versnelling Eurostar Londen - Amsterdam



Toon eerste bericht

33 reacties

Reputatie 7

Amsterdam - Londen duurt gewoon te lang. Veruit meesten gaan vliegen, tenzij dat flink duurder wordt. 

Verder heb je alleen wat aan de directe Eurostar als je in de Randstad (lees de grootste steden) woont. Maar ja, als je op steenworp van Schiphol woont is het vliegtuig verleidelijk, zeker met die prijzen.

De vetrektijd van de Eurostar is te vroeg voor mensen uit het noorden en oosten (die gaan dus vliegen), en vanuit het zuiden/zuidoosten ga je eerst met de IC Brussel naar Brussel-Zuid. 

En lang niet iedereen heeft Londen als eindbestemming. Tenzij je fanatieke treinreiziger bent, ga je voor andere bestemmingen gewoon vliegen + aansluitend stukje trein, bus, huurauto of taxi.

 

Leuk dat je van oordeel bent dat een andere vervoerder reizigers tussen Amsterdam en Brussel kan vervoeren. Maar het inchecken, door de paspoortcontrole en door de veiligheidscontrole gaan moet hoe dan ook gebeuren, of dat nu in Nederland of Brussel is.

Dat is de afweging. Er zijn bepaalde delen van Nederland die niet gebaat zijn met het overslaan van Brussel. Die zullen alsnog naar Brussel Zuid/Midi moeten reizen. Maar dat is nu al het geval. 

In linkje staat aangegeven dat de meerwaarde van de stop van Eurostar Amsterdam - Londen op Brussel Zuid gering is. Niet verassend met een zeer lange stop. Het effect van tijdswinst verdampt dan.

Als je naar Brussel Zuid moet, heb je altijd nog de Thalys en de Benelux. 

 

Reputatie 5

Interessante ontwikkeling: 

https://www.locov.nl/publicaties/2169402.aspx

Eurostar en NS willen Brussel Zuid/Midi overslaan. 

Dat staat er helemaal niet. Het enige is dat er geen reizigers meer vervoerd worden van Nederland naar Brussel en omgekeerd. Reizigers tussen Brussel en Londen kunnen ook in de toekomst nog gewoon in Brussel in- en uitstappen.

Gezien de hoge tarieven en de lange rijtijd door de grote omweg blijf ik me overigens afvragen of deze Eurostar überhaupt wel toekomst heeft. De bezetting van/naar Nederland is vaak minder dan 10%.

Sorry. Mijn fout. Eurostar Amsterdam - Londen begon voor de coronacrisis al goed te lopen. 

Die bezetting van 10% zal waarschijnlijk nu zijn. Maar de bezettingsgraad zal met versnellen van Eurostar in ieder geval hoger worden. Maar het blijft voorlopig onrendabel.

Interessante ontwikkeling: 

https://www.locov.nl/publicaties/2169402.aspx

Eurostar en NS willen Brussel Zuid/Midi overslaan. 

Dat staat er helemaal niet. Het enige is dat er geen reizigers meer vervoerd worden van Nederland naar Brussel en omgekeerd. Reizigers tussen Brussel en Londen kunnen ook in de toekomst nog gewoon in Brussel in- en uitstappen.

Gezien de hoge tarieven en de lange rijtijd door de grote omweg blijf ik me overigens afvragen of deze Eurostar überhaupt wel toekomst heeft. De bezetting van/naar Nederland is vaak minder dan 10%.

Reputatie 5

Leuk dat je van oordeel bent dat een andere vervoerder reizigers tussen Amsterdam en Brussel kan vervoeren. Maar het inchecken, door de paspoortcontrole en door de veiligheidscontrole gaan moet hoe dan ook gebeuren, of dat nu in Nederland of Brussel is.

Dat is de afweging. Er zijn bepaalde delen van Nederland die niet gebaat zijn met het overslaan van Brussel. Die zullen alsnog naar Brussel Zuid/Midi moeten reizen. Maar dat is nu al het geval. 

