ik. Ben weleens enorm uitgescholden met ziektes toen ik zo'n groepje aansprak op luidruchtig gedrag. Alsof ze de baas zijn en de wereld en wijsheid in hun zak hebben. "Waag het eens iets over mij te zeggen, jij kent me niet dus hou je bek". Enige vriendelijkheid of respect voor een ander totaal afwezig.

Vroeger was niet heilig, zeker niet, maar de huidige tijd is nog 5x zo erg.

Opvoeding... Vroeger kreeg je een tik als je iets verkeerd deed, nu is het "Tommie wil je dat alsjeblieft niet meer doen" en zijn de ouders bang voor hun kids. Ik zeg niet dat je kind een tik geven goed is, want het brengt een hoop mentale klachten met zich mee voor sommige kinderen, maar voor veel van de kinderen hielp het wel. En sociale media helpt de boel nou ook niet echt 😉.

@Gorott 

Vroeger was die tik idd doodnormaal, nu wordt alles geregeld met een ijsje, snoepje of schermtijd. 

Nu heb je idd veel meer mogelijkheden om iemand te bashen, we zien daarom ook veel meer suicidale jongeren die digitaal gepest worden. 

Men vindt dat alles maar moet kunnen en dat is echt wat je ziet, als ik vorige week nog hoorde hoe een jongeman tegen ons tekeer ging, terwijl hij zijn moeder aan de lijn had, dan hoop ik dat die moeder ruggegraat heeft en zoonlief lekker zijn zooi laat opruimen.

Reputatie 7
Badge

Grote mond, discussies aangaan, doodnormaal tegenwoordig, dus het probleem zit ook hier.

Ik ben het grotendeels volkomen met je eens maar hier tooch echt niet. Waarom zou iemand vanwege zijn leeftijd geen discussie mogen voeren? Als je gelijk hebt en dat weet dan is er weinig vervelender dan iemand die weigert naar je argumenten te luisteren omdat ze niet vinden dat een kind op mag komen voor zijn eigen gelijk.

De enige keer die ik me kan herinneren dat ik zelf in discussie ben gegaan met een boa (geen conducteur maar iemand van de gemeentelijke handhaving) was dat omdat hij een boete op wilde leggen voor overschrijden van geluidsnormen terwijl we daar keurig een vergunning voor aan hadden gekregen en hij even vergeten was dat eerst na te gaan. Toen ik dat vertelde en die toonde moest ik eerst nog even de relevante wettekst erbij pakken en uitleggen voor de man in kwestie zijn ongelijk inzag. Als ik die discussie niet aan had kunnen gaan, had ik een boete gekregen en aan moeten vechten bij justitie of zelfs de rechter en had dat de maatschappij een hoop onmodige kosten opgeleverd en mij een hoop tijd gekost.

Bovenstaande incident heeft overigens ook wel gemaakt dat ik nu argwanender zou zijn als een dergelijke ambtenaar me ergens op aan zou spreken. Ik heb immers al eens gezien dat in ieder geval niet al deze ambtenaren hun vak even goed verstaan en ze soms, zoals in die situatie, gewoon uit hun nek kletsen.

Reputatie 3

Misschien is er in Nederland wel gewoon iets teveel vrijheid dan wat de gemiddelde persoon aan kan en is de enige oplossing (helaas) die vrijheid steeds meer in te perken.

Laten we dat trouwens niet doen, Dat deden we tijdens corona en toen kwamen opeens alle tokkies te voorschijn, want "De overheid probeert ons onder controle te houden". Dit soort reacties kwamen ook gelijk tevoorschijn toen de bodycam's geintroduceerd werden (die mensen wisten overigens niet dat er al overal camera's hangen in de trein dus qua privacy veranderd er niet veel 🤣). We hebben inderdaad te veel vrijheid, maar we zitten nu op zo'n punt waar de vrijheid in perken nog meer gezeik opleverd. De boosdoeners moeten gewoon eens harder aangepakt worden. Maar tegelijkertijd werkt harder aanpakken in sommige gevallen averechts, Zou fijn zijn als mensen een stickertje op hun hoofd hadden met "hardleers", "asociaal" en "agressief". Zo kan je de juiste aanpak gebruiken 😅.

