Rtd Lombardijen - Eindhoven via Rrd Centraal - Vraag over terugsteken | NS Community
beantwoord

Rtd Lombardijen - Eindhoven via Rrd Centraal - Vraag over terugsteken


Reputatie 4
In de nieuwe dienstregeling gaat de IC van Rotterdam Centraal naar Eindhoven via de HSL rijden.

Daardoor stopt hij niet meer in Dordrecht waar ik normaal overstap.

Is het toegestaan om zonder bijbetaling eerst van Lombardijen naar Rotterdam Centraal te reizen en daar de IC te nemen?
icon

Beste antwoord door Stijn NS 27 April 2019, 16:41

Bekijk origineel

227 reacties

Deze manier van reizen komt niet in de reisplanner voor, dus ik ben bang dat dit niet mag zonder bijbetaling.
Reputatie 4
Klopt Treinspotter123.
Maar als ik een reis plan van Barendrecht naar Eindhoven geeft de planner wel reizen via Rotterdam Centraal als optie.
Ja, maar je moet extra kilometers wel betalen
Gek dat de reisplanner vanaf Barendrecht alleen maar adviezen over Rotterdam Centraal geeft. Vanaf Lombardijen zijn namelijk alle adviezen via Dordrecht. Heel gek. Ik had eerder andersom verwacht. Waarom is dit zo en moet je extra betalen als de reisplanner je terug laat steken?
Reputatie 4
De reisplanner geeft alle mogelijkheden aan maar dat betekent nog niet dat je gratis mag terugsteken. En dat is logisch anders koop ik voortaan een e-ticket Barendrecht-Breda als ik van Rotterdam C naar Breda ga.
Reputatie 4
Badge
Ik zou verwachten dat de reisplanner, als de optie altijd vrij uit staat, gewoon een toegestane route geeft die je tegen de laagste prijs kunt reizen.

N.b. Dit lijk een beetje op plannen van Hoofddorp- Rotterdam en Nieuw Vennep-Rotterdam. De eerste gaat niet via de IC direct, de tweede vreemd genoeg wel.
Reputatie 4
@kamcon
Dat zou ik ook verwachten maar dat is niet zo.
Reputatie 4
Badge
De AVR vermeld bij Reisroute toch echt "Het NS-traject dat de NS Reisplanner u heeft geadviseerd voor een reisplanner,..."
http://www.ns.nl/binaries/content/assets/ns-nl/algemeen/algemene-voorwaarden-avr-ns-20150701-.pdf

Dus volgens mij is het wel zo. Hoe kom je anders van b.v. Maarn naar Veenendaal de Klomp tegen de prijs uit de reisplanner?

Edit: in 2.4.2 waarin het terugsteek verbod staat, staat "...tenzij u omreist en dat door NS geadviseerd is;". Als dat zonder altijd vrij aan te zetten of een via station te selecteren uit de reisplanner komt, lijkt me dat toch de geadviseerde reis.
Reputatie 6
Badge
Gek genoeg geeft de reisplanner als reisadvies aan om vanuit Lombardijen naar Breda toch de sprinter Dordrecht te pakken en dan de sprinter Den Bosch. Dit duurt 46 minuten, terwijl het omreizen via Rotterdam Centraal 39 minuten duurt. Hoort de reisplanner niet gewoon de kortst mogelijke reistijd te geven? Of houdt de reisplanner automatisch rekening met het terugsteekverbod?

http://www.ns.nl/reisplanner/#/reisdetails?vertrek=Rotterdam%20Lombardijen&vertrektype=treinstation&aankomst=Breda&aankomsttype=treinstation&via=Rotterdam%20Centraal&viatype=treinstation&tijd=2016-12-12T07:00&type=vertrek&toonHSL=false&hash=867232355
Reputatie 3
Badge
De AVR vermeld bij Reisroute toch echt "Het NS-traject dat de NS Reisplanner u heeft geadviseerd voor een reisplanner,..."
http://www.ns.nl/binaries/content/assets/ns-nl/algemeen/algemene-voorwaarden-avr-ns-20150701-.pdf

Dus volgens mij is het wel zo. Hoe kom je anders van b.v. Maarn naar Veenendaal de Klomp tegen de prijs uit de reisplanner?

Edit: in 2.4.2 waarin het terugsteek verbod staat, staat "...tenzij u omreist en dat door NS geadviseerd is;". Als dat zonder altijd vrij aan te zetten of een via station te selecteren uit de reisplanner komt, lijkt me dat toch de geadviseerde reis.


Volgens mij hebben we hier al veel discussie over gehad. En was de conclusie: als de reisplanner zonder 'Altijd Vrij' een terugsteekroute geeft, mag je die route volgen zonder bijbetalen. Lees: zonder tussentijdse uit- en incheck.

