beantwoord

Waarom is er geen intercity van Haarlem naar Utrecht?



Toon eerste bericht

30 reacties

Reputatie 7
Badge +1

Klopt, ik refereerde aan de jaren 80/90 toen de intercity's uit het zuiden dus in Zandvoort eindigden (met extra stop Overveen). In mijn beleving was dat ‘halfweg’ 😄

Station Overveen ligt veel dichter bij Haarlem. veel gefietst die kant op en dan bij Kraantje Lek naar Zandvoort of naar Vogelenzang. Maar dat zal jou waarschijnlijk weinig zeggen Robert. 

On Topic Haarlem is ten faveure van Alkmaar wel fors gedegradeerd. Vanaf mijn woonplaats is het naar Amsterdam wel ideaal want in 25 minuten in Amsterdam. Via Beverwijk en Haarlem duurt dat zeker na de opheffing van de intercity Alkmaar-Haarlem een stuk langer.  

Badge +3

Klopt, ik refereerde aan de jaren 80/90 toen de intercity's uit het zuiden dus in Zandvoort eindigden (met extra stop Overveen). In mijn beleving was dat ‘halfweg’ 😄

Reputatie 7
Badge +1

Welkom bij de NS Community!

Die intercity’s van/naar het zuiden gingen inderdaad van/naar Zandvoort aan Zee (met nog een stop op Halfweg/Overveen meen ik).

Ideaal vanuit Eindhoven natuurlijk (dagje strand), maar nu Enkhuizen of Alkmaar (voorheen Schagen) of Den Helder zal wel een reden hebben.

In 2007 was er nog helemaal geen station Halfweg, station Overveen ligt vanuit Haarlem de andere kant op Richting Zandvoort. Vanuit Haarlem rijden er alleen doorgaande intercity's naar Leiden-Den Haag en verder voor Amersfoort/Utrecht en verder heb je altijd te maken met een overstap in Amsterdam Centraal. Ooit werd er wel eens gesproken over een directe trein vanuit Haarlem naar Schiphol, maar die zal er met de huidige reizigersaantallen wel nooit meer komen.

Reputatie 7
Badge +2

In dienstregeling 2007, toen Haarlem zijn directe trein naar Utrecht verloor, kreeg Alkmaar 4x/uur een IC naar Amsterdam. Daarvoor lag het omleggen van de IC die voorheen naar Haarlem ging voor de hand, gezien men dan een nette kwartierligging kon creëren die er niet had kunnen komen als de IC uit Alkmaar een pendel zou zijn geworden met aansluiting op de IC van/naar Haarlem.

De spoorlijn naar Haarlem komt in Amsterdam Centraal ook helemaal niet zo handig uit om doorgaand naar Utrecht te rijden. Dat levert veel overkruisende bewegingen op die allemaal afgestemd moeten worden en er nu met het keren op spoor 1 en 2 niet zijn. Al helemaal als je dan ook nog snel zou willen aansluiten vanuit Alkmaar.

Al met al lijkt het me dat Haarlem op dit moment beter af is met een strakke kwartiersdienst per Sprinter en IC naar Amsterdam Centraal, die daar ook redelijk goed in alle richtingen aansluitingen heeft. Terwijl er anders hooguit twee keer per uur een doorgaande verbinding zou zijn geweest die door de overkruisingen mogelijk ook niet eens onderdeel van een strakke kwartiersdienst kan zijn.

Badge +3

Welkom bij de NS Community!

Die intercity’s van/naar het zuiden gingen inderdaad van/naar Zandvoort aan Zee (met nog een stop op Halfweg/Overveen meen ik).

Ideaal vanuit Eindhoven natuurlijk (dagje strand), maar nu Enkhuizen of Alkmaar (voorheen Schagen) of Den Helder zal wel een reden hebben.

Reageer