Skip to main content

Beste NS telkens hoor ik in het nieuws verhalen over dat jullie te weinig personeel hebben, ik was super gemotiveerd toen in ging solliciteren voor de functie machinist. om vervolgens een berichtje terug te krijgen dat ik niet genoeg gemotiveerd zou zijn voor de functie... Ik vind dit een applaus waard dat jullie een echt goed gemotiveerde kandidaat hebben laten lopen door te zeggen dat ik niet gemotiveerd ben.

Om vervolgens in het nieuws zielig te doen over te weinig personeel tja daar is natuurlijk echt wel wat aan te doen hier een paar tips 

even een kijkje nemen in de afdeling recruitment welke mensen daar eigenlijk niet bekwaam voor zijn en deze ander werk aan bieden.

Vervolgens is even de kandidaten uitnodigen voor gesprek en mondeling kijken of iemand gemotiveerd is zo binnen een korte tijd is jullie personeel weer up to date

 

Vandaag mijn eerste gesprek gehad met de recruiter van de NS. Had me terdege voorbereid ,maar voelde al vanaf het begin van het gesprek dat het geen positieve uitkomst zou hebben.

Wat dus ook bleek werd afgewezen op het feit dat mijn motivatie te algemeen was.

 

Het zij zo, maar ga als recruiter aub het gesprek in met een positieve grondhouding.

 

 

Op welke functie had je gesolliciteerd en hoe zag die voorbereiding op dat gesprek eruit?

 

Hallo Edwin,

Ik had voor mezelf een notitie gemaakt waarin mijn beeld van de functie stond, mijn motivatie en de plus en min punten van de functie. Precies zo als werd geadviseerd door recruitment. Vervolgens had ik al mijn eerdere werkervaringen gekoppeld aan de compensaties van de functie.

Ook had ik hier in meegenomen de info die ik via LinkedIn en diverse forums had gevonden.

Maar op de argumenten van de recruiter dat ik met mijn motivatie en compensaties ook voor een andere baan dan specifiek conducteur kon solliciteren had ik geen voldoende weerwoord.

 

Vind de argumentatie vreemd, er zijn inderdaad heel veel banen die zouden kunnen aansluiten op mijn competenties. Maar ik solliciteer op deze functie als conducteur.

Kreeg de indruk dat je alleen werd aangenomen als het je droombaan is zoals je vroeger als klein kind had toen je piloot wilden worden.

Mijn droombanen heb ik gehad als bankmanager en hotelmanager in Thailand. 

 


 

Nu wilde ik gewoon een leuke , nuttige en relevante baan hebben die bijdraagt aan de maatschappij.

Maar het is wat het is en ik kan er niks meer aan veranderen.

 

 

 

 


De ervaringen van Cvis21 en Stamgast spreken je tegen, Robert.

In mijn ervaring zijn ook interne recruiters vaak volkomen losgeslagen van wat het bedrijf eigenlijk doet. Ik ben dus niet verbaasd, dat dat bij de NS ook zo zou zijn.


.

 

 

 

 

De metaalindustire is nml. zelf ook een sector waar veel gestaakt wordt 

Klopt, de metaalindustrie heeft daarom ook een slechte reputatie bij potentiële sollicitanten .


Bekend argument. Ze willen van je weten waarom je, van alle banen die je zou kunnen gaan doen, precies conducteur wilt worden. Zelfde als machinist (waarom machinist reizigers, goederen kun je ook doen).

Als je het nog eens zou willen proberen, kun je ook eens kijken of je met een conducteur een dag mee kunt lopen (bij conducteurs is dat vaak wel te regelen, machinisten niet) om te kijken of jouw beeld klopt. Dat scheelt ook al een heel eind met je motivatie 😉


Ik hoop wel voor de NS, dat de recruiters in de gaten worden gehouden door mensen ‘op de werkvloer’ (bij wie de vacatures zijn).

