te weinig personeel?

  • 5 October 2022
  • 42 reacties
  • 1480 Bekeken


Toon eerste bericht

42 reacties

Op dit moment slaat de paniek toe en heerst er grote onzekerheid. Denk niet dat het management nu ook maar enigszins weet waar het de komende jaren naar toe kan.

Het bestuur/management heeft verantwoording af te leggen aan de aandeelhouder(s)… 🤣

En aandeelhouders kunnen hun ongenoegen uiten over hoe het er aan toe gaat binnen het bedrijf aan de Raad van Bestuur en een signaal afgeven. 

En dat kan ook nog zonder dat er direct staatsteun aan te pas hoeft te komen, simpelweg omdat een bedrijf ook geld kan lenen om tekorten tijdelijk op te lossen.

Maar het management van de NS is de laatste jaren de hele feeling met de werkvloer verloren, ze zouden er goed aan doen om eens een weekje mee te gaan draaien op verschillende functies binnen het bedrijf en dan ook vooral op de plekken waar de personeelsproblemen het hoogst zijn of de onrust het grootst is.

Op dit moment slaat de paniek toe en heerst er grote onzekerheid. Denk niet dat het management nu ook maar enigszins weet waar het de komende jaren naar toe kan.

Het bestuur/management heeft verantwoording af te leggen aan de aandeelhouder(s)… 🤣

En dat kan ook nog zonder dat er direct staatsteun aan te pas hoeft te komen, simpelweg omdat een bedrijf ook geld kan lenen om tekorten tijdelijk op te lossen.

Geld lenen om tekorten tijdelijk op te lossen? Wat moet ik me daarbij voorstellen? Hoe wordt dat geld dan ooit terugbetaald zonder dat er binnen het bedrijf structurele veranderingen worden doorgevoerd? 

Op dit moment slaat de paniek toe en heerst er grote onzekerheid. Denk niet dat het management nu ook maar enigszins weet waar het de komende jaren naar toe kan.

Het bestuur/management heeft verantwoording af te leggen aan de aandeelhouder(s)… 🤣

En dat kan ook nog zonder dat er direct staatsteun aan te pas hoeft te komen, simpelweg omdat een bedrijf ook geld kan lenen om tekorten tijdelijk op te lossen.

Geld lenen om tekorten tijdelijk op te lossen? Wat moet ik me daarbij voorstellen? Hoe wordt dat geld dan ooit terugbetaald zonder dat er binnen het bedrijf structurele veranderingen worden doorgevoerd? 

Nou je weet wel, een lening bij een bank of een stukje krediet op de rekening. Bedrijven lenen ook wel eens geld bij hun bank.

Duurdere kaartjes en abonnementen en het niet vervangen van managers die weg gaan.

Op dit moment slaat de paniek toe en heerst er grote onzekerheid. Denk niet dat het management nu ook maar enigszins weet waar het de komende jaren naar toe kan.

Het bestuur/management heeft verantwoording af te leggen aan de aandeelhouder(s)… 🤣

En dat kan ook nog zonder dat er direct staatsteun aan te pas hoeft te komen, simpelweg omdat een bedrijf ook geld kan lenen om tekorten tijdelijk op te lossen.

Geld lenen om tekorten tijdelijk op te lossen? Wat moet ik me daarbij voorstellen? Hoe wordt dat geld dan ooit terugbetaald zonder dat er binnen het bedrijf structurele veranderingen worden doorgevoerd? 

Nou je weet wel, een lening bij een bank of een stukje krediet op de rekening. Bedrijven lenen ook wel eens geld bij hun bank.

Welke bank leent geld aan een bedrijf waar in verhouding tot de inkomsten structureel te veel wordt uitgegeven zonder saneringsplan?

 

Duurdere kaartjes en abonnementen en het niet vervangen van managers die weg gaan.

Ja, die paar managers dat zal aantikken? En dan nog duurdere kaartjes bij de huidige dienstverlening? Van dat soort maatregelen zal de bank diep onder de indruk zijn.

Reputatie 7
Badge +1

Helaas heeft het management wat er nu zit ook de ogen nog niet geopend en zijn ze hard bezig om wederom een grote groep NS medewerkers naar de uitgang te laten gaan op mijn oude standplaats.

De grote vraag is wat de daadwerkelijke agenda van het management is. Wil men het personeelsbestand wel weer aanvullen of wil men het bedrijf flink inkrimpen en komt vertrekkend personeel daarbij goed van pas. Het is op dit moment voor de buitenwacht erg onduidelijk waar het management de komende jaren naar toe wil en wat daarbij de eventuele relatie is met het aflopen van de huidige HRN-concessie.

Het management is compleet onzichtbaar, mevrouw Bouma helemaal voorop. Ik begin mij zelfs al te ergeren aan de vrolijke spotjes over o.a. de App momenteel op TV. Een bedrijf dat zo zwaar in de ellende zit moet geen reclame maken om reizigers te lokken lijkt mij.