 

Nee, maar even zonder gekkig geit, Het begint bij de opvoeding.

Reputatie 3

Grote mond, discussies aangaan, doodnormaal tegenwoordig, dus het probleem zit ook hier.

Ik ben het grotendeels volkomen met je eens maar hier tooch echt niet. Waarom zou iemand vanwege zijn leeftijd geen discussie mogen voeren? Als je gelijk hebt en dat weet dan is er weinig vervelender dan iemand die weigert naar je argumenten te luisteren omdat ze niet vinden dat een kind op mag komen voor zijn eigen gelijk.

De enige keer die ik me kan herinneren dat ik zelf in discussie ben gegaan met een boa (geen conducteur maar iemand van de gemeentelijke handhaving) was dat omdat hij een boete op wilde leggen voor overschrijden van geluidsnormen terwijl we daar keurig een vergunning voor aan hadden gekregen en hij even vergeten was dat eerst na te gaan. Toen ik dat vertelde en die toonde moest ik eerst nog even de relevante wettekst erbij pakken en uitleggen voor de man in kwestie zijn ongelijk inzag. Als ik die discussie niet aan had kunnen gaan, had ik een boete gekregen en aan moeten vechten bij justitie of zelfs de rechter en had dat de maatschappij een hoop onmodige kosten opgeleverd en mij een hoop tijd gekost.

Bovenstaande incident heeft overigens ook wel gemaakt dat ik nu argwanender zou zijn als een dergelijke ambtenaar me ergens op aan zou spreken. Ik heb immers al eens gezien dat in ieder geval niet al deze ambtenaren hun vak even goed verstaan en ze soms, zoals in die situatie, gewoon uit hun nek kletsen.

In discussie gaan moet kunnen, maar iemand in elkaar meppen omdat je je zin niet krijgt is in mijn ogen geen "discussie voeren" 🤣. Iedereen heeft het recht om een discussie te voeren als je het ergens niet mee eens bent, het ligt er alleen aan hoe jij die discussie wilt voeren. Iemand helemaal verrot schelden is nou niet de manier om een discussie te voeren. Respect is nummer 1, en bij een hoop jongeren van mij leeftijd gaat het daar al mis.

Reputatie 7
Badge

Is er nog enig respect voor de reden van deze 3 minuutjes actie. Lees er weinig over. Wat een respectloos gedoe..…

En dan beginnen over verloren "manuren".

Ik vraag mij met respect af hoeveel verloren werk- en priveuren het slachtoffer heeft voordat zij hersteld is. Misschien komt ze er nooit geestelijk meer bovenop. Zo'n voorval kan een gigantische impact op je hebben. Veel belangrijker daar eens bij stil te staan !

Bovenstaande reactie van mij, mijn allergie voor passagierende conducteurs die hun werk niet doen en mijn onbegrip voor de actie die de aanleiding was voor dit topic, maken mijn respect voor conducteurs (en BOA's) die hun vak wel verstaan en hun werk wel doen er overigens niet minder op. M.i. wordt hier dan ook onterecht een verband gezien. Ik ontken niet - sterker nog ik beaamde in mijn eerdere reactie al - dat het leed wat deze conducteur is aangedaan natuurlijk veel groter is.

Ik ageer er slechts tegen dat nu nog meer overlast wordt veroorzaakt zonder dat volgens mij ook maar iemand het idee heeft dat dat bijdraagt aan een oplossing. En de enige reden dat ik hier even een omrekening naar manuren maakte, was dat in het bericht waar ik daar op reageerde de hier gecreërde overlast gebagatelliseerd werd door te stellen dat het maar om "3 minten" gaat, zonder context van hoe veel mensen die 3 minuten tijd verliezen. Dat is geen weging van deze overlast tegen het leed dat een conducteur is aangedaan en was ook niet bedoeld dat te zijn.