Zowel “Stamgast” als “Cvis21” melden hier toch wel typische recruiter-fratsen. Dat kost de firma uiteindelijk kundig personeel. “Goed voorbereid zijn” lijkt me een typisch sterk punt voor een machinist, bijvoorbeeld.


Vandaag mijn eerste gesprek gehad met de recruiter van de NS. Had me terdege voorbereid ,maar voelde al vanaf het begin van het gesprek dat het geen positieve uitkomst zou hebben.

Wat dus ook bleek werd afgewezen op het feit dat mijn motivatie te algemeen was.

 

Het zij zo, maar ga als recruiter aub het gesprek in met een positieve grondhouding.

 

 

Op welke functie had je gesolliciteerd en hoe zag die voorbereiding op dat gesprek eruit?

 

Hallo Edwin,

Ik had voor mezelf een notitie gemaakt waarin mijn beeld van de functie stond, mijn motivatie en de plus en min punten van de functie. Precies zo als werd geadviseerd door recruitment. Vervolgens had ik al mijn eerdere werkervaringen gekoppeld aan de compensaties van de functie.

Ook had ik hier in meegenomen de info die ik via LinkedIn en diverse forums had gevonden.

Maar op de argumenten van de recruiter dat ik met mijn motivatie en compensaties ook voor een andere baan dan specifiek conducteur kon solliciteren had ik geen voldoende weerwoord.

 

Vind de argumentatie vreemd, er zijn inderdaad heel veel banen die zouden kunnen aansluiten op mijn competenties. Maar ik solliciteer op deze functie als conducteur.

Kreeg de indruk dat je alleen werd aangenomen als het je droombaan is zoals je vroeger als klein kind had toen je piloot wilden worden.

Mijn droombanen heb ik gehad als bankmanager en hotelmanager in Thailand. 

 


 

Nu wilde ik gewoon een leuke , nuttige en relevante baan hebben die bijdraagt aan de maatschappij.

Maar het is wat het is en ik kan er niks meer aan veranderen.

 

 

 

 

Als het zo gaat snap ik wel dat NS een personeelstekort heeft.


Als het zo gaat snap ik wel dat NS een personeelstekort heeft.

Mwah, we zijn al aardig wat nieuwe aanwas kwijtgeraakt omdat het werk toch heel wat anders was dan wat men dacht. Wat dat betreft vind ik het helemaal geen gek idee om de selectie wat strenger te maken. Mensen opleiden is niet gratis natuurlijk en als je ze dan na een half jaar weer kwijt bent zodat je nieuwe mensen moet gaan werven…..


 

Mensen opleiden is niet gratis natuurlijk en als je ze dan na een half jaar weer kwijt bent zodat je nieuwe mensen moet gaan werven…..

Dat zijn pas echt dure werknemers. Maar als je van de daken schreeuwt dat je personeel nodig hebt krijg je automatisch ook een aantal opportunisten over de vloer.


Je kan je wel afvragen of NS wel echt meer personeel wil hebben. 


Je kan je wel afvragen of NS wel echt meer personeel wil hebben. 

Het huidige bestand schijnt zwaar vergrijsd te zijn en dat betekent dat je wel ieder jaar een flink aantal mensen moet vervangen die met pensioen gaan. 

Uitbreiding zal er (afgezien van de geplande opschaling komend december) voorlopig niet meer bij zijn. De staatssecretaris had het vorige week bij de discussie over het oplossen van de financiële problemen bij NS juist over inkrimpingen in de dienstregeling. Als voorbeeld noemde hij dat er momenteel op vrijdag te veel treinen rijden. 

Dat laatste betekent wel dat van al die geschetste groeiscenario's (eis in het nieuwe concessiecontract) weinig terecht zal komen, maar dat terzijde.


Sinds dat je voor de functie machinist of conducteur ook een MBO-opleiding kan volgen is het personeelsbestand niet zo heel vergrijsd meer.  

Ik weet niet of het klopt maar ik hoorde in het verleden dat van de machinisten die van de MBO-opleiding komen een fors deel voor goederenvervoerders kiest. 

