Beste NS telkens hoor ik in het nieuws verhalen over dat jullie te weinig personeel hebben, ik was super gemotiveerd toen in ging solliciteren voor de functie machinist. om vervolgens een berichtje terug te krijgen dat ik niet genoeg gemotiveerd zou zijn voor de functie... Ik vind dit een applaus waard dat jullie een echt goed gemotiveerde kandidaat hebben laten lopen door te zeggen dat ik niet gemotiveerd ben.
Om vervolgens in het nieuws zielig te doen over te weinig personeel tja daar is natuurlijk echt wel wat aan te doen hier een paar tips
even een kijkje nemen in de afdeling recruitment welke mensen daar eigenlijk niet bekwaam voor zijn en deze ander werk aan bieden.
Vervolgens is even de kandidaten uitnodigen voor gesprek en mondeling kijken of iemand gemotiveerd is zo binnen een korte tijd is jullie personeel weer up to date
Bladzijde 1 / 3
De verlofachterstanden en het ziekteverzuim trekken NS in een eindeloze neerwaartse spiraal. NS moet nu eerst als de sodemieter mensen gaan werven en opleiden om de gaten te vullen en zelfs wat overcapaciteit te krijgen om de achterstanden weg te werken.
Het is net of heel Nederland heeft zitten slapen. De uitstroom van personeel dat met pensioen gaat was al twintig jaar geleden te voorzien. Maar bedrijven als NS hebben zich rijk gerekend door te sturen op onderbezetting en overwerk. Dat poetst de bedrijfsresultaten tijdelijk leuk op. Maar uiteindelijk keert de wal het schip en moet er gesneden worden in de dienstverlening omdat er structureel te weinig personeel is. Het personeel dat er nog wel is zal steeds minder gemotiveerd zijn als er nooit verlof opgenomen kan worden.
NS is zeker niet het enige bedrijf dat enorme problemen heeft door slechte planning. Maar springt natuurlijk wel het meest in het oog omdat er veel dagelijkse reizigers zijn die de verpaupering op het spoor dagelijks zien verergeren.
Zelfs treinen zelf worden nu ingezet om personeel te werven.
Ha, neen. Er staat duidelijk een grote 2 op en de conducteurs zitten in de eersteklasse.
Wat de NS allemaal aan de hand heeft weet ik niet. Laatst stond op de NS website met vacatures dat ze 29 machinisten en 28 HC's nodig hadden….(kunnen bijna allemaal in deeltijd, 24-36 uur). Als je maar zo weinig extra personeel nodig hebt om weer 100% van alle ritten te kunnen doen en iedereen zijn vrije dagen te geven…..de uitstroom te compenseren….. Dan kan je met zo een enorm aantal extra personeelsleden misschien net 3 of 4 treinen een dag laten rijden (als er geen zieken zijn)
Volgens mij staat er op de WerkenbijNS per standplaats een vacature voor machinist of conducteur. Dan kunnen er best per standplaats meerdere machinisten of conducteurs gezocht worden, het heeft dan niet zoveel zin om voor elke standplaats meerdere dezelfde vacatures op de site te zetten.
En er staat bij de vacatures voor machinist of conducteur geen uiterste datum waarvoor je moet reageren, het lijken me dus doorlopende vacatures. Bij diverse andere vacatures staat wel een datum.
@Cvis21 , probeer het over een tijdje gewoon nog een keer als je echt graag bij het spoor wil komen werken. Ik heb ooit op mijn 18e (Randstad deed toen nog de recruiting) ook gesolliciteerd en werd niet eens uitgenodigd voor een gesprek. Uiteindelijk met wat volharding is het me toch gelukt.
Ik heb vaak het idee dat dat soort dingen gewoon werkgeverspropaganda zijn. Voor een werkgever zijn stakers, werknemers die opkomen voor hun rechten, namelijk een hogere kostenpost. Daarom heeft men de wereld ingeslingerd dat er 'minder sollicitanten zijn voor sectoren waarin veel wordt gestaakt’ en 'met staken bereik je niets en je dupeert enkel de consument’ of wat dacht je van 'vakbonden zijn alleen nog voor ouderen en niet meer van deze tijd’. Gevolgen: in steeds meer sectoren zie je immer versoberingen van loon en secundaire voorwaarden. Je ziet daar veel geklaag over op social media want dat 'we’ er op achteruit gaan is een feit. Maar als er dan een keer wél een sector is waarin nog wordt gestaakt voor meer loon en betere rechten dan spreekt men er schande van. Hoezo dom? Als iedereen hetzelfde riedeltje telkens blijft verspreiden dan zullen de versoberingen gewoon blijven doorgaan.
Gezien vanuit een willekeurige reiziger… (je neemt de trein niet voor de lol, maar wilt wel krijgen waar je voor betaalt, al zijn het er maar 2 per uur tussen Den Haag en Utrecht.
Graag meer controle (met name 1e klas), zet de hark maar klaar om alle ‘boetes’ binnen te hengelen!