Reputatie 7
Badge

Grote mond, discussies aangaan, doodnormaal tegenwoordig, dus het probleem zit ook hier.

Ik ben het grotendeels volkomen met je eens maar hier tooch echt niet. Waarom zou iemand vanwege zijn leeftijd geen discussie mogen voeren? Als je gelijk hebt en dat weet dan is er weinig vervelender dan iemand die weigert naar je argumenten te luisteren omdat ze niet vinden dat een kind op mag komen voor zijn eigen gelijk.

De enige keer die ik me kan herinneren dat ik zelf in discussie ben gegaan met een boa (geen conducteur maar iemand van de gemeentelijke handhaving) was dat omdat hij een boete op wilde leggen voor overschrijden van geluidsnormen terwijl we daar keurig een vergunning voor aan hadden gekregen en hij even vergeten was dat eerst na te gaan. Toen ik dat vertelde en die toonde moest ik eerst nog even de relevante wettekst erbij pakken en uitleggen voor de man in kwestie zijn ongelijk inzag. Als ik die discussie niet aan had kunnen gaan, had ik een boete gekregen en aan moeten vechten bij justitie of zelfs de rechter en had dat de maatschappij een hoop onmodige kosten opgeleverd en mij een hoop tijd gekost.

Bovenstaande incident heeft overigens ook wel gemaakt dat ik nu argwanender zou zijn als een dergelijke ambtenaar me ergens op aan zou spreken. Ik heb immers al eens gezien dat in ieder geval niet al deze ambtenaren hun vak even goed verstaan en ze soms, zoals in die situatie, gewoon uit hun nek kletsen.

In discussie gaan moet kunnen, maar iemand in elkaar meppen omdat je je zin niet krijgt is in mijn ogen geen "discussie voeren" 🤣. Iedereen heeft het recht om een discussie te voeren als je het ergens niet mee eens bent, het ligt er alleen aan hoe jij die discussie wilt voeren. Iemand helemaal verrot schelden is nou niet de manier om een discussie te voeren. Respect is nummer 1, en bij een hoop jongeren van mij leeftijd gaat het daar al mis.

We zijn het eens. Ik reageerde er hier alleen op dat Loes naast het schelden en geweld ook het voeren van een discussie hier als iets slechts neerzette.

@Olav93

Ik schrijf het idd krom, discussie is goed als men respect heeft voor elkaar en niet in een welles nietes spelletje verzeild en dat gebeurd vaker dan mij lief is en er met vanalles gedreigd wordt. Je hebt dus gelijk, ik had het wat moeten nuanceren, dus dank daarvoor.

Reputatie 7
Badge

En jij bedankt voor je reactie @Loes Ook hiet altijd fijn om op een normale manier een discussie(tje) te kunnen voeren.

Reputatie 7
Badge +3

Ik zag dit artikel vandaag op de RTL nieuws website.

https://www.rtl.nl/lifestyle/artikel/5446067/best-bekeken-mishandeling-conducteur-treinverkeer-stil-zaterdag-klagen

De titel “Klagen over de NS mag altijd, meppen is een heel ander verhaal” vind ik wel leuk gevonden, misschien iets voor een onderschrift. 😁

Reputatie 7
Badge +3

Het grootste probleem is dat er veel discussie is over feitelijkheden terwijl de overtreders dondersgoed weten dat bijvoorbeeld het zonder geldig vervoerbewijs reizen een overtreding is. Het is te belachelijk voor woorden dat iemand dan in discussie gaat met degene die de overtreding constateert. 

Tegelijkertijd kun je tegen iemand in functie aanlopen die de regels die hij/zij moet handhaven niet kent. Zoals mijn ervaring met een verkeersregelaar die niet wist dat je bij een bord met tijdelijk fietsverbod wel degelijk de fiets aan de hand mag meevoeren. Je bent op dat moment voetganger. Ik kreeg het de man niet aan het verstand gepeuterd. Ik heb na deze onzin tijdens de werkzaamheden maar een andere route gefietst om deze domoor maar niet te hoeven tegenkomen. 

