Het spoor voorbij Amersfoort richting Zwolle heeft linkerspoor beveiliging en dat geeft weer wat puntjes die keren van treinen wat lastiger maakt, zeker als ze dan over het “verkeerde” spoor terug zouden moet rijden.
Dan zou de trein voor station Putten al door het wissel moeten gaan zodat het vanaf Putten wel over het juiste spoor terug had kunnen rijden naar Amersfoort en verder door. Maar dan kom je niet meer weg met rijden volgens de dienstregeling waardoor je met een heel nieuw plan had moeten komen welke er niet zomaar is.
Bij station Nijkerk ontbreekt het uit als ik het mij goed herinner aan seinen (staan maar aan 1 zijde van het perron) dus daar is geen keermogelijkheid.
Voordeel van keren in Amersfoort is dus dat je in de dienstregeling kunt blijven met de treinen die je wel laat rijden en daar laat keren zodat je niet elders (Utrecht) in de knoop komt met andere treinen.
Standplaats of geen standplaats maakt in dit geval niet uit aangezien het niet planmatig is maar voortkomt uit een calamiteit.