beantwoord

Waarom is er geen intercity van Haarlem naar Utrecht?



Toon eerste bericht

30 reacties

@FietsenstallingBaflo

NS zal geen extra intercity's willen laten rijden tussen Amsterdam en Haarlem, dus welk van de huidige intercity's gaan we dan opheffen?

Verder zijn er ook geen rechtstreekse intercity's Tilburg-Utrecht, Maastricht-Rotterdam, Eindhoven-Nijmegen, Alkmaar-Amersfoort, Rotterdam-Arnhem, Amersfoort-Eindhoven, etc en zo kan ik er nog wel een hoop verzinnen.

Als ik één van de twee intercity's in Haarlem zou moeten afschaffen zou het waarschijnlijk de intercity naar Den Haag Centraal (vanuit Amsterdam) zijn. De andere intercity naar Vlissingen is naar mijn mening nuttiger, en die stopt trouwens ook in Den Haag. Daarbij rijdt er ook een sprinter naar Den Haag Centraal. Die doet er weliswaar acht minuten langer over, maar als dat betekent dat er een intercity naar Utrecht komt vind ik dat het meer dan waard. De intercity naar Den Haag rijdt momenteel wel alleen tijdens de spits vanwege personeelstekorten, dus dit zou pas op de langere termijn kunnen gebeuren. 

Dat er tussen alle steden die jij noemt geen verbindingen zijn lijkt me irrelevant; wat mij betreft mogen die er best komen, maar dat dat nu niet het geval is betekent niet dat een verbinding tussen Haarlem en Utrecht geen goed idee is. Het is eigenlijk best een rare redenering: hier zijn geen verbindingen, dus dan maakt het niet uit dat die er hier ook niet zijn. Ik ben een groot voorstander van een verbinding tussen bijvoorbeeld Tilburg en Utrecht, maar ik weet vrijwel niks over treinen in Noord-Brabant, dus ik zou niet weten hoe dat geregeld zou moeten worden. Voor een directe trein tussen Haarlem en Utrecht zie ik echter wel mogelijkheden tot verbetering, dus daar doe ik een voorstel over. Plus, slechts één van de verbindingen die jij noemt betreft Utrecht. We kunnen niet alle steden met elkaar verbinden, maar Utrecht is een enorm overstappunt, dus ik vind dat dat wel met zoveel mogelijk steden verbonden moet zijn. 

Reputatie 7
Badge +2

Met het overkruisen doel ik vooral op vanuit Utrecht richting Haarlem, dan moet je namelijk bij vertrek uit Amsterdam dwars door de aankomende Sprinter uit Uitgeest heen. Spoor 2 ligt immers maar in één richting handig, namelijk voor treinen uit Haarlem. Die kant op zou het technisch op zich nog kunnen. Maar andersom dus niet.

Daarnaast zit je nog met een ander probleem: als de IC uit Enkhuizen niet meer naar Utrecht gaat moet hij in Amsterdam keren. Die keertijd zou dan op 4 minuten uitkomen en dat is te krap. Vanuit Haarlem komt de trein net iets eerder aan en vertrekt iets later, daardoor kiezen ze er dus voor die te laten keren.

En ten slotte: ik had in m'n eerdere bericht de IC uit Enkhuizen niet meegenomen in de uitleg over hoe de huidige situatie ontstaan is, want die bestond toen nog helemaal niet.

Verder speelt inderdaad ook de verbouwing als onderdeel van DSSA nog een rol zoals @VIRM opmerkt. Dat maakt doorrijden naar Haarlem alleen maar minder kansrijk.

Overapaciteit tussen Amsterdam en Haarlem? Dat valt in de spits wel mee hoor. 

Overapaciteit tussen Amsterdam en Haarlem? Dat valt in de spits wel mee hoor. 

Ja, maar daarbuiten niet. Daarnaast wordt het sowieso lastig een trein in de richting Amsterdam vol te krijgen die in Haarlem begint, die intercity's naar Limburg die vroeger in Haarlem begonnen waren tot Amsterdam ook altijd grotendeels leeg.

Reputatie 7
Badge +1

Overapaciteit tussen Amsterdam en Haarlem? Dat valt in de spits wel mee hoor. 

Ja, maar daarbuiten niet. Daarnaast wordt het sowieso lastig een trein in de richting Amsterdam vol te krijgen die in Haarlem begint, die intercity's naar Limburg die vroeger in Haarlem begonnen waren tot Amsterdam ook altijd grotendeels leeg.

Haarlem-Amsterdam is natuurlijk maar een klein stukje en ik kan uit eigen ervaring delen dat het best wel druk was in deze trein. Stuk Zandvoort-Haarlem was wel erg rustig.

Reageer