te weinig personeel?

  • 5 October 2022
  • 42 reacties
  • 1477 Bekeken

Beste NS telkens hoor ik in het nieuws verhalen over dat jullie te weinig personeel hebben, ik was super gemotiveerd toen in ging solliciteren voor de functie machinist. om vervolgens een berichtje terug te krijgen dat ik niet genoeg gemotiveerd zou zijn voor de functie... Ik vind dit een applaus waard dat jullie een echt goed gemotiveerde kandidaat hebben laten lopen door te zeggen dat ik niet gemotiveerd ben.

Om vervolgens in het nieuws zielig te doen over te weinig personeel tja daar is natuurlijk echt wel wat aan te doen hier een paar tips 

even een kijkje nemen in de afdeling recruitment welke mensen daar eigenlijk niet bekwaam voor zijn en deze ander werk aan bieden.

Vervolgens is even de kandidaten uitnodigen voor gesprek en mondeling kijken of iemand gemotiveerd is zo binnen een korte tijd is jullie personeel weer up to date

 


42 reacties

Reputatie 7
Badge +3

De verlofachterstanden en het ziekteverzuim trekken NS in een eindeloze neerwaartse spiraal. NS moet nu eerst als de sodemieter mensen gaan werven en opleiden om de gaten te vullen en zelfs wat overcapaciteit te krijgen om de achterstanden weg te werken.

Het is net of heel Nederland heeft zitten slapen. De uitstroom van personeel dat met pensioen gaat was al twintig jaar geleden te voorzien. Maar bedrijven als NS hebben zich rijk gerekend door te sturen op onderbezetting en overwerk. Dat poetst de bedrijfsresultaten tijdelijk leuk op. Maar uiteindelijk keert de wal het schip en moet er gesneden worden in de dienstverlening omdat er structureel te weinig personeel is. Het personeel dat er nog wel is zal steeds minder gemotiveerd zijn als er nooit verlof opgenomen kan worden.

NS is zeker niet het enige bedrijf dat enorme problemen heeft door slechte planning. Maar springt natuurlijk wel het meest in het oog omdat er veel dagelijkse reizigers zijn die de verpaupering op het spoor dagelijks zien verergeren.

Reputatie 7

Zelfs treinen zelf worden nu ingezet om personeel te werven.

https://treinposities.nl/foto/130771

 

“Wordt dit jouw nieuwe werkplek ?”

Ha, neen. Er staat duidelijk een grote 2 op en de conducteurs zitten in de eersteklasse.

Reputatie 7
Badge +3

Wat de NS allemaal aan de hand heeft weet ik niet. Laatst stond op de NS website met vacatures dat ze 29 machinisten en 28 HC's nodig hadden….(kunnen bijna allemaal in deeltijd, 24-36 uur). Als je maar zo weinig extra personeel nodig hebt om weer 100% van alle ritten te kunnen doen en iedereen zijn vrije dagen te geven…..de uitstroom te compenseren….. Dan kan je met zo een enorm aantal extra personeelsleden misschien net 3 of 4 treinen een dag laten rijden (als er geen zieken zijn)

 

Volgens mij staat er op de WerkenbijNS per standplaats een vacature voor machinist of conducteur. Dan kunnen er best per standplaats meerdere machinisten of conducteurs gezocht worden, het heeft dan niet zoveel zin om voor elke standplaats meerdere dezelfde vacatures op de site te zetten. 

En er staat bij de vacatures voor machinist of conducteur geen uiterste datum waarvoor je moet reageren, het lijken me dus doorlopende vacatures. Bij diverse andere vacatures staat wel een datum.

Badge +3

Gezien vanuit een willekeurige reiziger… (je neemt de trein niet voor de lol, maar wilt wel krijgen waar je voor betaalt, al zijn het er maar 2 per uur tussen Den Haag en Utrecht.

Graag meer controle (met name 1e klas), zet de hark maar klaar om alle ‘boetes’ binnen te hengelen!

Desnoods meer V&S, voor het geval je ‘vriendelijk verzocht wordt’ om een trein te verlaten wegens geen geldig vervoerbewijs en zo… Dat is veel te mild en lost niets op, en neem je gewoon de volgende zonder controle, toch> 🙄

Oh, oprotten naar de 2e klas dan maar!? Wist niet eens dat die bestond (ook al sprak iemand anders ons er wel op aan, maar die hebben we uitgelachen. Sorry!)… 🤣

Reputatie 7
Badge +2

. Bovendien zijn er poortjes van drie verschillende vervoerders, dus dat vertraagt ook.