Desnoods meer V&S, voor het geval je ‘vriendelijk verzocht wordt’ om een trein te verlaten wegens geen geldig vervoerbewijs en zo… Dat is veel te mild en lost niets op, en neem je gewoon de volgende zonder controle, toch>
Oh, oprotten naar de 2e klas dan maar!? Wist niet eens dat die bestond (ook al sprak iemand anders ons er wel op aan, maar die hebben we uitgelachen. Sorry!)…
. Bovendien zijn er poortjes van drie verschillende vervoerders, dus dat vertraagt ook.
Twee, Keolis en Arriva gebruiken allebei de Blauwnet poortjes.
Die chaos op station Zwolle bestaat al jaren. Er zijn te weinig poortjes daar. Maar dat het al jaren chaos is, betekent ook dat de NS niet bij machte is er iets aan te doen. Dan kun je een heel verhaal ophangen over ProRail - en er is vast iemand op het forum die dat gaat doen - feit is dat er niets gebeurt.
Het beeld van het werkklimaat dat rond de stakingen, zoals op dit forum, is geschapen nodigt niet uit. Zou mijzelf meerdere keren bedenken alvorens te solliciteren. Dat er dus veel moeite gedaan moet worden om zelfs maar de huidige dienstregeling te kunnen blijven uitvoeren is evident.
Het is uit andere sectoren (zorg, onderwijs, politie, metaalindustrie, etc) bekend dat sollicitanten sectoren gaan mijden als er vaak gestaakt wordt. Geeft negatieve publiciteit.
En dat baseer je op ….. ????? Graag een goede onderbouwing en niet een Tamzin duim verhaal.
De metaalindustire is nml. zelf ook een sector waar veel gestaakt wordt en uit het onderwijs zijn er ook genoeg instromers die bij de NS zijn gaan werken. Ook uit de techniek is er ruime instroom omdat de lichamelijke zwaarte minder is dan in de metaal en techniek, daar zijn vele mensen die naar fysiek lichter werk zoeken die bij de NS aan de slag zijn gegaan.
Dat er gestaakt wordt is misschien negatief over de arbeidsvoorwaarden maar laat wel zien dat hier de mensen opstaan voor hun voorwaarden, wat je in veel branches niet meer kan zeggen.
Ben benieuwd naar je onderbouwing.
Zelfs treinen zelf worden nu ingezet om personeel te werven.
De verlofachterstanden en het ziekteverzuim trekken NS in een eindeloze neerwaartse spiraal. NS moet nu eerst als de sodemieter mensen gaan werven en opleiden om de gaten te vullen en zelfs wat overcapaciteit te krijgen om de achterstanden weg te werken.
Jij gaat er daarbij vanuit dat NS terug zou willen naar de oorspronkelijke dienstregeling zoals gepland voor 2022. Ik ben daar niet zo zeker meer van, ik heb steeds meer de indruk dat NS het personeelstekort gaat oplossen door per 11 december de dienstregeling blijvend uit te dunnen en zo tevens een kostenverlaging doorvoert vanwege het gedaalde aantal reizigers.
Dus je denkt dat NS nu een hoop geld steekt in een wervingscampagne om vervolgens niemand aan te nemen? Wat een onzin weer.
Die chaos op station Zwolle bestaat al jaren. Er zijn te weinig poortjes daar. Maar dat het al jaren chaos is, betekent ook dat de NS niet bij machte is er iets aan te doen. Dan kun je een heel verhaal ophangen over ProRail - en er is vast iemand op het forum die dat gaat doen - feit is dat er niets gebeurt.
De reizigers die hier beneden staan, zijn al door de poortjes. Dus ik snap je opmerking niet helemaal. Ik ben met enige regelmaat op Zwolle en ik vind het aantal poortjes daar best wel groot in aantal.
@Tamzin aan de foto kun je al zien dat de reizigers niet willen instappen.
Bedankt voor je antwoord, wat was jouw argumentie om machinist bij ns reizigers te worden?
Ik kwam van de lijnbus af en had daarvoor touringcar gereden. Mijn motivatie was dat ik dat werk heel leuk vond, maar van het meest directe klantcontact af wilde, echter niet helemaal weg. Dat (en nog wat andere dingen uiteraard) gaf de doorslag wel. Nu had ik wel de mazzel dat ik een gesprek had met een teammanager machinisten die wist waar ze het over had.
Als je aan een recruiter nu laat zien dat je actief contact hebt gezocht met mensen die het door jou gewenste werk uitvoeren (en in het geval van een conducteur hebt geprobeerd om een dag mee te lopen of ook echt gedaan hebt) dat dat een heel eind scheelt.
Het werk van een HC bestaat uit heel wat meer dan alleen maar kaartcontrole (overige gebruikers hier: ik wil hier geen discussies in dit draadje over de trefkans) en dat zie je gauw genoeg als je met ze praat en meeloopt.
Vanuit de ervaring van mijn eigen sollictatieprocedure vorig jaar zat er naast een recruiter ook een teammanager machinisten van een andere standplaats bij her gesprek. Die heeft dus wel kennis van zaken.
