beantwoord

Sprinters in het Noorden



Toon eerste bericht

39 reacties

Reputatie 7
Badge +3
Dat zal ongetwijfeld bekend zijn maar nu zullen er in het noorden weer nieuwe machinisten op rijden die ook feeling moeten krijgen er mee.

Ik ben dan ook benieuwd naar de ervaringen van Jeroen in de 9000.
Volgens mij was het stranden van SNG’s door stroomloze spoorbruggen al een dingetje bij de intrede op de lijnen Den Haag Centraal – Haarlem en Leiden Centraal – Hoorn Kersenboogerd. Dan lijkt het mij vrij bizar dat dit opnieuw problemen gaat geven in het n oorden des lands, want dit is toch al bekend?
We moeten ook niet gaan overdrijven, volgens mij gaat het redelijk goed met de SNG op het traject Meppel - Leeuwarden. Ik tel op dat traject afgelopen week 5 gestrande treinen waarbij 4 na 15 minuten alweer reden en 1 langdurig defect heeft gestaan. Daarbij kan ik niet zien of dit allemaal SNG treinstellen zijn geweest want het kan ook ander materieel zijn geweest.

De SNG behoeft een bepaalde afhandeling als je een stroomloze passeert en dit luistert erg nauw, ben je te snel of let je even niet goed op dan sta je stil. Dit is even gewenning en omdat er nu ook weer een grote groep nieuwe machinisten op komt te rijden loop je weer even tegen kleine problemen aan.

Deze trein is nieuw en is veel meer computergestuurd dan de andere treinen welke we hebben rijden en door die computers is de trein ook gevoeliger. Er wordt zowel door de NS als de fabrikant CAF hard gewerkt om de resterende problemen met de trein op te lossen en daarvoor rijden er zelfs medewerkers van CAF mee op sommige treinen om live logging te doen op de trein om zo meer data te krijgen over problemen die soms nog optreden.
Helaas mijn bericht sprong weer weg 😞 Dus nog maar een keer.

Ik heb nog niet op de 9000 gereden maar weet wel waar het knelpunt ligt, de trein behoeft een bepaalde afhandeling van de stroomloze bruggen en te snel handelen of een verkeerde volgorde wordt gestraft door deze computer gestuurde trein. En aangezien er nieuwe machinisten nu op deze trein komen te rijden is er weer even een tijd van gewenning aan deze systemen.

Maar er zijn afgelopen week op dat traject 5 treinen gestrand waarvan niet te zien is of het allemaal SNG treinen waren. 4 treinen reden binnen ca 15 minuten weer en 1 heeft langdurig stil gestaan, dat gezien op het aantal ritten en het aantal stroomloze bruggen vallen de problemen op dit traject wel mee met de SNG.
Reputatie 3

Dat is nog op meerdere routes zo alleen vanaf Leeuwarden wordt opgestart met een IC waar direct een sprinters achter aan rijdt in het weekend en doordeweeks stopt de eerste en derde intercity's op alle tussen gelegen stations. Dat is dus ook op deze lijn het geval.

Ja dat zal allemaal wel, maar dat "een IC niet elk uur overal gaan stoppen want dan is het simpelweg geen IC meer" is dus gewoon niet waar, want dat kan prima (tientallen jaren zo geweest op die lijn). Daar ging het om.
Reputatie 3
Tja, ik ben geen beleidsmaker maar machinist, ik heb begrepen dat ze aan het kijken zijn naar dit traject om aanpassingen te doen maar of dat er uiteindelijk door komt is van meer afhankelijk. Geduld is een schone zaak want het moet in eerste instantie ook mogelijk zijn en dat is het op dit moment blijkbaar niet.

Het is tientallen jaren mogelijk geweest om de kleine stations te bedienen met een fatsoenlijke dienstregeling, hoezo zou dit dan nu ineens "blijkbaar niet" mogelijk zijn? Ik vermoed dat het voornamelijk een politieke keuze is.
Reputatie 3
Als u denkt hierdoor meer informatie te krijgen staat dat u natuurlijk vrij, maar verwacht niet dat u na een WOB verzoek ook de dienstregeling zomaar aangepast krijgt. En de kleinere stations worden nergens bediend door een IC verbinding dus waarom op de lijn naar Leeuwarden wel? Dan is er geen IC verbinding meer en klagen de mensen uit Leeuwarden, Heerenveen en Steenwijk.

Volgens mij snap jij het probleem niet helemaal op deze lijn. Decennia lang stopte de IC op de kleinere stations (één keer per uur), ook toen was er nog een "gewone" IC (ook één keer per uur). Was allemaal prima, iedereen blij, niemand klaagde en toen moest het om duistere redenen ineens allemaal anders. En nu zitten we met die sprinters, op zich ook geen ramp zou je denken, maar het vervelende is dat die dingen maar tot Meppel gaan én je altijd een hele beroerde overstaptijd hebt richting het zuiden.
Zoals hierboven al eerder opgemerkt:: de Provincie Friesland wilde de huidige oplossing en betaalt daar zelfs aan mee. U kunt hier wel eindeloos blijven klagen maar u moet toch echt op het Provinciehuis in Leeuwarden zijn.
Maar als je een IC laat stoppen op alle tussen gelegen stations dan praten we niet meer over een IC maar over een sprinter en er rijden nu 2 IC treinen per uur naar Zwolle en 2 sprinters tot Meppel.

En dit komt door beperkingen die we hebben door de beperkte infra die er is en de zeer beperkte mogelijkheden om in te halen op het traject zelf.

Ga er maar vanuit dat zodra Herfte aansluiting in gebruik is genomen dat er wijzigingen gaan plaatsvinden aan de dienstregeling naar het Noorden toe, dan vallen namelijk een aantal beperkingen weg met kruisende treinen bij Herfte en dat is nu gewoon een knelpunt.