In linkje staat aangegeven dat de meerwaarde van de stop van Eurostar Amsterdam - Londen op Brussel Zuid gering is. Niet verassend met een zeer lange stop. Het effect van tijdswinst verdampt dan. 

Reputatie 5

Nee, naar wat ik er van begrepen heb uit een /en/ railforum, wordt die stop wel behouden, maar gevoelig ingekort. EN het zal dan niet meer mogelijk zijn met die €* van AMS naar BRU te reizen (en naar ik aanneem ook d´n Anvers, al staat dat er niet duidelijk bij).

Er blijkt zelfs een vervoerplicht te bestaan voor relaties NL-BE met die trein. Momenteel is de halve trein apart gehouden voor dat vervoer en dan na grondige inspectie op sluikverstoppertjes vanaf BRU opengesteld voor aldaar opstappende reizigers. Men meldt veel problems met reizigers die daar dan niet aan wensen te voldoen. Overigens lijkt me in omgekeerde richting dit amper een problemmaker.

Of dat ene kwartiertje nou echt zo veel uitmaakt om reizigers over de treinstreep te trekken? Op het moment en vrijwel de hele zomer is die trein minstens 2x zo duur als makkelijk te vinden cheap airtickets. Nu UK wel definitief weg is uit EU is ook het aantal ambtenaren dat UK-BRU pendelde zeer gevoelig teruggelopen, belangstelling voor AMS is/was altijd stukken groter-al zal dat ook wel grotendeels met de destijds veel lagere en makkelijk verkrijgbare tarieven te maken hebben (gehad)

Eurostar Amsterdam - Londen rijdt Antwerpen Centraal op niveau - 2 voorbij. Reserveren met Eurostar tickets is tussen Amsterdam - Brussel verplicht. 

Het halve trein apart en schoonmaken van Eurostar (zie link) werkt vertragend. Het overslaan van Brussel Zuid zal waarschijnlijk voor zorgen dat de Eurostar minstens 30 minuten sneller wordt tussen Amsterdam - Londen. Ze hadden jarenlang geleden al over een reistijd van 225 minuten (3 uur en 45 minuten). 

Rynair/EasyJet tickets zijn goedkoper dan de Eurostar tickets. Maar de treinreizigers die Eurostar gebruiken kiezen vooral voor comfort en rechtstreeks reizen naar hartje Londen via station Londen St. Pancras International. 

Leuk dat je van oordeel bent dat een andere vervoerder reizigers tussen Amsterdam en Brussel kan vervoeren. Maar het inchecken, door de paspoortcontrole en door de veiligheidscontrole gaan moet hoe dan ook gebeuren, of dat nu in Nederland of Brussel is.

Reputatie 7
Badge +1

Nee, naar wat ik er van begrepen heb uit een /en/ railforum, wordt die stop wel behouden, maar gevoelig ingekort. EN het zal dan niet meer mogelijk zijn met die €* van AMS naar BRU te reizen (en naar ik aanneem ook d´n Anvers, al staat dat er niet duidelijk bij).

Er blijkt zelfs een vervoerplicht te bestaan voor relaties NL-BE met die trein. Momenteel is de halve trein apart gehouden voor dat vervoer en dan na grondige inspectie op sluikverstoppertjes vanaf BRU opengesteld voor aldaar opstappende reizigers. Men meldt veel problems met reizigers die daar dan niet aan wensen te voldoen. Overigens lijkt me in omgekeerde richting dit amper een problemmaker.

Of dat ene kwartiertje nou echt zo veel uitmaakt om reizigers over de treinstreep te trekken? Op het moment en vrijwel de hele zomer is die trein minstens 2x zo duur als makkelijk te vinden cheap airtickets. Nu UK wel definitief weg is uit EU is ook het aantal ambtenaren dat UK-BRU pendelde zeer gevoelig teruggelopen, belangstelling voor AMS is/was altijd stukken groter-al zal dat ook wel grotendeels met de destijds veel lagere en makkelijk verkrijgbare tarieven te maken hebben (gehad)

Reageer