Tja iMark, dit is de erfenis van Van Rintel. Zij heeft de NS compleet naar de afgrond geleidt en heeft het hazepad gekozen om vervolgens straks er bij de KLM een puinhoop van te maken. Helaas heeft het management wat er nu zit ook de ogen nog niet geopend en zijn ze hard bezig om wederom een grote groep NS medewerkers naar de uitgang te laten gaan op mijn oude standplaats. Medewerkers die je daarna ook niet meer terug zult zien keren aangezien het een keer ophoudt met wat je over je heen laat komen.
Overigens kon de NS heel goed vooruit plannen qua benodigd personeel alleen zijn ze daar na het begin van corona totaal mee gestopt.
Sinds dat je voor de functie machinist of conducteur ook een MBO-opleiding kan volgen is het personeelsbestand niet zo heel vergrijsd meer.
Ik weet niet of het klopt maar ik hoorde in het verleden dat van de machinisten die van de MBO-opleiding komen een fors deel voor goederenvervoerders kiest.
Wellicht is dat minder geworden nu veel goederenvervoerders het financieel erg moeilijk hebben.
Dat geldt volgens mij met name zo voor de leerlingen vanuit het STC in Rotterdam. Die opleiding heeft de focus iets meer op goederenvervoer liggen. De andere drie locaties hebben docenten voor de klas die zelf ook nog in deeltijd voor de NS werken. Meeste leerlingen kiezen na die opleiding dan ook voor een baan bij de NS, alsmede dat ze hier het grootste deel van hun stagetijd doorlopen.
Sinds dat je voor de functie machinist of conducteur ook een MBO-opleiding kan volgen is het personeelsbestand niet zo heel vergrijsd meer. Toen ik erbij kwam lag de gemiddelde (!) leeftijd op mijn standplaats boven de 50 vwb rijdend personeel. Inmiddels zitten er heel veel jongeren aan tafel, iets wat toen nog ondenkbaar was.
Wat is het voornaamste verschil tussen machinist voor goederen of personen naast dat ze beiden verschillende dingen vervoeren?
De rijvoertuig en wat regeltjes?
Idd de spelregels zijn op sommige vlakken net even wat anders. GoederenMCN hebben in verhouding vaker nachtdiensten en langere dagen, maar het schijnt dan ook wel weer iets beter te betalen. Ook is het gebruikelijk dat je in ten minste één van de buurlanden kan en mag rijden.
De ervaringen van Cvis21 en Stamgast spreken je tegen, Robert.
In mijn ervaring zijn ook interne recruiters vaak volkomen losgeslagen van wat het bedrijf eigenlijk doet. Ik ben dus niet verbaasd, dat dat bij de NS ook zo zou zijn.
Bij recruiters denk ik al gauw aan detacheringsbureaus die ‘profielen matchen’ en kandidaten aanleveren, maar het lijkt me niet dat de NS daar zaken mee doet.
De (interne) recruiters van de NS weten echt wel wat je moet willen en kunnen, en herkennen oprechte ‘passie’ wel.
“Goed voorbereid zijn” lijkt me een typisch sterk punt voor een machinist, bijvoorbeeld.
Als "goed voorbereid" betekent dat je antwoorden geeft die gewenst zijn maar niet je werkelijke mening weergeven is dat geen sterk punt.
Veel mensen proberen van te voren via-via uit te vissen wat de "gewenste antwoorden" zijn die de recruiter wil horen. Die is echter getraind om daar door heen te prikken.
Vandaag mijn eerste gesprek gehad met de recruiter van de NS. Had me terdege voorbereid ,maar voelde al vanaf het begin van het gesprek dat het geen positieve uitkomst zou hebben.
Wat dus ook bleek werd afgewezen op het feit dat mijn motivatie te algemeen was.
Het zij zo, maar ga als recruiter aub het gesprek in met een positieve grondhouding.
Vandaag mijn eerste gesprek gehad met de recruiter van de NS. Had me terdege voorbereid ,maar voelde al vanaf het begin van het gesprek dat het geen positieve uitkomst zou hebben.
Wat dus ook bleek werd afgewezen op het feit dat mijn motivatie te algemeen was.
Mensen die zich "terdege hebben voorbereid" hebben nogal eens de neiging ingestudeerde antwoorden te geven waar een recruiter meteen doorheen prikt. Je moet uiteraard weten bij welke bedrijf en op welke functie je solliciteert maar te veel voorbereiding voor een sollicitatie kan contraproductief werken.
Het leuke is nog eens dat recuiters vaak helemaal niks van het vak afweten, je bent dus eigenlijk aan het solliciteren bij iemand die helemaal geen passie voor het vak heeft en die wijst iemand met passie af .
Eigenlijk moet het een combinatie zijn van recruiter en vakman...
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.
Bestand scannen voor virussen
Sorry, we zijn de inhoud van dit bestand nog aan het controleren om er zeker van te zijn dat het veilig is om te downloaden. Probeer het nog een keer over een paar minuten.