Twee, Keolis en Arriva gebruiken allebei de Blauwnet poortjes.

Reputatie 7

Ik heb vaak het idee dat dat soort dingen gewoon werkgeverspropaganda zijn. Voor een werkgever zijn stakers, werknemers die opkomen voor hun rechten, namelijk een hogere kostenpost. Daarom heeft men de wereld ingeslingerd dat er 'minder sollicitanten zijn voor sectoren waarin veel wordt gestaakt’ en 'met staken bereik je niets en je dupeert enkel de consument’ of wat dacht je van 'vakbonden zijn alleen nog voor ouderen en niet meer van deze tijd’. Gevolgen: in steeds meer sectoren zie je immer versoberingen van loon en secundaire voorwaarden. Je ziet daar veel geklaag over op social media want dat 'we’ er op achteruit gaan is een feit. Maar als er dan een keer wél een sector is waarin nog wordt gestaakt voor meer loon en betere rechten dan spreekt men er schande van. Hoezo dom? Als iedereen hetzelfde riedeltje telkens blijft verspreiden dan zullen de versoberingen gewoon blijven doorgaan.

Reputatie 7

@Cvis21 , probeer het over een tijdje gewoon nog een keer als je echt graag bij het spoor wil komen werken. Ik heb ooit op mijn 18e (Randstad deed toen nog de recruiting) ook gesolliciteerd en werd niet eens uitgenodigd voor een gesprek. Uiteindelijk met wat volharding is het me toch gelukt. 

Reputatie 7
Badge +3

1 vacature is nu in ieder geval vervuld.

https://nieuws.ns.nl/wouter-koolmees-aangesteld-als-president-directeur-ns/

Die chaos op station Zwolle bestaat al jaren. Er zijn te weinig poortjes daar. Maar dat het al jaren chaos is, betekent ook dat de NS niet bij machte is er iets aan te doen. Dan kun je een heel verhaal ophangen over ProRail - en er is vast iemand op het forum die dat gaat doen - feit is dat er niets gebeurt.

Die chaos op station Zwolle bestaat al jaren. Er zijn te weinig poortjes daar. Maar dat het al jaren chaos is, betekent ook dat de NS niet bij machte is er iets aan te doen. Dan kun je een heel verhaal ophangen over ProRail - en er is vast iemand op het forum die dat gaat doen - feit is dat er niets gebeurt.

De reizigers die hier beneden staan, zijn al door de poortjes. Dus ik snap je opmerking niet helemaal. Ik ben met enige regelmaat op Zwolle en ik vind het aantal poortjes daar best wel groot in aantal. 

De reizigers zijn nog niet door de poortjes. Ze willen namelijk het station verlaten. Voor de poortjes stroopt het dan op. Dat is al een oud probleem. https://www.destentor.nl/zwolle/topdrukte-voor-ns-poortjes-op-station-zwolle-veroorzaken-vertraging-zorg-dat-je-eerder-komt~aaf059c5/?utm_source=twitter&utm_medium=social&utm_campaign=socialsharing_web

@Tamzin aan de foto kun je al zien dat de reizigers niet willen instappen.

Reputatie 6

De verlofachterstanden en het ziekteverzuim trekken NS in een eindeloze neerwaartse spiraal. NS moet nu eerst als de sodemieter mensen gaan werven en opleiden om de gaten te vullen en zelfs wat overcapaciteit te krijgen om de achterstanden weg te werken.

Jij gaat er daarbij vanuit dat NS terug zou willen naar de oorspronkelijke dienstregeling zoals gepland voor 2022. Ik ben daar niet zo zeker meer van, ik heb steeds meer de indruk dat NS het personeelstekort gaat oplossen door per 11 december de dienstregeling blijvend uit te dunnen en zo tevens een kostenverlaging doorvoert vanwege het gedaalde aantal reizigers.

Dus je denkt dat NS nu een hoop geld steekt in een wervingscampagne om vervolgens niemand aan te nemen? Wat een onzin weer.

Reputatie 7
Badge +3

Zelfs treinen zelf worden nu ingezet om personeel te werven.

https://treinposities.nl/foto/130771

 

.

 

 

Het beeld van het werkklimaat dat rond de stakingen, zoals op dit forum, is geschapen nodigt niet uit. Zou mijzelf meerdere keren bedenken alvorens te solliciteren. Dat er dus veel moeite gedaan moet worden om zelfs maar de huidige dienstregeling te kunnen blijven uitvoeren is evident.

Het is uit andere sectoren (zorg, onderwijs, politie, metaalindustrie, etc) bekend dat sollicitanten sectoren gaan mijden als er vaak gestaakt wordt. Geeft negatieve publiciteit. 