Wellicht is dat minder geworden nu veel goederenvervoerders het financieel erg moeilijk hebben.


Wat is het voornaamste verschil tussen machinist voor goederen of personen naast dat ze beiden verschillende dingen vervoeren?

De rijvoertuig en wat regeltjes?


Het leuke is nog eens dat recuiters vaak helemaal niks van het vak afweten, je bent dus eigenlijk aan het solliciteren bij iemand die helemaal geen passie voor het vak heeft en die wijst iemand met passie af 😂.

 

Eigenlijk moet het een combinatie zijn van recruiter en vakman...


Wat is het voornaamste verschil tussen machinist voor goederen of personen naast dat ze beiden verschillende dingen vervoeren?

De rijvoertuig en wat regeltjes?

Idd de spelregels zijn op sommige vlakken net even wat anders. GoederenMCN hebben in verhouding vaker nachtdiensten en langere dagen, maar het schijnt dan ook wel weer iets beter te betalen. Ook is het gebruikelijk dat je in ten minste één van de buurlanden kan en mag rijden. 


@Henkpeetersen

Die reizigers proberen ze niet te lokken voor de gezelligheid maar omdat ze urgent op zoek zijn naar geld.


Gezien de tekorten aan personeel bij veel bedrijven wens ik je snel een andere baan toe bij een bedrijf waar je gewaardeerd wordt en met plezier aan het werk kunt en daarnaast kunt genieten van je vrije tijd wanneer het jou uitkomt.

Dat je bij NS niet zo maar vrij kunt nemen als het jou uitkomt had je toch kunnen weten toen je daar ging solliciteren. Dus waarom ben je daar dan destijds gaan werken?


Gezien de tekorten aan personeel bij veel bedrijven wens ik je snel een andere baan toe bij een bedrijf waar je gewaardeerd wordt en met plezier aan het werk kunt en daarnaast kunt genieten van je vrije tijd wanneer het jou uitkomt.

Dat je bij NS niet zo maar vrij kunt nemen als het jou uitkomt had je toch kunnen weten toen je daar ging solliciteren. Dus waarom ben je daar dan destijds gaan werken?

@Tamzin : je bent nu een beetje aan het doorzeuren. Jeroen geeft alleen aan dat bij andere banen het vaak gemakkelijker is om vrij te nemen. Hij betrekt dat in deze niet op zich zelf. Misschien kunnen jullie je conflict beter in de private mail uitvechten??


Om vervolgens in het nieuws zielig te doen over te weinig personeel 

Dat personeelstekort is ook een wat onduidelijk verhaal. In het advies van het Locov over de dienstregeling 2023 blijkt dat er per 11 december 13% (telling Locov) minder treinen gaan rijden vergeleken met de dienstregeling 2022. Dat betekent dat er ook minder personeel nodig is.

Het Locov geeft daarbij aan dat het niet duidelijk is hoeverre de inkrimping is ingegeven door het personeelstekort en hoeverre door de daling van het aantal reizigers met 20%. NS stelt namelijk nergens dat de inkrimping tijdelijk is tot er weer voldoende personeel beschikbaar is. Het Locov verdenkt NS er min of meer van onder het mom van personeelstekort de dienstregeling permanent te willen inkrimpen vanwege de sterk gedaalde inkomsten. Als dat inderdaad zo is heeft dat uiteraard invloed op de werving want dan heb je ook blijvend minder personeel nodig.


Gezien de tekorten aan personeel bij veel bedrijven wens ik je snel een andere baan toe bij een bedrijf waar je gewaardeerd wordt en met plezier aan het werk kunt en daarnaast kunt genieten van je vrije tijd wanneer het jou uitkomt.

Dat je bij NS niet zo maar vrij kunt nemen als het jou uitkomt had je toch kunnen weten toen je daar ging solliciteren. Dus waarom ben je daar dan destijds gaan werken?