@Henkpeetersen

Die reizigers proberen ze niet te lokken voor de gezelligheid maar omdat ze urgent op zoek zijn naar geld.

Reputatie 7
Badge +1

@Henkpeetersen

Die reizigers proberen ze niet te lokken voor de gezelligheid maar omdat ze urgent op zoek zijn naar geld.

Maar als je dan eenmaal in de trein bent als nieuwe reiziger en dan moet staan vanwege een tekorte trein en vervolgens bijvoorbeeld ook nog een overstap mist, dan heb je zo’n klant een onvergetelijke ervaring gegeven en zal die dus niet snel meer terugkeren.

 

Het zelfde is zo iets bij een foutje in E-tickets (geld kwijt). Een nieuwe klant haakt dan af. Een herintredende klant ziet gelijk weer alle nadelen van het OV en zal dus ook weer de auto in gaan.

 

NS is momenteel gewoon niet in staat om extra reizigers op een correcte manier te vervoeren.

 

Deze foto van Zwolle gisteren als voorbeeld.

 

 

En als je dit als directie naar buiten brengt moet je al helemaal geen extra reizigers zoeken.

 

 

Reputatie 7
Badge +1

Die chaos op station Zwolle bestaat al jaren. Er zijn te weinig poortjes daar. Maar dat het al jaren chaos is, betekent ook dat de NS niet bij machte is er iets aan te doen. Dan kun je een heel verhaal ophangen over ProRail - en er is vast iemand op het forum die dat gaat doen - feit is dat er niets gebeurt.

De reizigers die hier beneden staan, zijn al door de poortjes. Dus ik snap je opmerking niet helemaal. Ik ben met enige regelmaat op Zwolle en ik vind het aantal poortjes daar best wel groot in aantal. 

Die chaos op station Zwolle bestaat al jaren. Er zijn te weinig poortjes daar. Maar dat het al jaren chaos is, betekent ook dat de NS niet bij machte is er iets aan te doen. Dan kun je een heel verhaal ophangen over ProRail - en er is vast iemand op het forum die dat gaat doen - feit is dat er niets gebeurt.

Het gaat niet over de poortjes maar over teveel reizigers die in veel te korte treinen willen instappen.

Reputatie 7
Badge +1

Die chaos op station Zwolle bestaat al jaren. Er zijn te weinig poortjes daar. Maar dat het al jaren chaos is, betekent ook dat de NS niet bij machte is er iets aan te doen. Dan kun je een heel verhaal ophangen over ProRail - en er is vast iemand op het forum die dat gaat doen - feit is dat er niets gebeurt.

De reizigers die hier beneden staan, zijn al door de poortjes. Dus ik snap je opmerking niet helemaal. Ik ben met enige regelmaat op Zwolle en ik vind het aantal poortjes daar best wel groot in aantal. 

Die mensen zijn nog niet door de poortjes, daar staan ze namelijk voor. Deze foto is genomen vanaf de trap bij spoor 10, richting de zuidzijde van het station.

Deze situatie is dagelijks gaande, het is elke dag in de ochtendspits een totale chaos daar. Om het station uit te komen duurt lang, maar erin kom je überhaupt niet op dat moment. Dat is vooral het gevolg van het feit dat alle treinen elk half uur tegelijk aankomen en de vele studenten die tegelijk beginnen. Daardoor krijg je dat iedereen tegelijk het station uit wil.

Het aantal poortjes is, voor dat moment, inderdaad veel te weinig. Het gaat voornamelijk om de ochtendspits waarin het steeds mis gaat. Dat is al jaren een probleem.

Reputatie 6

Met alle respect, Zwolle is het knooppunt van scholieren en studenten. In de vakanties is dit helemaal geen issue. Bovendien zijn er poortjes van drie verschillende vervoerders, dus dat vertraagt ook.ik denk weleens dat NS inmiddels voor 80% afhankelijk is van de reizigers met een studentenreisproduct Als ik hoor en zie welke afstanden die afleggen……

Reputatie 7

De verlofachterstanden en het ziekteverzuim trekken NS in een eindeloze neerwaartse spiraal. NS moet nu eerst als de sodemieter mensen gaan werven en opleiden om de gaten te vullen en zelfs wat overcapaciteit te krijgen om de achterstanden weg te werken.

Jij gaat er daarbij vanuit dat NS terug zou willen naar de oorspronkelijke dienstregeling zoals gepland voor 2022. Ik ben daar niet zo zeker meer van, ik heb steeds meer de indruk dat NS het personeelstekort gaat oplossen door per 11 december de dienstregeling blijvend uit te dunnen en zo tevens een kostenverlaging doorvoert vanwege het gedaalde aantal reizigers.