En dat baseer je op ….. ?????  Graag een goede onderbouwing en niet een Tamzin duim verhaal.

De metaalindustire is nml. zelf ook een sector waar veel gestaakt wordt en uit het onderwijs zijn er ook genoeg instromers die bij de NS zijn gaan werken. Ook uit de techniek is er ruime instroom omdat de lichamelijke zwaarte minder is dan in de metaal en techniek, daar zijn vele mensen die naar fysiek lichter werk zoeken die bij de NS aan de slag zijn gegaan.

Dat er gestaakt wordt is misschien negatief over de arbeidsvoorwaarden maar laat wel zien dat hier de mensen opstaan voor hun voorwaarden, wat je in veel branches niet meer kan zeggen. 

 

Ben benieuwd naar je onderbouwing.

Reputatie 6

Wat de NS allemaal aan de hand heeft weet ik niet. Laatst stond op de NS website met vacatures dat ze 29 machinisten en 28 HC's nodig hadden….(kunnen bijna allemaal in deeltijd, 24-36 uur). Als je maar zo weinig extra personeel nodig hebt om weer 100% van alle ritten te kunnen doen en iedereen zijn vrije dagen te geven…..de uitstroom te compenseren….. Dan kan je met zo een enorm aantal extra personeelsleden misschien net 3 of 4 treinen een dag laten rijden (als er geen zieken zijn)

 

Reputatie 7
Badge +3

“Wordt dit jouw nieuwe werkplek ?”

Ha, neen. Er staat duidelijk een grote 2 op en de conducteurs zitten in de eersteklasse.

Als een HC in de 1e klas zit dan is er tenminste een HC en die kan een trein dan laten vertrekken. Beter dan helemaal geen HC en dus ook geen trein. Ik las zojuist dit verhaal op Twitter. https://twitter.com/ikkuh1981/status/1579192406083219457

En nee, ik praat hiermee niet goed dat (een deel van) de HC's in de 1e klas of onbemande cabine zit en niet controleert voor dat daar weer allerlei commentaal over komt. 

Je hebt helemaal gelijk, bij de NS hebben ze "geweldige” recruiters die vanaf een briefje kunnen bepalen hoe gemotiveerd jij bent. Ze zijn daar alleen vergeten dat niet iedereen even goed is in het schrijven van een motivatiebrief als sollicitatie. En tegenwoordig is het toch zeer eenvoudig om een eerste kennismaking te doen via een zoom of team meeting online, ff een kwartiertje een eerste indruk krijgen van iemand.

 

En ondanks dat ik het een mooie baan vond zou ik het op dit moment niemand aanraden om bij de NS te gaan werken. Er is simpelweg teveel onrust binnen het bedrijf en vanuit het management te weinig oog voor het fatsoenlijk omgaan met de medewerkers.  Helaas ook recent weer gehoord hoe het er dan aan toegaat op 1 standplaats waar het management alle ramen aan het ingooien is en het er echt niet gezelliger en beter op wordt.

Gezien de tekorten aan personeel bij veel bedrijven wens ik je snel een andere baan toe bij een bedrijf waar je gewaardeerd wordt en met plezier aan het werk kunt en daarnaast kunt genieten van je vrije tijd wanneer het jou uitkomt.

Gezien de tekorten aan personeel bij veel bedrijven wens ik je snel een andere baan toe bij een bedrijf waar je gewaardeerd wordt en met plezier aan het werk kunt en daarnaast kunt genieten van je vrije tijd wanneer het jou uitkomt.

Dat je bij NS niet zo maar vrij kunt nemen als het jou uitkomt had je toch kunnen weten toen je daar ging solliciteren. Dus waarom ben je daar dan destijds gaan werken?

Reputatie 7
Badge +1

Gezien de tekorten aan personeel bij veel bedrijven wens ik je snel een andere baan toe bij een bedrijf waar je gewaardeerd wordt en met plezier aan het werk kunt en daarnaast kunt genieten van je vrije tijd wanneer het jou uitkomt.

Dat je bij NS niet zo maar vrij kunt nemen als het jou uitkomt had je toch kunnen weten toen je daar ging solliciteren. Dus waarom ben je daar dan destijds gaan werken?

@Tamzin : je bent nu een beetje aan het doorzeuren. Jeroen geeft alleen aan dat bij andere banen het vaak gemakkelijker is om vrij te nemen. Hij betrekt dat in deze niet op zich zelf. Misschien kunnen jullie je conflict beter in de private mail uitvechten??

