Skip to main content

NS heeft de BOA status per 1 april 2023 direct laten vervallen voor alle conducteurs zie dit topic.

 

 


De HC is zijn BOA bevoegdheid kwijt door oa een bezuinigingsmaatregel bij NS, dus wij kunnen niets natrekken, VenS kan een GBA check doen mits ze een geldig ID gezien hebben of ze kunnen de gegevens via het GBA checken op juistheid, maar ook daar zitten beperkingen op.


De HC is zijn BOA bevoegdheid kwijt door oa een bezuinigingsmaatregel bij NS, dus wij kunnen niets natrekken, VenS kan een GBA check doen mits ze een geldig ID gezien hebben of ze kunnen de gegevens via het GBA checken op juistheid, maar ook daar zitten beperkingen op.

Hi @Loes, als je toch mee leest…

Boze tongen beweren dat die bevoegdheid is vervallen dankzij de vakbonden ⁉️

Om te voorkomen dat je bij zakken voor een herexamen je baan zou kunnen verliezen ❓


@Robert B 

De FNV heeft het gesteund, NS zag het als bezuinigingsmaatregel en de kans om hierdoor meer HC aan te kunnen trekken, aangezien de aanname eisen lager werden en het FNV gebruikte het ook als angst bij collega's om hun baan te kunnen verliezen.


Dank, ikzelf heb in ieder geval alle respect voor de 3-minuten actie straks (overgenomen door andere trein en stad/streekvervoerders) 👋

Hoe zou dat gaan op het spoor, gaan alle seinen op rood?
Want wat als een machinist gewoon door wil rijden (vertraging inhalen of zo)… ❓

Rijkswaterstaat zou ook nog alle ❌ op de snelwegen aan kunnen zetten, tegen de aso’s en agressie in het wegverkeer..


Ik heb rust, maar tijdens bv dodenherdenking staan we ook 2 min stil. Zelf heb ik wel de herdenking van de MH17 meegemaakt dat we stil gingen staan. De seinen gaan niet op rood. Het treinpersoneel onderweg overlegd met elkaar waar de trein het beste stil gezet kan worden. Je wil nl niet op een overweg stil gaan staan. De mcn kiest voor de tijd een plek, zet de trein stil en de HC verteld via de intercom waarvoor we stilhouden. De MH17 herdenking onderweg heeft me indertijd kippenvel gegeven. Tijdens een paar dodenherdenkingen stond ik al op een station, das toch iets anders.


@Henkpeetersen Thanx, wist even niet meer of de status per direct was vervallen. Had zo maar kunnen zijn dat HC's nog Boa zijn volgens Justis omdat de getuigschriften vijf jaar geldig zijn.

 

@Loes Dacht dat V&S al toegang hadden tot het RDW.. 😊

Postion-Paper-alle-OV-vakbonden-voor-Commissie-IenW-april-2024.pdf (fnv.nl)

Vakbonden roepen politiek op tot actie voor verbetering veiligheid openbaar vervoer - FNV

Dus als een HC straks een probleem heeft, dan dient hij of zij straks V&S in te schakelen om bij twijfel de identiteit te achterhalen. 🤔

Ik heb het idee dat zoiets in de praktijk wat lastig werken is. 

 

Maar het speelt al een tijdje.

(Bron: FNV.nl)

Lijkt me lastig werken @Loes. En ik denk dat de oplossing nog een tijdje op zich laat wachten. 🙄


Het is zowat onmogelijk werken en dat is een signaal dat door de helft van de collega's werd afgegeven uit het HC korps. 


..... en dat is een signaal dat door de helft van de collega's werd afgegeven uit het HC korps.....

En de andere helft was denk ik dolblij en positief, ze gebruikten de BOA bevoegdheid toch al nooit, geen cursussen, geen examens, geen lesstof welke toch nooit gebruikt werd, geen kans op baanverlies bij herhaald zakken, geen cursus voor eigen rekening bij herhaald zakken en meer collega's omdat een beperkt strafblad geen beperking meer was om HC te worden.

Laten wie die keerzijde dan ook maar benoemen..…

Anderzijds zou ik ook echt niet weten wat de meerwaarde van de BOA is, en misschien wekt dat juist wel veel meer agressie op. Reizigers welke onjuiste NAW gegevens opgeven zijn meestal toch al niet zo onder de indruk van enig "gezag".....


Begrijp uit ‘even tot hier’ dat geweldplegers uit Utrecht komen? ‘Achterlijke gladiool’ is Utrechts.

Overigens zal een conducteur zich wat vaker moeten laten zien als men het veiliger wilt hebben in de trein. Ook gisteren geen controle. 2x 1,5 uur gereisd.


Jij weet ook van geen ophouden@MoDe 


Begrijp uit ‘even tot hier’ dat geweldplegers uit Utrecht komen? ‘Achterlijke gladiool’ is Utrechts.

Overigens zal een conducteur zich wat vaker moeten laten zien als men het veiliger wilt hebben in de trein. Ook gisteren geen controle. 2x 1,5 uur gereisd.

Geweldplegers komen niet alleen uit Utrecht, wat voor achterlijke aanname is dat nou weer.


Als @MoDe refereert aan het tv-programma Even Tot Hier en daar gerefereerd werd aan ‘aaachterlijke gladiolen’ ❓ Daat is Uteregs inderdaad.. 😅

Humor… https://www.youtube.com/watch?v=Lh6NE3kcipA


Reageer