Dus je denkt dat NS nu een hoop geld steekt in een wervingscampagne om vervolgens niemand aan te nemen? Wat een onzin weer.

 

Natuurlijk steekt NS geen hoop geld in een wervingscampagne om niemand aan te nemen. Dat is ook niet wat beweerd wordt. De vraag wordt gesteld of NS nog wel zo veel personeel wil werven om de oorspronkelijke dienstregeling weer te kunnen invoeren. Dit mede gezien de te realiseren kostenbesparing.

Blijkbaar valt het resultaat van de wervingscampagne nu tegen en is de (verwachte) uitstroom groter dan men heeft kunnen of willen voorzien, dan zit er sowieso niets anders op dan de dienstregeling af te slanken.

Het beeld van het werkklimaat dat rond de stakingen, zoals op dit forum, is geschapen nodigt niet uit. Zou mijzelf meerdere keren bedenken alvorens te solliciteren. Dat er dus veel moeite gedaan moet worden om zelfs maar de huidige dienstregeling te kunnen blijven uitvoeren is evident.

.

 

Dus je denkt dat NS nu een hoop geld steekt in een wervingscampagne om vervolgens niemand aan te nemen? Wat een onzin weer.

Er zijn verdacht veel klachten van sollicitanten die melden dat het leeuwendeel van de aanmelders al meteen schriftelijk wordt afgewezen. Het kan dus zijn dat NS alleen werft om degenen die met pensioen gaan (deels) te vervangen. Simpel: als er komend jaar 1000 mensen met pensioen gaan en je neemt 500 mensen nieuw aan dan slank je nog steeds af 

De schijn ophouden met vakatures om de indruk te wekken dat het goed gaat met het bedrijf is heel gebruikelijk in het bedrijfsleven. Men adverteert dan permanent met vakatures zonder vrijwel iemand aan te nemen. 

De vraag blijft voor mij wat bij NS op dit moment leidend is: het geldtekort of het personeelstekort.

.

 

 

Het beeld van het werkklimaat dat rond de stakingen, zoals op dit forum, is geschapen nodigt niet uit. Zou mijzelf meerdere keren bedenken alvorens te solliciteren. Dat er dus veel moeite gedaan moet worden om zelfs maar de huidige dienstregeling te kunnen blijven uitvoeren is evident.

Het is uit andere sectoren (zorg, onderwijs, politie, metaalindustrie, etc) bekend dat sollicitanten sectoren gaan mijden als er vaak gestaakt wordt. Geeft negatieve publiciteit. 

Reputatie 7

Het beeld van het werkklimaat dat rond de stakingen, zoals op dit forum, is geschapen nodigt niet uit. Zou mijzelf meerdere keren bedenken alvorens te solliciteren. Dat er dus veel moeite gedaan moet worden om zelfs maar de huidige dienstregeling te kunnen blijven uitvoeren is evident.

Het is uit andere sectoren (zorg, onderwijs, politie, metaalindustrie, etc) bekend dat sollicitanten sectoren gaan mijden als er vaak gestaakt wordt. Geeft negatieve publiciteit. 

 

Hetgeen in de openbaarheid is gebracht doet geloven dat er sprake is van een diepe vertrouwenscrisis met al zijn narigheden. Dat poets je niet zomaar weg.

Het prachtige promotiemateriaal is (lang) voor de stakingsperikelen bedacht en geproduceerd. Door de samenloop van omstandigheden komt de boodschap nu niet meer geloofwaardig over en schept argwaan.

Het is waarschijnlijk niet meer zo dat men gewoon machinist of conducteur wil worden zoals de slogan, aangevuld met beelden die bovendien sterk contrasteren met de huidige realiteit, wil doen overkomen.

https://www.adformatie.nl/campagnes/ns-start-campagne-om-machinisten-en-conducteurs-te-werven

.

 

 

 

 

De metaalindustire is nml. zelf ook een sector waar veel gestaakt wordt 

Klopt, de metaalindustrie heeft daarom ook een slechte reputatie bij potentiële sollicitanten .

De metaalindustire is nml. zelf ook een sector waar veel gestaakt wordt 

Klopt, de metaalindustrie heeft daarom ook een slechte reputatie bij potentiële sollicitanten .

Het is een feit dat in de metaal en techniek veel van de salarissen gewoon laag zijn in NL, dat is de reden dat er geen interesse meer is in de metaal en techniek

Daarnaast is het aantal scholen welke nog opleidingen hebben richtng deze branch gedicimeerd in de afgelopen decenia waardoor er ook geen geschoolde mensen zijn voor de branche.

Dat is hetgeen de uitstroom en zeer beperkte instroom veroorzaakt in de metaal en techniek, niet het staken.

 

Maar nu je onderbouwing voor de rest wat je verkondigt, graag met feiten en geen Tamzin verhaaltjes die gebasseerd zijn op je duim.

Reageer