Badge +3

\Tegelijkertijd kun je tegen iemand in functie aanlopen die de regels die hij/zij moet handhaven niet kent. Zoals mijn ervaring met een verkeersregelaar die niet wist dat je bij een bord met tijdelijk fietsverbod wel degelijk de fiets aan de hand mag meevoeren. Je bent op dat moment voetganger.

Tja, stap maar van je ‘ijzeren ros’… maar aan de hand meevoeren mag niet! https://webwoordenboek.nl/kenniscentrum/is-iemand-met-een-paard-aan-de-hand-een-bestuurder 🤣

Mishandeling, aanranding of bedreiging: NS gaat voortaan direct treinverbod opleggen | Binnenland | Telegraaf.nl

Agressie op de trein: 'Als je dat doet, snijd ik je keel door' (nos.nl)

Dat treinverbod opleggen gaat wel lukken, echter het handhaven ervan zal lastig zijn. Jammer dat de NS niet een keer in gesprek gaat met leden van de community die absoluut een zinnige bijdrage kunnen leveren om dit probleem te benaderen. Misschien moeten we Wouter een keertje mailen? Of misschien neemt iemand van de NS een keer het initiatief om in gesprek te gaan met enkele leden van deze community? Volgens mij zijn hier wel wat personen actief die voldoende kennis en ervaring hebben en daarnaast nog beschikken over een prima verstand inclusief werkende hersenen.   

Reputatie 7

Die gelegenheid zal er vast wel zijn @Tijdvoor , maar het zou makkelijker gaan als de gemiddelde reactie op de community niet grotendeels bestaat uit 'conducteurs doen hun werk niet’, 'conducteurs moeten van de trein verdwijnen’, 'conducteurs moeten maar salaris in gaan leveren’, 'ze lokken het zelf uit omdat niemand controleert’ etc. etc. Steevast uitgedragen door hetzelfde kleine groepje klagers, maar wat uiteindelijk wel de dominante boventoon voert in elk topic waarin ook maar een hint naar de functie conducteur is gegeven.

Week na geweldsincident staat ov 3 minuten stil, 'dit is niet normaal meer' (nos.nl)

 

Buitengewoon Opsporings Ambtenaren, de BOA informatief | NS Community

Buitengewoon Opsporings Ambtenaren, de BOA informatief | NS Community

 

@Loes of @Slidestops of iemand anders van de NS, 

Er is toch al toegang tot BRP (GBA) en de RDW? 

 

Badge +3

Er is toch al toegang tot BRP (GBA) en de RDW?

Voor BOA’s misschien, maar dat zijn conducteurs niet meer.

Er is toch al toegang tot BRP (GBA) en de RDW?

Voor BOA’s misschien, maar dat zijn conducteurs niet meer.

Of de Boa status direct was vervallen of pas als deze verlopen is weet ik niet. 

In het NOS artikel staat:

De NS en de vakbonden willen tevens een uitbreiding van bevoegdheden voor NS-personeel, waardoor het makkelijker moet worden om de identiteit van aangehouden personen vast te stellen.

Dat zou mogelijk kunnen worden door NS-medewerkers toegang te geven tot het register waarin rijbewijzen geregistreerd staan. Op dit moment moet voor het identificeren van reizigers nog de politie ingeschakeld worden, waardoor reizigers tegenover NS-medewerkers makkelijk kunnen liegen over hun identiteit.

.

Zover ik hier heb gelezen zijn er al medewerkers de toegang hebben tot de systemen, dus dan is de identificatie toch mogelijk? Daarom ben ik benieuwd naar een reactie vanuit de NS. Als de inzet is dat “alle” medewerkers van de NS toegang moeten krijgen tot het RDW, dan heb ik daar mijn twijfels bij. Maar misschien dat iemand van de NS het kan toelichten. Wil anders best wel even chatten of bellen met de NS, maar ik ben bang dat de medewerker aan de andere kant van de lijn het ook niet weet. Misschien dat @Loes of @Slidestops iets meer weten.

Een bodycam schrikt in ieder geval al wat mensen af. 

 

Reageer