En in dienstregeling 2020 zal zoals het nu gepland staat een betere overstap gerealiseerd worden voor de sprinter Leeuwarden - Meppel richting Zwolle op station Meppel.
Reputatie 3
Maar als je een IC laat stoppen op alle tussen gelegen stations dan praten we niet meer over een IC maar over een sprinter en er rijden nu 2 IC treinen per uur naar Zwolle en 2 sprinters tot Meppel.

En dit komt door beperkingen die we hebben door de beperkte infra die er is en de zeer beperkte mogelijkheden om in te halen op het traject zelf.

Ga er maar vanuit dat zodra Herfte aansluiting in gebruik is genomen dat er wijzigingen gaan plaatsvinden aan de dienstregeling naar het Noorden toe, dan vallen namelijk een aantal beperkingen weg met kruisende treinen bij Herfte en dat is nu gewoon een knelpunt.

En in dienstregeling 2020 zal zoals het nu gepland staat een betere overstap gerealiseerd worden voor de sprinter Leeuwarden - Meppel richting Zwolle op station Meppel.


Volgens mij werd dat ook altijd zo omgeroepen "IC naar Leeuwarden die stopt op alle tussengelegen stations", maar goed dat maakt niet zoveel uit. Punt is dat je prima één keer per uur van Lwd naar Zwolle overal kan stoppen en vanaf Zwolle verder kan als "echte" IC, zoals het heel lang is geweest. Of dat dan een sprinter/IC/stoptrein heet tot Zwolle dat doet er niet toe.

Kortom ze hadden gewoon de oude dienstregeling nog een paar jaartjes moeten hanteren (in ieder geval totdat Herfte klaar was), dan was dat hele gedoe met beperkte infra en dat inhalen wat nu blijkbaar niet kan helemaal geen probleem geweest.

Een betere aansluiting in Meppel naar Zwolle wacht ik af, dat zou al helpen.

Dank voor je reacties Jeroen. Ik wil niet als een zeikerd overkomen maar het onderwerp ligt nogal gevoelig bij mij zoals je misschien al wel gemerkt hebt.
Reputatie 7
Badge +4
Twee keer per uur een intercity naar Leeuwarden is natuurlijk wel een zegen. De stoptrein Leeuwarden-Zwolle zou zonder de overstap behoren te zijn. Dit blijkt niet zo eenvoudig te zijn.
Reputatie 4
Maar als je een IC laat stoppen op alle tussen gelegen stations dan praten we niet meer over een IC maar over een sprinter en er rijden nu 2 IC treinen per uur naar Zwolle en 2 sprinters tot Meppel.

En dit komt door beperkingen die we hebben door de beperkte infra die er is en de zeer beperkte mogelijkheden om in te halen op het traject zelf.

Ga er maar vanuit dat zodra Herfte aansluiting in gebruik is genomen dat er wijzigingen gaan plaatsvinden aan de dienstregeling naar het Noorden toe, dan vallen namelijk een aantal beperkingen weg met kruisende treinen bij Herfte en dat is nu gewoon een knelpunt.

En in dienstregeling 2020 zal zoals het nu gepland staat een betere overstap gerealiseerd worden voor de sprinter Leeuwarden - Meppel richting Zwolle op station Meppel.

Elke IC naar Den Helder stopt ook gewoon tussen Alkmaar en Den Helder, dus zo steekhoudend is het niet...
Elke IC naar Den Helder stopt ook gewoon tussen Alkmaar en Den Helder, dus zo steekhoudend is het niet...
Omdat daar op een deel van dat traject geen sprinter rijdt, als daar een sprinter had gereden tussen Alkmaar en Den Helder had de IC niet overal gestopt.

Maar er gaat echt geen IC extra stoppen op het traject Zwolle - Leeuwarden omdat er al sprinters rijden 2x per uur. Anders zou je 3x per uur een sprinter krijgen 1x per uur een IC. En je hebt totaal geen tijdwinst als de IC overal stopt omdat hij dan hetzelfde schema krijgt als een sprinter.
Reputatie 7
Badge +4
Het is in overleg met de provincie zo geregeld. De discussie kan dan in de Provinciale staten worden gevoerd, voorzover het betrekking heeft op afspraken die gemaakt zijn. Ik meen dat Groen-Links bezwaar gemaakt heeft. De samenstelling van de Staten is wel veranderd.
Reputatie 4

Elke IC naar Den Helder stopt ook gewoon tussen Alkmaar en Den Helder, dus zo steekhoudend is het niet...Omdat daar op een deel van dat traject geen sprinter rijdt, als daar een sprinter had gereden tussen Alkmaar en Den Helder had de IC niet overal gestopt.


Inderdaad, dat klopt.
Met de huidige spoorcapiciteit lukt het niet om een sprinter te laten rijden. (Deels enkelspoor) Dit is ook zo tussen Zwolle en Deventer, maar lees verder,

Maar er gaat echt geen IC extra stoppen op het traject Zwolle - Leeuwarden omdat er al sprinters rijden 2x per uur. Anders zou je 3x per uur een sprinter krijgen 1x per uur een IC. En je hebt totaal geen tijdwinst als de IC overal stopt omdat hij dan hetzelfde schema krijgt als een sprinter.

Ik bedoelde te zeggen dat het dan niet per direct een sprinter is, en dat het ook niet totaal surrealistisch is. Als dit SPR traject zo bagger is als beschreven (ik reis alleen op een van de weinige andere zeer baggere trajecten lijn 7000 almelo apeldoorn) zou het zeker een goed middel zijn.

Of ik zeg nu iets heel doms?
Laat het dan weten.

Reageer