@Tamzin   Wat ben jij toch echt zielig zeg dat je uit alles waar het om draait dit stukje wilt aanhalen, maar geen probleem hoor.  Toen ik begon bij de NS was het nml. wel mogelijk om een vrije dag te krijgen op de dag dat je het zelf wilde, niet altijd maar meestal wel en anders was er wel wat te regelen.

Inmiddels is dat helemaal omgeslagen en is het bijna onmogelijk om een vrije dag te krijgen.


De verlofachterstanden en het ziekteverzuim trekken NS in een eindeloze neerwaartse spiraal. NS moet nu eerst als de sodemieter mensen gaan werven en opleiden om de gaten te vullen en zelfs wat overcapaciteit te krijgen om de achterstanden weg te werken.

Jij gaat er daarbij vanuit dat NS terug zou willen naar de oorspronkelijke dienstregeling zoals gepland voor 2022. Ik ben daar niet zo zeker meer van, ik heb steeds meer de indruk dat NS het personeelstekort gaat oplossen door per 11 december de dienstregeling blijvend uit te dunnen en zo tevens een kostenverlaging doorvoert vanwege het gedaalde aantal reizigers.


Helaas heeft het management wat er nu zit ook de ogen nog niet geopend en zijn ze hard bezig om wederom een grote groep NS medewerkers naar de uitgang te laten gaan op mijn oude standplaats.

De grote vraag is wat de daadwerkelijke agenda van het management is. Wil men het personeelsbestand wel weer aanvullen of wil men het bedrijf flink inkrimpen en komt vertrekkend personeel daarbij goed van pas. Het is op dit moment voor de buitenwacht erg onduidelijk waar het management de komende jaren naar toe wil en wat daarbij de eventuele relatie is met het aflopen van de huidige HRN-concessie.


Het is op dit moment voor de buitenwacht erg onduidelijk waar het management de komende jaren naar toe wil en wat daarbij de eventuele relatie is met het aflopen van de huidige HRN-concessie.

Op dit moment slaat de paniek toe en heerst er grote onzekerheid. Denk niet dat het management nu ook maar enigszins weet waar het de komende jaren naar toe kan.

 


Op dit moment slaat de paniek toe en heerst er grote onzekerheid. Denk niet dat het management nu ook maar enigszins weet waar het de komende jaren naar toe kan.

Het bestuur/management heeft verantwoording af te leggen aan de aandeelhouder(s)… 🤣

(zie ander topic)


Op dit moment slaat de paniek toe en heerst er grote onzekerheid. Denk niet dat het management nu ook maar enigszins weet waar het de komende jaren naar toe kan.

Het bestuur/management heeft verantwoording af te leggen aan de aandeelhouder(s)… 🤣

En aandeelhouders kunnen hun ongenoegen uiten over hoe het er aan toe gaat binnen het bedrijf aan de Raad van Bestuur en een signaal afgeven. 

En dat kan ook nog zonder dat er direct staatsteun aan te pas hoeft te komen, simpelweg omdat een bedrijf ook geld kan lenen om tekorten tijdelijk op te lossen.

Maar het management van de NS is de laatste jaren de hele feeling met de werkvloer verloren, ze zouden er goed aan doen om eens een weekje mee te gaan draaien op verschillende functies binnen het bedrijf en dan ook vooral op de plekken waar de personeelsproblemen het hoogst zijn of de onrust het grootst is.


Op dit moment slaat de paniek toe en heerst er grote onzekerheid. Denk niet dat het management nu ook maar enigszins weet waar het de komende jaren naar toe kan.

Het bestuur/management heeft verantwoording af te leggen aan de aandeelhouder(s)… 🤣

En dat kan ook nog zonder dat er direct staatsteun aan te pas hoeft te komen, simpelweg omdat een bedrijf ook geld kan lenen om tekorten tijdelijk op te lossen.

Geld lenen om tekorten tijdelijk op te lossen? Wat moet ik me daarbij voorstellen? Hoe wordt dat geld dan ooit terugbetaald zonder dat er binnen het bedrijf structurele veranderingen worden doorgevoerd? 


Reageer