Om vervolgens in het nieuws zielig te doen over te weinig personeel 

Dat personeelstekort is ook een wat onduidelijk verhaal. In het advies van het Locov over de dienstregeling 2023 blijkt dat er per 11 december 13% (telling Locov) minder treinen gaan rijden vergeleken met de dienstregeling 2022. Dat betekent dat er ook minder personeel nodig is.

Het Locov geeft daarbij aan dat het niet duidelijk is hoeverre de inkrimping is ingegeven door het personeelstekort en hoeverre door de daling van het aantal reizigers met 20%. NS stelt namelijk nergens dat de inkrimping tijdelijk is tot er weer voldoende personeel beschikbaar is. Het Locov verdenkt NS er min of meer van onder het mom van personeelstekort de dienstregeling permanent te willen inkrimpen vanwege de sterk gedaalde inkomsten. Als dat inderdaad zo is heeft dat uiteraard invloed op de werving want dan heb je ook blijvend minder personeel nodig.

Gezien de tekorten aan personeel bij veel bedrijven wens ik je snel een andere baan toe bij een bedrijf waar je gewaardeerd wordt en met plezier aan het werk kunt en daarnaast kunt genieten van je vrije tijd wanneer het jou uitkomt.

Dat je bij NS niet zo maar vrij kunt nemen als het jou uitkomt had je toch kunnen weten toen je daar ging solliciteren. Dus waarom ben je daar dan destijds gaan werken?

@Tamzin   Wat ben jij toch echt zielig zeg dat je uit alles waar het om draait dit stukje wilt aanhalen, maar geen probleem hoor.  Toen ik begon bij de NS was het nml. wel mogelijk om een vrije dag te krijgen op de dag dat je het zelf wilde, niet altijd maar meestal wel en anders was er wel wat te regelen.

Inmiddels is dat helemaal omgeslagen en is het bijna onmogelijk om een vrije dag te krijgen.

Tja iMark, dit is de erfenis van Van Rintel. Zij heeft de NS compleet naar de afgrond geleidt en heeft het hazepad gekozen om vervolgens straks er bij de KLM een puinhoop van te maken. Helaas heeft het management wat er nu zit ook de ogen nog niet geopend en zijn ze hard bezig om wederom een grote groep NS medewerkers naar de uitgang te laten gaan op mijn oude standplaats.  Medewerkers die je daarna ook niet meer terug zult zien keren aangezien het een keer ophoudt met wat je over je heen laat komen.

 

Overigens kon de NS heel goed vooruit plannen qua benodigd personeel alleen zijn ze daar na het begin van corona totaal mee gestopt.

De verlofachterstanden en het ziekteverzuim trekken NS in een eindeloze neerwaartse spiraal. NS moet nu eerst als de sodemieter mensen gaan werven en opleiden om de gaten te vullen en zelfs wat overcapaciteit te krijgen om de achterstanden weg te werken.

Jij gaat er daarbij vanuit dat NS terug zou willen naar de oorspronkelijke dienstregeling zoals gepland voor 2022. Ik ben daar niet zo zeker meer van, ik heb steeds meer de indruk dat NS het personeelstekort gaat oplossen door per 11 december de dienstregeling blijvend uit te dunnen en zo tevens een kostenverlaging doorvoert vanwege het gedaalde aantal reizigers.

Helaas heeft het management wat er nu zit ook de ogen nog niet geopend en zijn ze hard bezig om wederom een grote groep NS medewerkers naar de uitgang te laten gaan op mijn oude standplaats.

De grote vraag is wat de daadwerkelijke agenda van het management is. Wil men het personeelsbestand wel weer aanvullen of wil men het bedrijf flink inkrimpen en komt vertrekkend personeel daarbij goed van pas. Het is op dit moment voor de buitenwacht erg onduidelijk waar het management de komende jaren naar toe wil en wat daarbij de eventuele relatie is met het aflopen van de huidige HRN-concessie.

Reputatie 7

Het is op dit moment voor de buitenwacht erg onduidelijk waar het management de komende jaren naar toe wil en wat daarbij de eventuele relatie is met het aflopen van de huidige HRN-concessie.

Op dit moment slaat de paniek toe en heerst er grote onzekerheid. Denk niet dat het management nu ook maar enigszins weet waar het de komende jaren naar toe kan.

 

Badge +3

Op dit moment slaat de paniek toe en heerst er grote onzekerheid. Denk niet dat het management nu ook maar enigszins weet waar het de komende jaren naar toe kan.

Het bestuur/management heeft verantwoording af te leggen aan de aandeelhouder(s)… 🤣

(zie ander topic)

Reageer