Overigens: als het NIET zou mogen, zou een overtreding alleen geconstateerd kunnen worden door een HC die je controleert op het terugsteek-deel. Immers: als je incheckt op Lombardijen en uitcheckt in Eindhoven kan de apparatuur niet zien dat je omgereden bent....
Reputatie 4
Iedereen bedankt voor de reactie, maar ik heb nog geen duidelijkheid.
Ik verwacht morgen een reactie van NS.
Het gekke blijft wel dat als je Lombardijen - Eindhoven plant, je alleen opties te zien krijgt waarbij je met de sprinter naar Dordrecht reist en dan nog een keer overstapt in Breda.
Als ik een reis Barendrecht - Breda plan, krijgt ik GEEN adviezen waarbij je met de sprinter naar Dordrecht reist om daar en in Breda over te stallen, maar krijg ik alleen adviezen waarbij ik in Barendrecht de sprinter naar Rotterdam Centraal pak en daar overstap op de intercity naar Breda via de hsl om in Breda aansluitend over te stappen richting Eindhoven. Dit vind ik toch echt niet logisch klinken, maar het kan aan mij liggen. Heeft iemand hier een verklaring voor?
Correctie: bij station Barendrecht heb ik Barendrecht - Eindhoven gepland, en niet zoals in mijn bericht staat, Barendrecht - Breda.
Ik weet hem al. Er geldt hetzelfde als bij het Hoofddorp / Nieuw-Vennep verhaal. Als je in Lombardijen opstapt en via Rotterdam Centraal reist om daar de intercity over de HSL te pakken, kom je opnieuw langs Lombardijen als je richting Breda in de intercity zit. De hsl splitst zich namelijk pas na lombardijen richting Breda af.
Maar als je in Barendrecht in de sprinter naar Rotterdam Centraal stapt om daar weer over te stappen op een intercity over de HSL richting Breda, kom je volgens de spoorkaart niet opnieuw langs Barendrecht. De hsl splitst zich namelijk tussen Lombardijen en Barendrecht van het klassieke spoor af. Je mag dus niet opnieuw echt langs je beginstation reizen, alleen als het spoor al gescheiden is, zoals ook bij Nieuw-Vennep. Dit vind ik de grootste onzin ooit.
Reputatie 4
Vreemd,
Treinen die over de HSL gaan hebben geen mogelijkheid om in Lombardijen te stoppen.
Het laatste station waar dit mogelijk is is Zuid (of eigenlijk Stadion).
Dus vanuit Barendrecht zou ik wel via Rotterdam Centraal mogen reizen, maar uit Blaak, Zuid en Lombardijen niet?
Reputatie 3
Dit is inderdaad een vreemd reisadvies. Ik weet niet wat hier de oorzaak van is. Ik ga dit morgen gelijk bij mijn collega's navragen.
@Schraper
Volgens de reisplanner klopt dat inderdaad.
Reputatie 4
Treinspotter123,

Weet jij misschien of ik met een E-ticket van Barendrecht naar Eindhoven door de poortjes in Rotterdam Lombardijen kan komen ?
@Schraper
Dat kan zeker. U moet dan wel via Rotterdam Centraal reizen, wat u waarschijnlijk ook van plan was. Lombardijen ligt op de snelste reisroute, dus u mag zich daar op het perron bevinden. U kunt met een eticket Barendrecht - Eindhoven 'legaal' in Lombardijen door de poortjes en instappen. Als u via Rotterdam Centraal wilt reizen, moet u zelfs een goedkoper ticket van Barendrecht naar Eindhoven kopen. Met een kaartje van Lombardijen naar Eindhoven mag je volgens de reisplanner namelijk niet via Centraal. De reisplanner is leidend en het antwoord van @landrsthrn is onjuist.
Ik hoop wel dat iemand hier snel achteraan gaat, want het lijkt me niet de bedoeling dat reizigers van Lombardijen naar Eindhoven een goedkoper kaartje Barendrecht naar Eindhoven moeten kopen om via de snelste route te kunnen reizen.
Reputatie 4
Treinspotter123

NS heeft dit 'probleem' zelf veroorzaakt.
Zoals het schrappen van de IC Rotterdam CS- Breda via Dordrecht en het belachelijke besluit om de sprinters maar tot Dordrecht te laten rijden.
Hoorde vandaag iemand die regelmatig in het weekend vanuit Oudenbosch naar Lombardijen reist.
Nu rechtstreeks in 37 minuten. In de nieuwe dienstregeling mag hij een half uur het fraaie station van Dordrecht bewonderen. Nieuwe reistijd 1 uur 8 minuten.
Dit kan toch echt niet waar zijn.
Het probleem is zeker veroorzaakt buiten de reiziger om, en we mogen dan ook zeker verwachten dat de reisplanner de snelste toegestane routes toont.
Reputatie 4
het belachelijke besluit om de sprinters maar tot Dordrecht te laten rijden.
De huidige situatie waarbij de sprinters tot Breda en Roosendaal doorrijden is een onzinnige materieelverspilling. Het aantal reizigers bezuiden Dordrecht is maar een fractie van dat tussen Den Haag en Dordrecht zodat die treinen ook in de spits na Dordrecht grotendeels leeg zijn..
Reputatie 4
Ik Spoor,
Met het wegvallen van de IC vanuit Dordrecht zal de Sprinter naar Breda een stuk drukker worden. En als je toch wilt splitsen in Dordrecht zorg dan dat de aansluitingen in Dordrecht goed zijn, waardoor je niet de achterlichten van de wegrijdende aansluitende trein ziet.
Een half uur moeten wachten in Dordrecht is belachelijk.
Reputatie 4
Dit is inderdaad een vreemd reisadvies. Ik weet niet wat hier de oorzaak van is. Ik ga dit morgen gelijk bij mijn collega's navragen.
Beste Frank, wat was de reactie van je collega's?

Reageer